Zawartość strony
Czy miałeś kiedyś poczucie, że reklama internetowa śledziła Cię na każdej stronie czy social media całymi dniami? Pojawiała się dosłownie wszędzie.
Kiedy odwiedzałeś ulubiony blog, lub kiedy rozmawiałeś z kimś na messengerze.
To jest remarketing, czyli najprościej mówiąc: jeśli wyrażasz na jakimś portalu zgodę na ciasteczka (tzw cookies) to zapisywane są Twoje dane, dzięki czemu na różny sposób właściciel portalu może docierać do Ciebie, aby sprzedawać produkty i zwiększać zyski.
I to jest właśnie remarketing, czyli pokazywanie reklam jeśli coś Ciebie zainteresowało, ale nie dokonałeś kupna, czy nie przesłałeś formularza kontaktowego do firmy usługowej. Ale po co to się robi? Na przykład, jeśli dodałeś produkt do koszyka, ale nie sfinalizowałeś zakupu.
W ecommerce wskaźnik porzuconych koszyków wynosi około 70%, więc całkiem sporo i można w ten sposób przynajmniej częściowo odratować niektórych kupujących, którzy z jakiś powodów dodali do koszyka ale finalnie nie kupili.
I remarketing nie jest zły, w końcu jak coś nas interesuje to chyba lepiej żebyśmy widywali reklamy, tego co sami przeglądamy niż reklamy które nas zupełnie nie interesują.
Z tym, że w ciągu ostatnich kilku lat działania marketingu internetowego zmieniają się dosyć mocno z powodu przepisów o prywatności.
Wcześniej marketerzy w dużym stopniu polegali na plikach cookie innych firm, aby dostarczać wysoce ukierunkowane reklamy. Za pomocą różnych przeglądarek internetowych byli w stanie zbierać wrażliwe dane o konsumentach i ponownie kierować kampanie w oparciu o te bardzo szczegółowe informacje.
Ale z biegiem lat, wykorzystanie tych strategii doprowadziło do poważnych zagrożeń prywatności i nieufności opinii publicznej. Nie bez powodu tak wielu internautów do dziś blokuje pliki cookie (stosując wtyczki adblock) w swoich przeglądarkach internetowych.
I obecnie świat marketingu cyfrowego zmierza w nowym kierunku. Ta nowa era skupia się na ochronie prywatności konsumentów poprzez mniej inwazyjne taktyki reklamowe.
REKLAMA
KONIEC REKLAMY
Sytuacja zaczęła się zmieniać w 2017 roku, kiedy Apple wprowadziło program Intelligent Tracking Prevention. Zapoczątkował on trend blokowania plików cookie stron trzecich, które są obecnie wycofywane i mają zniknąć do 2023 roku. Przeglądarki takie jak Safari i Firefox już idą w ślady Apple, podczas gdy Google Chrome obecnie proceduje te zmiany.
Przykład firefox:
Ścisła kontrola cookies. Silniejsza ochrona, ale może powodować niepoprawne działanie niektórych stron.
Firefox blokuje:
Nowe badania przeprowadzone przez AdRoll (zobacz infografikę poniżej) sugerują, że istnieje wiele nowych narzędzi i strategii, z których marketerzy będą korzystać, gdy pliki cookie pójdą w zapomnienie na dobre.
Jedna z głównych zmian to targetowanie kontekstowe.
Kierowanie kontekstowe nie jest nową strategią marketingu internetowego, ale w obecnej sytuacji powraca. Choć często mylone jest z behawioralnym targetowaniem plików cookie, to my jako marketerzy nie podejmujemy decyzji na podstawie danych poszczególnych użytkowników.
Reklamy kontekstowe są spersonalizowane pod kątem odbiorców jako całości; odnoszą się do zawartości witryny i jej odbiorców.
Na przykład reklama karmy dla zwierząt może pojawić się na blogu, który dotyczy kotów. Lub reklama wyjazdu wakacyjnego może pojawić się na stronie, która opisuje hotele.
Kierowanie kontekstowe chroni prywatność użytkownika, pozostając przy tym adekwatne do zainteresowań użytkowników. Pozwala także reklamom wyglądać i być odbieranymi naturalnie bez nadmiernej personalizacji.
Ogólnie rzecz biorąc, kierowanie kontekstowe oferuje marketerom online możliwość zwiększenia świadomości marki w szerszym gronie odbiorców bez polegania na śledzeniu behawioralnym.
Ale nie jest to wciąż sposób na remarketing osób, które były u nas na stronie. I tak na prawdę obecnie nie ma jeszcze godnego następcy. Facebook wprowadził api konwersji, które polega na wysyłaniu zdarzeń po stronie serwera. Także każdy próbuje robić coś, aby z tej sytuacji się wymknąć.
🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸
🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).
To co mogę poradzić jeszcze to:
Listy e-mailowe to świetny, pozbawiony plików cookie sposób, w jaki marketerzy mogą nawiązać kontakt z ustaloną publicznością naszej marki. Z tym że mało biznesów zbiera takie adresy, ale cóż będzie trzeba zacząć i to najlepiej teraz.
Przykład zbierania danych własnych w postaci adresów email jest dokładnie tym, na co wygląda: jest to lista adresów e-mail, które użytkownicy zaoferowali firmie w zamian za specjalne wiadomości, lead magnet, czy aktualizacje.
Celem list e-mailowych jest stworzenie bardziej bezpośredniej relacji z konsumentem.
Ta ekskluzywność sprawia, że jest to niezawodny sposób na bezpieczną poprawę interakcji z klientami i zwiększenie sprzedaży.
Marketing internetowy nie zawsze polega na tworzeniu reklam i równie ważne jest napędzanie sprzedaży za pomocą organicznych strategii w mediach społecznościowych. Aczkolwiek nie jestem fanem organicznego podejścia ponieważ zasięgi jak wiemy na większości social mediów są bardzo słabe.
Organiczny marketing w mediach społecznościowych obejmuje wszystkie treści, które nie są płatnymi promocjami. Marketerzy mogą kontaktować się z obserwującymi markę, publikując konsekwentnie kreatywne treści, nie wydając ani grosza na reklamę, ale niestety zabiera to sporo czasu i trzeba zapłacić pracownikowi.
Jeśli pożegnamy się z cookies to w moim odczuciu do łask wróci pozycjonowanie stron internetowych, czyli seo.
Różni się to tym od reklam płatnych w social mediach, że my tam czegoś nie szukamy, a tylko spędzamy czas. Jeśli czegoś szukamy to wpisujemy frazę w google. Z tego powodu google adsy i seo mają o wiele większą konwersję niż reklamy w social media.
Użytkownik już wie czego szuka, jest więc przynajmniej średnio doedukowany na ten temat, natomiast w mediach społecznościowych musimy najczęściej przeprowadzić go przez cały lejek marketingowy. Czyli najpierw musimy zbudować świadomość, że czegoś może potrzebować.
SEO też nie rozwiąże problemu remarketingu, ale jak powiedziałem wróci do łask z powodu że ruch będzie dużo lepszej jakości.
Po pierwsze, marketerzy muszą skoncentrować się na tożsamości swojej marki. Wybór silnych słów kluczowych do celów SEO to świetny sposób na rozpoczęcie. Słowa kluczowe pomagają użytkownikom znaleźć produkty i usługi podczas wyszukiwania ich w wyszukiwarce. Silne słowa kluczowe są kierowane do niszowych odbiorców firmy, a jednocześnie pozostają wystarczająco szerokie, aby można było znaleźć nowych potencjalnych klientów.
Dalej strategie organiczne w social media. Po prostu konsekwentnie twórz i publikuj treści.
Aby skutecznie utrzymać zaangażowanie obserwujących, marketerzy powinni mieszać różny content. Niezależnie od tego, czy jest to zabawny taniec TikTok, czy zdjęcie z biura na Instagramie, organiczne media społecznościowe odnoszą największy sukces, gdy są autentyczne. W centrum uwagi powinny znaleźć się wartości i interesy konsumenta.
Chociaż pliki cookie stron trzecich były dla marketerów łatwym sposobem śledzenia danych konsumentów, przyszłość marketingu w internecie wygląda o wiele bardziej innowacyjnie.
Era prywatności wymaga, aby e-commerce polegał na budowania relacji z konsumentem. Przeciętna osoba ogląda od 2.000 do 11.000 reklam dziennie, dlatego potrzebne są nowe metody które długofalowo pozwolą na budowanie zaufania konsumentów i strategii top of mind (na ten temat przeczytaj nasz artykuł).
Google rozpoczęło testowanie na początku tego roku, planując wycofanie plików cookie do 2023 r. Teraz mamy opóźnienie o rok.
Jest to drugie rozszerzenie wsparcia Chrome dla plików cookie stron trzecich, które Google pierwotnie planowało wycofać w tym roku.
Plany zmieniły się ponownie w zeszłym roku, kiedy Google przedłużyło termin do 2023 roku. Teraz stało się to ponownie, aż do 2024r.
Google potrzebuje więcej czasu na przetestowanie swojego planu „Privacy Sandbox”— mniej inwazyjnego rozwiązania do dostarczania ukierunkowanych reklam.
REKLAMA
KONIEC REKLAMY
Anthony Chavez, wiceprezes inicjatywy Google Privacy Sandbox, stwierdza w poście na blogu:
„Najbardziej konsekwentną opinią, jaką otrzymaliśmy, jest potrzeba poświęcenia więcej czasu na ocenę i przetestowanie nowych technologii sanbox’a dot. prywatności przed wycofaniem plików cookie innych firm w Chrome. Ta opinia jest zgodna z naszym zobowiązaniem wobec CMA, aby zapewnić, że PS zapewnia skuteczne technologie chroniące prywatność, a branża ma wystarczająco dużo czasu na przyjęcie tych nowych rozwiązań. To celowe podejście do przechodzenia z plików cookie stron trzecich zapewnia, że sieć może nadal prosperować, bez polegania na identyfikatorach śledzenia między witrynami lub ukrytych technikach, takich jak od
Wycofanie 3rd party cookies na pewno stanowi wyzwanie dla rynku reklamy, który od lat opiera się na tych plikach cookies do zbierania danych o użytkownikach internetu i personalizowania reklam. Wraz z wdrażaniem przepisów o ochronie prywatności, takich jak RODO w Unii Europejskiej, a także z krokami podjętymi przez popularne przeglądarki internetowe, jak Google Chrome, Safari i Firefox, w celu ograniczenia śledzenia użytkowników, coraz więcej firm decyduje się na ograniczenie korzystania z cookies.
Dlatego, aby radzić sobie z tym wyzwaniem, firmy muszą szukać nowych sposobów na zbieranie i wykorzystywanie danych o użytkownikach internetu. Jednym z rozwiązań jest wykorzystanie własnych danych pierwszej strony, czyli danych, które zbierane są bezpośrednio przez witrynę lub usługę. Innym rozwiązaniem jest stosowanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, które są w stanie zbierać i analizować dane użytkowników bez wykorzystywania plików cookies.
Ważne jest również, aby firmy dokładnie przemyślały swoje strategie marketingowe i wykorzystywały tylko te narzędzia reklamowe, które są naprawdę skuteczne i pozwalają na osiągnięcie zamierzonych celów. Powinni również starać się budować zaufanie użytkowników i zwiększać ich świadomość w zakresie ochrony prywatności, co może przynieść korzyści w postaci pozytywnego wizerunku firmy i lojalności klientów.
Podsumowując, wycofanie 3rd party cookies stanowi wyzwanie dla rynku reklamy, ale jednocześnie jest okazją dla firm do przemyślenia swoich strategii i poszukania nowych rozwiązań, które pozwolą na zbieranie i wykorzystywanie danych w sposób bardziej prywatny i etyczny.
A jak jest u Ciebie?
Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Jak zmieni się marketing bez 3rd party cookies (era prywatności w internecie)?
Napisz w komentarzu.
Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:
Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!
Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.
Skontaktuj się z nami:
Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?
Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111
Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.
Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)