Jak zmieni si臋 marketing bez 3rd party cookies (era prywatno艣ci w internecie)

Marketing rekomendacyjny
Marketing skoncentrowany – co to jest + przyk艂ady
23 maja, 2022
Kurs facebook ads
Facebook lead ads – jak ustawi膰 reklamy kontaktowe na pozyskiwanie lead贸w
24 maja, 2022
Mapa ciep艂a w analityce internetowej heatmap
Testy AB

Jak robi膰 skutecznie marketing internetowy w dobie prywatno艣ci, gdy pliki cookie stron trzecich odejd膮 w zapomnienie na dobre

Czy mia艂e艣 kiedy艣 poczucie, 偶e reklama internetowa 艣ledzi艂a Ci臋 na ka偶dej stronie czy social media ca艂ymi dniami? Pojawia艂a si臋 dos艂ownie wsz臋dzie.

Kiedy odwiedza艂e艣 ulubiony blog, lub kiedy rozmawia艂e艣 z kim艣 na messengerze.

To jest remarketing, czyli najpro艣ciej m贸wi膮c: je艣li wyra偶asz na jakim艣 portalu zgod臋 na ciasteczka (tzw cookies) to zapisywane s膮 Twoje dane, dzi臋ki czemu na r贸偶ny spos贸b w艂a艣ciciel portalu mo偶e dociera膰 do Ciebie, aby sprzedawa膰 produkty i zwi臋ksza膰 zyski.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

I to jest w艂a艣nie remarketing, czyli pokazywanie reklam je艣li co艣 Ciebie zainteresowa艂o, ale nie dokona艂e艣 kupna, czy nie przes艂a艂e艣 formularza kontaktowego do firmy us艂ugowej. Ale po co to si臋 robi? Na przyk艂ad, je艣li doda艂e艣 produkt do koszyka, ale nie sfinalizowa艂e艣 zakupu.

W ecommerce wska藕nik porzuconych koszyk贸w wynosi oko艂o 70%, wi臋c ca艂kiem sporo i mo偶na w ten spos贸b przynajmniej cz臋艣ciowo odratowa膰 niekt贸rych kupuj膮cych, kt贸rzy z jaki艣 powod贸w dodali do koszyka ale finalnie nie kupili.

I remarketing nie jest z艂y, w ko艅cu jak co艣 nas interesuje to chyba lepiej 偶eby艣my widywali reklamy, tego co sami przegl膮damy ni偶 reklamy kt贸re nas zupe艂nie nie interesuj膮.

Z tym, 偶e w ci膮gu ostatnich kilku lat dzia艂ania marketingu internetowego zmieniaj膮 si臋 dosy膰 mocno z powodu przepis贸w o prywatno艣ci.

Wcze艣niej marketerzy w du偶ym stopniu polegali na plikach cookie innych firm, aby dostarcza膰 wysoce ukierunkowane reklamy. Za pomoc膮 r贸偶nych przegl膮darek internetowych byli w stanie zbiera膰 wra偶liwe dane o konsumentach i ponownie kierowa膰 kampanie w oparciu o te bardzo szczeg贸艂owe informacje.

Ale z biegiem lat, wykorzystanie tych strategii doprowadzi艂o do powa偶nych zagro偶e艅 prywatno艣ci i nieufno艣ci opinii publicznej. Nie bez powodu tak wielu internaut贸w do dzi艣 blokuje pliki cookie (stosuj膮c wtyczki adblock) w swoich przegl膮darkach internetowych.

I obecnie 艣wiat marketingu cyfrowego zmierza w nowym kierunku. Ta nowa era skupia si臋 na ochronie prywatno艣ci konsument贸w poprzez mniej inwazyjne taktyki reklamowe.

Intelligent Tracking Prevention, inteligentna ochrona przed 艣ledzeniem (ITP)

Sytuacja zacz臋艂a si臋 zmienia膰 w 2017 roku, kiedy Apple wprowadzi艂o program Intelligent Tracking Prevention. Zapocz膮tkowa艂 on trend blokowania plik贸w cookie stron trzecich, kt贸re s膮 obecnie wycofywane i maj膮 znikn膮膰 do 2023 roku. Przegl膮darki takie jak Safari i Firefox ju偶 id膮 w 艣lady Apple, podczas gdy Google Chrome obecnie proceduje te zmiany.

Przyk艂ad firefox:

艢cis艂a kontrola cookies. Silniejsza ochrona, ale mo偶e powodowa膰 niepoprawne dzia艂anie niekt贸rych stron.
Firefox blokuje:

  • elementy 艣ledz膮ce serwis贸w spo艂eczno艣ciowych
  • ciasteczka mi臋dzy witrynami we wszystkich oknach (w tym 艣ledz膮ce)
  • tre艣ci z elementami 艣ledz膮cymi we wszystkich oknach
  • elementy u偶ywaj膮ce komputera u偶ytkownika do generowania kryptowalut
  • elementy 艣ledz膮ce przez zbieranie informacji o konfiguracji

Nowe badania przeprowadzone przez AdRoll (zobacz infografik臋 poni偶ej) sugeruj膮, 偶e istnieje wiele nowych narz臋dzi i strategii, z kt贸rych marketerzy b臋d膮 korzysta膰, gdy pliki cookie p贸jd膮 w zapomnienie na dobre.

cookies ciateczka blokowanie marketing

Jedna z g艂贸wnych zmian to targetowanie kontekstowe.

Kierowanie kontekstowe

Kierowanie kontekstowe nie jest now膮 strategi膮 marketingu internetowego, ale w obecnej sytuacji powraca. Cho膰 cz臋sto mylone jest z behawioralnym targetowaniem plik贸w cookie, to my jako marketerzy nie podejmujemy decyzji na podstawie danych poszczeg贸lnych u偶ytkownik贸w.

Reklamy kontekstowe s膮 spersonalizowane pod k膮tem odbiorc贸w jako ca艂o艣ci; odnosz膮 si臋 do zawarto艣ci witryny i jej odbiorc贸w.

Na przyk艂ad reklama karmy dla zwierz膮t mo偶e pojawi膰 si臋 na blogu, kt贸ry dotyczy kot贸w. Lub reklama wyjazdu wakacyjnego mo偶e pojawi膰 si臋 na stronie, kt贸ra opisuje hotele.

Kierowanie kontekstowe chroni prywatno艣膰 u偶ytkownika, pozostaj膮c przy tym adekwatne do zainteresowa艅 u偶ytkownik贸w. Pozwala tak偶e reklamom wygl膮da膰 i by膰 odbieranymi naturalnie bez nadmiernej personalizacji.

Og贸lnie rzecz bior膮c, kierowanie kontekstowe oferuje marketerom online mo偶liwo艣膰 zwi臋kszenia 艣wiadomo艣ci marki w szerszym gronie odbiorc贸w bez polegania na 艣ledzeniu behawioralnym.

Ale nie jest to wci膮偶 spos贸b na remarketing os贸b, kt贸re by艂y u nas na stronie. I tak na prawd臋 obecnie nie ma jeszcze godnego nast臋pcy. Facebook wprowadzi艂 api konwersji, kt贸re polega na wysy艂aniu zdarze艅 po stronie serwera. Tak偶e ka偶dy pr贸buje robi膰 co艣, aby z tej sytuacji si臋 wymkn膮膰.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

To co mog臋 poradzi膰 jeszcze to:

Listy e-mailowe

Listy e-mailowe to 艣wietny, pozbawiony plik贸w cookie spos贸b, w jaki marketerzy mog膮 nawi膮za膰 kontakt z ustalon膮 publiczno艣ci膮 naszej marki. Z tym 偶e ma艂o biznes贸w zbiera takie adresy, ale c贸偶 b臋dzie trzeba zacz膮膰 i to najlepiej teraz.

Przyk艂ad zbierania danych w艂asnych w postaci adres贸w email jest dok艂adnie tym, na co wygl膮da: jest to lista adres贸w e-mail, kt贸re u偶ytkownicy zaoferowali firmie w zamian za specjalne wiadomo艣ci, lead magnet, czy aktualizacje.

Celem list e-mailowych jest stworzenie bardziej bezpo艣redniej relacji z konsumentem.

  • U偶ytkownicy, kt贸rzy zarejestruj膮 si臋 na listy e-mailowe, s膮 bardziej sk艂onni do konwersji, poniewa偶 s膮 ju偶 zainteresowani firm膮.
  • Do艂膮czaj膮c formularze konwersji i wezwania do dzia艂ania, marketerzy mog膮 zwi臋kszy膰 ROI i pozna膰 to, czego szukaj膮 klienci.
  • Mog膮 r贸wnie偶 zadawa膰 subskrybentom konkretne pytania, aby zebra膰 wi臋cej danych. Zaufanie buduje si臋, gdy klienci dziel膮 si臋 swoimi preferencjami i niezale偶nie rozwijaj膮 swoje profile danych.
  • Listy e-mailowe chroni膮 informacje klient贸w r贸wnie偶 przed osobami trzecimi, a relacja pozostaje mi臋dzy firm膮 a skrzynk膮 e-mail u偶ytkownika.

Ta ekskluzywno艣膰 sprawia, 偶e 鈥嬧媕est to niezawodny spos贸b na bezpieczn膮 popraw臋 interakcji z klientami i zwi臋kszenie sprzeda偶y.

Organiczne media spo艂eczno艣ciowe

Marketing internetowy nie zawsze polega na tworzeniu reklam i r贸wnie wa偶ne jest nap臋dzanie sprzeda偶y za pomoc膮 organicznych strategii w mediach spo艂eczno艣ciowych. Aczkolwiek nie jestem fanem organicznego podej艣cia poniewa偶 zasi臋gi jak wiemy na wi臋kszo艣ci social medi贸w s膮 bardzo s艂abe.

Organiczny marketing w mediach spo艂eczno艣ciowych obejmuje wszystkie tre艣ci, kt贸re nie s膮 p艂atnymi promocjami. Marketerzy mog膮 kontaktowa膰 si臋 z obserwuj膮cymi mark臋, publikuj膮c konsekwentnie kreatywne tre艣ci, nie wydaj膮c ani grosza na reklam臋, ale niestety zabiera to sporo czasu i trzeba zap艂aci膰 pracownikowi.

A co z SEO?

Je艣li po偶egnamy si臋 z cookies to w moim odczuciu do 艂ask wr贸ci pozycjonowanie stron internetowych, czyli seo.

R贸偶ni si臋 to tym od reklam p艂atnych w social mediach, 偶e my tam czego艣 nie szukamy, a tylko sp臋dzamy czas. Je艣li czego艣 szukamy to wpisujemy fraz臋 w google. Z tego powodu google adsy i seo maj膮 o wiele wi臋ksz膮 konwersj臋 ni偶 reklamy w social media.

U偶ytkownik ju偶 wie czego szuka, jest wi臋c przynajmniej 艣rednio doedukowany na ten temat, natomiast w mediach spo艂eczno艣ciowych musimy najcz臋艣ciej przeprowadzi膰 go przez ca艂y lejek marketingowy. Czyli najpierw musimy zbudowa膰 艣wiadomo艣膰, 偶e czego艣 mo偶e potrzebowa膰.

SEO te偶 nie rozwi膮偶e problemu remarketingu, ale jak powiedzia艂em wr贸ci do 艂ask z powodu 偶e ruch b臋dzie du偶o lepszej jako艣ci.

Jak wi臋c firma mo偶e zmaksymalizowa膰 sw贸j zasi臋g bez reklam kierowanych?

Po pierwsze, marketerzy musz膮 skoncentrowa膰 si臋 na to偶samo艣ci swojej marki. Wyb贸r silnych s艂贸w kluczowych do cel贸w SEO to 艣wietny spos贸b na rozpocz臋cie. S艂owa kluczowe pomagaj膮 u偶ytkownikom znale藕膰 produkty i us艂ugi podczas wyszukiwania ich w wyszukiwarce. Silne s艂owa kluczowe s膮 kierowane do niszowych odbiorc贸w firmy, a jednocze艣nie pozostaj膮 wystarczaj膮co szerokie, aby mo偶na by艂o znale藕膰 nowych potencjalnych klient贸w.

Dalej strategie organiczne w social media. Po prostu konsekwentnie tw贸rz i publikuj tre艣ci.

Aby skutecznie utrzyma膰 zaanga偶owanie obserwuj膮cych, marketerzy powinni miesza膰 r贸偶ny content. Niezale偶nie od tego, czy jest to zabawny taniec TikTok, czy zdj臋cie z biura na Instagramie, organiczne media spo艂eczno艣ciowe odnosz膮 najwi臋kszy sukces, gdy s膮 autentyczne. W centrum uwagi powinny znale藕膰 si臋 warto艣ci i interesy konsumenta.

Nacisk na kreatywno艣膰

Chocia偶 pliki cookie stron trzecich by艂y dla marketer贸w 艂atwym sposobem 艣ledzenia danych konsument贸w, przysz艂o艣膰 marketingu w internecie wygl膮da o wiele bardziej innowacyjnie.

Era prywatno艣ci wymaga, aby e-commerce polega艂 na budowania relacji z konsumentem. Przeci臋tna osoba ogl膮da od 2.000 do 11.000 reklam dziennie, dlatego potrzebne s膮 nowe metody kt贸re d艂ugofalowo pozwol膮 na budowanie zaufania konsument贸w i strategii top of mind (na ten temat przeczytaj nasz artyku艂).

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Jak zmieni si臋 marketing bez 3rd party cookies (era prywatno艣ci w internecie)?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)