Model Freemium -jak Zbudowa膰 艢wietn膮 Firm臋 (1 darmowy model biznesowy)

Jak znale藕膰 klient贸w
Jak znale藕膰 klient贸w (sposoby na pozyskiwanie zlece艅 i sprzeda偶)
1 listopada, 2021
Budowanie marki Starbucks
Jak Starbucks sta艂 si臋 gigantem (historia)
4 listopada, 2021
Freemium
darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Model Freemium

Transkrypt filmu pt. Jak Zbudowa膰 艢wietn膮 Firm臋 Freemium

Czym si臋 r贸偶ni model freemium od wersji demo i trial? Jakie firmy stosuj膮 model freemium? Jak przeprowadzi膰 sprzeda偶 us艂ugi w wersji premium?

Od paru miesi臋cy wsp贸艂pracuj臋 w pewn膮 firm膮, kt贸ra dzia艂a w modelu freemium. Mo偶e w kt贸rym艣 z przysz艂ych odcink贸w zrobi臋 wywiad z za艂o偶ycielem, lub nagramy o nich epizod. Natomiast co do dzisiaj to efekty mamy bardzo dobre i podziel臋 si臋 z Wami takimi 3 podstawowymi za艂o偶eniami kt贸re pozwalaj膮 dzia艂a膰 w modelu freemium.

Freemium

Co to jest model freemium

Je艣li kto艣 nie wie co to jest model freemium to jest model biznesowy, w kt贸rym produkt lub us艂uga jest dost臋pna za darmo, ale korzystanie z dodatkowych funkcji, albo tych bardziej zaawansowanych wymaga wykupienia wersji premium. I nie chodzi tutaj tylko o biznes wirtualny jak gry, czy jakie艣 programy bo mo偶na tego u偶ywa膰 r贸wnie偶 w firmach stacjonarnych.

Free + Premium = Freemium

Freemium przyk艂ady

Kilka przyk艂ad贸w 偶eby艣 lepiej zrozumia艂. Dropbox, Skype, kt贸ry w wersji darmowej ma ograniczone sporo funkcjonalno艣ci biznesowych, Wiele wydawnictw, jak np HArvard Business Review, kt贸re daj膮 darmowy dost臋p w miesi膮cu tylko do paru artyku艂贸w i to te偶 nie wszystkich. 呕eby mie膰 dost臋p do ca艂o艣ci trzeba wykupi膰 prenumerat臋 online. Co jeszcze…

Aaa, pami臋tam kiedy pierwszy raz zetkn膮艂em si臋 z tym modelem, by艂em wtedy jeszcze nastolatkiem i istnia艂a wtedy gra TRAVIAN, To by艂a gra online w przegl膮darce, chodzi艂o o to 偶e budowa艂o si臋 swoje kr贸lestwo, szkoli艂o wojsko itp. Na pocz膮tku wszystko sz艂o szybko i sprawnie, ale z czasem rozbudowa zamku nie zajmowa艂a 15 minut, tylko np 30 godzin. Ale jak kupi艂e艣 z艂ote monety za prawdziwe pieni膮dze, to oczywi艣cie mog艂e艣 zbudowa膰 ten zamek w kilka minut a nie w 30 godzin.

I wiesz co? Rozbudowa do kolejnego poziomu zajmowa艂a ju偶 nie 30 godzin ale 40, i zgadnij… te偶 mog艂e艣 kupi膰 z艂ote monety 偶eby to przy艣pieszy膰. I takich model jest bardzo du偶o, wi臋c w tym filmie wymieni臋 jeszcze kilka przyk艂ad贸w i om贸wi臋 3 fundamentalne zasady jak tworzy膰 taki biznes freemium. A przy okazji, jak kto艣 pami臋ta t臋 gr臋 travian to napisz w komentarzu 馃檪 A teraz Rafa艂 Szrajnert, zapraszam i intro…

Model biznesowy Freemium

Trzy rzeczy, kt贸re firmy freemium robi膮 dobrze. Nie wiem, czy kiedykolwiek my艣la艂e艣 o zbudowaniu firmy freemium, je艣li chcesz wiedzie膰, co najlepiej zrobi膰, aby wygra膰 lub jak powiniene艣 priorytetyzowa膰 swoje zasoby, to w艂a艣nie zamierzam podzieli膰 si臋 w dzisiejszym filmie. Jak ju偶 wspomnia艂em, od kilku miesi臋cy wsp贸艂pracuj臋 z tego typu firm膮 i mamy wspania艂e rezultaty wi臋c kilka zasad uda艂o mi si臋 ju偶 wy艂apa膰.

Pierwsz膮 z nich jest ich swobodne dzielenie si臋 swoimi zasobami i kszta艂cenie, aby zdoby膰 udzia艂 w rynku. 呕eby sta膰 si臋 rozpoznawalnym. I znowu powracam tutaj do koncepcji top of mind. Czyli je艣li kto艣 pomy艣li o tym co robisz to pierwsz膮 my艣l膮 b臋dzie Twoja firma a nie konkurencja. Wi臋c robisz wszystko, co w Twojej mocy, aby edukowa膰 rynek, zdoby膰 wzmianki w artyku艂ach prasowych, rozwija膰 integracje, porozmawia膰 o tym, jak Tw贸j produkt wsp贸艂pracuje z innymi firmami, aby ludzie polecali je, kiedy zajdzie taka potrzeba. Dobrym przyk艂adem s膮 tutaj firmy obs艂uguj膮ce mailing i newslettery.

MailerLite, Mailchimp… Dostajesz u nich kilka tysi臋cy miejsc w bazie na emaile i mo偶esz tworzy膰 r贸znego rodzaju 艣cie偶ki marketingowe. Do tego maj膮 webinary i blog gdzie edukuj膮 na temat e-mail marketingu ca艂kowicie za darmo. Dopiero kiedy Twoja baza uro艣nie to b臋dziesz p艂aci膰 kilka, kilkana艣cie dolar贸w, lub euro miesi臋cznie.

Po prostu my艣l臋, 偶e najlepsze firmy freemium naprawd臋 edukuj膮 rynek/ Po drugie, wykorzystuj膮 dane do ulepszania swojego produktu. W szczeg贸lno艣ci mam na my艣li segmenty, analiz臋 kohortow膮, testy A/B i kilka innych. Poniewa偶 tego typu firmy maj膮 olbrzymi膮 liczb臋 danych… oczywi艣cie poniewa偶 korzystanie z produktu nic nie kosztuje, to masz wielu u偶ytkownik贸w wchodz膮cych w 艣cie偶k臋. Jeste艣 w stanie przeprowadza膰 eksperymenty znacznie szybciej ni偶 jakakolwiek inna firma i uzyskiwa膰 statystyczn膮 istotno艣膰 w tych testach.

Z tego powodu produkt ewoluuje, testujesz, ro艣niesz i ulepszasz si臋 w tempie, kt贸rego nie by艂by艣 w stanie zrobi膰, gdyby艣 nie mia艂 modelu biznesowego freemium, czyli wtedy, gdy my艣lisz o zasobach i gdzie powiniene艣 je przydzieli膰. Chcesz mie膰 pewno艣膰, 偶e to wykorzystasz. Trzeci膮 rzecz膮, jak膮 robi膮, jest wykorzystanie danych klient贸w do usprawnienia procesu sprzeda偶y.

Je艣li masz kilka r贸偶nych kont w firmie… za艂贸偶my 偶e masz 18 u偶ytkownik贸w z du偶ej korporacji i s膮 tu 3 r贸偶ne dzia艂y, to ma sens, aby sprzedawca skontaktowa艂 si臋 z tej firmy i powiedz, hej, macie 3 r贸偶ne dzia艂y u偶ywaj膮ce tego produktu. Wszystkie oddzielne konta, a czy nie chcia艂by艣 skonsolidowa膰 rozlicze艅, zaoszcz臋dzi膰 troch臋 pieni臋dzy, zapewni膰 dodatkowe funkcje, takie jak zarz膮dzanie bezpiecze艅stwem lub rozszerzone wsparcie?

Wszystkie te rzeczy, poniewa偶 masz dane o u偶ytkownikach i sposobie ich u偶ywania, wp艂ywaj膮 na proces sprzeda偶y. Pomaga si臋 zakwalifikowa膰. Pomaga stworzy膰 list臋 potencjalnych klient贸w. Pomaga to zapewni膰, 偶e masz dane, aby porozmawia膰 o korzy艣ciach i funkcjach, kt贸re b臋d膮 najbardziej atrakcyjne dla tych klient贸w.

Tak wi臋c, po pierwsze mieli艣my to aby swobodnie wprowadza膰 produkty na rynek, edukowa膰 i zdobywa膰 udzia艂. To numer jeden. Po drugie, u偶yj danych, aby ulepszy膰 produkt poprzez segmenty, kohorty i testy A-B, a po trzecie, u偶yj danych klient贸w, aby usprawni膰 proces sprzeda偶y, poniewa偶 je艣li si臋 nad tym zastanowisz, model freemium daje Ci olbrzymi ruch.

Du偶o wi臋kszy ni偶 by艣 od razu sprzedawa艂 produkt. Nast臋pnie chcesz si臋 upewni膰, 偶e Tw贸j produkt jest bardzo dobry, wi臋c chcesz u偶y膰 tych danych do przeprowadzenia eksperyment贸w, a po trzecie, gdy ju偶 je masz, musisz je przekonwertowa膰 z cz臋艣ci darmowej na premium lub cz臋艣膰 premium, wiesz, chcesz, aby te kilka procent u偶ytkownik贸w, 3, 4, mo偶e 8% w ko艅cu przesz艂o na konto pro, wi臋c chcesz u偶y膰 tych danych, aby upewni膰 si臋, 偶e Twoi sprzedawcy maj膮 kwalifikowane leady i wiedz膮 jak z ka偶dym rozmawia膰.

Jak膮 masz strategi臋 u siebie w firmie? Wybierasz model p艂atny czy bezp艂atny? Jaka jest op艂ata wst臋pna i za kontynuacj臋. Czy zaobserwowa艂e艣 偶e konwersja wzrasta i przych贸d tak偶e? Daj zna膰 w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)