Reklama por贸wnawcza – definicja, rodzaje, aspekty prawne (nieuczciwa konkurencja, ustawa UOKiK)

Reklama por贸wnawcza
Reklama por贸wnawcza

Czym jest Reklama por贸wnawcza – definicja, rodzaje, aspekty prawne (nieuczciwa konkurencja, ustawa UOKiK)

W obecnych czasach wiele firm stosuje reklam臋 por贸wnawcz膮. Ma ona bardzo ogromny potencja艂, zw艂aszcza w kwestii wp艂ywania na odbiorc贸w.

Odpowiednio skonstruowana b臋dzie bardzo obrazowa. Ponadto w obiektywny spos贸b b臋dzie prezentowa膰 zalety promowanego towaru czy us艂ugi.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Reklama por贸wnawcza cechy

Skupia膰 si臋 b臋dzie przede wszystkim na takim towarze, kt贸ry wyr贸偶nia si臋 na rynku. Warto dowiedzie膰 si臋 wi臋cej o reklamie por贸wnawczej. Dzi臋ki niej mo偶na znacz膮co zwi臋kszy膰 wp艂ywy finansowe w firmie.

Wiele os贸b kojarzy reklam臋 por贸wnawcz膮 z czynem zabronionym. Ponadto uznawana jest za tak膮 reklam臋, kt贸ra jest nieuczciwa. Warto zaznaczy膰, 偶e jej celem jest teoretycznie obiektywne por贸wnywanie dw贸ch b膮d藕 wi臋cej produkt贸w takiego samego rodzaju.

System identyfikacji wizualnej

Celem takiej reklamy jest uwydatnianie zalet danego produktu. Ci臋偶ko jednak偶e zaprzeczy膰, i偶 stosowania takich dzia艂a艅 promocyjnych b臋dzie wi膮za艂o si臋 z do艣膰 du偶ym ryzykiem naruszania d贸br konkurent贸w.

Mowa tutaj na przyk艂ad o sugerowaniu, i偶 dane towary s膮 gorszej jako艣ci ni偶 te, kt贸re przeznaczone s膮 odbiorcom reklamodawcy.

Reklama por贸wnawcza ustawa

Warto zaznaczy膰, 偶e ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji okre艣la reklamy por贸wnawcze jako czyn zwi膮zany z nieuczciw膮 konkurencj膮.

Obecne przepisy prawa wskazuj膮, i偶 reklama reklama umo偶liwiaj膮ca rozpoznanie konkurenta b膮d藕 towar贸w b臋dzie sprzeczna z dobrymi obyczajami.

Jest to do艣膰 og贸lna definicja.

Mieszcz膮 si臋 w niej praktycznie wszystkie stosowane przez w艂a艣cicieli firm praktyki, kt贸re maj膮 na celu zdeprecjonowa膰 produkt oferowany przez inne przedsi臋biorstwo.

Celem jest podniesienie oceny w艂asnego produktu. Je偶eli celem jest naszym celem jest to, 偶eby pracowa膰 zgodnie z prawem oraz dobrymi obyczajami reklama por贸wnawcza musi by膰 odpowiednio stosowana.

Mowa tutaj o por贸wnywaniu przedmiot贸w oraz us艂ug tego samego rodzaju o bli藕niaczych cechach. Opr贸cz tego trzeba te偶 stosowa膰 informacje zgodne z prawd膮 – musz膮 by膰 one sprawdzalne.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Reklama wprowadzaj膮ca w b艂膮d

Je偶eli chcemy stosowa膰 reklam臋 por贸wnawcz膮, nie mo偶emy interpretowa膰 cech por贸wnywalnych na niekorzy艣膰 innego przedmiotu.

Ponadto trzeba przedstawia膰 cechy przedmiot贸w w spos贸b obiektywny. Dodatkowo nie nale偶y odnosi膰 si臋 do osoby producenta – zw艂aszcza nie dyskredytowa膰 go.

Trzeba te偶 powiedzie膰 o tym, 偶e stosowanie reklamy por贸wnawczej, ze wzgl臋du na zwi膮zane z ni膮 ryzyko w kwestiach prawnych, jest w Europie rzadko spotykane. Jest tak te偶 przez negatywne nastawienie konsument贸w do takiej formy reklamy.

Warto zaznaczy膰, 偶e sytuacja wygl膮da troch臋 inaczej w Stanach Zjednoczonych, a tak偶e Kanadzie. Nale偶y podkre艣li膰, 偶e zgodnie z panuj膮cym prawem w Stanach Zjednoczonych, reklamy atakuj膮ce b膮d藕 dyskredytuj膮ce produkty innych firm s膮 dozwolone, tylko w przypadku, gdy jest ona zgodna z prawn膮 b膮d藕 nie wprowadzi odbiorc贸w w b艂膮d. Mowa tutaj o wprowadzeniu w b艂膮d bezpo艣rednio, ale tak偶e i po艣rednio.

Trzeba te偶 doda膰, 偶e podobne przes艂anki zawiera w sobie tak偶e The Lanham Act, kt贸ry r贸wnie偶 odnosi si臋 do praktykowania reklam por贸wnawczych.

Z tego powodu wida膰 wyra藕nie, i偶 restrykcje w tym zakresie b臋d膮 o wiele mniejsze ni偶 w przypadku prawa obowi膮zuj膮cego w Europie.

Warto podkre艣li膰, 偶e przepisy pa艅stw cz艂onkowskich Unii Europejskiej, kt贸re dotycz膮 reklamy por贸wnawczej zharmonizowane zosta艂y w oparciu o obecne przepisy prawa europejskiego. Z tego powodu z kolejnymi nowelizacjami przepis贸w w Unii Europejskiej, kt贸re dotycz膮 reklamy por贸wnawczej, prawodawca wsp贸lnotowy wyda艂 wcze艣niej ujednolicony tekst.

Dotyczy on regulacji zwi膮zanej z reklam膮 wprowadzaj膮c膮 w b艂膮d.

Ponadto mowa tutaj o reklamie por贸wnawczej w formie dyrektywy 2006/114/WE. Trzeba zaznaczy膰, 偶e harmonizacja dotyczy膰 b臋dzie zw艂aszcza zasad og贸lnych, zgodnie z kt贸rymi reklamy por贸wnawcze s膮 dozwolone, jednak偶e obwarowane zosta艂y bardzo licznymi regulacjami oraz wymogami, kt贸re dotycz膮 jej tre艣ci, a tak偶e formy.

Reklama por贸wnawcza jako czyn nieuczciwej konkurencji

Obecne przepisy krajowe poszczeg贸lnych kraj贸w Unii Europejskiej, jakkolwiek b臋d膮 przyjmowa膰 zasad臋 dopuszczalno艣ci tego typu formy reklamy.

Ponadto mog膮 w do艣膰 istotny spos贸b r贸偶ni膰 si臋 pod wzgl臋dem mo偶liwo艣ci interpretowania konkretnych ku temu warunk贸w. Przewa偶nie obecnie stosowana b臋dzie zasada sprzeczno艣ci z dobrymi obyczajami.

Warto te偶 zaznaczy膰, 偶e wszelkie agencje marketingowe tak偶e maj膮 nieco liberalniejsze podej艣cie do tego typu promocji. 艢wiadczy o takim fakcie bardzo g艂o艣ne wojny reklamowe.

Mowa tutaj o takich wielkich firmach jak np. Coca Cola i Pepsi. Ciekawe jest to, 偶e w Chinach reklama por贸wnawcza jest w zasadzie ca艂kowicie zakazana.

System identyfikacji wizualnej
Reklama por贸wnawcza – definicja, rodzaje, aspekty prawne (nieuczciwa konkurencja, ustawa UOKiK)

Je艣li mowa o Japonii, pomimo tego 偶e prawo nie zawiera 偶adnych form regulacji w tej kwestii, to reklama por贸wnawcza prawie 偶e nie istnieje.

Jest tak ze wzgl臋du na kultur臋 tego kraju.

Trzeba zwr贸ci膰 uwag臋 na fakt, 偶e w 艣wiadomo艣ci praktycznie wszystkich Japo艅czyk贸w pokazywanie czego艣 b膮d藕 kogo艣 w z艂ym 艣wietle uwa偶ane jest powszechnie za brak szacunku. Z tego powodu w tym kraju praktycznie nie istnieje reklama por贸wnawcza. Je艣li mowa o Polsce, to takie reklamy te偶 s膮 rzadko spotykane. Najwi臋cej jest ich w Stanach Zjednoczonych.

Na czym polega reklama por贸wnawcza?

Reklama por贸wnawcza to rodzaj reklamy, w kt贸rej producent lub sprzedawca wymienia w艂a艣ciwo艣ci swojego produktu z w艂a艣ciwo艣ciami produkt贸w konkurencji. Celem takiej reklamy jest wykazanie, 偶e produkt reklamowany jest lepszy ni偶 konkurencyjne produkty. Reklama por贸wnawcza mo偶e zawiera膰 informacje o cenie, jako艣ci, wygl膮dzie, funkcjonalno艣ci i innych aspektach produktu.

Reklama por贸wnawcza jest cz臋sto stosowana w bran偶ach, w kt贸rych konsumenci maj膮 trudno艣膰 w wyborze pomi臋dzy kilkoma produktami, takimi jak telefony kom贸rkowe, komputery, samochody i inne.

Wa偶ne jest, aby pami臋ta膰, 偶e reklama por贸wnawcza powinna by膰 zgodna z prawem i powinna by膰 oparta na rzeczywistych informacjach. Nie mo偶e by膰 fa艂szywa ani wprowadzaj膮ca w b艂膮d. W wielu krajach istniej膮 regulacje dotycz膮ce reklamy por贸wnawczej, kt贸re zabraniaj膮 nieuczciwej konkurencji i nieprawdziwych twierdze艅 reklamowych.

Czy reklama por贸wnawcza jest dozwolona?

Tak, reklama por贸wnawcza jest dozwolona, ale pod warunkiem, 偶e jest zgodna z prawem. W wielu krajach istniej膮 regulacje dotycz膮ce reklamy por贸wnawczej, kt贸re wymagaj膮, aby reklama by艂a zgodna z prawd膮 i nie by艂a wprowadzaj膮ca w b艂膮d.

W reklamie por贸wnawczej nie mo偶na u偶ywa膰 informacji, kt贸re s膮 fa艂szywe, nieuczciwe lub nieodpowiednie. Reklama por贸wnawcza powinna by膰 oparta na rzetelnych i weryfikowalnych informacjach, kt贸re pozwol膮 konsumentowi na uczciwe i obiektywne por贸wnanie produkt贸w.

W niekt贸rych krajach reklama por贸wnawcza jest regulowana przez agencje rz膮dowe, takie jak urz膮d do spraw reklamy, kt贸re zajmuj膮 si臋 monitorowaniem i egzekwowaniem zasad dotycz膮cych reklamy.

Wa偶ne jest, aby przestrzega膰 wszystkich obowi膮zuj膮cych przepis贸w i wytycznych dotycz膮cych reklamy por贸wnawczej, aby unikn膮膰 jakichkolwiek problem贸w prawnych i zapewni膰, 偶e reklama jest uczciwa i rzetelna.

Jak odr贸偶ni膰 reklam臋 por贸wnawcza od innej?

Reklama por贸wnawcza jest rodzajem reklamy, w kt贸rej dwa lub wi臋cej produkt贸w lub us艂ug jest por贸wnywanych ze sob膮 w celu pokazania, dlaczego jeden produkt jest lepszy od innych. Reklama por贸wnawcza mo偶e by膰 艂atwo odr贸偶niona od innych rodzaj贸w reklam poprzez kilka charakterystycznych cech:

  1. Por贸wnanie produkt贸w: Najwa偶niejsz膮 cech膮 reklamy por贸wnawczej jest to, 偶e por贸wnuje ona dwa lub wi臋cej produkt贸w lub us艂ug, wyra藕nie wskazuj膮c, kt贸ry z nich jest lepszy.
  2. U偶ycie tabel, grafik i innych narz臋dzi: Reklama por贸wnawcza cz臋sto u偶ywa tabel, grafik i innych narz臋dzi, aby pokaza膰, jak produkty si臋 r贸偶ni膮.
  3. U偶ycie j臋zyka por贸wnawczego: Reklama por贸wnawcza cz臋sto u偶ywa j臋zyka por贸wnawczego, takiego jak „lepszy ni偶”, „silniejszy ni偶”, itp., aby wyrazi膰 przewag臋 jednego produktu nad innymi.
  4. Focus na konkretne produkty: W reklamie por贸wnawczej, konkretne produkty s膮 w centrum uwagi, a nie us艂ugi lub marki.
  5. Klarowne wyja艣nienie wyboru: Reklama por贸wnawcza powinna dostarcza膰 klarownego wyja艣nienia, dlaczego jeden produkt jest uwa偶any za lepszy od innych.

Te cechy pozwol膮 odr贸偶ni膰 reklam臋 por贸wnawcz膮 od innych rodzaj贸w reklam. Wa偶ne jest, aby pami臋ta膰, 偶e reklama por贸wnawcza powinna by膰 uczciwa i nie wprowadza膰 w b艂膮d, aby unikn膮膰 problem贸w prawnych.

Kiedy reklama por贸wnawcza stanowi czyn nieuczciwej konkurencji?

Reklama por贸wnawcza stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, gdy narusza przepisy prawne dotycz膮ce ochrony d贸br osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych, a tak偶e gdy jest niezgodna z dobrymi obyczajami, wprowadza w b艂膮d konsument贸w lub narusza godno艣膰 konkurenta. Warto pami臋ta膰, 偶e w niekt贸rych krajach reklama por贸wnawcza jest wy艂膮czona z dozwolonych form reklamy i jest to zgodne z prawem. Dlatego wa偶ne jest, aby zna膰 i przestrzega膰 obowi膮zuj膮cych przepis贸w i regulacji dotycz膮cych reklamy w danym kraju.

Podsumowanie

Co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Reklama por贸wnawcza – definicja, rodzaje, aspekty prawne (nieuczciwa konkurencja, ustawa UOKiK)?

Daj zna膰 w komentarzu.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 555

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!
Reklama por贸wnawcza – definicja, rodzaje, aspekty prawne (nieuczciwa konkurencja, ustawa UOKiK)
U偶ywamy plik贸w cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewni膰 Ci najbardziej odpowiednie wra偶enia, zapami臋tuj膮c Twoje preferencje. Klikaj膮c 鈥濧kceptuj臋鈥, wyra偶asz zgod臋 na u偶ywanie plik贸w cookie. Je艣li nie wyra偶asz zgody, ustawienia dotycz膮ce plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w swojej przegl膮darce.
Czytaj wi臋cej