Design thinking – metoda twórczego rozwiązywania problemów

Favicon
Favicon co to jest i jak dodać? (favorites icon, ikona ulubionych)
29 kwietnia, 2022
Agencja eventowa
Event marketing -jak przeprowadzić, czym jest i jakie korzyści oferuje?
29 kwietnia, 2022
design thinking
design thinking

Czym jest design thinking i gdzie się sprawdza?

Jeśli chodzi o twórcze rozwiązywanie problemów, to sprawia ono trudności wielu osobom. Dlatego też warto zapoznać się z definicją design thinking, które po raz pierwszy pojawiło się w drugiej połowie ubiegłego wieku w USA.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Na czym polega design thinking?

Jest to kreatywny sposób rozwiązywania problemów, który w założeniu ma dostarczać innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań. Opiera się on na specyficznych metodach pracy, które pobudzają kreatywność i pomysłowość. Działania, które podejmuje się w oparciu o design thinking, przekładane są później na projekty biznesowe.

Dostarczanie twórczych rozwiązań jest możliwe dzięki myśleniu projektowemu, będącemu bardzo uniwersalną metodą. Stąd też ten typ rozwiązywania problemów można stosować zarówno w niewielkich przedsiębiorstwach, jak i wielkich, światowych korporacjach. Koncepcja design thinking opiera się na działaniu, stąd też każdy etap konkretnego zadania jest doprecyzowany i podzielony na szczegółowe wątki.

W jaki sposób wdrożyć design thinking?

Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że celem design thinking jest kreacja nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań. Dobrze wiedzieć także, że design thinking można podzielić na różnego rodzaju etapy projektowe, które przeprowadzą pracownika przez projektowanie twórcze.

Jeśli chodzi o cały proces projektowania, który wykorzystuje metodę design thinking, to można podzielić go na kilka etapów.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Pierwszym z nich jest empatia. Chodzi o to, by maksymalnie poznać potrzeby ludzi, do których kierowane ma być rozwiązanie problemu. Aby móc stworzyć optymalne wyjście z sytuacji należy wczuć się w osobę, której ma ono dotyczyć. Kluczem do sukcesu jest obserwacja potencjalnych użytkowników rozwiązania i szukanie w nich natchnienia oraz inspiracji.

Kolejnym etapem procesu projektowania jest zdefiniowanie problemu. Skupia się na tym, by dokładnie określić, z jakim problemem się walczy. Najważniejsze, to nie ograniczać swojej wyobraźni, poszerzając ramy szablonowego myślenia i swoje horyzonty. Problem nie powinien być zdefiniowany ani w zbyt wąskim, ani zbyt szerokim zakresie.

Po zdefiniowaniu istoty problemu można przejść do kolejnego etapu procesu twórczego. Jest to dobra pora na stworzenie dużej ilości pomysłów, które mogą stanowić rozwiązanie na zdefiniowany już problem. Wiele osób w tej sytuacji decyduje się na przeprowadzenie burzy mózgów, która pozwala na kreatywne myślenie, a jednocześnie wolna jest od ograniczeń.

unikalny design

Na tym etapie nie powinno się oceniać pomysłów innych osób, a także za wszelką cenę obstawać przy swoim pomyśle. Tego typu burza pomysłów musi zakończyć się znalezieniem rozwiązania, które zostanie wybrane spośród podsuniętych propozycji. Dokonać tego można na przykład poprzez przeprowadzenie głosowania.

Nieodzownym etapem design thinking jest tworzenie prototypów. Nie jest to skomplikowany proces, można przy nim wykorzystać materiały takie jak styropian, karton czy też drewno.

Stworzone prototypy nie muszą być trwałe i wyposażone w zaawansowane szczegóły techniczne. Najważniejsze jest to, by wstępnie zwizualizować swój pomysł, a następnie przetestować jego działanie w naturalnym środowisku.

Wiele osób popełnia błąd, omijając ostatni etap tworzenia pomysłu. Są to testy, które polegają na przetestowaniu stworzonego przedmiotu w docelowym środowisku. Każdy z prototypów powinien zostać oceniony przez grupę, aby móc wybrać ten, który będzie doskonalony w dalszym ciągu.

Testowanie to proces, który może potrwać dość długo – należy powtarzać je tak długo, aż uzyskane wyniki będą satysfakcjonujące. Produkt gotowy jest do wejścia na rynek, kiedy tak się stanie.

ux design

Dlaczego warto stosować metodę design thinking?

Jest to metoda bardzo wszechstronna, która pozwala nie tylko projektować nowe produkty, ale także znaleźć innowacyjne rozwiązania różnych problemów. Dzięki design thinking można pozyskać świeże, niespotykane dotąd spojrzenie na sytuację, co pozwala zerknąć na nią innym okiem i odnaleźć rozwiązanie.

Z racji tego, że proces projektowy w tym przypadku jest bardzo otwarty, zaangażować można w niego różne osoby, nawet te, które na co dzień zajmują się zupełnie czymś innym. Dzięki uzyskaniu różnych punktów widzenia, można spojrzeć na problem z innej perspektywy i rozwiązać go w innowacyjny, niespotykany sposób.

Ideacja design thinking to po prostu szukanie nowszych, lepszych rozwiązań.

Design Thinking przykłady

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że design thinking może rozwiązywać nie tylko problemy biznesowe. Może z niego skorzystać każda osoba, która stoi przed pewnego rodzaju dylematem, czy to dotyczącym pracy, czy też życia osobistego.

Z racji tego, że design thinking w ostatnich latach stało się pojęciem wyjątkowo popularnym, na rynku znaleźć można różnego rodzaju warsztaty i szkolenia, które są poświęcone temu tematowi. Wcale nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy, by móc skorzystać z tego sposobu myślenia.

Podsumowując, design thinking może przynieść odpowiedzi na wiele problemów życia codziennego. Gruntowne poznanie problemu i spojrzenie na niego z innej perspektywy umożliwia rozwiązanie go w optymalny sposób.

Etapy i schematy odkrywania design thinking

Schemat w design thinking zawierają 4 etapy:

  • Discover – czyli odkrywanie problemów, potrzeb odbiorców.
  • Define – jest to analiza i definiowanie wyzwania projektowego.
  • Develop – generowanie i udoskonalanie rozwiązań
  • Deliver – dostarczenie rozwiązania do odbiorców, po czym następuje wdrożenie.

Etapy procesu design thinking

  • etap I – empatia
  • etap II – definiowanie problemu
  • etap III – generowanie pomysłów
  • etap IV – wizualizacja wyobrażeń
  • etap V – testowanie
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Design thinking – metoda twórczego rozwiązywania problemów?

Napisz w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)