Viral

Jak założyć fanpage (facebook fanpage)
20 sierpnia, 2021
Video marketing
20 sierpnia, 2021

Co to jest viral i jak go zrobić?

Gdyby przeprowadzić uliczną sondę i zadać napotkanym, starszym osobom pytania: czy kiedykolwiek słyszeli słowo viral co to jest dokładnie, to zapewne nie potrafiłyby udzielić prawidłowej odpowiedzi. Nic dziwnego. To dość nowy wyraz, związany głównie ze światem internetu i maretingu. Wyjaśnijmy więc jego znaczenie.

Viral – ogólna definicja

Wirusowy – takie jest tłumaczenie tego przymiotnika pochodzącego z języka angielskiego. Wydaje się więc, że chodzi o działania hakerów oraz infekowanie systemów złośliwym oprogramowaniem. Tymczasem mowa tutaj o czymś zupełnie innym. Viral to szybko rozchodzące się komercyjne albo niekomercyjne treści w postaci filmów, memów, zdjęć, grafiki lub tekstu – zabawnych sloganów. Stanowią one fundament marketingu wirusowego, a ich celem jest to, aby trafić do dużej liczby internautów. Taka roznosząca się błyskawicznie (podobnie jak wirusy) reklama sprawia, że dana marka może zdobyć niesamowitą popularność. A jak wiadomo, im więcej ludzi zapozna się w ciekawy sposób z konkretnym produktem, tym wzrasta szansa, że sprzeda się on niczym świeże bułeczki. Teraz, po przeczytaniu powyższych zdań, nikt już nie będzie zastanawiał się i długo szukał odpowiedzi na pytanie: Viral co to takiego?

Jak zrobić viral?

Pozostaje jeszcze kolejna kwestia, mianowicie odpowiednie stworzenie skutecznego virala z potencjałem. To nie taka łatwa misja. Wymaga bowiem dużej wyobraźni i kreatywności. Ważna jest również znajomość gustów potencjalnych odbiorców, którzy zachęceni i zachwyceni zaprezentowanym materiałem, będą go przesyłać do innych osób. Udostępniać masowo na Facebooku i w innych mediach społecznościowych. Sprawdźmy zatem, jak zrobić viral, aby zyskał popularność.

Powszechnie uważa się, że nie można go zaplanować tak, by na pewno przyniósł oczekiwane efekty. Mimo to warto ustalić specjalną strategię i przemyśleć, jak mają wyglądać nasze treści viralowe. Po pierwsze należy wybrać grupę docelową, która w stu procentach zainteresuje się filmikiem, tekstem, zdjęciami albo resztą elementów wchodzących w skład marketingu wirusowego. Jeżeli już ustalimy, czy przekaz ma być bezpośrednio skierowany do nastolatków i fanów motoryzacji czy możne jednak do kobiet w ciąży i podróżników, pora jeszcze dowiedzieć się o danej grupie kilka ważnych informacji – chociażby to, jakie portale i miejsca w internecie najchętniej odwiedzają.

Inne wskazówki

Dobry viral to taki, który musi czymś zaskoczyć, przykuć uwagę odbiorców. Niekoniecznie powinien wywoływać kontrowersje. Wystarczy, że będzie śmieszny, straszny, wzruszający, tajemniczy, czarujący. Nie może w nim brakować różnych, wielkich emocji i przynoszących korzyści, przekonywających, sloganów. Wtedy zadziała jak kula śniegowa. Istotne także, by nośnik informacji marketingowej był wartościowy – docierał do internautów i jednocześnie dawał im możliwość spełnienia potrzeb, uzewnętrzniania uczuć. Gdy tak się stanie, to z chęcią prześlą oni ten materiał dalej. Najpierw zareklamują go wśród znajomych, a później viral ruszy „na podbój” kolejnych umysłów i zapadnie w pamięci na długie miesiące, a nawet lata.

Nie bez znaczenia jest również strona techniczna w przypadku filmów oraz jakościowa, kiedy mamy do czynienia ze zdjęciami. Materiały muszą prezentować się estetycznie. Tylko dobrze, profesjonalnie nakręcone i zmontowane video przyniesie rezultaty. Z kolei użyte fotografie powinny charakteryzować się wysoką rozdzielczością. Trzeba jeszcze mieć odpowiednie wyczucie czasu, czyli opublikować viral w takim momencie, aby na pewno otworzyło go jak najwięcej ludzi. Idealną porą będzie np. poniedziałkowe popołudnie.

Przykłady skutecznych virali

Viral co to jest i jak zrobić viral, aby okazał się sukcesem – te kwestie już powyżej wyjaśniliśmy. W podsumowaniu warto jeszcze podać kilka przykładów takich materiałów, będących świetnym narzędziem promocji w XXI wieku. Bardzo znanym filmikiem jest „First Kiss” z 2014 roku, a więc ukryta reklama pewnej firmy odzieżowej z Los Angeles. Siłą tego virala było to, że 20 obcych osób całowało się ze sobą pierwszy raz. Nic dziwnego, że obejrzało go przeszło 140 milionów użytkowników Internetu. Idealny jest także viral mający na celu promocję pełnometrażowej produkcji kinowej. Mowa chociażby o przerażającym, realistycznym video, na którym straszyło paskudne niemowlę w wózku. W ten sposób twórcy horroru pt. „Diabelskie nasienie” sprawili, że cieszył się on dość dużym powodzeniem i przyniósł zyski.

Wielu ludzi pamięta także, co zrobiła firma Volvo, aby sprzedać swoje duże, ciężarowe auta. Otóż zatrudniła słynnego i lubianego aktora z filmów akcji, który wykonywał bez żadnych problemów szpagat między samochodami Volvo Truck. Tym gwiazdorem był Jean-Claude Van Damme, a sama reklama okazała się ogromnym sukcesem – biła rekordy wyświetleń i oglądalności na całym świecie, zarówno w telewizji, jak i w internecie. Z czasem stała się wręcz kultowa, a linki do niej były rozsyłane przez użytkowników mediów społecznościowych w ekspresowym tempie. Ilu z nich samemu spróbowało zrobić podobny szpagat bez uszczerbku dla zdrowia? Trudno stwierdzić. Jednak wiadomo, że kupnem aut było zainteresowanych wielu klientów.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)