CAC Koszt pozyskania klienta. Ile kosztuje zdobycie klienta? Customer Acqusition Cost (przyk艂ady, definicja)

CAC Koszt pozyskania klienta. Ile kosztuje zdobycie klienta
CAC Koszt pozyskania klienta. Ile kosztuje zdobycie klienta

CAC Koszt pozyskania klienta. Ile kosztuje zdobycie klienta? Customer Acqusition Cost

Ka偶da firma, kt贸ra chcia艂aby zoptymalizowa膰 swoje kampanie marketingowe, powinna wiedzie膰, jak obliczy膰 wska藕nik CAC koszt pozyskania klienta. Na pocz膮tku warto wiedzie膰, czym ten wska藕nik jest i w jaki spos贸b si臋 go okre艣la.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Koszt pozyskania klienta – czym jest i jak go obliczy膰?

Wska藕nik CAC (ang. Customer Acquisition Cost) to jeden ze wska藕nik贸w wyst臋puj膮cych w e-commerce. Ma za zadanie wskazanie, ile 艣rednio kosztuje firm臋 ka偶dy dotychczas pozyskany przez ni膮 klient. Dodatkowo, dzi臋ki niemu mo偶na oszacowa膰, jakie 艣rodki pieni臋偶ne trzeba przygotowa膰 w celu rozwini臋cia firmy. Warto powiedzie膰, 偶e wska藕nik ten mo偶e by膰 liczony zar贸wno dla pojedynczej kampanii marketingowej, jak i w kontek艣cie ca艂ej firmy.

CAC co to jest

Koszt pozyskania klienta (Wska藕nik CAC) to 艣redni koszt pozyskania nowych klient贸w. Liczba ta jest obliczana, patrz膮c na wszystkie wydatki marketingowe i sprzeda偶owe.

Na pocz膮tku warto okre艣li膰, w jaki spos贸b mo偶na obliczy膰 CAC koszt pozyskania klienta. Ot贸偶, aby otrzyma膰 wynik, nale偶y zsumowa膰 koszty sprzeda偶y towar贸w, a tak偶e koszty zwi膮zane z marketingiem. Otrzyman膮 sum臋 dzieli si臋 przez liczb臋 pozyskanych klient贸w.

Nazwa CAC stanowi skr贸t od Customer Acquisition Cost, co oznacza przeci臋tny koszt pozyskania klienta.

CAC wz贸r – jak obliczy膰

Wska藕nik CAC liczymy wed艂ug wzoru: CAC = (艣rodki wydane na pozyskanie klienta) / (liczba pozyskanych klient贸w).

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Dlaczego warto obliczy膰 koszt pozyskania klienta?

Ka偶da firma, kt贸ra w celu pozyskiwania klient贸w stosuje r贸偶nego rodzaju strategie marketingowe podzielone na poszczeg贸lne akcje, mo偶e obliczy膰 wska藕nik CAC dla ka偶dej z nich. W ten spos贸b mo偶na okre艣li膰, jakie dzia艂ania marketingowe mog膮 pochwali膰 si臋 najwi臋ksz膮 efektywno艣ci膮.

Aby obliczy膰 wska藕nik CAC dla poszczeg贸lnych akcji marketingowych, nale偶y przy obliczeniach zaw臋偶y膰 koszty i liczb臋 pozyskanych klient贸w do jednej, wybranej akcji. Aby m贸c dok艂adnie okre艣li膰 te dane, trzeba dok艂adnie wiedzie膰, kiedy i w jaki spos贸b klient dotar艂 do firmy.

W tym celu mo偶na stosowa膰 r贸偶nego rodzaju formularze, kwestionariusze czy te偶 kupony. Tylko szczeg贸艂owe i zgodne z prawd膮 dane dadz膮 bowiem rzetelny, wiarygodny wynik.

Na co trzeba uwa偶a膰, obliczaj膮c koszty pozyskania klienta?

Firmy musz膮 zdawa膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e w przypadku obliczania koszt贸w pozyskania klienta, czeka na nie wiele pu艂apek. Przyk艂adowo, problem pojawia si臋, kiedy akcja marketingowa przynosi efekty z op贸藕nieniem.

Informacja o produkcie mo偶e dotrze膰 do klienta o wiele wcze艣niej ni偶 podejmie on ostateczn膮 decyzj臋 zakupow膮. Bywa wi臋c tak, 偶e marka w miesi膮cach, kiedy intensywnie dzia艂a marketingowo, nie odnotowuje zawy偶onych wska藕nik贸w sprzeda偶y, a klienci zaczynaj膮 nap艂ywa膰 po pewnym czasie, kiedy wydatki na marketing s膮 ju偶 zani偶one.

Ile kosztuje nas zdobycie klienta, czyli wska藕nik CAC

Aby m贸c w rzeczywi艣cie powi膮za膰 nap艂ywaj膮cych klient贸w z kosztami, kt贸re zosta艂y przeznaczone na ich pozyskanie, trzeba wiedzie膰, w jakim czasie od rozpocz臋cia kampanii reklamowej produktu nap艂yw klient贸w jest najwi臋kszy.

Druga pu艂apka, kt贸ra czeka na osoby obliczaj膮ce koszt pozyskania klienta to problem rozr贸偶nienia klient贸w nowych i powracaj膮cych. Jak sama nazwa m贸wi, klient nowy to taki, kt贸ry zainteresowa艂 si臋 danym towarem po raz pierwszy – z kolei klient powracaj膮cy by艂 ju偶 w przesz艂o艣ci jego nabywc膮.

Trzeba zdawa膰 sobie spraw臋 z tego 偶e do klient贸w nowych i do klient贸w nawracaj膮cych kieruje si臋 inne akcje marketingowe.

Customer Acquisition Cost jak go obni偶y膰?

Aby pozyska膰 nowego klienta nale偶y przeprowadzi膰 kampanie informacyjne. Z kolei klient powracaj膮cy mo偶e zosta膰 zach臋cony programami lojalno艣ciowymi i dotychczasowymi pozytywnymi do艣wiadczeniami z firm膮.

Trzeba zdawa膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e nie r贸偶nicuj膮c klient贸w, niechc膮cy mo偶na zani偶y膰 b膮d藕 te偶 zawy偶y膰 wska藕nik CAC. Rzetelne obliczenia mog膮 by膰 przeprowadzone tylko wtedy, kiedy te dwie grupy klient贸w zostan膮 rozdzielone, podobnie jak dzia艂ania marketingowe kierowane do ka偶dej z nich.

Wielu przedsi臋biorc贸w obliczaj膮c wska藕nik uwzgl臋dnia jedynie koszty, kt贸re ponie艣li za publikacj臋 reklam. Warto wiedzie膰, 偶e jest to powa偶ny b艂膮d, poniewa偶 w koszty kampanii marketingowej wlicza si臋 r贸wnie偶 koszt przygotowania materia艂贸w promocyjnych, pensje pracownik贸w, koszty obs艂ugi sprzeda偶y, a tak偶e og贸lne koszty operacyjne.

Nie uwzgl臋dniaj膮c kt贸regokolwiek z nich, mo偶na znacznie zani偶y膰 koszt pozyskania klienta, kt贸ry b臋dzie zwyczajnie niemiarodajny i zak艂amany.

Obni偶enie kosztu pozyskania klienta mo偶na osi膮gn膮膰 poprzez kilka sposob贸w:

  1. Optymalizacja proces贸w marketingowych: analiza dzia艂a艅 marketingowych i usprawnienie tych, kt贸re nie przynosz膮 po偶膮danych rezultat贸w, pozwala na oszcz臋dzenie pieni臋dzy i skupienie si臋 na skuteczniejszych metodach.
  2. Wykorzystanie narz臋dzi automatyzacji: narz臋dzia takie jak automatyzacja e-mail marketingu czy chatboty pozwalaj膮 na efektywniejsze i ta艅sze pozyskiwanie klient贸w.
  3. Referencje i polecenia: anga偶owanie i nagradzanie obecnych klient贸w za polecenie us艂ug, pozwala na zwi臋kszenie liczby nowych klient贸w bez konieczno艣ci dodatkowych wydatk贸w na reklam臋.
  4. Skupienie si臋 na rynku docelowym: identyfikacja i skupienie si臋 na najbardziej warto艣ciowych segmentach rynku pozwala na skierowanie dzia艂a艅 marketingowych w odpowiednie miejsca, co przek艂ada si臋 na wi臋ksz膮 skuteczno艣膰 i mniejsze koszty.
  5. Content marketing: opracowywanie i publikowanie warto艣ciowych tre艣ci, kt贸re pozwol膮 na pozyskanie klient贸w w spos贸b naturalny i efektywny kosztowo, a tak偶e na budowanie lojalno艣ci i zaanga偶owania obecnych klient贸w.

Co mo偶na zyska膰 obliczaj膮c wska藕nik CAC?

Niestety, wiele firm pope艂nia kardynalny b艂膮d, prowadz膮c intensywne dzia艂ania marketingowe, kt贸re finalnie przynosz膮 straty. Wszystko dlatego, 偶e w z艂y spos贸b przeprowadzaj膮 obliczanie koszt贸w pozyskania klienta b膮d藕 te偶 zwyczajnie tego nie robi膮.

Zdarza si臋, 偶e problem ten dotyczy nie tylko niewielkich, pocz膮tkuj膮cych firm, ale tak偶e biznes贸w dzia艂aj膮cych od lat. Nieprawid艂owe obliczenie kosztu pozyskania klienta mo偶e skutkowa膰 z艂ym opracowaniem strategii na nadchodz膮ce lata, co w efekcie znacznie mo偶e pogorszy膰 kondycj臋 finansow膮 przedsi臋biorstwa.

Warto tak偶e wiedzie膰, w jaki spos贸b interpretowa膰 wska藕nik koszt贸w pozyskania klienta. Ot贸偶, je艣li jest on za wysoki, mo偶e przydarzy膰 si臋 sytuacja, 偶e firma zacznie przynosi膰 straty, nawet pomimo regularnego nap艂ywu nowych klient贸w.

Podsumowuj膮c, poprawne obliczanie wska藕nika CAC jest umiej臋tno艣ci膮 niezb臋dn膮, je艣li chodzi o opracowanie plan贸w rozwojowych firmy na kolejne lata.

W ten spos贸b 艂atwo mo偶na dowiedzie膰 si臋, ile pieni臋dzy wydaje si臋 na pozyskanie nowego klienta, a w efekcie 鈥 jakiego przyp艂ywu got贸wki mo偶na w zwi膮zku z tym si臋 spodziewa膰.

Jak obliczy膰 CAC dla reklam p艂atnych

Je艣li chcesz obliczy膰 koszt pozyskania klienta, musisz jasno okre艣li膰, jakie s膮 Twoje 艂膮czne wydatki na marketing i sprzeda偶, i podzieli膰 je przez liczb臋 pozyskanych klient贸w (klient贸w, kt贸rzy wykonuj膮 okre艣lon膮 czynno艣膰).

W ten spos贸b uzyskasz informacj臋 o rzeczywistym zwrocie z danej inwestycji. Je艣li korzystasz z popularnych rozwi膮za艅, m贸wimy teraz bez w膮tpienia o p艂atnych reklam w sieci, takich jak Google Ads czy Facebook Ads, mo偶esz z du偶膮 dok艂adno艣ci膮 obliczy膰 wska藕niki lub dokona膰 zbiorcze sprawdzenia dla ka偶dej pojedynczej kampanii (przy uwzgl臋dnieniu innych kampanii). W tym celu powiniene艣 rozwa偶y膰:

  • Model rozliczenia i ca艂kowity bud偶et
  • Koszty przygotowania materia艂贸w reklamowych
  • Wynagrodzenie agencji marketingowej
  • Koszty dodatkowych narz臋dzi (analityka, grafika itp.)
  • Koszty obs艂ugi sprzeda偶y
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta aby zoptymalizowa膰 CAC: pozycjonowanie, seo reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jak obliczy膰 CAC dla SEO

W przypadku SEO znacznie bardziej z艂o偶onym zagadnieniem jest koszt pozyskania klient贸w. Po pierwsze, poniewa偶 strategie lokalizacyjne s膮 procesem rozleg艂ym, wieloetapowym i zmiennym, ich efekty nie s膮 natychmiastowe i mog膮 by膰 bardzo rozci膮gni臋te w czasie.

Poniewa偶 SEO obejmuje zar贸wno optymalizacj臋 witryny, jak i budowanie link贸w, czasami mo偶e by膰 trudno okre艣li膰, kt贸re dzia艂ania prowadz膮 do konwersji celu w艂a艣ciciela witryny (zw艂aszcza je艣li opr贸cz kierowania wyst臋puj臋 inne zadania marketingowe jak reklama PPC, kt贸re mog膮 poprawi膰 wydajno艣膰 witryny).

Aby m贸c dok艂adnie okre艣li膰 koszt koszt贸w pozyskania klienta, warto zastanowi膰 si臋, jakie konkretnie cele podstawowe chcesz osi膮gn膮膰 w jakim czasie i przy jakich nak艂adach finansowych, czy s膮 to dzia艂ania zwi膮zane z kampani膮, itp.

Wa偶ne jest tak偶e to w jaki spos贸b rozliczasz si臋 z dan膮 agencj膮 SEO lub freelancerem.

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. CAC Koszt pozyskania klienta. Ile kosztuje zdobycie klienta??

Napisz w komentarzu.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 555

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!
CAC Koszt pozyskania klienta. Ile kosztuje zdobycie klienta? Customer Acqusition Cost (przyk艂ady, definicja)
U偶ywamy plik贸w cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewni膰 Ci najbardziej odpowiednie wra偶enia, zapami臋tuj膮c Twoje preferencje. Klikaj膮c 鈥濧kceptuj臋鈥, wyra偶asz zgod臋 na u偶ywanie plik贸w cookie. Je艣li nie wyra偶asz zgody, ustawienia dotycz膮ce plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w swojej przegl膮darce.
Czytaj wi臋cej