Google Analytics 4 -przewodnik jak wdro偶y膰 GA4

Grafika rastrowa
Jak poprawi膰 艣redni czas trwania sesji na stronie?
19 maja, 2022
seo google news
Jak stworzy膰 newsletter – poradnik 10 krok贸w
20 maja, 2022
Google Analytics 4
Gotowy na zmian臋 GA3 na 4? To proste, czytaj do ko艅ca

Co to jest Google Analytics 4? Co nowa wersja oznacza dla seo’wc贸w, analityk贸w, czy marketer贸w i jak wypada w por贸wnaniu z wersj膮 tradycyjn膮?

Narz臋dzie raportowania Google Analytics jest powszechnie u偶ywane przez miliony firm do 艣ledzenia interakcji u偶ytkownik贸w na swoich stornach internetowych, aplikacjach mobilnych i innych. Wi臋kszo艣膰 firm zna t臋 platform臋 jako narz臋dzie, kt贸re pomaga im 艣ledzi膰 ruch w sieci, monitorowa膰 wa偶ne kana艂y marketingowe i mierzy膰 ich g艂贸wne KPI.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Nowa wersja Google Analytics 4 zawiera szereg kluczowych funkcji, kt贸re znacznie r贸偶ni膮 j膮 od starej wersji GA3. Jedn膮 z najwi臋kszych r贸偶nic jest nowa funkcja danych, kt贸ra wykorzystuje sztuczn膮 inteligencj臋 do wype艂niania luk w danych, w kt贸rych tradycyjne Analytics mog艂o by膰 blokowane przez by膰 blokowane przez brak zg贸d cookie, JavaScript i inne kwestie dotycz膮ce preferencji u偶ytkownika cz prywatno艣ci.

Interfejs u偶ytkownika w nowym google analytics 4 te偶 mocno si臋 zmieni艂 w stosunku do poprzednika.

Czym jest Google Analytics 4?

Google opisuje cel nowego Google Analytics 4 jako podej艣cie nowej generacji do 艣ledzenia , a prywatno艣膰 jest na pierwszym miejscu.

Dzi臋ki zastosowaniu zaawansowanych modeli uczenia maszynowego Google Analytics 4 mo偶e wype艂nia膰 dane dotycz膮ce ruchu w witrynie i zachowania u偶ytkownik贸w.

Innymi s艂owy Google Analytics 4 to us艂uga, kt贸ra pozwala w jednym wsp贸lnym panelu mierzy膰 i analizowa膰 dane zebrane z pod艂膮czonych stron internetowych i aplikacji mobilnych. Prezentacja danych w ujednolicony spos贸b w jednym miejscu u艂atwia analiz臋 zaanga偶owania u偶ytkownik贸w i optymalizacj臋 艣cie偶ki zakupu.

Je艣li we藕miemy pod uwag臋 dok艂adno艣膰 i przejrzysto艣膰 pomiaru wynik贸w stron w por贸wnaniu z obecnymi modelami 艣ledzenia za po艣rednictwem us艂ugi webowej (Universal Analytics), wielu analityk贸w nazywa t臋 us艂ug臋 rewolucyjn膮. Chocia偶 nie jest to jeszcze kompleksowa us艂uga i zosta艂a oficjalnie og艂oszona dopiero niedawno, im szybciej wdro偶ysz Google Analytics 4 w swojej firmie, tym wi臋ksza szansa na wyprzedzenie konkurencji i zebranie ogromnych ilo艣ci danych do szybkiej analizy, podczas gdy Ty Konkurenci dopiero zaczn膮 je zbiera膰.

Wszystko to oznacza, 偶e 鈥嬧媕ego g艂贸wnym celem jest zmiana sposobu pokazywania danych, aby koncentrowa膰 si臋 na u偶ytkownikach 鈥 g艂贸wnie na 艣cie偶ce u偶ytkownika od pierwszej wizyty do ko艅cowej konwersji.

Plus GA4 skupia si臋 na 鈥瀍ventach-zdarzeniach鈥. Zdarzenia s膮 g艂贸wnym sposobem prezentacji danych w nowym Google Analytics 4.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Wreszcie przetwarzanie uczenia maszynowego w nowej us艂udze Analytics oznacza, 偶e 鈥嬧媘o偶e ona wype艂ni膰 luki, w kt贸rych firmy nie s膮 w stanie zinterpretowa膰 i zrozumie膰 ca艂ej bazy klient贸w z powodu u偶ytkownik贸w, kt贸rzy zrezygnowali z u偶ywania plik贸w cookie i gromadzenia danych. Internauci coraz rzadziej wyra偶aj膮 zgod臋 na 艣ledzenie za pomoc膮 plik贸w cookies. Na przyk艂ad Mozilla Firefox blokuje Analytics.

Potrzeba wprowadzenia Google Analytics 4 w du偶ej mierze wynika z nowych przepis贸w o ochronie prywatno艣ci (takich jak RODO, GDPR i CCPA) oraz zmniejszonej stabilno艣ci tradycyjnych analiz. Wiele firm korzystaj膮cych z tradycyjnego Universal Google Analytics mo偶e cz臋sto napotka膰 problemy z niedok艂adnymi lub brakuj膮cymi danymi z powodu braku zgody na pliki cookie.

Najwa偶niejsze informacje o nowym Google Analytics 4

GA4 jest zbudowane na podstawie uczeniem maszynowym, kt贸re jest g艂贸wn膮 form膮 pomiaru danych, przy u偶yciu 鈥瀖odelowania鈥. Co to znaczy?

Ot贸偶 z istniej膮cych danych mo偶e tworzy膰 za艂o偶enia dotycz膮ce ruchu w witrynie/zachowania u偶ytkownik贸w. Jedna z funkcji oparta na sztucznej inteligencji automatycznie wyr贸偶nia przydatne informacje dla marketer贸w.

Poza tym nowe GA4 koncentruje si臋 na zapewnieniu marketerom 鈥瀙e艂niejszego zrozumienia podr贸偶y klienta na r贸偶nych urz膮dzeniach鈥. W dodatku wydaje si臋, 偶e Google Analytics 4 jest bardziej skoncentrowany na pomiarze kompleksowej 艣cie偶ki zakupowej, a nie tylko na poszczeg贸lnych danych na r贸偶nych urz膮dzeniach/stronach/czy segmentach.

Google Analytics 4 zosta艂o zaprojektowane tak, aby by艂o 鈥瀙rzysz艂o艣ciowy鈥 i mog艂o bardzo dobrze dzia艂a膰 w 艣wiecie bez plik贸w cookie lub danych identyfikuj膮cych.

Google Analytics 4 obs艂uguje 鈥瀞trumienie danych鈥 , dla kontrastu stara wersja obs艂ugiwa艂a widoki i segmenty.

Ciekawe mo偶liwo艣ci GA4

GA4 pozwala marketerom edytowa膰 i poprawia膰 spos贸b 艣ledzenia zdarze艅 bez konieczno艣ci edytowania kodu. W dodatku import danych mo偶e teraz obejmowa膰 szeroki zakres ze 藕r贸de艂 innych ni偶 witryny, np aplikacje i to w ramach jednej us艂ugi.

Bardzo ciekawy wydaje si臋 鈥瀠trzymywanie u偶ytkownik贸w/raport cyklu 偶ycia鈥, kt贸ry wydaje si臋 by膰 jedn膮 z najwi臋kszych zmian w Analytics i skupia si臋 na 艣cie偶ce u偶ytkownika.

Jak skonfigurowa膰 Google Analytics 4

Has艂o jak wdro偶y膰 google analytics 4 bardoz cz臋sto pojawia si臋 w wyszukiwarce.

Istnieje kilka sposob贸w na skonfigurowanie nowej us艂ugi Google Analytics dla Twojej witryny.

Jedna z metod jak rozpocz膮膰 konfigurowanie us艂ugi wraz z istniej膮cym Universal Analytics:

  • Zaloguj si臋 na konto Google Analytics w istniej膮cej us艂udze swojej witryny.
  • Przejd藕 do sekcji Administracja.
  • W kolumnie Konto wybierz konto, na kt贸rym chcesz utworzy膰 us艂ug臋.
  • W kolumnie Us艂uga wybierz 偶膮dan膮 us艂ug臋 Universal Analytics dla swojej witryny.
  • Je艣li opcja jest dost臋pna, mo偶esz wybra膰 opcj臋 uaktualnij do GA4 (asystent konfiguracji us艂ugi google analytics 4) i post臋puj zgodnie z instrukcjami.
  • W niekt贸rych przypadkach ten przycisk mo偶e by膰 niedost臋pny.
  • W takim przypadku wybierz 鈥濽tw贸rz us艂ug臋鈥, a nast臋pnie post臋puj zgodnie z instrukcjami, aby utworzy膰 now膮 us艂ug臋 (web +app).
  • Domy艣lnie spowoduje to powstanie nowej us艂ugi Google Analytics 4.
  • Po wykonaniu tego kroku powiniene艣 mie膰 now膮 wersj臋 GA4. Ale proces konfiguracji jeszcze si臋 nie zako艅czy艂!
  • Po utworzeniu us艂ugi GA4 pojawi si臋 okno wyboru strumienia danych
  • Je艣li posiadasz stron臋 www, oraz aplikacj臋 na Androida i IOS, to mo偶esz utworzy膰 trzy strumienie danych.

Streszczenie konfiguracji GA4:

  • Zaloguj si臋 na swoje konto Google Analytics.
  • Kliknij Administracja. Ikona ko艂a z臋batego, nawigacja w lewym dolnym rogu.
  • Sprawd藕, 偶e wybrane konto jest w艂a艣ciwe.
  • Potwierd藕, 偶e wybrana jest poprawna us艂uga.
  • Kliknij Asystenta ustawie艅 GA4, pierwsz膮 opcj臋 w kolumnie Us艂uga.
  • Utw贸rz strumienie danych.

Jak doda膰 kod google analytics 4 do naszej witryny?

Tag Manager

  1. Mo偶esz doda膰 go poprzez Google Tag Manager. Wybierasz nowy kontener.
    1. https://tagmanager.google.com/ klikasz 鈥濪odaj nowy Tag鈥
    2. Nast臋pnie „konfiguracja tagu”
    3. Wybierasz Google Analytics: konfiguracja GA4
    4. Dodajesz teraz 鈥瀒dentyfikator pomiaru鈥澛
    5. Teraz klikasz w 鈥瀝egu艂y鈥 i wybierasz z listy 鈥濧ll Pages鈥. To sprawi, 偶e konfigurowany tag b臋dzie si臋 odpala艂 na ka偶dej stronie Twojego serwisu.
    6. Klikasz „prze艣lij”

Dodanie nowej dyrektywy do kodu universal ananlytics

  1. Mo偶esz tak偶e doda膰 now膮 dyrektyw臋 do istniej膮cego ju偶 kodu w swojej witrynie.
  2. Je艣li masz ju偶 zaimplementowany kod Universal Analytics to mo偶esz dodatkowo zaimplementowa膰 GA4. W tym celu do istniej膮cego ju偶 kodu dodajesz jedn膮 linijk臋 kodu 鈥瀋onfig鈥 tak jak w przyk艂adzie poni偶ej:
    (Tw贸j obecnykod Universal Analytics na stronie)

    <!鈥 Global site tag (gtag.js) 鈥 Google Analytics 鈫

    <script async src=鈥漢ttps://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-xxxxxxxxx-1鈥></script>

    <script>

    window.dataLayer = window.dataLayer || [];

    function gtag(){dataLayer.push(arguments);}

    gtag(鈥檍s鈥, new Date());

     

    gtag(鈥檆onfig鈥, 'UA-xxxxxxxxxx鈥);

    gtag(鈥檆onfig鈥, 'identyfikator pomiaru GA4鈥);  

    </script>

HTML w <head>

  1. Kolejna opcja to wprowadzenie skryptu GA4 w sekcji <head> naszej witryny w kodzie HTML
    1. Przechodzisz do panelu administracyjnego
    2. Klikasz strumienie danych
    3. P贸藕niej 鈥濱nternet鈥 i akceptujesz
    4. Nast臋pnie odnajdujesz 鈥瀒nstrukcje tagowania鈥 i klikasz 鈥濭lobalny tag witryny (gtag.js)鈥
    5. Umieszczasz ten kod w sekcji <head> swojej witryny
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Google Analytics 4 -przewodnik jak wdro偶y膰 GA4?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)