Pojęcia marketingu (podstawowe definicje marketingowe, słownik)

Marketing produktowy
Marketing produktowy, a marketing produktu (sprzedaż i działania)
7 stycznia, 2022
Historia marketingu
Historia marketingu, rynku i gospodarki rynkowej (narodziny i ewolucja, Kotler)
7 stycznia, 2022
Pojęcia marketingu

Pojęcia marketingu (podstawowe definicje marketingowe i słownik marketingowy)

Pojęcia marketingu to olbrzymia lista i nie ma się co dziwić że możesz nie znać każdego terminu marketingowego. Postanowiliśmy stworzyć ten słownik w którym znajdują się wszystkie podstawowe pojęcia marketingowe.
I pamiętaj, że aby uzyskać pożądane rezultaty – zamianę większej liczby potencjalnych klientów na klientów i zwiększenie przychodów – musisz wiedzieć, o czym mówisz i co robisz w sprzedaży.

Opanowanie tych słów i fraz pozwoli Ci pewnie rozmawiać z klientami, dostawcami, zespołem sprzedaży i partnerem marketingowym.

Oto terminy dotyczące marketingu i sprzedaży, które powinieneś znać.

W branży marketingowej, oczywiście jak w wielu innych branżach, występuje wiele pojęć i skrótów które mogą być nieczytelne lub nie do końca zrozumiałe. Oto najważniejsze pojęcia marketingu w formie prostego słownika (niczym encyklopedia).

1. Czym jest marketing

Marketing odnosi się do działań, które firma podejmuje w celu promowania kupna lub sprzedaży produktu lub usługi. Marketing obejmuje reklamę, sprzedaż i dostarczanie produktów konsumentom lub innym firmom.

2. Reklama

Reklama, lub reklamy to promocja produktu, marki lub usługi wśród widzów w celu przyciągnięcia zainteresowania, zaangażowania, zwrócenie uwagi na produkt, usługę lub firmę poprzez płatną transmisję.

3. Analityka internetowa

Śledzenie danych i tworzenie z nich wzorców, które informują o przyszłych działaniach marketingowych. Dane mogą pochodzić z ruchu na stronie, konwersji, mediów społecznościowych itp.

4. Testy A/B

Testowanie dwóch wersji w tym samym czasie, może to być np wersja: strony internetowej, tematu wiadomości e-mail, strony docelowej, CTA itp., aby sprawdzić, która z nich działa lepiej.

5. Sztuczna inteligencja AI

Komputer, system lub oprogramowanie, które może naśladować pewne aspekty ludzkiego intelektu.
Programy AI mogą być w stanie wyświetlać percepcję obrazu, rozumowanie i rozpoznawanie głosu.

6. Linia bazowa

Punkt wyjścia, od którego dokonuje się porównań w celu analizy, poprawy wydajności, prognozowania i tworzenia strategii.

7. Blogowanie

Pierwotnie termin ten brzmiał weblog, a ostatecznie…blog. Osoby prywatne, małe firmy, a nawet duże korporacje piszą artykuły, publikując je regularnie na swoich stronach internetowych. Blogowanie, będące głównym elementem marketingu przychodzącego, pomaga zwiększać ruch w witrynie, buduje przywództwo i autorytet oraz przyciąga potencjalnych klientów.

8. Dół lejka marketingowego

Etap w procesie zakupu (ostateczny), kiedy leady przechodzą przez górę lejka (identyfikując problem), środek (szukanie rozwiązań) i wreszcie na dół, gdzie są gotowi do zakupu. Na tym etapie potencjalni klienci są zainteresowani demonstracją, telefonem lub bezpłatną konsultacją.

9. Współczynnik odrzuceń

Liczba osób, które trafiają na stronę Twojej witryny i opuszczają ją bez klikania czegokolwiek przed przejściem na inną stronę w Twojej witrynie.

10. Marka

Wszystko, co wywołuje świadomość konkretnego produktu, usługi lub biznesu, jednocześnie oddzielając go od innych.

11. Workflow, newsletter, e-mail marketing

Seria e-maili mających na celu pielęgnowanie leadów. Potężny zasób marketingowy, możesz używać przepływów pracy, aby angażować potencjalnych klientów, dowiedzieć się więcej o potencjalnych klientach, posegmentowanych listach i nie tylko.

12. Business-to-Business (B2B)

Firma która sprzedaje innym firmom.

13. Biznes-konsument (B2C)

Firma, która wprowadza na rynek i sprzedaje konsumentom.

14. Kupujący, buyer persona

Jest to opis idealnego nabywcy, oparty na badaniach rynku, danych i hipotezach. Reprezentacja idealnego klienta pomaga marketerom zdefiniować ich idealną grupę docelową, a sprzedawcom określić jakość leadów.

15. Wezwanie do działania (CTA)

W ten sposób komunikujesz odbiorcom, jakie działania chcesz, aby podjęli. Na przykład „Kup teraz, uzyskaj wycenę, dołącz już dziś”.

16. Strona internetowa

Seria połączonych podstron, zaczynająca się od strony głównej i zazwyczaj zawiera inne strony, takie jak „kontakt”, „informacje” i „usługi”. Służy osobie lub organizacji, Twoja witryna powinna być strategicznie zaprojektowana tak, aby przyciągać odwiedzających, przekształcać użytkowników w potencjalnych klientów, a następnie przekształcać potencjalnych klientów w klientów.

17. Współczynnik klikalności (CTR)

Ta liczba pokazuje osoby, które poruszają się po Twojej witrynie lub kampaniach marketingowych. W rzeczywistości jest to liczba „kliknięć” lub działań, które mogą wykonać potencjalni klienci, podzielona przez całkowitą liczbę działań, które ludzie mogą wykonać. Stąd nazwa „współczynnik klikalności”.

18. Zimne kontaktowanie, cold calling

Kontaktowanie się z potencjalnymi klientami przez telefon lub twarzą w twarz bez wcześniejszej interakcji z nimi.

19. Zimny ​​e-mail, cold email

Używanie poczty e-mail do interakcji z potencjalnym klientem, z którym nie mieli wcześniej kontaktu.

20. Reklama porównawcza

Rodzaj reklamy, w której firma dokonuje bezpośredniego porównania z inną marką, firmą lub organizacją.

21. Treść, content

Informacje stworzone w celu informowania, edukowania lub wpływania na określoną grupę odbiorców.
Treści mogą być udostępniane w formie tekstu, obrazu, wideo lub audio.

22. System Zarządzania Treścią (CMS)

Program, który zarządza wszystkimi aspektami tworzenia treści. Mogą one obejmować edycję, indeksowanie, elementy nawigacyjne itp.

23. Konwersja

To jeden z najważniejszych aspektów Twojego biznesu e-commerce. W tym miejscu zamieniasz gościa w klienta.
Ale może to nie być rzeczywisty zakup. Może to być zapisanie się do listy e-mailowej, wypełnienie formularza kontaktowego lub prośba o wycenę.
Oczywiście może to być również złożone zamówienie.

24. Ścieżka konwersji

Ścieżka lub kierunek działań, przez który potencjalny klient przejdzie, aby ostatecznie stać się leadem. Zdarzenia te mogą obejmować wezwanie do działania, formularz kontaktowy, stronę z podziękowaniami, treści do pobrania itp.

25. Współczynnik konwersji

Odsetek osób, które podejmują pożądane działania, takie jak wypełnienie formularza, rejestracja, zapisanie się do biuletynu lub jakakolwiek aktywność inna niż zwykłe przeglądanie strony internetowej.

26. Tożsamość korporacyjna

Wszystkie symbole, kolory, logo itp., które składają się na publiczny wizerunek organizacji.

27. Koszt za leada (CPL)

Całkowity koszt marketingu jaki się płaci za pozyskanie leada. Jest to ważny wskaźnik, który należy śledzić i wpływa na koszt pozyskania klienta (CAC).

28. Koszt za kliknięcie (CPC)

Wskaźnik reklamowy używany przez marketerów do określenia kwoty, jaką zapłacą za reklamy, na podstawie liczby kliknięć otrzymanych przez reklamę.
CPC jest używany najczęściej z Google Ads, dawniej google Adwords i reklamami na Facebooku.

29. Ceny oparte na kosztach

Strategiczna forma wyceny mająca na celu pokrycie kosztów prowadzenia Twojej firmy.

30. Koszt pozyskania klienta

Miara, która pozwala oszacować koszt skalowania firmy.
Można to obliczyć dzieląc czas i pieniądze wydane na pozyskanie klienta przez określony czas przez liczbę pozyskanych nowych klientów.
(Pieniądze + Czas)/Liczba Nowych Klientów

31. Lojalność klienta

Gdy konsument jest wielokrotnym nabywcą produktu, usługi lub marki.

32. Zarządzanie relacjami z klientami (CRM)

Oprogramowanie, które pomaga organizować wszystkie działania marketingowe i sprzedażowe, w tym przechowywanie informacji kontaktowych, śledzenie wiadomości e-mail, przechowywanie ofert i nie tylko.

33. Cyberponiedziałek, cyber monday

To poniedziałek bezpośrednio po Czarnym Piątku. W przypadku sklepu e-commerce jest to dzień z najlepszym wyprzedażami oraz zazwyczaj z największym natężeniem ruchu.

34. Marketing wirusowy

Metoda promocji produktu polegająca na skłonieniu klientów do samodzielnego wprowadzenia na rynek pomysłu, produktu lub usługi.

35. Zamykanie transakcji

Potencjalny klient zgadza się na zakup produktu lub usługi i finalizuje transakcję sprzedaży

36. Decydent

Osoba, która jest w stanie dokonać ostatecznego wyboru zakupu produktu lub usługi.

37. Demografia

Specyficzny aspekt profilowania, który bierze pod uwagę wiek, płeć, dochody, życie rodzinne, klasę społeczną itp. Jest często używany w segmentacji lub jako punkt odniesienia w strategiach marketingowych i reklamowych.

38. Marketing cyfrowy (marketing online, marketing internetowy)

Marketing do grupy docelowej wyłącznie za pośrednictwem Internetu. Może to być e-mail marketing, content marketing itp.

39. Konkurencja bezpośrednia

Konkurenci, którzy świadczą dokładnie te same usługi, co Twoja firma lub firma.

40. Doświadczenie użytkownika (UX, user experience)

Doświadczenie użytkownika z Twoją marką/witryną od momentu, gdy Cię odkryje, poprzez zakup i nie tylko – gdzie klienci stają się zwolennikami marki.

41. Marketing bezpośredni

Bezpośredni kontakt z „użytkownikiem końcowym”, a nie z osobą trzecią lub pośrednikiem. Może być również postrzegany jako bezpośrednia komunikacja z głównymi odbiorcami docelowymi. Może mieć formę reklamy, marketingu lub komunikacji.

42. Lejek sprzedażowy

Cały proces sprzedaży jako całość – od potencjalnego klienta do płacącego klienta – oraz wszystkie procesy marketingowe, reklamowe i sprzedażowe pomiędzy nimi.

43. Ebook

Nazywane również lead magnetem, e-booki to zazwyczaj dłuższe treści, które mają na celu generowanie leadów.

44. E-commerce

Sposoby cyfrowej sprzedaży produktów w Internecie.

45. Lista e-mailowa

Są one generowane z kilku źródeł, w tym od użytkowników, którzy zarejestrowali się, zdecydowali się na bezpłatną ofertę lub wykazali zainteresowanie Twoją marką e-commerce w inny sposób.

46. ​​Marketing e-mailowy

Promowanie swoich produktów i usług poprzez kontakt z odbiorcami za pośrednictwem poczty elektronicznej.

47. Zaangażowanie

Utrzymywanie zainteresowania Twoją marką prospektów i klientów oraz inwestowanie w sukces ze świadomością, że jest to również dla nich korzystne.

48. Wskaźnik zaangażowania

Pomiar polubień, udostępnień, komentarzy lub innych interakcji, które otrzymuje dany fragment treści.

49. Wiecznie zielona zawartość, evergreen content

Treści, które są cenne dla czytelnika dzisiaj, za rok i za 10 lat. Ta „wiecznie zielona” treść jest ponadczasowa, oferuje informacje najwyższej jakości i oferuje ogromne korzyści w zakresie SEO.

50. Prognozowanie

Przewidywanie trendów marketingowych i sprzedażowych, które mogą wystąpić w przyszłości.
Ta prognoza opiera się na danych historycznych, ilościowych i jakościowych.

51. Zwrot z inwestycji (ROI)

Sposób pomiaru opłacalności inwestycji w marketing, sprzedaż itp. Jeśli ROI na inwestycję jest ujemny, oznacza, że ​​tracisz pieniądze na tym przedsięwzięciu.
Mierzenie ROI z działań marketingowych to sprytny sposób, aby upewnić się, że inwestujesz pieniądze w strategie, które przynoszą rezultaty.

52. Segmentacja geograficzna

Podział grupy odbiorców na segmenty na podstawie ich miejsca zamieszkania lub lokalizacji.

53. Hasztag

Fraza słowa kluczowego napisana bez spacji, poprzedzona znakiem #.
Pozwala Tobie i Twoim odbiorcom na interakcję i rozmowę na określone tematy w mediach społecznościowych.

54. Idealny profil klienta (ICP)

Typ klienta, który spełnia wszystkie kryteria, których szukasz u potencjalnego klienta. Innymi słowy, Twój idealny klient.

55. Marketing przychodzący

Reklamujesz swoją firmę za pomocą content marketingu, podcastów, wideo, e-booków, emisji e-maili, SEO, marketingu społecznościowego itp., zamiast płatnych reklam.

56. Infografika

Rodzaj treści o charakterze wizualnym, dzięki któremu złożone informacje są łatwe do zrozumienia i strawienia.

57. Marketing wewnętrzny

Wysiłki zmierzające do zaoferowania planu marketingowego osobom i kadrze kierowniczej w Twojej firmie w celu uzyskania ich akceptacji i/lub wsparcia.

58. Słowo kluczowe

Określone słowo lub wyrażenie opisujące zawartość strony internetowej.
Powinien zawsze być zgodny z twoją grupą docelową.

59. Kluczowe Wskaźniki Wydajności (KPI)

Środek do pomiaru wydajności różnych czynników, od funkcji pracowniczych po taktyki marketingowe. Śledzenie KPI pomoże Twojej organizacji osiągnąć jej cele.

60. Strona docelowa

Strona w Twojej witrynie zawierająca formularz, który potencjalni klienci wypełnią i wymienią swoje dane osobowe na lead magnet lub bezpłatną ofertę (np. ebook, demo lub konsultacje).

61. Marketing relacji

Nawiązywanie relacji z zamiarem nawiązania długotrwałej relacji z prospektem lub potencjalnym klientem. Ta strategia jest znacznie tańsza niż pozyskiwanie nowych klientów.

62. Generowanie leadów

Działania mające na celu wzbudzenie zainteresowania Twoim produktem lub usługą.
Działania te mogą obejmować marketing treści, reklamy, polecenia i partnerstwa.

63. Portfolio

Seria studiów przypadków, które stanowią dowód wartości dla potencjalnych klientów.

64. Kwalifikowanie leada

Ustalenie, czy klient pasuje do wizji idealnego klienta Twojej organizacji.

65. Dożywotnia wartość klienta

Prognoza zysku netto przypisanego do całej przyszłej relacji z klientem.

66. Awersja do strat

Odnosi się do koncepcji psychologicznej, według której ludzie bardziej negatywnie odczuwają utratę pieniędzy niż perspektywę ich zdobycia.

67. Marża

Zysk uzyskany z produktu lub usługi po pokryciu wszystkich kosztów sprzedaży tego produktu lub usługi.

68. Automatyzacja marketingu

To narzędzie, które pozwala „zautomatyzować” kampanie marketingowe. Dzięki lead nurturing, strategiom opartym na zachowaniu i nie tylko, możesz użyć automatyzacji marketingu, aby wysyłać właściwe wiadomości marketingowe do właściwych osób we właściwym czasie.

69. Kwalifikowany lead marketingowy

Lead, który jest gotowy do przekazania zespołowi sprzedaży. MQL miał pewien rodzaj pozytywnej interakcji z firmą, taką jak dyskusja, pobieranie produktów marketingowych itp., co sprawia, że ​​warto przejść na wyższy poziom lejka sprzedaży.

70. Ceny rynkowe

Podobne do cen konkurencyjnych w tym sensie, że ten rodzaj wyceny opiera się na uproszczonych/aktualnych cenach dla określonego produktu lub usługi w tej samej branży.

71. Rozwój rynku

Akt przeniesienia istniejącego produktu lub usługi na nowy rynek.

72. Penetracja rynku

Strategia wykorzystywana do sprzedaży większej ilości istniejącego produktu na obecnych rynkach, na których jest sprzedawany.

73. Badania rynku

Wysoce inteligentne badania i rozwój określonej branży w celu poprawy trafnych decyzji biznesowych.

74. Marketing

Proces identyfikacji, przewidywania i zaspokajania wymagań klienta w sposób rentowny.

75. Miesięczny przychód cykliczny

Kwota dochodu generowanego każdego miesiąca z subskrypcji Twoich produktów lub usług.

76. Środek lejka (MOFU)

Etap lejka sprzedażowego, w który wchodzi kupujący po zidentyfikowaniu problemu.
To jest moment, w którym pozycjonujesz swoją firmę jako rozwiązanie ich problemu.

77. Rozwój nowych produktów

Stworzenie nowego produktu, które obejmuje badania, rozwój, testowanie produktu i wprowadzenie na rynek.

78. Rynek niszowy/biznes

Bardzo specyficzny segment rynku, w którym starasz się zaspokoić potrzeby tego rynku.

79. Wdrażanie

Termin ten może odnosić się do wprowadzenia nowego klienta do Twoich usług lub produktów lub jest używany do opisania asymilacji nowego pracownika do Twojej organizacji.

80. Oferta

Jest to zasób, który zaoferujesz potencjalnym klientom na stronie docelowej. Oferta ma na celu pomóc Ci w generowaniu leadów i może obejmować wszystko, od webinaru, ebooka, listy kontrolnej, szablonu, demonstracji i nie tylko.

81. Płatność za kliknięcie (PPC)

Metoda reklamy w Internecie, w której płacisz tylko wtedy, gdy ktoś „kliknie” Twoją reklamę.

82. Osobisty Plan Rozwoju

Opracowany dla osób, które chcą ocenić swój wynik S.W.O.T. w celu zaplanowania ich przyszłych osiągnięć i sukcesu.

83. Punkt Kontaktowy (POC)

Przedstawiciel, który jest decydentem/facylitatorem ich organizacji w zakresie marketingu i sprzedaży.

84. Analiza S.W.O.T.

Wewnętrzne badanie często wykorzystywane przez organizacje w celu określenia ich mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń.

85. Public Relations

Seria komunikatów medialnych, konferencji, zdjęć społecznościowych itp., które składają się na i utrzymują reputację organizacji i jej marek.

86. Kwalifikowany potencjalny klient

Kwalifikowany potencjalny klient spełnia kryteria Twojej firmy lub atrybuty persony kupującego i jest bardziej skłonny do zakupu. Kwalifikowany potencjalny klient spełnia cele marketingowe, podczas gdy kwalifikowany potencjalny klient sprzedaży spełnia cele sprzedażowe.

87. Badania i rozwój

Proces odkrywania i rozwijania nowych produktów i usług.

88. Projektowanie responsywne

Strona internetowa, która zmienia się w zależności od urządzenia, z którego korzysta konsument. Urządzenia mobilne, laptopy i komputery stacjonarne oferują różne widoki witryny, a responsywny projekt dostosowuje się do każdego widoku, bez konieczności tworzenia osobnych witryn dla każdego z nich.

89. Oświadczenie o wartości

Opis najważniejszych priorytetów Twojej firmy oraz ich przełożenie na inicjatywy marketingowe i sprzedażowe.

90.Unikalna propozycja sprzedaży USP

Czynnik odróżniający produkt od konkurencji, taki jak niski koszt, jakość itp.

91. Góra lejka (TOFU)
Podczas gdy potencjalni klienci Bottom of the Funnel (BOFU) są na etapie gotowości do zakupu, klienci TOFU znajdują się na początkowych etapach procesu zakupu. Szukają odpowiedzi na problem, który właśnie sobie uświadomili. Marketerzy tworzą treści TOFU, które pomagają potencjalnym klientom zidentyfikować problem i prowadzą ich do rozwiązań.

92. Marketing docelowy

Grupa klientów, do której firma zdecydowała się skierować swoje działania marketingowe i handlowe.

93. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO), pozycjonowanie stron

Metoda zwiększania wydajności strony internetowej w wynikach wyszukiwania w sieci. Dostosowując elementy na stronie internetowej (istnieją czynniki SEO na stronie i poza nią), możesz przenieść stronę w górę na „stronie” wyników wyszukiwania. Marketerzy zazwyczaj chcą, aby ich strona internetowa pojawiała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, najlepiej na samej górze strony. Elementy SEO obejmują słowa kluczowe, tagi tytułów i obrazów, linki i inne. Zajmuje się tym zawsze firma seo.

94. Media społecznościowe

Platformy takie jak Facebook, Twitter, Instagram i Snapchat, które pomagają użytkownikom łączyć się. Marketerzy wykorzystują te sieci do zwiększania świadomości, powiększania bazy klientów i osiągania celów biznesowych.

95. Podstawy marketingu, badania marketingowe

Badania marketingowe to systematyczne gromadzenie, rejestrowanie i analiza danych jakościowych i ilościowych dotyczących zagadnień związanych z marketingiem produktów i usług. Celem jest identyfikacja i ocena, w jaki sposób zmieniające się elementy marketingu mix wpływają na zachowanie klientów.

Pojęcia marketingowe i rodzaje marketingu

Jeśli znasz jeszcze inne pojęcia marketingu to daj nam znać w komentarzu a dodamy je wtedy do tej listy!

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)