Istota marketingu (wa偶na koncepcja, filozofia i definicja)

Podstawy marketingu
Podstawy marketingu (prezentacja wyk艂adu aby by膰 TOP w Google)
5 stycznia, 2022
Marketing interaktywny
Marketing interaktywny (definicja, przyk艂ady i interaktywno艣膰 sprzeda偶owa)
6 stycznia, 2022
Istota marketingu
Istota marketingu

Co to Istota marketingu (wa偶na koncepcja, filozofia i definicja)

W tym artykule poruszymy podstawowe koncepcje marketingu. Istota marketingu to spos贸b dzia艂ania i zarz膮dzania w firmie, zorientowany na rynek i klienta. Wi臋c wyr贸偶ni膰 poni偶ej mo偶emy kilka podstawowych zasad.
Istota marketingu to:

  1. Potrzeby
  2. Czego chce kupuj膮cy
  3. Popyt
  4. Warto艣膰 dla klienta
  5. Wymiana
  6. Klient i konsument
  7. Zadowolenie klienta
  8. Zachwyt klienta
  9. Lojalno艣膰 klienta
  10. Marketing kontra rynek.
Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Co jest istot膮 marketingu?

Podstawow膮 istot膮 marketingu jest proces spo艂eczny i zarz膮dczy, w ramach kt贸rego jednostki lub firmy uzyskuj膮 to, czego potrzebuj膮 lub chc膮, poprzez tworzenie, oferowanie i wymian臋 mi臋dzy sob膮 warto艣ciowych produkt贸w.

Natomiast czym jest sam marketing?

Marketing definicja Kotler: Dr Philip Kotler definiuje marketing jako nauk臋 i sztuk臋 odkrywania, tworzenia i dostarczania warto艣ci w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego z zyskiem. Marketing identyfikuje niespe艂nione potrzeby i pragnienia.

Istota marketingu w przedsi臋biorstwie

1. Potrzeby:

Potrzeby to podstawowe wymagania, kt贸rych cz艂owiek potrzebuje do istnienia. Sk艂adaj膮 si臋 one g艂贸wnie z wody, jedzenia, odzie偶y i schronienia. Wraz z tymi potrzebami, niekt贸re inne potrzeby, kt贸re s膮 wymagane to edukacja, opieka medyczna, rozrywka i rekreacja. To trudne zadanie dla marketera, aby zidentyfikowa膰 potrzeby klient贸w, poniewa偶 klienci mog膮 nie by膰 艣wiadomi swoich potrzeb, a nawet je艣li s膮, to mog膮 nie by膰 w stanie jasno przedstawi膰 swoich potrzeb.

Pogl膮d, 偶e marketer kreuje potrzeby, jest b艂臋dny. Potrzeba faktycznie istnieje na rynku; marketer musi po prostu zidentyfikowa膰 te potrzeby, u艣wiadomi膰 i sprawi膰, by klienci uwierzyli, 偶e tylko ich firma jest w stanie zaspokoi膰 te podstawowe pragnienia.
Potrzeby mo偶na dalej podzieli膰 na 5 typ贸w, jako:

  1. Stwierdzone potrzeby: S膮 to jasno okre艣lone potrzeby klienta; czyli klient jasno m贸wi firmie o swoich potrzebach. S膮 to parametry, kt贸re klient okre艣la marketerowi produktu. S膮 naj艂atwiejsze do pokonania, poniewa偶 dzi臋ki jawnie zg艂oszonym marketer faktycznie wie, czego klient od nich chce. Na przyk艂ad klient mo偶e poprosi膰 o tani膮 pralk臋.
  2. Rzeczywiste potrzeby: S膮 to rzeczywiste potrzeby klient贸w, kt贸rych mo偶e nie by膰 w stanie wskaza膰 sprzedawcy. W takim przypadku sprzedawca musi zadawa膰 klientom pytania, aby dowiedzie膰 si臋, jaki dok艂adnie jest charakter i istota zg艂aszanej przez klienta potrzeby. Z powy偶szego przyk艂adu 鈥 je艣li klient m贸wi, 偶e chce tani膮 pralk臋, mo偶e m贸wi膰, 偶e musi kupi膰 pralk臋, kt贸ra zu偶ywa mniej energii elektrycznej, a tym samym oszcz臋dza koszty. W tym przypadku s艂owo 鈥瀟anie, lub niedrogie鈥 oznacza, 偶e 鈥嬧媝ocz膮tkowy koszt mo偶e nie by膰 mniejszy, ale koszt operacyjny powinien by膰 ni偶szy; i w tym celu sprzedawca musi zada膰 konkretne pytania, aby zrozumie膰 rzeczywiste wymagania klienta.
  3. Nieokre艣lone potrzeby: S膮 to korzy艣ci, o kt贸re konsumenci nie prosz膮, ale oczekuj膮 ich w naturalny spos贸b od oferowanych produkt贸w/us艂ug. Np. Klient oczekuje dobrej obs艂ugi z salonu, z kt贸rego zamierza zakupi膰 pralk臋.
  4. Rozkosz: Kiedy klient dostaje wi臋cej ni偶 to, czego potrzebuje i je艣li to go uszcz臋艣liwia, nazywa si臋 to przyjemno艣ci膮. Potrzeby te pomagaj膮 marketerowi przekroczy膰 poziom oczekiwa艅 klienta. Np. Je艣li przy zakupie sprzedawca zapewni klientowi bezp艂atn膮 os艂on臋, klient b臋dzie zachwycony.
  5. Ukryte potrzeby: S膮 to potrzeby, kt贸rych klient nie chce ujawnia膰, ale nadal daje wskaz贸wk臋, 偶e je ma. Np. Klient chce, aby jego znajomi widzieli w nim osob臋 z wyczuciem gustu bo kupi艂 艂adn膮 pralk臋 i zyskuje wtedy status spo艂eczny.

2. Czego chce (pragnienie):

Potrzeby s膮 o krok przed po偶膮daniem i s膮 w du偶ej mierze zale偶ne od potrzeb cz艂owieka. Potrzeba staje si臋 pragnieniem, gdy potrzeba jest skierowana do okre艣lonego obiektu. Pragnienia projektowane s膮 zgodnie z gustem i preferencjami spo艂ecze艅stwa.

Potrzeby ju偶 istniej膮 na rynku; jednak pragnienia mog膮 by膰 tworzone przez marketer贸w. Mo偶na r贸wnie偶 powiedzie膰, 偶e Potrzeba i Ch臋膰 to poj臋cia wzgl臋dne, poniewa偶 produkt mo偶e by膰 przez kogo艣 uznany za potrzeb臋, ale mo偶e te偶 by膰 postrzegany jako pragnienie przez innych.

3. Popyt:

Popyt powstaje wtedy, gdy klient chce kupi膰 dany produkt i ma mo偶liwo艣膰 za niego zap艂aci膰. Firma powinna zbada膰 nie tylko, ile os贸b chce mie膰 sw贸j produkt, ale tak偶e ile faktycznie by艂oby na niego sta膰. Np. Wiele os贸b chcia艂oby kupi膰 Lamborgini; jednak istnieje tylko niewielki segment, kt贸ry mo偶e sobie pozwoli膰 na jego zakup, co odzwierciedla popyt na rynku na ten samoch贸d.
Popyt = Gotowo艣膰 do zap艂aty + Zdolno艣膰 do zap艂aty

4. Warto艣膰 klienta:

Warto艣膰 odzwierciedla sum臋 postrzeganych przez klient贸w korzy艣ci i koszt贸w materialnych i niematerialnych. Tutaj koszty obejmuj膮 zar贸wno koszty ekonomiczne, jak i pozaekonomiczne, podczas gdy korzy艣ci obejmuj膮 zar贸wno te materialne, jak i niematerialne. Produkt lub us艂uga odnosz膮 sukces, gdy dostarcza kupuj膮cym warto艣膰 i satysfakcj臋. Warto艣膰 to zazwyczaj po艂膮czenie jako艣ci, obs艂ugi i ceny.
Warto艣膰 wzrasta wraz z jako艣ci膮 i obs艂ug膮, a maleje wraz z cen膮. Warto艣膰 jest poj臋ciem wzgl臋dnym, poniewa偶 postrzegana korzy艣膰 dla jednej osoby mo偶e nie by膰 korzy艣ci膮 dla innych. Zmiany warto艣ci oparte na czasie, miejscu i ludziach w odniesieniu do zmieniaj膮cych si臋 czynnik贸w 艣rodowiskowych. To tw贸rczy proces istoty marketingowej jako wymiany mi臋dzy lud藕mi i organizacjami na rynku.

Firmy staraj膮 si臋 wymy艣li膰 list臋 dodatkowych korzy艣ci, kt贸re mog膮 zapewni膰 w oparciu o gust i preferencje klient贸w. Produkt o wysokiej warto艣ci nie tylko pomaga firmie w pozyskiwaniu nowych klient贸w, ale tak偶e pomaga zatrzyma膰 obecnych.

5. Wymiana:

Jest to czynno艣膰 uzyskania przedmiotu, kt贸ry kto艣 potrzebuje od drugiej osoby, oferuj膮c w zamian co艣 innego. Marketing ma miejsce, gdy jednostki decyduj膮 si臋 na zaspokojenie potrzeb i pragnie艅 poprzez wymian臋. Marketing pomaga stworzy膰 艣rodowisko biznesowe, w kt贸rym mo偶e mie膰 miejsce wymiana warto艣ci.
Aby dosz艂o do wymiany:

  • W ka偶dy rodzaj wymiany powinny by膰 zaanga偶owane co najmniej dwie strony.
  • Ka偶da ze stron musi mie膰 co艣, co interesuje drug膮 stron臋.
  • Ka偶da ze stron musi chcie膰 prowadzi膰 wymian臋 z drug膮 stron膮 i mie膰 po偶膮dan膮 lub przynajmniej akceptowaln膮 opini臋 na temat drugiej strony.
  • Ka偶da ze stron musi by膰 ca艂kowicie wolna od jakichkolwiek zobowi膮za艅 dotycz膮cych przyj臋cia lub odrzucenia oferty.
  • Ka偶da ze stron musi by膰 w stanie komunikowa膰 si臋 i dostarcza膰 produkt zgodnie z wymaganiami drugiej.

Np. M臋偶czyzna odwiedzaj膮cy cukierni臋 mo偶e mie膰 wystarczaj膮co du偶o pieni臋dzy, aby kupi膰 ciastko, podczas gdy sie膰 cukierni powinna mie膰 to ciastko. Je艣li klient nie mo偶e si臋 porozumie膰, albo uzna, 偶e 鈥嬧媙ie chce ciastka, albo nie ma do艣膰 pieni臋dzy, 偶eby je kupi膰, to nie b臋dzie wymiany. Je艣li wszystkie wymagane warunki zostan膮 spe艂nione, nast膮pi wymiana pieni臋dzy na ciastko.

6. Klient i Konsument:

Klienci i konsumenci s膮 u偶ywani zamiennie do okre艣lenia tej samej osoby, ale istnieje r贸偶nica. 艢cie偶ka produktu, po jego zakupie, odr贸偶nia klienta od konsumenta.

Je偶eli osoba fizyczna kupuje rzecz na w艂asny u偶ytek, to jest ona konsumentem; je艣li jednak osoba fizyczna kupuje produkt w prezencie lub kupuje go dla kogo艣 innego z jakiegokolwiek powodu, w贸wczas osob膮 kupuj膮c膮 ten produkt jest klientem, a osob膮, kt贸ra u偶yje produktu lub skorzysta z jego zakupu, jest rzeczywisty konsument. Klient mo偶e by膰 konsumentem, ale konsument mo偶e, ale nie musi by膰 klientem.

Np. Je艣li kto艣 kupuje auto dla siebie, to jest zar贸wno klientem, jak i konsumentem tego samochodu, ale je艣li ojciec kupuje auto dla swojego syna, to ojciec b臋dzie klientem, a syn konsumentem.

7. Zadowolenie klienta:

Zadowolenie odzwierciedla ocen臋 postrzeganej wydajno艣ci produktu w odniesieniu do oczekiwa艅. Zadowolenie klienta z zakupu zale偶y od tego, na ile wydajno艣膰 produktu spe艂nia jego oczekiwania.

  • Je偶eli wykonanie nie spe艂nia oczekiwa艅, klient jest niezadowolony.
  • Je艣li odpowiada oczekiwaniom, klient jest zadowolony.
  • Je艣li przekracza oczekiwania, klient jest zachwycony.

W skr贸cie:
Wydajno艣膰 < Oczekiwania 鈫 Niezadowolony klient
Wydajno艣膰 = Oczekiwania 鈫 Zadowolony klient
Wydajno艣膰 > Oczekiwania 鈫 Zadowolony klient

Zadowoleni klienci b臋d膮 wielokrotnie kupowa膰 produkt i poleca膰 to samo innym; jednak niezadowoleni klienci mog膮 przej艣膰 do konkurencji i zniech臋ci膰 innych do zakupu produktu. Marketerzy powinni by膰 ostro偶ni przy ustalaniu oczekiwa艅. Je艣li stawiaj膮 zbyt niskie oczekiwania, mog膮 zadowoli膰 tych, kt贸rzy kupuj膮, ale nie przyci膮gn膮 wystarczaj膮cej liczby klient贸w. Je艣li podnios膮 zbyt wysokie oczekiwania, klient mo偶e by膰 rozczarowany.

8. Zachwyt klienta:

Zachwyt klienta mo偶na zdefiniowa膰 jako efekt dostarczenia produktu lub us艂ugi, kt贸ra przewy偶sza oczekiwania klienta w korzystnym do艣wiadczeniu.

Wydajno艣膰 > Oczekiwania 鈫 Zadowolony klient

W wi臋kszo艣ci przypadk贸w zachwyceni klienci wracaj膮 z powodu wspania艂ych us艂ug, jakie otrzymali od firmy. Istota marketingu jako w postaci zadowolenia klienta bezpo艣rednio wp艂ywa na sprzeda偶 i rentowno艣膰 firmy, poniewa偶 wyr贸偶nia firm臋 oraz jej produkty i us艂ugi na tle konkurencji.

Zachwyt klienta mo偶e wywo艂a膰 sam produkt, towarzysz膮ce mu standardowe us艂ugi i/lub interakcja z lud藕mi na pierwszej linii. Interakcja klienta z personelem jest najwi臋kszym 藕r贸d艂em mo偶liwo艣ci tworzenia rozkoszy, poniewa偶 mo偶e by膰 spersonalizowana i dostosowana do konkretnych potrzeb i 偶ycze艅 klienta. Podczas kontakt贸w z punktami styku w firmie mo偶na zapewni膰 wi臋cej ni偶 tylko obs艂ug臋 klienta.

Osoba na pierwszej linii mo偶e zaskoczy膰 klienta, okazuj膮c mu szczere osobiste zainteresowanie, oferuj膮c drobne uwagi, kt贸re mog膮 zadowoli膰 klienta lub znale藕膰 rozwi膮zanie dostosowane do konkretnych potrzeb klienta.
Pracownicy s膮 w stanie zbudowa膰 relacj臋 mi臋dzy klientem a mark膮.

9. Lojalno艣膰 Klienta:

Lojalno艣膰 mo偶na zdefiniowa膰 jako silne przekonanie klienta, 偶e 鈥嬧媜ferta produkt贸w/us艂ug danej organizacji pozostaje dla niego najlepsz膮 opcj膮. O klientach m贸wi si臋, 偶e s膮 lojalni, gdy konsekwentnie kupuj膮 okre艣lony produkt lub mark臋 przez d艂u偶szy czas.

Lojalno艣膰 to tak偶e klienci, kt贸rzy s膮, nawet je艣li mo偶e by膰 problem z produktami lub us艂ugami firmy, tylko dlatego, 偶e organizacja by艂a dla nich dobra w przesz艂o艣ci i zajmowa艂a si臋 ich problemami za ka偶dym razem, gdy si臋 pojawia艂y. Oznacza to, 偶e klienci nie wyszukuj膮 konkurent贸w i nawet w kontakcie z konkurencj膮 nie wykazuj膮 zainteresowania nimi.

Oznacza to r贸wnie偶, 偶e klient chce po艣wi臋ci膰 czas i wysi艂ek na komunikacj臋 z organizacj膮, aby budowa膰 na wcze艣niejszych sukcesach i przezwyci臋偶a膰 wszelkie s艂abo艣ci. Lojalno艣膰 mo偶na zmierzy膰, mierz膮c si艂臋 relacji mi臋dzy kupuj膮cym a sprzedaj膮cym lub mi臋dzy organizacj膮 a jej klientem.

Prawdziwa lojalno艣膰 wymaga zar贸wno udzia艂u w portfelu, jak i w sercu, aby lojalni klienci nadal kupowali, nawet je艣li czynniki sytuacyjne mog膮 utrudni膰 ponowny zakup, takie jak brak zapas贸w lub alternatywni dostawcy pr贸buj膮 przekona膰 klient贸w do korzystanie z ofert promocyjnych. Np. Klient lojalny wobec okre艣lonej marki, takiej jak telefony apple, zawsze b臋dzie chcia艂 odkupi膰 telefony apple, niezale偶nie od wielu innych konkurent贸w oferuj膮cych te same funkcje za stosunkowo nisk膮 cen臋.

10. Marketing kontra Rynek:

Istota Marketing to proces, kt贸ry ma na celu zainteresowa膰 grup臋 ludzi zakupem produkt贸w lub us艂ug firmy. Jest to funkcja organizacyjna i zestaw proces贸w, kt贸re wsp贸艂pracuj膮 ze sob膮, aby skutecznie, wydajnie i zyskownie s艂u偶y膰 rynkowi. Jest to zestaw proces贸w tworzenia, komunikowania i dostarczania warto艣ci klientom oraz zarz膮dzania relacjami z klientami w spos贸b korzystny dla organizacji i jej interesariuszy.

Marketing to wszystkie te istotne dzia艂ania, kt贸re u艂atwiaj膮 handel. Obejmuj膮 one dzia艂ania identyfikuj膮ce potrzeby konsument贸w, takie jak badania rynku, oraz dzia艂ania, kt贸re zaspokajaj膮 potrzeby konsument贸w, np. pakowanie i dystrybucja. Dzia艂ania marketingowe wspieraj膮 zatem marketing towar贸w i us艂ug.

Rynek to zbi贸r kupuj膮cych i sprzedaj膮cych. Obecnie wi臋kszo艣膰 przebiega w internecie, ale klasycznie targowisko to potocznie grupa ludzi, kt贸rzy chc膮 co艣 kupi膰. Jest to publiczne zgromadzenie, na kt贸rym odbywa si臋 kupno i sprzeda偶 towar贸w. Jest to miejsce, w kt贸rym oferowane s膮 towary do sprzeda偶y. Jest to zbi贸r os贸b lub instytucji, kt贸re maj膮 podobne potrzeby i kt贸re mo偶e zaspokoi膰 konkretny produkt.

Rynek to zatem zbi贸r wszystkich aktualnych i potencjalnych nabywc贸w oferty rynkowej. Rynek to dowolna przestrze艅, w kt贸rej odbywa si臋 wymiana mi臋dzy kupuj膮cymi i sprzedaj膮cymi na dobrze zdefiniowany produkt. Ta przestrze艅 mo偶e by膰 rynkiem produkt贸w, sklepem, mi臋dzy krajami lub e-commerce, czyli sklepem internetowym.

Najwa偶niejsze terminy dotycz膮ce istoty marketingu

Koncepcja marketingu, istot膮 koncepcji marketingu jest zagwarantowanie zadowolenia kupuj膮cym dzi臋ki sprzedawaniu, oferowaniu i wytwarzaniu produkt贸w i us艂ug, kt贸re zaspokajaj膮 najsilniej potrzeby i wymagania nabywc贸w na rynku.
Rodzaje marketingu, jest ich bardzo du偶o i om贸wili艣my je w naszym innym wpisie, ale przyk艂adowe to:

Historia marketingu, nie mo偶na do ko艅ca okre艣li膰 od kiedy powinni艣my liczy膰 rozw贸j marketingu. Niekt贸rzy twierdz膮, 偶e jego pocz膮tk贸w musimy doszukiwa膰 si臋 w rozpocz臋ciu rewolucji przemys艂owej w Wielkiej Brytanii w latach 70-tych osiemnastego wieku, z kolei inne osoby twierdz膮 偶e od pierwszej po艂owy dwudziestego wieku.

To wszystko o marketingu i jego istocie. Pami臋taj 偶e planowanie to podstawa, dalej mamy sk艂adowe jak odpowiedni instrument przekazu czy reklama. I jeszcze jedno, pami臋taj 偶e orientacja to nie to samo co istota marketingu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)