Marketing i reklama (podobieństwa, czym się różni i strategia)

Marketing zewnętrzny
Marketing zewnętrzny, czy outsourcing marketingu Twojej firmy na dział zewnętrzny to dobry pomysł?
6 stycznia, 2022
Content marketing i social media
Content marketing i social media jak przyciągnąć do nas klientów
6 stycznia, 2022
Marketing i reklama
Marketing i reklama

Czym się różni marketing i reklama a jakie mają podobieństwa pomiędzy sobą? To nie są koncepcje o tym samym znaczeniu!

Odkryj różnice między marketingiem a reklamą i ich związek z nowoczesnym biznesem:
Ponieważ technologia wciąż ewoluuje i zyskuje na znaczeniu, nowoczesne firmy stosują różnorodne strategie marketingowe i reklamowe, aby dotrzeć do potencjalnych klientów i sfinalizować sprzedaż. Rozciągające się od tradycyjnych mediów po marketing cyfrowy online i w mediach społecznościowych, marketing i reklama wydają się być wszędzie. Część tej rzeczywistości wynika ze skuteczności strategii marketingowych i reklamowych w osiąganiu sukcesu dla firm każdej wielkości i kalibru.

Chociaż marketing i reklama czasami są używane zamiennie, w rzeczywistości istnieje wiele różnic między marketingiem a reklamą. W podstawowym ujęciu marketing to proces identyfikowania potrzeb klientów i określania, jak najlepiej je zaspokoić. Natomiast reklama polega na promowaniu firmy i jej produktów lub usług za pośrednictwem płatnych kanałów. Innymi słowy, reklama jest elementem marketingu. Ale na tym różnice się nie kończą.

marketing i reklama

Czym jest marketing i dlaczego jest ważny?

Marketing to praktyka biznesowa polegająca na identyfikowaniu, przewidywaniu i zaspokajaniu potrzeb klientów. Skuteczne strategie marketingowe pomagają firmom określić, jak najlepiej obsługiwać bazę klientów, jednocześnie maksymalizując przychody. W marketingu typu business-to-consumer (B2C) działania marketingowe skierowane są do konsumentów. W marketingu business-to-business (B2B) działania marketingowe są skierowane do innych firm.

Zarówno w działaniach B2C, jak i B2B istnieje kilka ważnych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy opracowywaniu strategii marketingowej. Dokładniej rzecz biorąc, doświadczeni marketerzy ocenią jaka jest:

  • Orientacja — orientacja marketingowa odnosi się do zasad przewodnich samego biznesu, często określanych jako filozofia biznesu lub kultura korporacyjna. Zazwyczaj organizacje decydują się na zorientowanie na produkt, sprzedaż, produkcję lub marketing.
  • Mix — marketing mix działa jako przewodnik podejmowania decyzji w działaniach marketingowych firmy. Nowoczesny marketing mix zazwyczaj skupia się na czterech P (z ang four p: product, price, placement, promotion),a idzie w stronę 4 c: klient (client), koszt (cost), wygoda (convenience) i komunikacja (communication).
  • Otoczenie — otoczenie marketingowe odnosi się do każdego czynnika, który może wpłynąć na firmę w realizacji strategii marketingowej lub podejmowaniu decyzji. W tym duchu firmy powinny brać pod uwagę środowisko wewnętrzne w swojej organizacji. Należy również wziąć pod uwagę czynniki zewnętrzne, takie jak makro i mikrośrodowiskowe.
  • Rynek — rynek docelowy odnosi się do charakterystyki idealnego przypadku klienta firmy. Wysiłki badawcze i segmentacyjne mogą pomóc w wyodrębnieniu czynników geograficznych i demograficznych, które pomogą firmie wprowadzić na rynek i sprzedać jej produkty lub usługi.

Po dokładnej ocenie orientacji, składu, otoczenia i rynku, można ocenić koszty i korzyści różnych metod i strategii marketingowych. Ta część procesu planowania jest niezwykle ważna, ponieważ istnieje wiele różnych sposobów angażowania się firmy w działania marketingowe.

Jakie są popularne rodzaje marketingu?

Tradycyjnie działania marketingowe opierały się na czterech różnych kanałach kontaktu z klientami: druk, poczta, telewizja i telefon. Firmy mogą zaangażować dowolny lub wszystkie z tych czterech kanałów, aby dostarczać komunikaty i wzmacniać działania związane z brandingiem. Przez cały XX wiek dominujące podejście marketingowe obracało się wokół mediów drukowanych i działało w połączeniu ze skutecznym przekazem i reklamą.

Jednak wraz z przejściem świata do XXI wieku strategie marketingowe ewoluowały, aby uwzględnić rozwój Internetu i e-commerce. Wraz z rozwojem handlu online marketing cyfrowy zmienił sposób, w jaki komunikacja biznesowa działa z klientami. Nowe platformy komunikacyjne, takie jak media społecznościowe, umożliwiają dwukierunkową komunikację między biznesem a klientem. W szczególności z marketingowego punktu widzenia nowoczesna technologia znacznie ułatwiła gromadzenie informacji o zachowaniach, potrzebach, pragnieniach klientów itp.

Obecnie kilka popularnych rodzajów marketingu obejmuje:

  • Marketing internetowy, online— Marketing cyfrowy odnosi się do stosowania strategii marketingowych do urządzeń komunikacji elektronicznej, takich jak komputery czy smartfony. Strategie marketingu cyfrowego często wykorzystują wyszukiwarki, pocztę e-mail, strony internetowe, blogi i inne techniki, aby dotrzeć do klientów.
  • Marketing w mediach społecznościowych — podzbiór marketingu internetowego, marketing w mediach społecznościowych wykorzystuje platformy społecznościowe, takie jak Facebook lub Twitter, w celu dotarcia do potencjalnych klientów. Ten styl marketingu pozwala firmom czerpać korzyści z mediów zdobytych przez osoby spoza ich organizacji. Ewoluującą częścią marketingu w mediach społecznościowych jest influencer marketing, w ramach którego popularni użytkownicy są wynagradzani za promowanie produktów lub usług firmy.
  • Globalny marketing — między globalizacją a internetem niektóre z największych światowych firm stworzyły globalne marki. W związku z tym marketing globalny umożliwia tym firmom stosowanie ujednoliconej strategii docierania do klientów na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym w tym samym czasie.
  • Marketing relacji — marketing relacji unika inwazyjnych strategii, takich jak reklamy, i zamiast tego polega na szczęściu klientów. Opierając się na strategiach, które pomagają zatrzymać i usatysfakcjonować klientów, marketing relacji dąży do stworzenia długoterminowej i lojalnej bazy klientów.
  • Zarządzanie marką — Zarządzanie marką próbuje stworzyć więź między klientem a marką konkretnej firmy. W tym celu konieczna jest ocena produktów lub usług firmy, a także logo, projektu, opakowania i innych elementów. Zarządzanie marką ocenia również aspekty rynku docelowego, bezpośredniej konkurencji i istniejących relacji z klientami.
  • Rozwój produktu — Rozwój produktu to proces przekształcania okazji biznesowej w produkt lub usługę, którą można sprzedać. Rozwój może nastąpić z istniejącymi produktami lub nowymi produktami. Pomyślny rozwój produktu obejmuje wiele koncepcji marketingowych, w tym identyfikację potrzeb klientów oraz badania i analizy rynku.

Chociaż nie jest to jeszcze tak powszechne, jak powyższe metody, ważne jest, aby w tej rozmowie wspomnieć o marketingu społecznym. Nazywany również zrównoważonym lub zielonym marketingiem, marketing społeczny wykracza poza tradycyjne granice identyfikowania, przewidywania i zaspokajania potrzeb klientów.

Marketing społeczny włącza większe potrzeby społeczeństwa świata i w kulturę, markę i działalność firmy. Aby śledzić i mierzyć postępy, w firmach zorientowanych społecznie często stosuje się raportowanie potrójnego wyniku końcowego. Obejmują one wpływ społeczny i środowiskowy oraz wyniki finansowe.

Co to jest reklama i dlaczego jest ważna?

Definicja: Reklama to praktyka biznesowa, w której firma płaci za umieszczenie swojego przekazu lub marki w określonej lokalizacji. Firmy wykorzystują reklamy do promowania swoich produktów i usług na sprzedaż, a także do tworzenia kultury korporacyjnej i marki. Odpowiednio i strategicznie stosowana reklama może stymulować pozyskiwanie klientów i zwiększać sprzedaż.

Reklama tworzy jednokierunkowy kanał komunikacji, w którym firmy mogą przesyłać wiadomości nieosobiste do ogółu odbiorców. W przeciwieństwie do innych rodzajów marketingu, a nawet public relations, firmy mają całkowitą kontrolę nad reklamą. Kiedy firma płaci za umieszczenie reklamy, ma pełną kontrolę nad tym, jak promowana jest treść.

Skuteczna kampania reklamowa niesie ze sobą niezliczone korzyści. W powszechnej praktyce firmy mogą wykorzystywać reklamy do:

  • Edukować klientów o charakterze produktów lub usług
  • Przekonać klientów, że produkty lub usługi są lepsze
  • Poprawić postrzeganie marki lub kultury przez klientów
  • Generować zapotrzebowanie lub chęć klienta na produkty lub usługi
  • Tworzyć nowe aplikacje dla produktów lub usług
  • Reklamować nowe produkty lub usługi potencjalnym klientom
  • Przyciągać nowych klientów do zakupu produktów lub usług
  • Zachować istniejącą bazę klientów

Podsumowując, firmy, które przeznaczają zasoby na reklamę, mogą czerpać wiele cennych korzyści. Aby osiągnąć te korzyści, wiele firm angażuje się w jeden lub kilka popularnych rodzajów reklamy, o których mowa poniżej.

Jakie są popularne rodzaje reklamy?

Podobnie jak w przypadku marketingu, w XXI wieku reklama znacznie się rozwinęła. Era cyfrowa otworzyła nowe możliwości reklamowe dla firm, od wyszukiwarek po media społecznościowe i strony internetowe o różnych kształtach i rozmiarach. W tej nowej rzeczywistości firmy mogą osiągać cele reklamowe i docierać do potencjalnych klientów praktycznie wszędzie, zwłaszcza dzięki rozpowszechnieniu się smartfonów.

W ramach powszechnych technik reklamowych wiele firm traktuje priorytetowo jedną lub wszystkie z następujących metod:

  • Reklama tradycyjna — termin ten odnosi się do umieszczania reklam w tradycyjnych mediach drukowanych i rozprowadzanych fizycznie. Typowymi przykładami reklamy tradycyjnej są reklamy prasowe, telewizyjne i radiowe.
  • Reklama detaliczna — te termin odnoszący się do reklam i umieszczania ich w sklepach detalicznych w celu maksymalizacji sprzedaży. Typowe przykłady reklamy detalicznej obejmują lokowanie produktu w sklepach, reklamy w koszykach i prezentacje polecanych produktów.
  • Reklama internetowa — termin ten odnosi się do umieszczania reklam w Internecie w mediach i innych witrynach internetowych. Typowe przykłady reklamy online to reklamy kontekstowe w wyszukiwarkach, banery na stronach internetowych, filmy promocyjne i treści sponsorowane.
  • Reklama mobilna — termin ten odnosi się do umieszczania reklam na telefonach komórkowych i smartfonach. Typowe przykłady reklamy mobilnej to automatyczne dialery, banery do pobierania aplikacji i reklamy typu „kliknij, aby połączyć”.
  • Reklama zewnętrzna — termin ten odnosi się do umieszczania reklam na konstrukcjach zewnętrznych, zazwyczaj w obszarach o dużym natężeniu ruchu, w celu przyciągnięcia jak największej uwagi. Typowymi przykładami reklamy zewnętrznej są billboardy, banery na zewnątrz budynków i markowe pojazdy.
  • Reklama płatna za kliknięcie (PPC) — termin ten odnosi się do umieszczania reklam online, które mają na celu przyciągnięcie ruchu do witryny internetowej firmy. Firmy czerpią obszerne dane o klientach z tych reklam, płacąc tylko wtedy, gdy użytkownicy klikną link.

Jaka jest różnica między marketingiem a reklamą?

Główna różnica między tymi dwoma praktykami biznesowymi polega na tym, że reklama jest częścią marketingu. Skuteczna strategia marketingowa zazwyczaj przeznacza zasoby na reklamę na wielu poziomach, umieszczając korporacyjną komunikację marketingową w różnych rodzajach mediów.

Aby głębiej zagłębić się w to pytanie, warto przejrzeć różnice między płatnymi, posiadanymi i zarobionymi mediami:

  • Płatne media — ten rodzaj mediów polega na tym, że firma płaci wydawcy za umieszczenie komunikacji marketingowej. Przykładami płatnych mediów są billboardy, reklamy emitowane i drukowane, reklamy w wyszukiwarkach, reklamy w mediach społecznościowych oraz poczta bezpośrednia lub e-mail.
  • Własne media — ten rodzaj mediów polega na wykorzystaniu przez firmę własnych kanałów do umieszczania komunikatów marketingowych. Przykłady posiadanych mediów obejmują merchandising detaliczny, strony internetowe i blogi biznesowe, broszury, korporacyjne konta społecznościowe w social media i komunikaty prasowe.
  • Wypracowane, lub zarobione, czyli z ang. Earned Media — Ten rodzaj mediów obejmuje komunikację zewnętrzną o firmie od podmiotów zewnętrznych. Przykłady wypracowanych mediów obejmują recenzje online, artykuły z gazet lub czasopism, rekomendacje w mediach społecznościowych, prezentacje dla klientów i rodzaje reklamy zewnętrznej.

Jak wskazano powyżej, reklama zazwyczaj ogranicza się do domeny płatnych mediów. Jest to nieodłącznie związane z charakterem reklamy jako praktyki biznesowej — umieszczanie wiadomości lub marki w zamian za wynagrodzenie. Aktywne strategie marketingowe mogą mieć wpływ na płatne, posiadane i zarobione media. Poprzez pomyślną identyfikację potrzeb klientów — oraz ocenę najlepszego sposobu ich zaspokojenia — marketing kontroluje sposób, w jaki firma reklamuje się w płatnych mediach. Marketing dyktuje również sposób, w jaki firma komunikuje się za pośrednictwem posiadanych mediów, nie wspominając już o tym, jak wchodzi w interakcje z innymi za pośrednictwem wypracowanych mediów.

Czy marketing czy reklama są bardziej wartościowe?

Odwieczna zagwostka…marketing i reklama. Wiele odnoszących sukcesy firm włącza do swojego ogólnego planu marketingowego wieloaspektowe strategie reklamowe. Dotyczy to zwłaszcza firm globalnych, w których strategia marketingowa i umieszczanie reklam muszą uwzględniać klientów na całym świecie. Chociaż dotyczy to również małych i średnich firm, zwłaszcza przy przystępnej cenie reklamy internetowej w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych.

Biorąc to pod uwagę, istnieje sytuacja, w której marketing jest prawdopodobnie bardziej wartościowy niż reklama. W przypadku start-upów i innych nowych przedsiębiorstw priorytetem powinno być opracowanie planu marketingowego. Jeśli te organizacje wydają zbyt dużo na reklamę na początku – bez ustalonego lub zrównoważonego planu marketingowego – może to być katastrofa.

Na początku istnienia firmy najważniejsze jest zdefiniowanie i wykonanie planu marketingowego poprzez identyfikację pragnień i potrzeb klientów. W ten sposób wszelkie przyszłe działania marketingowe lub reklamowe będą miały określone podejście i większe szanse powodzenia.

Reklama i marketing wnioski

Wiesz już jakie mamy podobieństwa pomiędzy reklamą a marketingiem, wiesz też czym są te koncepcje i że nie są tworami o tym samym znaczeniu. Pytanie brzmi, na co się najpierw zdecydujesz przy współpracy z nami?

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)