Marketing definicja i poj臋cie marketingu (encyklopedia i znaczenie)

Sprawny marketing
Sprawny marketing (portal i magazyn sprawny.marketing)
3 stycznia, 2022
Google partner
Google partner premium (jak uzyska膰 status partnera google ads)
3 stycznia, 2022
Marketing definicja
Marketing definicja

Definicja marketingu

Marketing to termin biznesowy, kt贸ry eksperci zdefiniowali na dziesi膮tki r贸偶nych sposob贸w. W rzeczywisto艣ci nawet na poziomie firmy ludzie mog膮 postrzega膰 to s艂owo inaczej. Zasadniczo jest to proces zarz膮dzania, w ramach kt贸rego produkty i us艂ugi przechodz膮 od koncepcji do klienta.

Obejmuje identyfikacj臋 produktu, okre艣lenie popytu, ustalenie jego ceny oraz wyb贸r kana艂贸w dystrybucji. Obejmuje to r贸wnie偶 opracowanie i wdro偶enie strategii promocyjnej obejmuj膮cej zar贸wno marketing wychodz膮cy, jak i przychodz膮cy.
W艣r贸d r贸偶nych oficjalnych definicji s艂ownikowych mo偶emy wyr贸偶ni膰 niekt贸re:

Marketing definicja przyk艂ad 1: Marketing to organizacja sprzeda偶y produktu, na przyk艂ad decydowanie o jego cenie, obszarach, do kt贸rych powinien by膰 dostarczany i jak powinien by膰 reklamowany.

Marketing definicja przyk艂ad 2: Marketing to dzia艂alno艣膰, zestaw instytucji i proces贸w tworzenia, komunikowania si臋, dostarczania i wymiany ofert, kt贸re maj膮 warto艣膰 dla klient贸w, klient贸w, partner贸w i og贸艂u spo艂ecze艅stwa.

Marketing odnosi si臋 do dzia艂alno艣ci firmy zwi膮zanej z kupnem i sprzeda偶膮 produktu lub us艂ugi. Polega na ustaleniu, czego chc膮 konsumenci i ustaleniu, czy mo偶na to wyprodukowa膰 w odpowiedniej cenie. Firma nast臋pnie produkuje i sprzedaje.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Marketing definicja Kotler

Je艣li chodzi o guru w tej dziedzinie to jest wci膮偶 nim Philip Kotler.

Wed艂ug KotleraMarketing jest procesem spo艂ecznym i zarz膮dczym, dzi臋ki kt贸remu jednostki i grupy otrzymuj膮 to, czego potrzebuj膮 i pragn膮, poprzez tworzenie, oferowanie i wymian臋 z innymi jednostkami i grupami produkt贸w posiadaj膮cych warto艣膰鈥 [Kotler, 1994]

Zakres i poj臋cie marketingu

Definicja poj臋cia marketingu obejmuje szeroki obszar dzia艂alno艣ci, w tym:

  • jak si臋 komunikujesz
  • marka
  • projektowanie
  • cennik
  • badania rynku
  • psychologia konsumenta
  • pomiar efektywno艣ci

U podstaw marketingu le偶y zrozumienie potrzeb i warto艣ci klient贸w. D艂ugofalowy sukces firmy zale偶y od poznania potrzeb jej klient贸w. Nast臋pnie znajduje sposoby na zwi臋kszenie warto艣ci poprzez r贸偶ne podej艣cia.

Definicja Marketing B2B

Wi膮偶e si臋 to z ukierunkowaniem na inne firmy. Nazywamy to r贸wnie偶 marketingiem business-to-business lub B2B. Polega na dostarczaniu innym firmom produkt贸w lub us艂ug.

Produkty fizyczne, kt贸re firmy sprzedaj膮 innym firmom, to 鈥瀟owary przemys艂owe鈥. Towary przemys艂owe mog膮 obejmowa膰 np. surowce dla firm produkuj膮cych tworzywa.

W rzeczywisto艣ci termin 鈥瀟owary przemys艂owe鈥 odnosi si臋 do wszystkiego, czego firma lub organizacja potrzebuje i kupuje.Us艂ugi B2B mog膮 obejmowa膰 doradztwo prawne, doradztwo w zakresie zarz膮dzania, doradztwo podatkowe lub prowadzenie szkole艅. Us艂ugi informatyczne i zapewnienie personelu tymczasowego to r贸wnie偶 przyk艂ady us艂ug B2B. IT oznacza technologi臋 informacyjn膮.
Je艣li interesuje Ci臋 marketing B2B, potrzebujesz konta na LinkedIn.

Definicja marketingu bezpo艣rednio do konsument贸w

Nazywamy to r贸wnie偶 B2C. Termin ten odnosi si臋 do kierowania do poszczeg贸lnych os贸b, kt贸re kupuj膮 produkty i korzystaj膮 z us艂ug. W szczeg贸lno艣ci osoby, kt贸re kupowa艂y na w艂asne potrzeby.

Mo偶e to obejmowa膰 produkty FMCG (szybko zbywalne towary konsumpcyjne), takie jak 偶ywno艣膰, napoje i przybory toaletowe, lub towary trwa艂ego u偶ytku. Na przyk艂ad samochody, telewizory, lod贸wki i inne sprz臋ty AGD to dobra trwa艂e.

Marketing B2B + B2C

Wi臋kszo艣膰 du偶ych korporacji ma zintegrowane podej艣cie marketingowe. Innymi s艂owy, skupiaj膮 si臋 jednocze艣nie zar贸wno na indywidualnych konsumentach, jak i na biznesie.

Na przyk艂ad firma Coca-Cola wie, 偶e jej marketing B2C musi odnie艣膰 sukces. M贸wi膮c pro艣ciej; musi przekona膰 supermarkety i mniejsze sklepy 鈥 B2B 鈥 do udost臋pnienia miejsca na p贸艂kach.

Wi臋kszo艣膰 producent贸w d贸br trwa艂ego u偶ytku stosuje r贸wnie偶 zintegrowane podej艣cie marketingowe.

Definicja: Marketing rekrutacyjny

Marketing rekrutacyjny obejmuje wszystkie narz臋dzia i strategie, kt贸rych pracodawcy u偶ywaj膮 do anga偶owania, przyci膮gania i ostatecznie zatrudniania utalentowanych ludzi. Celem jest zach臋cenie ludzi do przy艂膮czenia si臋 do organizacji.

Praktyka wykorzystuje analityk臋 danych, komunikacj臋 wielokana艂ow膮, platformy medi贸w spo艂eczno艣ciowych i inne strategie marketingu cyfrowego.

Marketing rekrutacyjny to proces przyci膮gania i zatrudniania utalentowanych ludzi. Obejmuje strategie i taktyki, kt贸re pracodawcy stosuj膮, aby przyci膮gn膮膰, zaanga偶owa膰 i piel臋gnowa膰 utalentowany personel przed z艂o偶eniem wniosku o prac臋.

Definicja Strategia marketingowa

Strategia marketingowa firmy powinna 艂膮czy膰 wszystkie jej cele w jeden zintegrowany i kompleksowy plan. Innymi s艂owy, nie powinna skupia膰 si臋 na jednej strategii kosztem innych.

Powinna wykorzystywa膰 dane z bada艅 rynkowych do tworzenia swojej strategii. Firma powinna skupi膰 si臋 na idealnej mieszance produkt贸w, aby osi膮gn膮膰 optymalny potencja艂 zysku. W艂a艣ciwy zestaw produkt贸w ma r贸wnie偶 kluczowe znaczenie dla utrzymania firmy.

Proces strategii marketingowej

Najlepszy proces strategii marketingowej pozwala na specjalne kierowanie produkt贸w i us艂ug do idealnych nabywc贸w, kt贸rzy z najwi臋kszym prawdopodobie艅stwem kupi膮.

Skuteczny plan marketingowy zale偶y od dobrej strategii. Strategia firmy powinna zaczyna膰 si臋 od ustalenia cel贸w, kt贸re b臋d膮 wspiera膰 jej og贸lne cele.

Nast臋pnie musi opracowa膰 strategi臋, kt贸ra pozwoli mu osi膮gn膮膰 te cele.
Strategia mo偶e obejmowa膰 badania nad rozwojem produktu lub us艂ugi, w jaki spos贸b produkt lub us艂uga dotrze na rynek (kana艂y) i jak klienci si臋 o tym dowiedz膮 (komunikacja).

B臋dzie r贸wnie偶 pr贸bowa艂 zdefiniowa膰 unikalne pozycjonowanie produktu lub firmy, aby odr贸偶ni膰 go od konkurencji.

Marketing kontra sprzeda偶 鈥 obraz wyja艣niaj膮cy r贸偶nic臋

Zasadniczo sprzeda偶 i marketing pr贸buj膮 osi膮gn膮膰 to samo. Innymi s艂owy, staraj膮 si臋 zdoby膰 wi臋cej klient贸w i przychod贸w. Jednak patrz膮 na sprawy nieco inaczej. M贸wi膮c pro艣ciej; marketing koncentruje si臋 na rynku, podczas gdy sprzeda偶 koncentruje si臋 na produkcie. Sprzeda偶 skupia si臋 r贸wnie偶 na tym, jak przekona膰 konsument贸w do polubienia i zakupu. Niekt贸rzy mened偶erowie sprzeda偶y nie zgadzaj膮 si臋 z powy偶szym obrazem, twierdz膮c, 偶e sprzeda偶 jest kontynuowana po sprzeda偶y produktu.

Typowe dzia艂y marketingu (rodzaje marketingu)

Jest wiele dzia艂贸w marketingu. Nie wszystkie firmy maj膮 te same nazwy dla ka偶dej z nich. Poni偶ej znajduje si臋 lista najpopularniejszych:

Reklama

Reklama polega na promowaniu pomys艂u lub produktu na rynku poprzez umieszczanie reklam w mediach.

Zaanga偶owanie spo艂eczne

Termin oznacza prac臋 z lokaln膮 spo艂eczno艣ci膮. Jest to korzystne nie tylko dla lokalnej pozycji firmy oraz jako spos贸b na zwi臋kszenie lojalno艣ci klient贸w, ale tak偶e poprawia morale w firmie.

Przyk艂ady obejmuj膮 sponsorowanie lokalnych wydarze艅, przewodniczenie spotkaniom, wolontariat w szko艂ach lub lokalnych o艣rodkach m艂odzie偶owych oraz przynale偶no艣膰 do lokalnych stowarzysze艅.

Obs艂uga klienta

Zasadniczo polega to na udzielaniu pomocy i porad osobom, kt贸re zakupi艂y produkt. W wielu firmach sprzedawcy r贸wnie偶 艣wiadcz膮 t臋 us艂ug臋 klientom przed, w trakcie i po sprzeda偶y.

Dobra obs艂uga klienta daje zadowolonych klient贸w. Innymi s艂owy, ich do艣wiadczenie spe艂nia lub przekracza ich oczekiwania. Je艣li twoi konkurenci maj膮 dobr膮 obs艂ug臋 klienta, a tynie, prawdopodobnie stracisz dla nich udzia艂 w rynku.

Marketing bezpo艣redni

Takie podej艣cie polega na dotarciu z Twoim przekazem bezpo艣rednio do konsument贸w za po艣rednictwem ulotek, formularzy, ulotek, katalog贸w, a tak偶e promocji ulicznej.

Dystrybucja

Dystrybucja jest cz臋艣ci膮 艂a艅cucha zarz膮dzania. Polega na przetransportowaniu jednego produktu z magazynu do sklepu lub supermarketu.

Badania rynku

Badanie rynku to proces zbierania i analizowania informacji. Dane sprawi膮, 偶e firma b臋dzie bardziej 艣wiadoma tego, jak ludzie zareaguj膮 na jej obecne i przysz艂e produkty.
W艂a艣ciciele firm ca艂y czas prowadz膮 badania rynkowe. Kiedy rozmawiaj膮 z klientami o swojej dzia艂alno艣ci, przeprowadzaj膮 badania rynkowe. Ilekro膰 kto艣 pr贸buje dowiedzie膰 si臋, co robi konkurencja, przeprowadza badania rynkowe.
Dobre badania rynku mog膮 dostarczy膰 wielu danych o produktach firmy, klientach i rynku.

Planowanie medi贸w

Planowanie medi贸w jest 艣ci艣le zwi膮zane z reklam膮. Jest to strategia reklamowa, kt贸r膮 stosujemy w celu dotarcia do konsument贸w za pomoc膮 szeregu punkt贸w informacyjnych.

Tego rodzaju prace zwykle wykonuj膮 agencje reklamowe. Znajduj膮 najlepsze media, aby dotrze膰 do rynku docelowego.
Przyk艂ady medi贸w obejmuj膮 internet, plakaty, telewizj臋, radio, fizyczne gazety i czasopisma itp.

Cena produktu

Przy ustalaniu ceny nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋, ile kosztuje wyprodukowanie i dostarczenie czego艣. Nale偶y r贸wnie偶 zastanowi膰 si臋, za ile sprzedaj膮 go konkurenci, jego jako艣膰, mark臋 itp.

Ceny wi臋kszo艣ci produkt贸w rzadko pozostaj膮 takie same przez d艂ugi czas. Koszty produkcji mog膮 ulec zmianie, wynagrodzenia mog膮 wzrosn膮膰, a konkurenci mog膮 nagle zaoferowa膰 zni偶ki lub podnie艣膰 ceny. Musisz by膰 ca艂y czas 艣wiadomy ka偶dego czynnika, kt贸ry wp艂ywa na cen臋.

Public Relations

Jest to strategiczny proces komunikacji, kt贸ry buduje wzajemnie korzystne relacje mi臋dzy organizacjami i ich publiczno艣ci膮.

Obroty

Sprzeda偶 obejmuje planowanie i wspieranie zespo艂u sprzeda偶y poprzez realizowanie cel贸w sprzeda偶owych. Polega r贸wnie偶 na sformu艂owaniu planu dotarcia do potencjalnych i obecnych klient贸w. Sprzedawcy d膮偶膮 do osi膮gni臋cia tych cel贸w.

Marketing indywidualny

Marketing jeden na jeden polega na bezpo艣redniej komunikacji z ka偶dym klientem. Nast臋pnie firma dostosowuje podej艣cie do gust贸w i preferencji ka偶dego klienta.

Zarz膮dzanie wra偶eniem (istota marketingu)

Zarz膮dzanie wra偶eniem to proces kszta艂towania postrzegania rzeczy, innych os贸b, miejsc i wydarze艅 przez ludzi.
W marketingu i sprzeda偶y oznacza to, 偶e konsumenci postrzegaj膮 Twoje produkty lub us艂ugi w dobrym 艣wietle.

Marketing internetowy i social media

Wraz z pojawieniem si臋 Internetu i oprogramowania do blokowania reklam, marketing przychodz膮cy sta艂 si臋 coraz bardziej popularny. Polega na wykorzystywaniu tre艣ci 鈥 biuletyn贸w, blog贸w, podcast贸w, recenzji itp. 鈥 kt贸re lubi膮 internauci, aby ich zach臋ci膰 do odwiedzin.
W przesz艂o艣ci handlowcy firmy byli ekspertami. Jednak dzi艣 ekspertami s膮 konsumenci.

Czym jest marketing

Termin, kt贸rego specjali艣ci od marketingu internetowego u偶ywaj膮 ca艂y czas, to 鈥wsp贸艂czynnik odrzuce艅鈥. Wsp贸艂czynnik odrzuce艅 odnosi si臋 do odsetka os贸b, kt贸re opuszczaj膮 witryn臋 po odwiedzeniu strony.

Innymi s艂owy, zamiast przej艣膰 na inn膮 stron臋 w tej samej witrynie, opuszczaj膮 鈥 odbijaj膮 si臋. Im ni偶szy wsp贸艂czynnik odrzuce艅, tym lepiej.

Marketing globalny odnosi si臋 do planowania, tworzenia, umieszczania i promowania towar贸w lub us艂ug firmy na rynku 艣wiatowym. Jest to umiej臋tno艣膰 specjalistyczna. Mened偶erowie, kt贸rym uda si臋 wdro偶y膰 skuteczn膮 strategi臋, mog膮 przenie艣膰 swoje przedsi臋biorstwo i firm臋 na wy偶szy poziom.

W latach 60. i 70. pojawi艂o si臋 wiele japo艅skich praktyk biznesowych, kt贸re p贸藕niej rozprzestrzeni艂y si臋 na ca艂y 艣wiat. W niekt贸rych przypadkach in偶ynieria i marketing nak艂ada艂y si臋 na siebie.

Zasady marketingu

Zasady marketingowe to uzgodnione pomys艂y marketingowe, kt贸re sprzedawcy wykorzystuj膮 do skutecznej strategii marketingowej. Nazywamy to r贸wnie偶 zasadami marketingu.

Niekt贸re firmy stosuj膮 strategi臋 4P dotycz膮c膮 produktu, ceny, miejsca i promocji. Nazywamy to r贸wnie偶 4P Marketing Mix. Z drugiej strony inni mog膮 kierowa膰 si臋 strategi膮 7Psdotycz膮c膮 produktu, miejsca, ceny, promocji, ludzi, 艣rodowiska fizycznego i procesu. Pami臋ta膰 musisz 偶e dzia艂ania marketingowe nie dzia艂aj膮 uniwersalnie poniewa偶 sporo zale偶y od towar贸w i us艂ug jakie maja zaspokaja膰 potrzeby potencjalnego klienta. Ale skoro wiesz ju偶 czym jest definicja merketingowa to poprzez tworzenie dzia艂ania w ramach swojej organizacji jeste艣 w stanie osi膮gn膮膰 sukces w biznesie.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)