Marketing b2b -jak robić? (przykłady, działania marketingowe i klient biznesowy)

ścieżka zakupowa buying journej demand generation seo marketing

Marketing B2B – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Marketing B2b różni się od działań D2C, czy B2C. Ścieżka zakupowa (customer journey) nie jest liniowa i przebiega według wielu punków styku.

W dodatku marketing b2b jest nieskuteczny przez to, że marketerzy zapominają iż B2B to też ludzie. To ludzie kupują, a nie firmy.

Dlatego bardzo ważny jest inbound marketing i demand generation.

demand generation inbound marketing content

Czyli trzeba tworzyć takie treści, żeby to nasz docelowy klient nas odnajdywał. Za ich pomocą musimy się także pozycjonować jako najlepsze rozwiązanie.

Content marketing świetnie się sprawdza jako lead generation jeśli interesuje Ciebie tzw „business” sprzedażowy.

Sprzedaż b2b to branżowy złoty graal. Każdy go chce i jest sednem marketerów b2b którzy szukają działania marketingowe nastawione na szybkość i łatwość w generowaniu sprzedaży. Ostatnio modny stał się marketing automation który działa zarówno w marketingu i sprzedaży b2b i b2c.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Marketing b2b (działania marketingowe i klient biznesowy)

Więc jeśli interesuje Ciebie całe to zagadnienie b2b marketing, m.in inbound marketing, szukanie odpowiedniej grupy docelowej, badanie potrzeb klienta, e-mail newsletter i strategiczny przekaz to musisz przeczytać cały ten tekst.

Jest on pełen pomysłów generowania leadów, jak działa optymalizacja digital marketing, kiedy prowadzić webinar, jak dobry handlowiec pozyskuje nowych klientów w branży b2b i co da Ci email marketing w Twojej firmie w kontekście pozyskiwania partnerów biznesowych, zwiększając wartości firmy dla Twoich klientów.

Do dzieła!

Marketing b2b
Szkolenia marketing internetowy i reklama e-commerce

Na czym dokładnie polega marketing b2b?

Przedsiębiorca powinien w pierwszej kolejności pomyśleć o swojej firmie, jako o pewnego rodzaju wsparciu, które oferuje ono innym podmiotom działającym na rynku. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że wsparcie przez różnego rodzaju produkty i usługi może pomóc innym przedsiębiorstwom w osiągnięciu wymarzonego sukcesu. Należy mieć świadomość, że tylko marki, które są w stanie zaspokoić potrzeby osób kupujących mogą wygrać na rynku B2B.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Warto wiedzieć, że wygrywają przedsiębiorstwa, które nie tylko zdobywają poszczególnych klientów, ale również zatrzymują ich przy sobie. Ponadto dostosowanie komunikacji na bazie preferencji kupujących jest dzisiejszym trendem. Należy zaznaczyć, że jest to również pewnego rodzaju kierunek na przyszłość. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że kluczem do sukcesu jest personalizacja działań. Według klientów B2B najbardziej istotne jest traktowanie klientów, jako osoby, a nie liczby. Omawiany marketing B2B powinien stawiać przede wszystkim na ludzi.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Kim dokładnie są klienci B2B?

Należy mieć świadomość, że docelowymi odbiorcami przedsiębiorstw z sektora B2B są zawsze inne firmy. Godny uwagi jest jednak fakt, że praktycznie każda z nich jest zupełnie inna.

Marketing B2B – marketing skoncentrowany

Jak wiadomo w przypadku B2C oferta jest skierowana do klientów indywidualnych. W najprostszym możliwym ujęciu oznacza to, że mogą oni samodzielnie podjąć decyzję zakupową. Mogą zdecydować się na zakup określonego produktu. Z kolei dotarcie do klienta biznesowego będzie wymagało zupełnie innej strategii. Bardzo istotne znaczenie w tym momencie będzie miał marketing B2B.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że decyzja zakupowa klienta biznesowego musi leżeć w interesie wszystkich osób, które są zaangażowane w ten proces. W najprostszym możliwym ujęciu oznacza to, że plany marketingowe firmy B2B muszą być nie tylko jasne, ale również precyzyjne i angażujące.

Jak firma może znaleźć klientów B2B?

Należy mieć świadomość, że skuteczny marketing B2B jest działaniem kierowanym do konkretnych odbiorców. Przedsiębiorcy, którzy zatem nie będą wiedzieli kim dokładnie jest ich klient docelowy, a także odbiorca, stracą tylko swój cenny czas. Warto wiedzieć, że wspólną cechą praktycznie każdej strategii marketingowej B2B są cele, które można bez większego problemu dopracować i zdefiniować. Oczywiście nie jest możliwe idealne trafienie z jedną ofertą do każdego. Należy mieć świadomość, że marketing B2B oznacza w najprostszym możliwym ujęciu skoncentrowanie działań na głównych odbiorcach.

Czym dokładnie jest Mapa Customer Journey?

Kolejnym bardzo istotnym etapem w odkryciu rynku docelowego będzie stworzenie kontekstu, a także utworzenie odpowiedniej treści. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że przedsiębiorca, który nie będzie wiedział o co dokładnie dbają jego klienci, a także jak wygląda ścieżka zakupowa, będzie miał ogromne problemy z tworzeniem, a także prezentowaniem właściwych treści.

Właściciel firmy musie wiedzieć, jak jego klienci kupują, a także co jest dla nich najbardziej istotne w tym procesie. Należy mieć świadomość, że marketing B2B koncentruje się nie tylko na tworzeniu, ale również poznaniu mapy Customer Journey. W najprostszym możliwym ujęciu jest to interakcja na linii firma-klient w trakcie ścieżki zakupowej. Bardzo ważną rolę odgrywają trzy podstawowe elementy.

Pierwszym z nich jest success points, czyli wszystko co działa prawidłowo i spotyka się z aprobatą klienta. Drugim elementem są obszary do poprawy (pain points, czyli punkty bólu). Bardzo istotne znaczenie ma również moment, w którym określony klient podejmie decyzję czy żegna się z firmą, czy będzie jednak kontynuował współpracę (moments of truth).

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że omawiany marketing B2B jest pewnego rodzaju kompasem, który może wskazać przedsiębiorcy właściwą drogę do klientów. Ponadto dokładnie ustala, jakie działania powinny być zdrożone. Gwarantuje również narzędzia do ich efektywnego pomiaru.

Pozyskiwanie leadów b2b

Dlaczego B2B jest grą zespołową?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że klienci B2B kupują w zdecydowanej większości przypadków w zespołach. W najprostszym możliwym ujęciu oznacza to, że kierownicy wyższego szczebla mogą rozpocząć proces zakupu, ale następnie przekazują swojemu współpracownikowi jego dalsze koordynowanie. Godny uwagi jest fakt, że bardzo istotny udział w ocenie określonej usługi czy produktu mogą mieć końcowi użytkownicy.

Należy mieć świadomość, że omawiany marketing B2B myśli o potencjalnym kliencie, jako o zespole osób kupujących. Warto wiedzieć, że każda z nich będzie ogrywała istotne znaczenie w procesie związanym z podjęciem decyzji zakupowej. Przedsiębiorca musi wiedzieć, jaki wynik chce osiągnąć dany kupujący, a także jaką potrzebę koniecznie chce zaspokoić.

Bardzo istotne znaczenie ma także zidentyfikowanie właściwych pytań, na które trzeba będzie odpowiedzieć praktycznie na każdym z etapów wspomnianego wcześniej procesu zakupowego. Przedsiębiorca musi także zrozumieć, co dokładnie sprawi, że osoba kupująca przejedzie do następnego etapu. Nie można zapomnieć określić barier, które mogą go przed tym powstrzymać.

Czym dokładnie są jakościowe treści?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że marketing B2B będzie umożliwiał dostarczenie treści, które odpowiadają na pytania kupujących w tych miejscach, gdzie wspomniane osoby kupujące ich najbardziej potrzebują. Godny uwagi jest fakt, że ponad 60% nabywców B2B jest zainteresowana samodzielnym zdobywaniem informacji.

Świetnym rozwiązaniem będzie zatem dostarczenie im contentu, który pozwoli klientom poznać usługę lub produkt. W przypadku, gdy rynek docelowy nie będzie miał świadomości na temat określonego produktu lub usługi, rekomendowane jest w pierwszej kolejności dostarczenie im właściwej wiedzy.

Warto wiedzieć, że bardzo istotnym elementem w tej kwestii jest tworzenie treści edukacyjnych na bazie zestawu słów kluczowych oraz tematów, których klienci przeważnie szukają w internecie. Ponadto omawiany marketing B2B polega na dokładnym zidentyfikowaniu obszarów, a także efektywnym komunikowaniu klientom o wyjątkowym podejściu do ich największych problemów. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że klienci mogą chcieć dowiedzieć się znacznie więcej o historii przedsiębiorstwa, a także organizacji biznesowej.

W jaki sposób można zoptymalizować marketing B2B?

Przedsiębiorca musi śledzić najbardziej aktualne trendy. Właściciel firmy powinien mieć świadomość, że działania, które obecnie cechuj się ogromną skutecznością, za kilka miesięcy mogą być nieefektywne. W najprostszym możliwym ujęciu oznacza to, że omawiana strategia B2B powinna mieć możliwość skalowania. Godny uwagi jest fakt, że skuteczne skalowanie może zagwarantować, że firma będzie mogła cały czas zwiększać przychody. Ponadto zostaną zaspokajane potrzeby rynku docelowego.

Potęga social media B2B

Należy mieć świadomość, że obecnie prawie 6)% marketerów, którzy stosują marketing przychodzący pozyskuje kontakty z LinkedIn, 52% z Facebooka, a 44% z Twittera. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że Social Media i marketing B2B praktycznie nie są w stanie bez siebie funkcjonować.

Warto wiedzieć, że bardzo istotnym zadaniem marketingu B2B będzie odpowiednie zintegrowanie mediów społecznościowych z przyjętą strategią w celu uzyskania najlepszego możliwego rezultatu. Dzięki temu możliwe będzie docieranie do wybranych odbiorców, a także tworzenie angażujących treści.

Co dokładnie warto wiedzieć o cyklu zakupów klienta B2B?

Warto wiedzieć, że obecni kupujący kontrolują swoją podróż przez cykl zakupu zdecydowanie bardziej, niż dostawcy kontrolują cały cykl związany ze sprzedażą. Należy mieć świadomość, że ponad 70% klientów przed podjęciem decyzji o zakupie offline wcześniej bardzo dokładnie przeprowadza ponad połowę badań online. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że taka dynamika zmienia role marketingu B2B. Godny uwagi jest fakt, że strategia marketingowa opracowana przez przedsiębiorstwo musi koniecznie obejmować bardzo dużą liczbę kanałów. Tylko wtedy będzie mogła efektywnie współpracować z kupującymi, którzy szukają istotnych informacji.

Dlaczego warto skupić się na relacjach B2B a nie transakcjach?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że według ponad 60% marketerów głównym źródłem klientów z omawianego sektora B2B są polecenia. Należy mieć świadomość, że mocna więź z konsumentem bazująca na dialogi będzie sprzyjała dostosowaniu usług oraz towarów do indywidualnych potrzeb poszczególnych klientów. Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że marketing B2B opiera się na relacjach znacznie bardziej niż B2C.

Warto wiedzieć, że aż 90% najlepszych sprzedawców B2B stawia w pierwszej kolejności na potrzeby informacyjne swoich odbiorców. Godny uwagi jest fakt, że im większe będzie zaufanie odbiorców do przedsiębiorstwa, tym istnieje większe prawdopodobieństwo, że będą oni otwarci na komunikację marketingową przedsiębiorstwa.

Recenzje B2B oraz referencje B2B

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że świetne relacje z klientami B2B będą przekładały się na ich zadowolenie ze współpracy. W zdecydowanej większości przypadków będą oni polecali nabyte usługi lub produkty znajomym lub zaprzyjaźnionym firmom. Ponadto statystyki marketingu cyfrowego jednoznacznie pokazują, że ponad 70% osób kupujących szuka recenzji na etapie rozpatrywania zakupu.

Warto wiedzieć, że obecnie recenzje użytkowników w marketingu B2B są znacznie ważniejsze, niż kiedykolwiek wcześniej. W najprostszym możliwym ujęciu oznacza to, że opinie poszczególnych klientów w formie wywiadów, komentarzy czy referencji wideo są bardzo ważną częścią strategii marketingu cyfrowego B2B.

Oczywiście nie chodzi tylko o podawanie samych superlatyw. Godny uwagi jest fakt, że ponad 70% nabywców B2B oczekuje negatywnych i pozytywnych recenzji. Bardzo duża liczba przedsiębiorców jest zdania, że wspomniane negatywne recenzje gwarantują zdecydowanie lepszy wgląd w określony produkt lub usługę. Ponadto bardzo pomagają w budowaniu wiarygodności określonego sprzedawcy.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

FAQ – często zadawane pytania jeśli chodzi o marketing B2B

Czym się różni marketing B2B od B2C?

Kiedy mówimy o marketingu B2C (business to consumer) to z promocją docierasz do konsumenta. Natomiast w przypadku klienta biznesowego (upraszczając do „firmy”), to mówimy o marketingu B2B (business to business).

Jakie są kluczowe różnice w strategiach marketingowych B2B w porównaniu do B2C?

W B2B nacisk leży na budowaniu długoterminowych relacji i personalizacji, podczas gdy B2C często skupia się na szerokiej komunikacji i szybkich zakupach.

Jak technologia wpływa na marketing B2B?

Nowe technologie, jak AI czy analiza danych, umożliwiają lepsze zrozumienie i segmentację klientów B2B, co przekłada się na skuteczniejsze kampanie.

Jaki jest wpływ mediów społecznościowych na marketing B2B?

Media społecznościowe stanowią platformę do budowania autorytetu, dzielenia się wiedzą branżową i bezpośredniego kontaktu z klientami biznesowymi.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 556

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!