Naming – co to jest? (techniki na unikatowe nazwy, przyk艂ady, definicja)

FAQ Frequently Asked Questions
Naming

Jak podej艣膰 do procesu wymy艣lania nazwy i na co zwr贸ci膰 uwag臋, 偶eby naming zako艅czy艂 si臋 doskona艂膮 nazw膮 dla firmy, produktu, czy us艂ugi?

Czym jest naming?

Naming to proces tworzenia nazwy dla firmy, produktu lub us艂ugi. Jest to jedna z wa偶niejszych decyzji w procesie budowania marki, poniewa偶 nazwa ma ogromny wp艂yw na spos贸b, w jaki produkt czy us艂uga s膮 postrzegane przez klient贸w i spo艂ecze艅stwo. Nazwa powinna by膰 艂atwo zapami臋tywalna, 艂atwo wymawialna i powinna odzwierciedla膰 warto艣ci i cechy, kt贸re firma chce przekaza膰 swoim klientom. W procesie tworzenia nazwy, nale偶y uwzgl臋dni膰 tak偶e aspekty zwi膮zane z ochron膮 prawn膮, takie jak dost臋pno艣膰 domeny internetowej czy rejestracja znaku towarowego. Naming mo偶e by膰 przeprowadzony przez agencj臋 brandingow膮 lub przez sam膮 firm臋, a proces ten cz臋sto wymaga kreatywno艣ci, bada艅 rynkowych i testowania r贸偶nych wariant贸w nazwy.

Naming jest strategicznym procesem, kt贸ry polega na nadaniu przedsi臋biorstwu nazwy. Jest to jeden z wa偶niejszych proces贸w wchodz膮cych w sk艂ad strategii marketingowej.

W praktyce naming by艂 stosowany ju偶 w staro偶ytnej Grecji. W czasach obecnych nazwy firm tworzone s膮 w taki spos贸b, aby przyci膮gn膮膰 uwag臋 klient贸w oraz zdoby膰 ich zaufanie, kt贸re skutkowa膰 b臋dzie zakupem oferowanych towar贸w lub skorzystaniem z us艂ug przedsi臋biorstwa.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

O czym pami臋ta膰 podczas tworzenia nazwy firmy?

Aby stworzy膰 odpowiedni膮 nazw臋 dla swojej firmy, nale偶y odpowiednio si臋 do tego przygotowa膰. Pierwsze co trzeba zrobi膰, to okre艣li膰 sobie cele, jakie chcemy osi膮gn膮膰 oraz jakie wra偶enie w odbiorcach ma wywo艂ywa膰 nazwa firmy.

Kolejn膮 czynno艣ci膮 jest zdefiniowanie to偶samo艣ci marki, kt贸re polega na okre艣leniu, kim jeste艣my jako marka i co chcemy, aby ludzie my艣leli o naszej marce po zobaczeniu jej nazwy.

Przed rozpocz臋ciem wymy艣lania nazwy trzeba upewni膰 si臋, 偶e mamy odbiorc贸w, kt贸rzy przeanalizuj膮 ka偶dy pomys艂 z perspektywy potencjalnego klienta i wyra偶膮 opini臋 na temat poszczeg贸lnej nazwy.

Profesjonalne opracowanie nazwy ma na celu zwi臋kszenie sprzeda偶y oraz powoduje o wiele lepsze dotarcie i utrwalenie si臋 w umy艣le konsumenta.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Etapy powstawania nazwy przedsi臋biorstwa

Efektywny proces namingu sk艂ada si臋 z konkretnych etap贸w maj膮cych na celu u艂atwienie pracy oraz wymy艣lania kreatywnych i oryginalnych nazw.

Tworzenie nazwy firmy odbywa si臋 wed艂ug nast臋puj膮cych krok贸w:

  • stworzenie listy propozycji – w propozycjach tych znale藕膰 powinny si臋 te nazwy, kt贸re uwa偶amy za ciekawe. Pomys艂y mo偶na podzieli膰 na konkretne kategorie, kt贸re s膮 cz臋sto wykorzystywane, a s膮 nimi: nazwy opisowe, sugestywne, abstrakcyjne oraz dziedzictwo,
  • dopasowanie nazw do kategorii – po okre艣leniu kategorii nale偶y dopasowa膰 do nich poszczeg贸lne nazwy. Aby nazwa zapad艂a w pami臋膰 musi by膰 ona kr贸tka i 艂atwa do wypowiedzenia w ka偶dym j臋zyku,
  • selekcja – po segregacji nazw trzeba wydrukowa膰 ca艂膮 list臋 i razem ze wsp贸艂pracownikami lub zaufanymi osobami wybra膰 z niej te, kt贸ra b臋dzie najbardziej pasowa膰 do specyfikacji przedsi臋biorstwa,
  • sprawdzenie formalno艣ci – po wyborze najbardziej trafnych nazw trzeba dok艂adnie sprawdzi膰, czy pasuj膮 one do firmy, ale tak偶e czy na rynku nie ma ju偶 takich samych. Je偶eli wymy艣lone nazwy istniej膮 na obecnym rynku, w贸wczas lista nazw ulegnie skr贸ceniu. Wa偶ne jest, aby zbada膰 czy dana nazwa w innym j臋zyku nie oznacza czego艣 obra藕liwego lub negatywnego. Ostatni膮 rzecz膮, jak膮 trzeba zrobi膰, jest sprawdzenie dost臋pno艣ci domen.

Cechy charakterystyczne namingu

Wszystkie popularne marki lub produkty wyr贸偶nione s膮 przez ich nazw臋, dlatego podczas wymy艣lania nazwy dla swojego przedsi臋biorstwa trzeba postawi膰 na tre艣ci, kt贸re b臋d膮:

  • proste – proste s艂owa to nie tylko kr贸tkie wyrazy, ale to s艂owa, kt贸re opisuj膮 co艣 skomplikowanego. Aby przekona膰 si臋, czy wybrane s艂owo jest proste, niech wypowie je kilka os贸b, a Ty sprawd藕 ich reakcje oraz to czy zrozumieli przekaz,
  • 艂atwe do zapami臋tania – najtrafniejsze nazwy przedsi臋biorstw i produkt贸w zostaj膮 w pami臋ci klient贸w ju偶 po jednokrotnym us艂yszeniu. Je偶eli nasza nazwa nie b臋dzie trafiona, nie pomo偶e nawet najlepsza i najdro偶sza reklama marketingowa. Aby sprawdzi膰, czy nasza nazwa jest 艂atwa do zapami臋tania, wystarczy powiedzie膰 j膮 komu艣 raz i za kilka dni sprawdzi膰, czy dana osoba pami臋ta t臋 nazw臋,
  • ponadczasowe – aby nazwa by艂a trafna, trzeba postawi膰 na klasyczne s艂owa, a nie takie, kt贸re s膮 u偶ywane w slangu, poniewa偶 po up艂ywie czasu slang si臋 zmienia, a co za tym idzie, s艂owa s膮 zapominane. Nale偶y wybiera膰 takie s艂owa, kt贸re by艂y zrozumia艂e kiedy艣 i s膮 zrozumiane dzi艣. Taki wyb贸r da wi臋ksz膮 gwarancj臋 na to, 偶e nazwa przedsi臋biorstwa trafi do odbiorc贸w i zostanie przez nich zapami臋tana.

B艂臋dy pope艂niane podczas namingu

Tworzenie trafnej i chwytliwej nazwy mo偶e trwa膰 d艂ugo i jest to bardzo trudny proces. Jak podczas wykonywania ka偶dego zadania tak r贸wnie偶 podczas wymy艣lania nazwy mo偶na pope艂ni膰 b艂臋dy.

Do najpopularniejszych b艂臋d贸w, jakie pope艂niane s膮 podczas namingu, zaliczy膰 mo偶na:

  • kierowanie si臋 mod膮, kt贸ra si臋 zmienia – nazwa musi by膰 ponadczasowa, poniewa偶 modne aktualnie s艂owa z up艂ywem czasu mog膮 sta膰 si臋 zapomniane i mog膮 nabiera膰 r贸偶nego zabarwienia emocjonalnego,
  • wymy艣lenie nazwy na samym ko艅cu – tworzenie nazwy jest nieod艂膮czn膮 cz臋艣ci膮 budowania marki, dlatego naming musi by膰 wykonywany we wczesnych etapach tworzenia marki i przedsi臋biorstwa. Wczesne stworzenie nazwy b臋dzie w odpowiedni spos贸b obrazowa艂a powstawanie marki i przekazywa艂a w spos贸b dok艂adny jej warto艣ci,
  • przeoczenie kwestii prawnych – naming zawsze musi uwzgl臋dnia膰 prawa z obszaru, z kt贸rym marka jest 艣ci艣le zwi膮zana,
  • kr贸tkowzroczno艣膰 – cz臋sto tworz膮c nazw臋, skupiamy si臋 na tu i teraz. Wa偶ne jest jednak, aby nazwa by艂a kojarzona z danym przedsi臋biorstwem przez d艂ugie lata, a nie tylko na pocz膮tku jego istnienia.

Je艣li boimy si臋, 偶e nie damy rady w spos贸b samodzielny wymy艣li膰 idealnej nazwy dla naszego przedsi臋biorstwa, w贸wczas mo偶emy skorzysta膰 z pomocy specjalist贸w, kt贸rymi s膮 agenci marketingowi, ale wtedy musimy liczy膰 si臋 z kosztami, jakie trzeba b臋dzie ponie艣膰 za us艂ug臋.

Jak wybra膰 nazw臋 marki?

Wyb贸r odpowiedniej nazwy marki to wa偶ny etap w budowaniu wizerunku firmy. Oto kilka krok贸w, kt贸re pomog膮 w wyborze w艂a艣ciwej nazwy marki:

  1. Zdefiniuj swoj膮 misj臋 i warto艣ci – nazwa powinna odzwierciedla膰 to, czym firma si臋 zajmuje i jakie warto艣ci reprezentuje. Zdefiniuj swoj膮 misj臋 i cele biznesowe, a nast臋pnie poszukaj nazwy, kt贸ra b臋dzie do nich pasowa膰.
  2. Uwzgl臋dnij swoj膮 grup臋 docelow膮 – nazwa powinna by膰 dostosowana do grupy docelowej, dla kt贸rej stworzona jest marka. Zastan贸w si臋, jakie emocje i skojarzenia chcesz wywo艂a膰 u klient贸w i dopasuj nazw臋 do tych potrzeb.
  3. B膮d藕 oryginalny – stw贸rz unikaln膮 i 艂atwo zapami臋tywaln膮 nazw臋, kt贸ra wyr贸偶ni si臋 na tle konkurencji. Unikaj nazw, kt贸re s膮 ju偶 u偶ywane przez inne firmy, poniewa偶 mo偶e to prowadzi膰 do zamieszania w艣r贸d klient贸w.
  4. Sprawd藕 dost臋pno艣膰 – upewnij si臋, 偶e nazwa jest dost臋pna i 偶e nie narusza praw autorskich lub znak贸w towarowych innych firm. Sprawd藕 dost臋pno艣膰 domeny internetowej i kont na mediach spo艂eczno艣ciowych.
  5. Testuj r贸偶ne opcje – przeprowad藕 badania rynkowe, testuj r贸偶ne warianty nazw i sprawd藕, jakie skojarzenia wywo艂uj膮 u klient贸w.
  6. B膮d藕 elastyczny – pami臋taj, 偶e nazwa mo偶e ewoluowa膰 wraz z rozwojem firmy. Nie musi by膰 idealna od razu, wa偶ne 偶eby by艂a wystarczaj膮co dobra, aby zacz膮膰 budowa膰 mark臋.

Wyb贸r nazwy marki to proces kreatywny i wymagaj膮cy, kt贸ry mo偶e pom贸c w wykreowaniu mocnej, rozpoznawalnej marki na rynku.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Naming – co to jest (techniki na unikatowe nazwy)?

Napisz w komentarzu.

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 111

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!