Wskaźniki KPI (Key Performance Indicators, kluczowe wskaźniki efektywności)

Allegro. Spółka allegro.pl
Allegro Biznes -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
4 kwietnia, 2022
Chatbot
Chatbot online (chatterbot lub linguabot)-co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
4 kwietnia, 2022
Wskaźniki KPI Key Performance Indicators kluczowe wskaźniki efektywności
Wskaźniki KPI Key Performance Indicators kluczowe wskaźniki efektywności

Wskaźniki KPI (Key Performance Indicators, kluczowe wskaźniki efektywności)

W dzisiejszych czasach obserwujemy coraz większy rozrost przedsiębiorstw. Coraz więcej ludzi rozkręca własne biznesy tworząc z czasem średnie lub wielkie przedsiębiorstwa. Świadomy rozwój niesie za sobą jednak konieczność stałego monitorowania postępów oraz szukania okazji do jeszcze wydajniejszej pracy. Jednym z bardzo ważnych narzędzi, które mogą pomóc w monitorowaniu pracy przedsiębiorstwa są wskaźniki KPI.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Czym są KPI?

KPI to nic innego jak wskaźniki efektywności. Są stosowane w przedsiębiorstwach w celu mierzenia stopnia, w jakim realizowane są założone cele firmy. Dzięki wykorzystaniu wskaźników KPI możliwa jest ocena działań firmy oraz zobaczenie, w których miejscach występuje szansa na poprawę wyników działania. Wskaźniki KPI w znacznym stopniu pomagają ustalić oraz rozliczać różnego rodzaju cele strategiczne, jak i operacyjne.

Ai marketing

W jaki sposób powinny być zdefiniowane wskaźniki KPI?

Korzystanie ze wskaźników KPI nie jest oczywiste, kluczowe okazuje się więc poznanie kilku nadrzędnych zasad, którymi należy się kierować przy ich ustalaniu.

Przede wszystkim wskaźniki powinny mieć charakter niepieniężny. Powinny być mierzone regularnie oraz być w pełni zrozumiałe dla wszystkich pracowników.

Dzięki wskaźnikom pracownicy mają bowiem korygować swoje procesy, ważne jest więc aby były dla nich w pełni przejrzyste i czytelne. Wskaźniki powinny być koordynowane przez specjalistę w tej dziedzinie, a wgląd do nich powinno mieć kierownictwo firmy.

Głównym celem wprowadzenia wskaźników KPI jest określenie przyszłych wyników pracy, dlatego należy je wprowadzić z odpowiednim wyprzedzeniem, w pierwszej kolejności dokładnie określać bieżący stan rzeczy.

Kluczową kwestią jest stałe monitorowanie wskaźników, aby na bieżąco móc reagować i ulepszać swoje procesy oraz pracę ludzi.

Rodzaje wskaźników KPI.

Wskaźniki KPI znajdują zastosowanie w wielu odłamach przedsiębiorstwa.

KPI kluczowe wskaźniki efektywności mogą dotyczyć zarówno działów logistyki, produkcji, działu obsługi klienta, marketingu, jak i działu handlowego. Wskaźniki w logistyce określają wszystkie procesy związane z dostawami, jak ich terminowość czy kompletność oraz kwestie związane z fakturowaniem. W dziale obsługi klienta dają natomiast informacje o wszelkiego rodzaju reklamacjach od klientów oraz średnim czasu realizacji zamówień. Mogą także posłużyć do badania poziomu satysfakcji klientów.

W produkcji wskaźniki KPI są także niezwykle ważne, gdyż w prosty i przejrzysty sposób pomagają w ocenie realizacji planów produkcyjnych, pomagają ocenić pracę poszczególnych pracowników, a nawet efektywność wykorzystania maszyn i urządzeń. Wskaźniki KPI przydają się również w marketingu.

Służą do oceny wartości rynku, pomiaru wartości, jakimi kierują się klienci, a także pomagają ustalić rentowność sprzedawanych produktów. Kluczowe wskaźniki efektywności są także istotne z punktu widzenia finansów, gdyż przy ich użyciu możliwe jest określenie płynności finansowej, rentowności czy też kapitału obrotowego.

Jak skutecznie wdrożyć wskaźniki KPI?

Wdrażając do własnego przedsiębiorstwa wskaźniki efektywności KPI należy kierować się zasadą SMART. Jest to zasada, która w znacznym stopniu ułatwia wprowadzenie tego rodzaju narzędzi.

W myśl zasady SMART należy kierować się pięcioma zasadami, które mówią o celach. Według zasady SMART cele powinny być bowiem mierzalne, osiągalne, istotne oraz określone w czasie.

Rozwijając definicję tych pojęć należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, aby postawione cele były jasno sprecyzowane, możliwe do osiągnięcia w konkretnym czasie, a końcowy czas na realizację celów powinien być jasno i konkretnie określony. Cele powinny być także istotne z punktu widzenia przedsiębiorstwa, to znaczy powinny one przynosić przedsiębiorstwu konkretny zysk.

Zalety wprowadzenia wskaźników KPI

Wprowadzenie w obrębie przedsiębiorstwa wskaźników KPI to jedno, należy jednak przekonać do tego jej pracowników. To pracownicy bowiem będą odpowiadać za ich uzupełnianie i analizę, dlatego powinni oni widzieć sens wprowadzenia tego rodzaju narzędzia.

Do głównych zalet wprowadzenia wskaźników KPI należy więc możliwość dostosowania codziennych zadań pracowników do celów założonych przez przedsiębiorstwo, pomoc w realizacji tychże zadań oraz możliwość samodzielnej oceny własnej pracy. Wskaźniki KPI są także pomocne w kwestii podejmowania kluczowych decyzji oraz realnej ocenie pracy.

Wskaźniki w przejrzysty sposób pokazują także wpływ pracy poszczególnych pracowników na cele postawione przez przedsiębiorstwo. Wpływają one także w pozytywny sposób na zwiększenie samodzielności oraz odpowiedzialności pracowników w kwestii wykonywanej przez nich pracy.

Wskaźniki KPI Key Performance Indicators kluczowe wskaźniki efektywności
Wskaźniki KPI Key Performance Indicators kluczowe wskaźniki efektywności

Wskaźniki KPI są więc bardzo ważnym narzędziem, które w prosty i przejrzysty sposób pozwala określić obecny stan przedsiębiorstwa, a także określić miejsca, w których możliwy jest realny rozwój. Prawidłowo wprowadzone wskaźniki KPI pomagają zwiększyć zyski przedsiębiorstwa. Ważne jest jednak, aby były one prowadzone i analizowane regularnie.

Co sądzisz o wpisie pt. Wskaźniki KPI (Key Performance Indicators, kluczowe wskaźniki efektywności)? Daj znać w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)