Mapa ciepła w analityce internetowej (heatmap)

Testy AB
Testy AB przewodnik: jak przeprowadzić test A/B
29 kwietnia, 2022
Customer experience
User Experience (poradnik) – co to jest + przykład projektowania
29 kwietnia, 2022
Mapa ciepła w analityce internetowej heatmap
Mapa ciepła w analityce internetowej heatmap

Mapa ciepła w analityce internetowej (heatmap)

Więc czy mapa ciepła w analityce internetowej może się przydać?

Otóż mapa ciepła w analityce internetowej odgrywa bardzo ważną rolę, dlatego też warto dowiedzieć się o niej nieco więcej. Nowoczesne witryny internetowe generować będą ruch tylko wtedy, gdy spełniać będą potrzeby użytkowników. Mało czytelne i mało użyteczne witryny niestety nie będą pozyskiwać konwersji. Osoby, które chcą sprawdzić oczekiwania użytkowników powinny jak najszybciej skorzystać z pomocy mapy ciepła.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Skuteczny sposób na śledzenie zachowania użytkowników

Mapy ciepła najprościej rzecz mówiąc to jedna z najpopularniejszych metod graficznej prezentacji danych, które dotyczą zachowania użytkowników na wybranych stronach internetowych. Za pomocą odpowiednich odcieni kolorów można sprawdzić najczęściej odwiedzane obszary, które wywołują klikanie.

Najpopularniejsze elementy na witrynie przedstawiane są najczęściej za pomocą czerwonego koloru. Niebieski i zielony kolor odpowiada z kolei za elementy, które nie wzbudzają żadnego zainteresowania.

Za pomocą mapy ciepła można nie tylko analizować kliknięcia myszką, ale również można śledzić przewijanie strony przez użytkowników, czyli tzw. scrolltracking. W ten prosty sposób można dowiedzieć się do którego miejsca najdalej docierają internauci.

Przy analityce internetowej wielu przydatnych danych dostarcza także attentiontracking.

O czym należy pamiętać?

W pierwszej kolejności należy wyraźnie zaznaczyć, że mapy ciepła nie mają nic wspólnego z eye trackingiem. Mowa tutaj oczywiście o śledzeniu ruchów gałek ocznych.

Głównym celem badania jak łatwo się domyślić jest sprawdzenie, na które elementy witryny najczęściej zerkają nasi użytkownicy.

Aby przeprowadzić eyetracking należy skorzystać z pomocy specjalnego sprzętu, a dokładniej mówiąc z odpowiednio przystosowanych okularów i monitora. Jeżeli chodzi o mapę ciepła to w tym konkretnym przypadku śledzony jest wyłącznie ruch kursora.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Z jakich narzędzi warto skorzystać?

Aby skorzystać z dobrodziejstwa mapy ciepła wystarczy na swojej witrynie internetowej zamieścić specjalny kod śledzący. To właśnie odpowiednie skrypty odpowiedzialne będą za zbierane przydatnych danych, które dotyczą zachowania poszczególnych użytkowników.

W dzisiejszych czasach bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się na przykład narzędzie o nazwie HotJar. Do wyboru jest płatna i darmowa wersja, która ma niestety dość duże ograniczenia co do funkcjonalności. Na szczęście przez pierwsze 15 dni można przetestować cały potencjał programu.

mapy ciepła gorąca heatmap hotjar

HotJar jest doskonałym narzędziem dla tych osób, które chcą przygotować mapy kliknięć, czy też sprawdzić proces wypełniania formularza. Pamiętać należy o tym, że HotJar jak i wiele innych narzędzi tego typu może obciążać stronę, dlatego też znacząco wydłuża się czas jej ładowania. Wiele przydanych informacji można uzyskać również za pomocą aplikacji Crazy EGG i Smartlook.

Jak wykorzystać dane z map ciepła?

Heatmapsy są bardzo pomocne w analityce internetowej, dlatego też tym bardziej warto dowiedzieć się jak wykorzystać zgromadzone dane.

Po dokładnym przeanalizowaniu mapy ciepła można poznać zachowania poszczególnych użytkowników, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej jest poprawić współczynnik konwersji.

Dzięki mapie ciepła można dowiedzieć się na przykład, kiedy użytkownicy klikają w button subskrypcji, czy też w ikonę koszyka zakupowego. Jeżeli zauważymy, że użytkownicy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na inne elementy, to warto właśnie tam przenieść kluczowe dla nas elementy.

W wielu sytuacjach wystarczy wyróżnienie wybranych elementów albo ich powiększenie. Mapa ciepła jest również bardzo użyteczna przy analizowaniu długości treści.

Dzięki scrollmapie można dowiedzieć się do którego elementu na stronie docierają nasi użytkownicy. Jeżeli na naszym serwisie umieszczamy dużą ilość tekstów, to warto sprawdzić, czy użytkownicy czytają je do końca. W ramach testów można dodać kilka krótszych tekstów i porównać konwersję.

Dzięki mapie ciepła można wykryć miejsca problemów na stronie.

Mowa tutaj przede wszystkim o linkach i przyciskach, które z różnych powodów nie działają.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Mapa ciepła w analityce internetowej (heatmap)?

Napisz w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)