Afiliacja

WooCommerce
22 sierpnia, 2021
Allegro ads
22 sierpnia, 2021

Afiliacja – definicja, rodzaje, przykłady

Afiliacja, z punktu widzenia reklamodawcy, to szansa na dotarcie do odbiorców ze swoim produktem lub usługą, z punktu widzenia wydawcy, który posiada źródło ruchu. To szansa na zarobek, a więc % od sprzedaży produktów lub usług, a całą relację często zazębia sieć afiliacyjna, która dba o odpowiednie warunki dla obu stron, pobierając za to drobny % od transakcji.

Afiliacja co to?

Marketing afiliacyjny to jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych, którym dysponują reklamodawcy oraz szansa na zarobek dla indywidualnych wydawców, którzy mogą współpracować z największymi markami bez konieczności tworzenia własnych produktów lub usług. Jest to relacja biznesowa, na której tak naprawdę zyskuje każda ze stron, o ile warunki umowy są odpowiednio dobrze przygotowane.

Najczęstszym przykładem afiliacji jest system polecania, a więc sytuacja, w której reklamodawca decyduje się oddać % swojego przychodu od osoby, która skorzystała z jego usług dzięki naszemu poleceniu. Z takiego rozwiązania korzysta na szeroką skalę Amazon, którego program partnerski jest sposobem na życie wielu osób żyjących z afiliacji na całym świecie. Można spotkać się z opiniami, które twierdzą, że dobrze rozwinięty program partnerski, jest jednym z kluczowych czynników, które wpłynęły na rozwój tej firmy. Podobnym przykładem jest zresztą YouTube, który zaledwie dwa lata po założeniu, wprowadził program partnerski, w którym dzielił się z partnerami przychodami z reklam, oddając im aż 55%, a 45% zostawiając dla siebie.

Na podanych przykładach widać, że afiliacja to relacje, na których zyskuje każdy i działanie, które nie ma na celu zatrudnianie pracowników, a udostępnieniu narzędzi, które pozwalają na zarabianie pieniędzy na własny rachunek dla indywidualnych wydawców, dla których takie rozwiązanie jest atrakcyjne, ponieważ nie muszą budować marki, tworzyć produktu lub usług, czy przejmować się kwestiami prawnymi w sklepie internetowym, a mogą od razu przejść do promowania danej marki, zarabiając przy tym swój %.

Rodzaje afiliacji

W afiliacji możemy wyróżnić kilka podstawowych modeli rozliczania się reklamodawcy z wydawcą:

  • CPL, a więc Cost Per Lead, czyli zarobek za wykonanie wskazanej przez reklamodawcę czynności. Może być to np. wcześniej określony zarobek za pozyskanie jednej osoby do listy mailingowej reklamodawcy, rejestracja w jakimś serwisie, czy dowolna, określona przez reklamodawcę aktywność.
  • CPS, a więc Cost Per Sale, czyli, zwykle %, zarobek, od sprzedaży towarów i usług z naszego polecenia.
  • CPA, a więc Cost Per Action, czyli zarobek za dowolną określoną przez reklamodawcę czynności lub zbiór czynności. Przykładem na rynku mobilnym jest np. pozyskanie instalacji. Zgodnie z tym przykładem, model CPA zawiera zwykle dane pułapy, a więc wydawca otrzyma określoną wcześniej stawkę za pozyskanie instalacji i większą stawkę, jeśli osoba, którą pozyskaliśmy, przejdzie dodatkowo samouczek, wbije wyższy poziom w grze lub dokona zakupu w aplikacji.
  • CPM, a więc Cost Per Mile, czyli, na przykładzie YouTube, uśredniony zarobek, za 1000 wyświetleń filmu. Analogiczne na stronach internetowych jest to CPM za 1000 wyświetleń strony lub bezpośrednio reklam. Stawka CPM jest przydatna, gdy w grę wchodzą setki tysięcy, czy miliony wyświetleń, bo pozwala lepiej określić szacowany zarobek.

Rola ciasteczek w afiliacji

Jedno z najczęściej pojawiających się pytań związanych z afiliacją to: “skąd reklamodawca wie komu zapłacić?” Istnieją dwie główne metody utwierdzenia się przez reklamodawcę co do tego, kto polecił daną osobę.

  1. Pierwsza metoda jest zdecydowanie rzadziej używana. Zakłada ona wpisanie przy rejestracji kodu polecającego, który przypisuje użytkownika do danego wydawcy. Tak przypisana osoba staje się naszym poleconym, a my zarabiamy prowizje za każdy np. zakup, którego dokona w przyszłości. Jednak, robiąc zakupy, chociażby na wspominanym Amazon, nie podajemy żadnych kodów polecających, czy, tym bardziej, nie zakładamy konta z polecenia, a jednak ludzie zarabiają swoje prowizje.

Taka współpraca odbywa się często między większymi markami, a influencerami, którzy otrzymują kod zniżkowy na dane produkty lub usługi.

  1. Druga metoda to wykorzystanie plików cookies, a więc popularnych ciasteczek, które są swoistymi plikami śledzącymi, pozwalającymi na śledzenie użytkownika na danej stronie internetowej. Członkowie programu partnerskiego mają możliwość generowania swoich unikalnych linków poleconych, czyli adresów URL kierujących do sklepu, czy nawet konkretnego produktu (tzw. Deep Link). Dzięki temu reklamodawca wie, z jakiego polecenia pozyskał klienta i komu oddać %, a wszystkiemu towarzyszy zwykle specjalny panel dla partnerów, w którym mogą śledzić swoje prowizje. Z takiego rozwiązania korzysta właśnie Amazon i wiele dużych sklepów internetowych.

Ciasteczka zrewolucjonizowały zarabianie na programach partnerskich, ponieważ sprawiły, że jest nieinwazyjne, bo osoba, którą polecamy, często nawet nie wie, że to robimy. Oczywiście dla klienta nie ma to żadnego znaczenia, ponieważ to reklamodawca dzieli się zyskiem, a klient zawsze płaci tyle samo.

Rola sieci afiliacyjnych

Współpraca z dużymi markami jest niemalże nieosiągalna dla osób prowadzących małe blogi, kanały na YouTube, czy posiadających inne źródła ruchu. Dlatego warto zainteresować się siecią afiliacyjną, która zrzesza partnerów, negocjuje dla nich warunki i jest pośrednikiem w transakcji między reklamodawcą a wydawcą. Dzięki takiej sieci jesteśmy w stanie promować największe na świecie marki mimo niewielkich zasięgów, którymi dysponujemy.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)