Content plan – z艂ote zasady jak przygotowa膰 perfekcyjny plan contentowy (przyk艂ady, definicja)

Grafika rastrowa
Content plan

Jak stworzy膰 ciekawy content plan (i to tanio)

Wszyscy wiemy, 偶e ciekawa tre艣膰 jest niew膮tpliwie atutem firmy i 艂atwo pozwala generowa膰 nowe leady, lub sprzeda偶. W艣r贸d naszych d艂ugoterminowych klient贸w, widzimy jak z roku na rok zwi臋kszaj膮 si臋 ich bud偶ety na dzia艂ania content marketingowe i wiemy, 偶e to si臋 utrzyma.

Marketing tre艣ci polega na wykorzystaniu contentu jako narz臋dzia do rozwoju biznesu. Ta zawarto艣膰 obejmuje blogi, posty w mediach spo艂eczno艣ciowych, filmy, podcasty i nie tylko. Ale 偶eby robi膰 to dobrze potrzebujesz content plan.

I uwierz na s艂owo… nie op艂aca si臋 rzuca膰 w 艣lepo g*wnem o 艣cian臋 maj膮c nadziej臋, 偶e co艣 si臋 przyklei i zadzia艂a.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Podstawowym celem jaki zawiera content plan nie jest sprzeda偶. Strategia contentowa ma na celu wykorzystanie faktu, 偶e budujesz lojaln膮 spo艂eczno艣膰, wok贸艂 Twojej marki, kt贸rej oferujesz warto艣膰 i ustanawiasz sw贸j biznes jako autorytetu w niszy.

Tylko pami臋taj: 艣wiadomo艣膰 marki, lojalno艣膰 i zaanga偶owanie wynikaj膮ce z content marketingu ostatecznie prze艂o偶膮 si臋 na wzrost sprzeda偶y.

Oto z艂ote zasady budowania wiarygodno艣ci i rozwijania biznesu dzi臋ki temu co oferuje content plan.

Content plan 鈥 co to jest i jak go przygotowa膰?

Content plan, inaczej plan tre艣ci, to dokument, kt贸ry okre艣la, jakie tre艣ci b臋d膮 publikowane na stronie internetowej, blogu, profilach w mediach spo艂eczno艣ciowych czy innych kana艂ach komunikacji w okre艣lonym czasie. Content plan pomaga zorganizowa膰 i planowa膰 publikacje w spos贸b sp贸jny, co pozwala osi膮gn膮膰 lepsze wyniki w zakresie zasi臋gu, zaanga偶owania czy generowania ruchu na stronie internetowej.

Oto kilka krok贸w, kt贸re pomog膮 Ci przygotowa膰 skuteczny content plan:

  1. Okre艣l cele: Zastan贸w si臋, jakie cele chcesz osi膮gn膮膰 za pomoc膮 swojego content planu. Chcesz zwi臋kszy膰 liczb臋 odwiedzin na stronie internetowej? Generowa膰 wi臋cej lead贸w? Budowa膰 艣wiadomo艣膰 marki? Okre艣lenie cel贸w pomo偶e Ci okre艣li膰, jakie tre艣ci publikowa膰 i jakie metryki 艣ledzi膰.
  2. Zdefiniuj grup臋 docelow膮: Okre艣l, do kogo skierowane s膮 Twoje tre艣ci. Kto jest Twoj膮 grup膮 docelow膮 i jakie problemy chcesz dla nich rozwi膮za膰? Zrozumienie potrzeb i zainteresowa艅 Twojej grupy docelowej pozwoli Ci stworzy膰 tre艣ci, kt贸re b臋d膮 odpowiada膰 ich oczekiwaniom.
  3. Stw贸rz list臋 temat贸w: Zastan贸w si臋, jakie tematy s膮 dla Twojej grupy docelowej interesuj膮ce i jakie problemy chcesz dla nich rozwi膮za膰. Stw贸rz list臋 temat贸w, kt贸re b臋d膮 odpowiada膰 potrzebom Twojej grupy docelowej. Mo偶esz korzysta膰 z narz臋dzi do badania s艂贸w kluczowych, aby znale藕膰 popularne tematy zwi膮zane z Twoj膮 bran偶膮.
  4. Wybierz formy tre艣ci: Zdecyduj, jakie formy tre艣ci chcesz publikowa膰, np. artyku艂y blogowe, wideo, infografiki, e-booki czy case studies. Wa偶ne, aby dopasowa膰 form臋 tre艣ci do potrzeb Twojej grupy docelowej i specyfiki kana艂u komunikacji.
  5. Okre艣l cz臋stotliwo艣膰 publikacji: Okre艣l, jak cz臋sto chcesz publikowa膰 nowe tre艣ci na swoim blogu lub w mediach spo艂eczno艣ciowych. Wa偶ne, aby publikowa膰 regularnie, np. raz na tydzie艅 lub dwa razy w miesi膮cu, aby zbudowa膰 lojalno艣膰 i zaanga偶owanie w艣r贸d czytelnik贸w.
  6. Ustal harmonogram publikacji: Stw贸rz harmonogram publikacji, w kt贸rym okre艣lisz daty i godziny publikacji poszczeg贸lnych tre艣ci. Mo偶esz korzysta膰 z narz臋dzi do zarz膮dzania tre艣ci膮, aby 艂atwiej planowa膰 publikacje i unikn膮膰 niedostatecznej lub nadmiernie intensywnej aktywno艣ci.
  7. Monitoruj wyniki: Regularnie monitoruj wyniki publikacji.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Czego potrzeba, aby stworzy膰 harmonogram dla tre艣ci?

Aby stworzy膰 harmonogram dla tre艣ci, potrzebujesz przede wszystkim pomys艂贸w na tre艣ci, kt贸re chcesz publikowa膰. Nast臋pnie musisz okre艣li膰, jakie kana艂y komunikacji chcesz wykorzysta膰 i jakie cele chcesz osi膮gn膮膰 dzi臋ki publikowanym tre艣ciom. Po okre艣leniu cel贸w i kana艂贸w komunikacji mo偶esz przej艣膰 do tworzenia harmonogramu.

Poni偶ej przedstawiam podstawowe elementy, kt贸re powinny znale藕膰 si臋 w harmonogramie dla tre艣ci:

  1. Data publikacji – okre艣la dat臋, kiedy dana tre艣膰 ma zosta膰 opublikowana.
  2. Tytu艂 tre艣ci – tytu艂 publikacji powinien przyci膮ga膰 uwag臋 odbiorc贸w i zach臋ca膰 do klikni臋cia w link.
  3. Opis tre艣ci – kr贸tki opis tre艣ci, kt贸ry pozwoli na zrozumienie, o czym jest dana publikacja.
  4. Kana艂 komunikacji – okre艣la, na jakim kanale publikowana jest tre艣膰, np. na stronie internetowej, blogu, profilach w mediach spo艂eczno艣ciowych czy w newsletterze.
  5. Rodzaj tre艣ci – okre艣la, jaki rodzaj tre艣ci publikujemy, np. artyku艂 blogowy, wideo, infografik臋, e-book czy newsletter.
  6. Cele – okre艣la cele publikacji, np. zwi臋kszenie liczby odwiedzin na stronie internetowej, generowanie wi臋cej lead贸w czy budowanie 艣wiadomo艣ci marki.
  7. Hasztagi – je艣li publikujesz tre艣ci na mediach spo艂eczno艣ciowych, warto doda膰 hasztagi, kt贸re pomog膮 w pozyskiwaniu nowych odbiorc贸w.
  8. Link – link do tre艣ci, kt贸ry pozwoli odbiorcom na 艂atwe i szybkie przej艣cie do publikacji.
  9. Osoba odpowiedzialna – okre艣la osob臋, kt贸ra odpowiada za tworzenie i publikowanie danej tre艣ci.

Wa偶ne jest, aby tworz膮c harmonogram dla tre艣ci, uwzgl臋dni膰 regularno艣膰 publikacji, a tak偶e planowanie dalszych dzia艂a艅 i przewidywanie ewentualnych zmian. Harmonogram powinien by膰 elastyczny, tak aby mo偶na by艂o go dostosowa膰 do bie偶膮cych potrzeb i warunk贸w.

M膮drze wybieraj platformy

Kusz膮ce jest wskoczenie na ka偶d膮 mo偶liw膮 dost臋pn膮 platform臋, ale sugerujemy zacz膮膰 od mniejszych, z platformami, kt贸re maj膮 sens dla Twojej firmy. Wraz z rozwojem firmy zwi臋kszy si臋 bud偶et na content marketing i b臋dziesz m贸g艂 zacz膮膰 uwzgl臋dnia膰 wi臋cej platform i typ贸w tre艣ci.

Ale na pocz膮tku wszystko sprowadza si臋 do zbadania, gdzie Twoi odbiorcy konsumuj膮 tre艣ci, aby艣 m贸g艂 pojawia膰 si臋 na platformach, z kt贸rych korzystaj膮. Chcesz sta膰 si臋 cz臋艣ci膮 ich codziennej rutyny kiedy scrolluj膮 sw贸j feed, wi臋c zacznij tam, gdzie oni ju偶 s膮.

Je艣li sprzedajesz ubrania nastoletnim dziewczynom, Instagram to miejsce, w kt贸rym mo偶esz zwi臋ksza膰 sprzeda偶. Ale je艣li jeste艣 firm膮 B2B, kt贸rej celem s膮 dyrektorzy, kt贸rzy ca艂y dzie艅 przegl膮daj膮 wiadomo艣ci e-mail, e-mail marketing jest dla Ciebie lepsz膮 opcj膮.

Je艣li polegasz na ruchu organicznym, dobrym punktem wyj艣cia powinny by膰 dobrze napisane wpisy blogowe pod SEO.

Je艣li chodzi o tworzenie tre艣ci dla r贸偶nych platform, musisz dok艂adnie przyjrze膰 si臋, w jaki spos贸b u偶ytkownicy anga偶uj膮 si臋 w ka偶d膮 platform臋 i odpowiednio dostosowa膰 tre艣膰. Nie mo偶esz wi臋c umie艣ci膰 tego samego posta na LinkedIn, kt贸ry umie艣ci艂e艣 na Facebooku, bez dostosowania go do najlepszych praktyk Facebooka.

Opieraj si臋 na danych tworz膮c i analizuj膮c plan contentowy

Kiedy艣 marketerzy musieli zgadywa膰, czego chc膮 ich odbiorcy. Teraz mamy narz臋dzia analityczne, kt贸re pomagaj膮 nam czyta膰 w my艣lach naszych odbiorc贸w. Dane s膮 niezaprzeczalnym dowodem na to, co Twoi odbiorcy chc膮 zobaczy膰 w Twojej strategii content marketingowej, dlatego nale偶y to bra膰 pod uwag臋 przy ka偶dej podejmowanej decyzji.

Oto niekt贸re z analiz, na kt贸re powiniene艣 zwr贸ci膰 uwag臋, aby zweryfikowa膰 czy content plan dzia艂a, czy jest do poprawki:

  • SEO: Rankingi s艂贸w kluczowych, widoczno艣膰 domeny i czy strategia contentowa pozwala budowa膰 linki zwrotne
  • Media Spo艂eczno艣ciowe: tempo wzrostu grona odbiorc贸w, zasi臋g post贸w i zaanga偶owanie
  • Witryna: wsp贸艂czynnik odrzuce艅, ruch i najwa偶niejsze 藕r贸d艂a ruchu
  • E-mail: wsp贸艂czynnik otwar膰, wsp贸艂czynnik klikalno艣ci i wsp贸艂czynnik konwersji

Wi臋kszo艣膰 tych danych mo偶na znale藕膰 w Google Analytics, kt贸ry ma bezp艂atn膮 opcj臋 odpowiedni膮 dla ma艂ych i 艣rednich firm. Je艣li chodzi o media spo艂eczno艣ciowe, ka偶de z nich posiada w艂asne narz臋dzia statystyczne, tak samo jak programy do email marketingu.

Gdy zdob臋dziesz troch臋 danych, przyjrzyj si臋 bli偶ej tre艣ciom, kt贸re dzia艂aj膮 dobrze. Skoncentruj si臋 na takich rzeczach, jak styl, format, atrakcyjno艣膰 emocjonalna i wezwanie do dzia艂ania, aby m贸c wdro偶y膰 te czynniki sukcesu w przysz艂ych tre艣ciach.

Patrz膮c na liczby, nale偶y r贸wnie偶 zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 na zwrot z inwestycji (ROI).

Zwrot z inwestycji jest celem, kt贸ry musi by膰 zdefiniowany bardzo starannie przez firm臋. Mo偶e to by膰 wszystko, od pozyskania nowych klient贸w do og贸lnych przychod贸w przypisanych do okre艣lonego kana艂u.

Inwestycja to koszt (sk艂adaj膮cy si臋 z takich rzeczy, jak wydatki reklamowe, pensje pracownik贸w, op艂ata za narz臋dzia marketingowe i do tworzenia conetntu itp.), kt贸ry zosta艂 poniesiony na dzia艂ania maj膮ce na celu uzyskanie tego zwrotu.

Je艣li Twoja inwestycja jest wi臋ksza ni偶 Tw贸j zwrot, tracisz pieni膮dze i musisz szybko si臋 zmieni膰 content plan.

Oto jak obliczasz ROI:

Aby obliczy膰 zwrot z inwestycji (ROI), musisz odj膮膰 ca艂kowity koszt od przychod贸w z reklam i informacji o produktach, a uzyskany wynik dzielisz przez ca艂kowity koszt

ROI = (przychody 鈥 koszt w艂asny sprzeda偶y) / koszt w艂asny sprzeda偶y.

Innymi s艂owy:

ROI = zysk netto / kapita艂 x 100 proc.

Kilka technik jak tworzy膰 tani kontent, content recykling tre艣ci

Czas to pieni膮dz i zawsze wydaje si臋, 偶e jest go za ma艂o. Oto niekt贸re z dobrych na recykling tre艣ci i obni偶enie wydatk贸w contentowych:

Zmiana przeznaczenia tre艣ci.

Dobry fragment tre艣ci powinien zosta膰 przerobiony minimum 5 razy. Jest to nie tylko dobre dla wynik贸w finansowych, ale tak偶e zapewnia sp贸jno艣膰 na wszystkich platformach. Jedn膮 z metod, z kt贸rej mo偶esz skorzysta膰, jest rozsy艂anie tre艣ci, polegaj膮ce na rozrzucaniu fragment贸w tre艣ci w r贸偶nych kana艂ach. Mo偶esz tak偶e u偶y膰 metody piramidy.

Wyja艣nienie na filmie:

Metoda piramidy zak艂ada 偶e na g贸rze mamy najtrudniejsz膮 do wyprodukowania tre艣膰, i mo偶emy ja dzieli膰 na mniejsze.

W miar臋 przesuwania si臋 w d贸艂 piramidy liczba element贸w tre艣ci powinna wzrasta膰, poniewa偶 zmniejsza si臋 wysi艂ek potrzebny do ich tworzenia.

Popularnym podej艣ciem jest rozpocz臋cie od stworzenia jednego du偶ego fragmentu tre艣ci, takiego jak podcast, lub wideo na YouTube czy d艂ugi artyku艂 na blogu, a nast臋pnie rozbijamy go na wiele fragment贸w tre艣ci, kt贸re pasuj膮 do r贸偶nych platform.

Czyli na przyk艂ad:

  • tworzysz podcast, wideo na youtube, lub d艂ugi post
  • z wideo czy podcastu mo偶esz zrobi膰 transkrypt jako wpis na blogu
  • najwa偶niejsze punkty mo偶esz podsumowa膰 jako infografik臋
  • fragmenty transkryptu mo偶esz podzieli膰 na tre艣ci do post贸w informacyjnych na social mediach, np facebook czy linkedin
  • z d艂ugiego wideo mo偶esz zrobi膰 kilka story, rolki, czy filmiki na tiktoku

Widzisz jak ta strategia 艣wietnie dzia艂a?

A wszystko zacz臋艂o si臋 od jednego podcastu, lub wideo.

U偶ywaj wirusowych trend贸w

W content marketingu wszyscy chcemy mie膰 viralowe tre艣ci. Ale to nie jest 艂atwe. Zamiast pr贸bowa膰 przewidywa膰 i tworzy膰 kolejny trend, wskocz na ju偶 istniej膮cy. Przegl膮daj wirusowe tematy, o kt贸rych m贸wi膮 Twoi odbiorcy, i tw贸rz tre艣ci na ich temat.

Zobacz co pojawia si臋 w hashtagach, przejrzyj o czym m贸wi膮 na grupach na facebooku. Zobacz jakie sugestie tiktok贸w dostajesz.

U偶ywaj najlepszych narz臋dzi

Jest wiele darmowych narz臋dzi w wersji trial, kt贸re mog膮 zaoszcz臋dzi膰 czas (i pieni膮dze) na d艂u偶sz膮 met臋. Oto kilka sugestii:

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Content plan – z艂ote zasady jak przygotowa膰 perfekcyjny plan contentowy?

Napisz w komentarzu.

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 112

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!