Jak Virgin Atlantic Richarda Branson’a Pokona艂o Giganta British Airways

Budowanie marki Starbucks
Jak Starbucks sta艂 si臋 gigantem (historia)
4 listopada, 2021
Podstawy biznesu. Jak stworzy膰 du偶膮 firm臋 (przedsi臋biorczo艣膰)
7 listopada, 2021
virgin records music branson

Transkrypt filmu pt: Jak Virgin Atlantic Richarda Branson’a Pokona艂o Giganta British Airways

Do roku w kt贸rym wszystko wysz艂o na jaw by艂a to najwi臋ksza kara s膮dowa za znies艂awienie. Mowa o nieuczciwej walce linii lotniczych, ale o tym za chwil臋, bo …

Na pocz膮tek ma艂a zagadka a raczej pytanie. Oszacuj ile plus minus firm posiada Richard Branson. M贸wi臋 oszacuj bo samemu nie uda艂o mi si臋 dokopa膰 do konkretnej liczby, ale zobaczymy kto b臋dzie bli偶ej. Tak偶e zapauzuj na chwil臋 ten film i napisz w komentarzu. Zobaczymy jak uk艂adaj膮 si臋 wyniki. Okej, mam nadziej臋 偶e ju偶 to zrobi艂e艣 bo oto przybli偶ona liczba… 400 firm. A w sumie ponad 400.

Jak Virgin Atlantic Richarda Branson'a Pokona艂o Giganta British Airways

Sir Richard Branson jest bez w膮tpienia jednym z najbardziej renomowanych przedsi臋biorc贸w naszych czas贸w. I, jak zapewne wiecie, sporo inwestuje w biznes powietrzny. Ciekawym projektem jest Virgin Galactic, firma zajmuj膮ca si臋 lotami suborbitalnymi. Niestety jak wida膰 jest to dosy膰 skomplikowane bo za艂o偶ono j膮 w 2004 roku, a dopiero w 2021, a dok艂adniej 11 lipca 2021 roku pierwszy astronauta kt贸rym by艂 w艂a艣nie Branson uda艂 si臋 w tak膮 podr贸偶.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Pewnie zastanawiacie si臋 jaka jest cena biletu. Ot贸偶 obecnie jest to 250.000 $. Wydaje si臋 bardzo du偶o bo przy obecnym kursie to prawie milion z艂otych, ale jest to i tak o wiele ta艅sze ni偶 loty konkurencyjnych firm, lub loty kt贸re odby艂y si臋 w przesz艂o艣ci. To by艂a ciekawostka, ale wr贸膰my do g艂贸wnej tematyki dzisiejszego odcinka bo interesuj膮 nas loty na naszej planecie a nie w kosmosie, a konkretnie walka biznesowa linii lotniczych Virgin Atlantic Richarda Bransona a Brytyjskiego giganta British Airways. By艂a to bitwa nazwana walk膮 brudnych sztuczek, czyli dirty tricks.

Jak Virgin Atlantic Richarda Branson'a Pokona艂o Giganta British Airways

Je艣li cz臋sto latasz, to najgorsz膮 zmor膮 opr贸cz sp贸藕nienia si臋 na lot jest jego odwo艂anie. A w 1978 roku dok艂adnie to sta艂o si臋 z 28-letnim wtedy Richardem Bransonem, kt贸ry utkn膮艂 w Portoryko po tym, jak linie American Airlines odwo艂a艂y jego wieczorny lot na Brytyjskie Wyspy Dziewicze. Ale Branson by艂 zdeterminowany, aby tej nocy tam dotrze膰, pragn膮c zobaczy膰 swoj膮 dziewczyn臋, kobiet臋, kt贸ra w ko艅cu zosta艂a jego 偶on膮. Wzi膮艂 wi臋c sprawy w swoje r臋ce i zrobi艂 to, co robi膮 wszyscy wielcy przedsi臋biorcy: swoj膮 frustracj臋 przeku艂 w czyn. Branson zdecydowa艂 si臋 wyczarterowa膰 w艂asny samolot, co by艂o swobod膮, kt贸r膮 zawdzi臋cza艂 sukcesowi Virgin Records. Ale zamiast lecie膰 sam, podzieli艂by si臋 kosztami z innymi pasa偶erami w drodze na Brytyjskie Wyspy Dziewicze, kt贸rzy te偶 mieli lecie膰 z nim tym samym odwo艂anym lotem American Airlines. W swoim typowym ekscentrycznym stylu Branson chodzi艂 po lotnisku reklamuj膮c sw贸j lot z po偶yczon膮 tablic膮, na kt贸rej by艂o napisane: 鈥濾irgin Airlines. Jednokierunkowa. 39 dolar贸w.鈥

Po kr贸tkiej chwili Branson oficjalnie wyprzeda艂 sw贸j pierwszy samolot. Po wyl膮dowaniu wsp贸艂pasa偶er siedz膮cy obok Bransona powiedzia艂: 鈥濺ichard, popraw nieco swoje us艂ugi, a mo偶esz pracowa膰 w bran偶y lotniczej鈥. Zaintrygowany tym pomys艂em, zadzwoni艂 do Boeinga ju偶 nast臋pnego dnia, aby zapyta膰 o u偶ywane siedem-cztery-siedem 747. Po rozmowie z Boeingiem podzieli艂 si臋 zuchwa艂ym pomys艂em swoim pracownikom Virgin Records, kt贸rzy nie podzielali jego entuzjazmu. Nawet Branson musia艂by przyzna膰, 偶e by艂aby to niez艂a zmiana kariery. W ko艅cu sprzedawanie p艂yt winylowych to jedno. Linie lotnicze to zupe艂nie inne wyzwanie. Jest to bardzo konkurencyjna bran偶a鈥 bran偶a, w kt贸rej liczba bankructw jest wi臋ksza ni偶 mo偶esz si臋 spodziewa膰. Ale to nie zwyk艂a ciekawo艣膰 rozbudzi艂a zainteresowanie Bransona lotnictwem. Bardziej ni偶 czegokolwiek pragn膮艂 podnie艣膰 poprzeczk臋 w biznesie, kt贸ry by艂 s艂awny z zaniedbywania pasa偶er贸w.

Latanie by艂o wtedy powszechnie postrzegane jako straszne do艣wiadczenie; oferuj膮c s艂ab膮 obs艂ug臋, niespe艂niaj膮ce norm jedzenie i brak rozrywki. Innymi s艂owy, bran偶a dojrza艂a do prze艂omu. Zawsze przeciwny establishmentowi, Branson wyobrazi艂 sobie inny rodzaj linii lotniczej; taki, kt贸ry udowodni, 偶e zabawa i biznes mog膮 i powinny wsp贸艂istnie膰. Ale zakup 747, nawet u偶ywanego, by艂 ryzykownym przedsi臋wzi臋ciem 鈥 i poza jego bud偶etem. Gdyby biznes nie wystartowa艂, utkn膮艂by z samolotem, kt贸ry prawdopodobnie by艂by zmuszony sprzeda膰 za znacznie mniej ni偶 zap艂aci艂.

virgin records music branson

Co zrobi艂 Branson? Przekona艂 Boeinga do zaakceptowania zupe艂nie innego rodzaju umowy; takiej, kt贸ra ca艂kowicie zniweluje wady, zapewniaj膮c jednocze艣nie nieograniczone korzy艣ci. Zamiast kupowa膰 samolot, Branson wydzier偶awi艂by go na 12 miesi臋cy. A je艣li sprawy nie potocz膮 si臋 tak, jak mia艂 nadziej臋 po roku w biznesie, Branson m贸g艂 zwr贸ci膰 samolot Boeingowi; bez 偶adnych dodatkowych koszt贸w. Nap臋dzany biznesplanem zaprojektowanym z my艣l膮 o dobrej zabawie, Virgin Atlantic wreszcie wzbi艂 si臋 w powietrze 22 czerwca 1984 roku. Ale maj膮c tylko jeden samolot, oferuj膮cy tylko jedn膮 tras臋, Branson by艂 s艂abym graczem, lataj膮cym po coraz bardziej zat艂oczonym niebie.

Dla por贸wnania British Airways chwali艂o si臋 flot膮 ponad 300 samolot贸w. Lord John King, prezes British Airways, szybko zdyskredytowa艂 34-letniego Bransona, zauwa偶aj膮c: 鈥濲est za stary na rock and rolla i za m艂ody, by lata膰鈥. Ale mo偶e przem贸wi艂 za wcze艣nie. Po pierwszym roku dzia艂alno艣ci Virgin, Branson przed艂u偶y艂 umow臋 najmu z Boeingiem i zaledwie kilka lat p贸藕niej doda艂 do swojej floty kolejne samoloty. Ku przera偶eniu Lorda Kinga, jego niegdy艣 zdyskredytowany konkurent coraz bardziej wydawa艂 si臋 gro藕nym zagro偶eniem. Gdyby nie sprawiaj膮cy k艂opoty Branson, British Airways cieszy艂yby si臋 monopolem na Heathrow, jako jedyne dalekosi臋偶ne linie lotnicze, kt贸re lata艂y z Wielkiej Brytanii do Ameryki P贸艂nocnej i innych popularnych miejsc docelowych. Ale ostateczna nast膮pi艂 prze艂om, gdy Virgin Atlantic naruszy艂 ten monopol i otrzyma艂a pozwolenie na dzia艂alno艣膰 z londy艅skiego lotniska Heathrow, z Bransonem przebranym za pirata, aby uczci膰 to wydarzenie;

W oczach British Airways Heathrow by艂o bardzo dochodowym lotniskiem. British Airways mia艂y ju偶 do艣膰. Do tego momentu Lord King by艂 niekwestionowanym liderem brytyjskiego przemys艂u lotniczego. Premier Margaret Thatcher nawet nazwa艂a magnata swoim 鈥瀠lubionym biznesmenem鈥. Bior膮c pod uwag臋 jego reputacj臋, by艂o jasne, 偶e Virgin musi odej艣膰. W 偶adnym wypadku Lord nie zaryzykuje zranienia swojego presti偶owego wizerunku – zw艂aszcza dla jakiego艣 , jak to si臋 wtedy m贸wi艂o, d艂ugow艂osego hipisa z wytw贸rni p艂ytowej.

Z perspektywy Lorda Kinga na niebie mog艂a zmie艣ci膰 si臋 tylko jedna linia lotnicza. Gdy Virgin Atlantic znalaz艂o si臋 na celowniku, lord King zwo艂a艂 pilne i tajne spotkanie z kolegami z kadry kierowniczej, domagaj膮c si臋, aby 鈥瀦robili co艣 z Bransonem鈥 i u艂o偶y艂 plan likwidacji Virgin za wszelk膮 cen臋. Odrzuciwszy wszelkie zasady etyczne, British Airways utworzy艂y tajn膮 jednostk臋, kt贸ra mia艂a prowadzi膰 co艣, co sta艂o si臋 znane jako 鈥濳ampania Brudnych Sztuczek鈥.

Jak Virgin Atlantic Richarda Branson'a Pokona艂o Giganta British Airways

Podstawione osoby u偶ywa艂y tego samego systemu rezerwacji co Virgin, co pozwoli艂o im przechwyci膰 rezerwacje Virgin i dzwoni膰 do pasa偶er贸w konkurencji. Tajny zesp贸艂, podszywaj膮cy si臋 pod pracownik贸w Virgin, poinformowa艂 pasa偶er贸w, 偶e ich lot zosta艂 鈥瀗iestety鈥 odwo艂any, ale oczywi艣cie z przyjemno艣ci膮 ponownie zakwateruj膮 ich w British Airways. Biuro Lorda Kinga wynaj臋艂o r贸wnie偶 prywatnych detektyw贸w, aby szpiegowali Bransona, a nawet przekopywali jego 艣mieci, szukaj膮c wszystkiego, co mogli znale藕膰, by zaatakowa膰 Virgin Atlantic i inne jego przedsi臋wzi臋cia.

Co najwa偶niejsze, tajny zesp贸艂 rzekomo ujawni艂 prasie pog艂oski na temat finans贸w Virgin, podwa偶aj膮c jego wyp艂acalno艣膰. Do tego momentu wszystko by艂o tylko nielegaln膮 i nieetyczn膮 zagrywk膮, ale ten akt m贸g艂 zniszczy膰 lini臋 lotnicz膮. Je艣li rozesz艂y by si臋 plotki, 偶e Virgin jest sp艂ukany, p艂ac膮c z g贸ry za paliwo i lataj膮c pustymi samolotami, to dni Virgin na niebie by艂y policzone. Branson wiedzia艂 ju偶 o brudnych sztuczkach British Airways, z艂apani agenci na gor膮cym uczynku przyznali si臋 do wszystkiego i powiedzieli Bransonowi, co mieli zrobi膰. Ale kiedy dziennikarze zacz臋li pyta膰, dlaczego ka偶dy lot Virgin jest sp贸藕niony podczas odlotu z lotniska Heathrow i zacz臋li komentowa膰 rozpaczliw膮 sytuacj臋 finansow膮 firmy, Branson m贸g艂 udowodni膰 oszczerczy atak.

W ko艅cu by艂a to ofensywa, kt贸ra zapewni艂a mu niezb臋dn膮 amunicj臋, kt贸rej potrzebowa艂, aby raz na zawsze zaj膮膰 si臋 nieuczciwym konkurentem. Zanim m贸g艂 skierowa膰 spraw臋 do s膮du, potrzebowa艂 si艂y finansowej, by walczy膰 z zespo艂em prawnym British Airways. Firma Virgin Atlantic odczuwa艂 b贸l z powodu ataku British Airways, odnotowuj膮c strat臋 operacyjn膮 w wysoko艣ci prawie 10 milion贸w euro w pa藕dzierniku 1993 r., co tylko pog艂臋bi艂o k艂opoty finansowe. Z ci臋偶kim sercem Branson stan膮艂 przed najtrudniejszym wyborem w ca艂ej swojej karierze: m贸g艂 albo sprzeda膰 swoj膮 ukochan膮 wytw贸rni臋 p艂ytow膮, aby sfinansowa膰 swoj膮 prawn膮 bitw臋, albo rzuci膰 kostk膮 w s膮dzie: potencjalnie zbankrutowa膰 mog艂o zar贸wno Virgin Atlantic, jak i Virgin Records. Ze 艂zami w oczach Branson sprzeda艂 sw贸j najcenniejszy klejnot w portfolio: Virgin Records, w czerwcu 1992 roku. Jego wytw贸rnia p艂ytowa zosta艂a przej臋ta przez EMI za prawie miliard dolar贸w. A teraz, maj膮c pieni膮dze na wojn臋, Branson w 1993 r. pozwa艂 British Airways do s膮du za znies艂awienie; gdzie udowodniono, 偶e dyrektor generalny British Airways, Sir Colin Marshall, wyra藕nie kierowa艂 kampani膮 oszczerstw.

Pozew Virgin ujawni艂 r贸wnie偶, 偶e British Airways przeprowadzi艂o dok艂adnie te same 鈥瀊rudne sztuczki鈥 przeciwko Air Europe, linii lotniczej, kt贸ra zbankrutowa艂a zaledwie rok wcze艣niej. Ostatecznie w grudniu 1993 Branson odni贸s艂 zwyci臋stwo. Lord King i British Airways przyj臋li ugod臋 pozas膮dow膮 i zap艂acili 艂膮czn膮 sum臋 prawie miliona dolar贸w, opr贸cz ponad 3 milion贸w dodatkowych op艂at prawnych. Prze艂omowe zwyci臋stwo by艂o najwi臋kszym odszkodowaniem za znies艂awienie, jakie kiedykolwiek przyznano w historii Wielkiej Brytanii.

Poniewa偶 zwyci臋stwo przysz艂o w okresie 艣wi膮tecznym, Branson zdecydowa艂 si臋 rozdzieli膰 dochody r贸wno mi臋dzy wszystkich pracownik贸w Virgin, nazywaj膮c je 鈥濨onusem 艢wi膮tecznym鈥. W ramach ugody nakazano r贸wnie偶 British Airways publiczne przeprosiny. Co zrobili, przekazuj膮c wyrazy wsp贸艂czucia Virgin. Aczkolwiek komunikat by艂 mocno zbagatelizowany bo przeprosili za: „drobne incydenty z udzia艂em bardzo ma艂ej liczby pracownik贸w鈥. Po tym, jak skandal zosta艂 upubliczniony, British Airways nie mia艂y innego wyj艣cia, jak przetasowa膰 swoje najwy偶sze kierownictwo, a Lord King i David Burnside ust膮pili w nie艂asce. Historia sukcesu Richarda Bransona pokazuje, co mo偶e si臋 sta膰, gdy nie boisz si臋 sprzeciwi膰 establishmentowi i odwa偶nie rzuci膰 wyzwanie status quo odwa偶nym pomys艂em.

Historia Virgin Atlantic udowadnia r贸wnie偶, 偶e uczciwo艣膰 jest przepisem na zwyci臋stwo, a s艂absi mog膮 i cz臋sto zwyci臋偶aj膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)