Model Freemium. Jak Zbudować Świetną Firmę (tzw. darmowy model biznesowy)

Jak znaleźć klientów (sposoby na pozyskiwanie zleceń i sprzedaż)
1 listopada, 2021
Jak Starbucks stał się gigantem (historia)
4 listopada, 2021
Freemium

Model Freemium

Transkrypt filmu pt. Jak Zbudować Świetną Firmę Freemium

Czym się różni model freemium od wersji demo i trial? Jakie firmy stosują model freemium? Jak przeprowadzić sprzedaż usługi w wersji premium?

Od paru miesięcy współpracuję w pewną firmą, która działa w modelu freemium. Może w którymś z przyszłych odcinków zrobię wywiad z założycielem, lub nagramy o nich epizod. Natomiast co do dzisiaj to efekty mamy bardzo dobre i podzielę się z Wami takimi 3 podstawowymi założeniami które pozwalają działać w modelu freemium.

Freemium

Co to jest model freemium

Jeśli ktoś nie wie co to jest model freemium to jest model biznesowy, w którym produkt lub usługa jest dostępna za darmo, ale korzystanie z dodatkowych funkcji, albo tych bardziej zaawansowanych wymaga wykupienia wersji premium. I nie chodzi tutaj tylko o biznes wirtualny jak gry, czy jakieś programy bo można tego używać również w firmach stacjonarnych.

Free + Premium = Freemium

Freemium przykłady

Kilka przykładów żebyś lepiej zrozumiał. Dropbox, Skype, który w wersji darmowej ma ograniczone sporo funkcjonalności biznesowych, Wiele wydawnictw, jak np HArvard Business Review, które dają darmowy dostęp w miesiącu tylko do paru artykułów i to też nie wszystkich. Żeby mieć dostęp do całości trzeba wykupić prenumeratę online. Co jeszcze…

Aaa, pamiętam kiedy pierwszy raz zetknąłem się z tym modelem, byłem wtedy jeszcze nastolatkiem i istniała wtedy gra TRAVIAN, To była gra online w przeglądarce, chodziło o to że budowało się swoje królestwo, szkoliło wojsko itp. Na początku wszystko szło szybko i sprawnie, ale z czasem rozbudowa zamku nie zajmowała 15 minut, tylko np 30 godzin. Ale jak kupiłeś złote monety za prawdziwe pieniądze, to oczywiście mogłeś zbudować ten zamek w kilka minut a nie w 30 godzin.

I wiesz co? Rozbudowa do kolejnego poziomu zajmowała już nie 30 godzin ale 40, i zgadnij… też mogłeś kupić złote monety żeby to przyśpieszyć. I takich model jest bardzo dużo, więc w tym filmie wymienię jeszcze kilka przykładów i omówię 3 fundamentalne zasady jak tworzyć taki biznes freemium. A przy okazji, jak ktoś pamięta tę grę travian to napisz w komentarzu 🙂 A teraz Rafał Szrajnert, zapraszam i intro…

Model biznesowy Freemium

Trzy rzeczy, które firmy freemium robią dobrze. Nie wiem, czy kiedykolwiek myślałeś o zbudowaniu firmy freemium, jeśli chcesz wiedzieć, co najlepiej zrobić, aby wygrać lub jak powinieneś priorytetyzować swoje zasoby, to właśnie zamierzam podzielić się w dzisiejszym filmie. Jak już wspomniałem, od kilku miesięcy współpracuję z tego typu firmą i mamy wspaniałe rezultaty więc kilka zasad udało mi się już wyłapać.

Pierwszą z nich jest ich swobodne dzielenie się swoimi zasobami i kształcenie, aby zdobyć udział w rynku. Żeby stać się rozpoznawalnym. I znowu powracam tutaj do koncepcji top of mind. Czyli jeśli ktoś pomyśli o tym co robisz to pierwszą myślą będzie Twoja firma a nie konkurencja. Więc robisz wszystko, co w Twojej mocy, aby edukować rynek, zdobyć wzmianki w artykułach prasowych, rozwijać integracje, porozmawiać o tym, jak Twój produkt współpracuje z innymi firmami, aby ludzie polecali je, kiedy zajdzie taka potrzeba. Dobrym przykładem są tutaj firmy obsługujące mailing i newslettery.

MailerLite, Mailchimp… Dostajesz u nich kilka tysięcy miejsc w bazie na emaile i możesz tworzyć róznego rodzaju ścieżki marketingowe. Do tego mają webinary i blog gdzie edukują na temat e-mail marketingu całkowicie za darmo. Dopiero kiedy Twoja baza urośnie to będziesz płacić kilka, kilkanaście dolarów, lub euro miesięcznie.

Po prostu myślę, że najlepsze firmy freemium naprawdę edukują rynek/ Po drugie, wykorzystują dane do ulepszania swojego produktu. W szczególności mam na myśli segmenty, analizę kohortową, testy A/B i kilka innych. Ponieważ tego typu firmy mają olbrzymią liczbę danych… oczywiście ponieważ korzystanie z produktu nic nie kosztuje, to masz wielu użytkowników wchodzących w ścieżkę. Jesteś w stanie przeprowadzać eksperymenty znacznie szybciej niż jakakolwiek inna firma i uzyskiwać statystyczną istotność w tych testach.

Z tego powodu produkt ewoluuje, testujesz, rośniesz i ulepszasz się w tempie, którego nie byłbyś w stanie zrobić, gdybyś nie miał modelu biznesowego freemium, czyli wtedy, gdy myślisz o zasobach i gdzie powinieneś je przydzielić. Chcesz mieć pewność, że to wykorzystasz. Trzecią rzeczą, jaką robią, jest wykorzystanie danych klientów do usprawnienia procesu sprzedaży.

Jeśli masz kilka różnych kont w firmie… załóżmy że masz 18 użytkowników z dużej korporacji i są tu 3 różne działy, to ma sens, aby sprzedawca skontaktował się z tej firmy i powiedz, hej, macie 3 różne działy używające tego produktu. Wszystkie oddzielne konta, a czy nie chciałbyś skonsolidować rozliczeń, zaoszczędzić trochę pieniędzy, zapewnić dodatkowe funkcje, takie jak zarządzanie bezpieczeństwem lub rozszerzone wsparcie?

Wszystkie te rzeczy, ponieważ masz dane o użytkownikach i sposobie ich używania, wpływają na proces sprzedaży. Pomaga się zakwalifikować. Pomaga stworzyć listę potencjalnych klientów. Pomaga to zapewnić, że masz dane, aby porozmawiać o korzyściach i funkcjach, które będą najbardziej atrakcyjne dla tych klientów.

Tak więc, po pierwsze mieliśmy to aby swobodnie wprowadzać produkty na rynek, edukować i zdobywać udział. To numer jeden. Po drugie, użyj danych, aby ulepszyć produkt poprzez segmenty, kohorty i testy A-B, a po trzecie, użyj danych klientów, aby usprawnić proces sprzedaży, ponieważ jeśli się nad tym zastanowisz, model freemium daje Ci olbrzymi ruch.

Dużo większy niż byś od razu sprzedawał produkt. Następnie chcesz się upewnić, że Twój produkt jest bardzo dobry, więc chcesz użyć tych danych do przeprowadzenia eksperymentów, a po trzecie, gdy już je masz, musisz je przekonwertować z części darmowej na premium lub część premium, wiesz, chcesz, aby te kilka procent użytkowników, 3, 4, może 8% w końcu przeszło na konto pro, więc chcesz użyć tych danych, aby upewnić się, że Twoi sprzedawcy mają kwalifikowane leady i wiedzą jak z każdym rozmawiać.

Jaką masz strategię u siebie w firmie? Wybierasz model płatny czy bezpłatny? Jaka jest opłata wstępna i za kontynuację. Czy zaobserwowałeś że konwersja wzrasta i przychód także? Daj znać w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)

 

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.