Marketing książki

Praca w mediach
26 sierpnia, 2021
Google shopping
26 sierpnia, 2021

Książki o marketingu – 8 pozycji, które warto przeczytać

W 1989 roku skończył się w naszym kraju komunizm, a tym samym zaczął się rozwijać kapitalizm. Lata 90, 20 wieku, były złotym okresem do inwestowania w nieruchomości, a szczególnie do otwierania lokalnych biznesów, bo za komuny nie było za wiele atrakcji. Jednak ten złoty okres mamy już dawno za sobą, a obecnie rynek jest konkurencyjny i każda nisza wypchana po brzegi do tego stopnia, że wszyscy sprzedają produkty lub świadczą usługi z minimalnymi marżami, a dominują duże marki, które mogą sobie na to pozwolić. Dlatego tak ważna jest, nie tylko wiedza czy wykształcenie techniczne, a umiejętność sprzedania się na rynku.

Rynek jest wypchany po brzegi

Tradycyjne media, takie jak telewizja czy radio, zdominowane są przez wielkie marki i nikt, kto zakłada firmę, nawet z wysokimi dotacjami, nie jest w stanie z tymi markami rywalizować. Nową nadzieję na przebicie się dał jeszcze 10 lat temu internet, na czym wiele osób skorzystało, jednak to również już przeszłość, ponieważ Internet zdążył się już sprofesjonalizować i tak jak w przypadku tradycyjnego marketingu, dominują wielkie marki.

Dość popularne w ostatnich czasach stało się budowanie brandu, a więc swojej marki w Internecie. Marką może być po prostu nasze imię i nazwisko, a cała wartość z budowania takiej marki płynie z zasięgu i autorytetu, które pozwalają nam promować i sprzedawać własne projekty, lub promować cudze, a więc pozwalają zostać influencerem, choć to również niełatwe zadanie. Wystarczy wejść na popularne media społecznościowe, w dowolny artystyczny hashtag, jak np. #writingcommunity i zobaczymy tysiące osób na godzinę, które wrzucają swoje wiersze, książki, czy artykuły, a większość z nich ma kilkaset obserwujących i z pisania nie zarabia nic lub prawie nic. Dzieje się tak dlatego, że dzisiaj każdy może wrzucić dowolne treści do Internetu, ludzi kreatywnych nie brakuje, a nawet z pozoru trudne zadanie, jak opublikowanie książki, stało się niezwykle łatwe, bo możemy ją wrzucić nawet na Amazon, który zajmie się drukiem i wysyłka.

Na rynku panuje więc ogromna konkurencja, a ogromne rzesze utalentowanych osób nie potrafią przebić się ze swoimi treściami, ponieważ brakuje im umiejętności sprzedania się, czyli nie znają się na marketingu. Ta umiejętność i wiedza jest obecnie kluczowa, bo nieważne jak ciekawe treści tworzymy, to nikt się nimi nie zainteresuje, jeśli się do nich nie dowie. Tak więc musimy się przebić z naszymi treściami. Na szczęście nie musimy robić tego sami, ponieważ ten problem zauważyło wielu doświadczonych sprzedawców czy osób zajmujących się marketingiem od lat i powstało wiele książek pomagających nam zrozumieć cały proces w obecnych czasach.

Marketing książki – polscy autorzy

Jeśli chcemy robić marketing na lokalnym rynku, to warto zapoznać się z literaturą polskich autorów, ponieważ to właśnie oni wiedzą, co działa na naszym rynku, który jest dosyć specyficzny. Polacy, z uwagi na dość późną transformację i tkwienie w komunizmie aż do 1989 roku, mają nieco inną mentalność niż zachód Europy czy Stany Zjednoczony. I choć literatura zagraniczna jest zawsze o kilka kroków do przed naszą, to na nic nam dogłębne zrozumienie jak działa LinkedIn czy Twitter, bo w Polsce, te media społecznościowe dopiero raczkują i trudno na nich coś ugrać. Globalne książki mogą więc pomóc w przewidywaniu trendów i nauce ogólnych zasad marketingu, jednak warto czytać rodzimych autorów z uwagi na umiejętność dotarcia do odbiorców na naszym rynku.

Joanna Wrycza – Bekier – „Magia słów”

W tej książce dowiemy się co robić i czego nie robić, żeby nasze teksty były “magiczne,” a więc, żeby utrzymywały uwagę czytelnika i pomagały nam budować z nim relacje. Autorka wskazuje nam jakich słów używać, a jakich unikać, żeby nie tracić uwagi czytelnika i zachować odpowiedni ton. Pomaga nam również w tworzeniu tekstów, które odpowiednio budują napięcie, a więc w poprawny sposób przechodzą od rozpoczęcia do zakończenia, zostawiając czytelnika z jakąś wartością.

Książka zahacza również o psychologie, ucząc nas jak wywoływać emocje, czy grać na emocjach czytelnika w celu utrzymania jego uwagi. Jest to zdecydowanie warta do przeczytania pozycja dla każdego, kto zaczyna tworzyć teksty.

Anna Miotk – „Skuteczne Social Media”

Książka pokazuje nam działania marketingowe w mediach społecznościowych największych polskich marek, takich jak Allegro, czy Project:People, a to samo w sobie ma ogromną wartość merytoryczną, bo widzimy nie tylko pustą teorię, która również jest dobrze opisana, a również praktykę i jej efekty.

Książka nauczy nas jak prowadzić komunikacje większej marki w mediach społecznościowych, jak unikać strat wizerunkowych, ale tez jak je odbudować, jeśli się pojawiły oraz pokazuje nam przydatne do pracy narzędzia, oraz uczy jak mierzyć efektywność działań marketingowych.

Mirosław Bujko, Sebastian Hejnowski – „Siła narracji marketingowej”

Książka, na co zresztą wskazuje jej nazwa, skupia się głównie na budowaniu odpowiedniej narracji w działaniach marketingowych, a bazuje głównie na przykładach z popularnej literatury. Autorzy odnoszą działania marketingowe, np. popularne spoty reklamowe, z Krainą Muminków czy Władcą Pierścieni, chcąc pokazać siłę odpowiedniej narracji, przez co książka ma miejscami humorystyczny charakter, jednak stale pozostaje treściwa, a przykłady z dodatkiem humoru pozwalają nam lepiej przyswajać informację, które mogłoby być nużące, gdyby były tłumaczone w sposób profesjonalny.

Łukasz Walewski – „Władza w sieci. Jak nami rządzą social media”

Książka opisuje głównie Twittera, czyli medium społecznościowe, które jest nieszczególnie popularne w naszym kraju, próbując zrozumieć jego fenomen i to, czemu np. politycy wybrali akurat tę platformę. Pozycja, mimo że odnosi się do Twittera, na którym trudno coś ugrać w naszym kraju, to zawiera wiele ciekawych przemyśleń i rozważań autora, które można przenieść również na inne media społecznościowe w celu budowania zasięgów, marki czy sprzedaży.

Artur Jabłoński – „Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować”

Jest to jedna z najpopularniejszych książek dla copywriterów, która uczy jak pisać teksty, które będą czytane i pomogą w procesie sprzedaży. Autor odnosi się do wielu badań, które pomogą nam zrozumieć czytelników w Internecie, a konkretnie potrzeby tych czytelników. Zrozumienie potrzeb konkretnej grupy odbiorców to klucz do sukcesu, żeby tekst był czytany, jednak autor uczy nas również tworzenia tytułów, które w głównej mierze odpowiadają za to, ile osób kliknie dany tekst. Dopiero posiadając te dwie umiejętności, możemy zacząć sprzedawać, co nie musi odbywać się bezpośrednio. Autor uczy nas bowiem jak tworzyć skuteczne “call to action,” a więc wezwania do działania w tekście, np. do newslettera, czy social mediów, które są kolejnymi kanałami sprzedaży.

Franciszek Georgiew – „Księga Adsów”

Książka skupia się głównie na reklamach Facebooka oraz samym Facebooku i ma pokazać jak skutecznie budować ruch organiczny na naszej stronie, oraz skutecznie sprzedawać produkty za pomocą reklam.

Jest to pozycja skupiona stricte na marketingu sprzedaży, którą warto przeczytać, ponieważ zawiera wiele przykładów, a więc pomoże uniknąć wielu błędów i tym samym zaoszczędzić pieniądze, które moglibyśmy stracić na nieskuteczne reklamy.

Marketing książki – zagraniczni autorzy

Mimo że rynek lokalny, nie tylko w przypadku Polski, jest zwykle kilka lat za globalnym i panują na nim nieco inne trendy, to i tak warto czytać książki autorów spoza naszego kraju, bo potrafią zapewnić nam dodatkową perspektywę, a więc sprawić, że nasz marketing wyróżni się na lokalnym rynku. Co więcej, książki globalne, bazują na większej ilości danych, a ludzie co do zasady są niemal tacy sami, no, przynajmniej ich podstawowe potrzeby.

Seth Godin – “Wszyscy marketerzy są kłamcami”

Seth Godin to autor, który do tej pory ma na koncie 18 globalnych bestsellerów, większość w tematyce marketingu, a wiele osób uważa go za króla marketingu. Seth jest jednym z najpopularniejszych bloggerów, a swoje umiejętności marketingowe pokazuje również na mediach społecznościowych, gdzie zgromadził ogromne zasięgi – ponad 750,000 obserwujących na Twitterze oraz niemal 300,000 na Instagramie, tak więc jest to nie tylko teoretyk, a praktyk.

Wskazana wyżej książka jest wyjątkowa, ponieważ scala tak naprawdę cały przekaz autora, który powtarza się w jego wystąpieniach czy innych książkach, a więc, że warta jest autentyczność, a najważniejsza umiejętność to umiejętność opowiadania historii. Seth powiedział kiedyś: “Marketing is no longer about the stuff that you make but about the stories you tell,” czyli że marketing nie polega już na tym, co robimy (np. produkujemy), ale na historiach, które opowiadamy. Ten cytat odnosi się do konieczności budowania marki, która dobrze kojarzy się odbiorcom. Przykładem takiej marki w naszym kraju (i wielu innych), może być, chociażby Coca Cola, ponieważ czytając nazwę tego popularnego napoju, często automatycznie myślmy o świątecznej ciężarówce, Mikołaju, czy świętach. Napój wywołuje zbiór pozytywnych skojarzeń, a przecież sam produkt jest niezdrowy i raczej powinniśmy go omijać. Do tego właśnie odnosi się autor – nie liczy się produkt, a historia, która jest z nim związana.

Gary Vaynerchuk – “Crushing It”

Autor to kolejny obok Godina, praktyk, który raczej uznaje się za przedsiębiorcę, jednak jest właścicielem firmy marketingowej Vayner Media, która realizuje skuteczne działania marketingowe dla wielu największych marek z całego świata. Marka była odpowiedzialna, chociażby, za zorganizowanie reklamy Pepsi w przerwie Super Bowl 2021, a więc reklamy, która bije rekordy popularności co roku.

Gary jest obecny na wszystkich mediach społecznościowych, również jest praktykiem marketingu, a napisania przez niego książka ma nam pomóc w przebiciu się ze swoją pasją czy hobby do szerszego grona odbiorców. Książka opisuje, jak wielcy przedsiębiorcy budują swoje wpływy w mediach społecznościowych, oraz pokazuje nam, jak możemy to przełożyć na budowanie własnej marki osobistej.

Książka jest bardzo nowoczesna, ponieważ bazuje na przykładach popularnych mediów społecznościowych jak: Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest, Snapchat czy nawet pokazuje jak tworzyć podcasty. Autor wskazuje, co blokuje nas przed rozwojem na takich platformach, oraz co robić, a czego nie robić, żeby osiągnąć sukces, czyli zbudować zasięgi.

Pozycja ta jest przeznaczona głównie dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą przebić się przez duże marki ze swoim produktem lub usługą, jednak skorzystają na niej również początkujący influencerzy, czy ogólnie twórcy w Internecie.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)