Techniki manipulacji w reklamie (mediach, social media, negocjacjach) Perswazja i manipulacja

lejek sprzedazowy po angielsku
Lejek sprzeda偶owy i marketingowy, dzia艂a w b2b, e-commerce, us艂ugach (sklep internetowy)
9 czerwca, 2021
Pozycjonowanie 艁贸d藕
Pozycjonowanie stron Wroc艂aw [1 skuteczna agencja + cennik] optymalizacja stron internetowych
15 czerwca, 2021
techniki manipulacji w reklamie

Koniecznie ZOBACZ:

Jak napisa膰 reklam臋

Link do kursu jak napisa膰 reklam臋 i ofert臋.

Powszechny stereotyp dotycz膮cy marketer贸w okre艣la wszystkich jako manipulator贸w. I chocia偶 ten post mo偶e wymusi膰 takie my艣lenie, mam nadziej臋, 偶e usunie z艂膮 etykiet臋, kt贸ra towarzyszy s艂owom 鈥瀟echniki manipulacji鈥.

Koniecznie zobacz ten film na youtube: https://youtu.be/8VTw1RkWs4E

Techniki manipulacji w mediach

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Manipulacja odbywa si臋 w ka偶dym biurze na ca艂ym 艣wiecie i prawie w ka偶dej interakcji klient-dostawca us艂ug. Jednak w wi臋kszo艣ci przypadk贸w chodzi o drobne przys艂ugi, lub szybsze zamkni臋cie transakcji. To tak偶e podstawa motywowania i wp艂ywania na pracownik贸w. Dla marketer贸w istniej膮 oczywi艣cie techniki manipulacji, kt贸re pomagaj膮 zainspirowa膰 i zmotywowa膰 ludzi do po偶膮danego dzia艂ania.

Oto techniki manipulacji w reklamie:

1.Daj potencjalnym klientom pow贸d, dla kt贸rego robisz to, co robisz

Bardzo dobrze opisa艂 to Simon Sinek na Tedzie.

鈥濴udzie nie kupuj膮 tego, co robisz, kupuj膮 to, co robisz鈥.

Dostarczenie ludziom powodu, dla kt贸rego robisz to, co robisz, pomo偶e ci zbli偶y膰 si臋 do grupy docelowej i sprawi, 偶e b臋d膮 bardziej sk艂onni do dzia艂ania.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Opisywa艂 przyk艂ad apple. Inne firmy komputerowe m贸wi膮, „robimy 艣wietne komputery, s膮 pi臋knie zaprojektowane, proste w u偶yciu i przyjazne dla u偶ytkownika. Chcesz kupi膰 jeden?”

Typowa gadka marketingowa.

Inny przyk艂ad, jeste艣my firm膮 prawnicz膮, mamy najlepszych prawnik贸w bla bla bla, oto nasz samoch贸d, ma sk贸rzane fotele, jest on taki i owaki bla bla bla.

A jak to robi apple?

Odwo艂uj膮 si臋 do wy偶szych potrzeb. A konkretnie do indywidualno艣ci, do tego 偶e ka偶dy chce by膰 wyj膮tkowy. M贸wi膮, ” wszystko co robimy to po to 偶eby podwa偶y膰 status quo, wierzymy w to 偶e trzeba my艣le膰 inaczej. To w jaki spos贸b to robimy to produkujemy 艣wietne komputery, s膮 pi臋knie zaprojektowane, proste w u偶yciu i przyjazne dla u偶ytkownika. Chcesz kupi膰 jeden?”

Troch臋 takie same same, but different ni偶 wi臋kszo艣膰 firm. kolejno艣膰 jest odwr贸cona plus dodali sw贸j pow贸d dlaczego to robi膮.

techniki manipulacji w reklamie

2. Ustal podobie艅stwa

Firmy czy brandy zazwyczaj robi膮 to, wsp贸艂pracuj膮c z preferowan膮 przez nich dru偶yn膮 sportow膮, sponsoruj膮c jakie艣 wydarzenie, z okre艣lonym rodzajem muzyki itp. Ludzie zwykle robi膮 to, odzwierciedlaj膮c style: ubioru, mimik臋 cia艂a, wzorce intonacji itp.

Poprzez ustalenie podobie艅stw ludzie uzyskuj膮 wra偶enie, 偶e marki s膮 do nich podobne r贸wnie偶 w innych aspektach. Sztandarowym przyk艂adem s膮 filmy z Jamesem Bondem. S膮 one napakowane sponsoringiem. Auta, garnitury, zegarek, czy napoje wyskokowe.

Tak偶e nast臋pnym razem jak b臋dziesz ogl膮da艂 agenta 007 zwr贸膰 na to uwag臋. Po prostu, je艣li nasza ulubiona dru偶yna, zesp贸艂, czy aktor u偶ywa przedmiot贸w danej marki to te偶 chcemy by膰 tacy jak oni. Oczywi艣cie nie musisz sponsorowa膰 dru偶yn pi艂karskich czy film贸w z hollywood bo ma艂o kt贸r膮 firm臋 w Polsce na to sta膰, ale na szcz臋艣cie zmieni艂o si臋 to w ostatnich latach na rzecz influencer贸w. W zale偶no艣ci od tego jaki masz produkt to cz臋sto mo偶esz to zrobi膰 jako barter.

3. Odwo艂uj si臋 do emocji

20-30 lat temu marketerzy dyskutowali i badali bran偶e, kt贸re powinny u偶ywa膰 racjonalnych odwo艂a艅, w przeciwie艅stwie do bran偶, kt贸re powinny u偶ywa膰 odwo艂a艅 emocjonalnych. A jak to wygl膮da dzisiaj? Ot贸偶 ju偶 nikt na ten temat nie debatuje. Nawet du偶e bran偶e, kt贸re wymagaj膮 pocz膮tkowej wysokiej ceny zakupu, takie jak motoryzacja, sprzedaj膮 za pomoc膮 emocji. Nauka sugeruje, 偶e podejmujemy decyzje w oparciu o emocje, kt贸re nas nap臋dzaj膮, a nast臋pnie u偶ywamy logiki, aby uzasadni膰 te decyzje.

4. Stw贸rz wra偶enie autorytetu

M贸wi o tym regu艂a autorytetu. O co w niej chodzi? Regu艂a autorytetu sprawia, 偶e ludzie s膮 sk艂onni wierzy膰 i s艂ucha膰 rozkaz贸w os贸b kt贸re uznawane s膮 za autorytet. Przede wszystkim efekt autorytetu jest zwi膮zany z tendencj膮 cz艂owieka do wykonywania polece艅 kogo艣, kogo postrzegaj膮 jako znawc臋, nawet je艣li uwa偶aj膮, 偶e co艣 jest nie tak z tymi rozkazami (nawet je艣li nie by艂oby kary za ich niewykonanie to s膮 sk艂onni je wykona膰, nawet je艣li s膮 nieetyczne lub naginaj膮 prawo). Najpopularniejszy jest eksperyment Milgrama, mo偶e o nim kiedy艣 s艂ysza艂e艣. Naukowcy w bia艂ych fartuchach kazali razi膰 pr膮dem osoby, kt贸re 藕le odpowiada艂y na pytania i za ka偶dym razem pr膮d by艂 mocniejszego nat臋偶enia, a偶 w ko艅cu zabija艂 cz艂owieka. Oczywi艣cie byli to aktorzy kt贸rzy udawali 偶e krzycz膮 bo w rzeczywisto艣ci nie byli ra偶eni pr膮dem, ale badani o tym nie wiedzieli i wielu z nich 艣lepo s艂ucha艂o polece艅.

Jak mo偶esz wykorzysta膰 t臋 metod膮 jako techniki manipulacji w reklamie?

W mediach spo艂eczno艣ciowych oznacza to uwzgl臋dnienie: Twoich certyfikat贸w, lat do艣wiadczenia lub mo偶e polecanych klient贸w na Twoim profilu/ok艂adce/zdj臋ciach na Twoich profilach spo艂eczno艣ciowych. Ludzie wol膮 wsp贸艂pracowa膰 i kupowa膰 od ekspert贸w w tej dziedzinie.

5. Zdob膮d藕 ma艂e zaanga偶owanie

Popro艣 obserwuj膮cych, aby zrobili co艣 drobnego. Nie musisz ich prosi膰 o du偶e zaanga偶owanie; ka偶da ma艂a rzecz tutaj zadzia艂a. W ten spos贸b zyskasz przewag臋, zanim zaczniesz zwi臋ksza膰 swoj膮 sprzeda偶, a Twoi obserwatorzy poczuj膮 si臋 troch臋 bli偶ej Twojej firmy.

Takim klasycznym przyk艂adem jest ten z ksi膮偶ki Cialdiniego, kiedy badano osoby na osiedlach. Badacze pukali do dom贸w i prosili 偶eby je藕dzi膰 autem wolniej w terenie zabudowanym, a w drugiej grupie najpierw pytali czy „uwa偶a pan/pani 偶e szybka jazda mo偶e zabija膰 wi臋cej os贸b” itp, a nast臋pnie pytali czy w艂o偶y pan tak膮 karteczk臋, znaczek co艣 w tym stylu za szyb臋 w kuchni czy w pokoju 偶e popiera pan bezpieczn膮 jazd臋. Po pewnym czasie znowu ich odwiedzili i mili czy mo偶e pan je藕dzi膰 wolniej. Wyniki w grupie kt贸ra wystawiona by艂a na ma艂e zobowi膮zanie, czyli 偶eby w艂o偶y膰 znaczek za szyb臋 by艂y o niebo wi臋ksze.

6. Podej艣cie 鈥濷ni te偶 to zrobili鈥

Ludzie b臋d膮 bardziej sk艂onni do zrobienia czego艣, je艣li kto艣 inny zrobi艂 to przed nimi. Takich przyk艂ad贸w s膮 miliony. Pierwsze kt贸re przychodz膮 mi na my艣l to te ze sportu. Np. do lat 90tych uwa偶ano 偶e nie da si臋 z艂ama膰 bariery 27 minut biegu na 10 km. Wystarczy艂o 偶e po wielu latach uda艂o si臋 to jednej osobie i nagle od razu inni te偶 zacz臋li 艂ama膰 te bariery. Tak samo by艂o z p艂ywaniem, wyciskanie 200 kg i setkami innych. A co mo偶emy zrobi膰 w marketingu?

Pokaz liczby, poka偶 偶e inni kupili, ilu masz klient贸w, zdj臋cia, testymoniale itp.

Szybkie pytania i cz臋ste stwierdzenia

Techniki manipulacji w reklamie

Manipulacja w reklamie w olbrzymim stopniu wykorzystuje s艂owa. Najpopularniejsz膮 technik膮 j臋zykowej manipulacji w reklamie jest stosowanie przymiotnik贸w kt贸re pozytywnie nadaj膮 warto艣膰 dla produktu. S膮 to np. okre艣lenia takie, jak: najlepszy, najskuteczniejszy, naturalny, najta艅szy, rozs膮dny, delikatny.

Reklama w kt贸rej zastosowano manipulacj臋

Techniki manipulacji w reklamie telewizyjnej

Manipulacja w reklamie pomaga spe艂ni膰 podstawowe cele komunikatu reklamowego: przyci膮gn膮膰 uwag臋 klienta do danego produktu, poinformowa膰 go o jego cechach i zach臋ci膰 do zakupu. Dlatego dzia艂aj膮 w艂a艣nie techniki wymienione w tym tek艣cie.

Manipulacja w reklamie telewizyjnej przyk艂ady

Szukaj reklam w kt贸rych osoby s膮 przesadnie zadowolone z produktu. Proszek do prania, co艣 Ci to m贸wi?

Manipulacja w reklamie prezentacja

Oto prezentacja manipulacji w reklamie

https://prezi.com/embed/k6_6zbcfnan0/

Perswazja i manipulacja w reklamie

To nic nowego, 偶e reklama i wszystkie teksty zwi膮zane z ni膮 i sprzeda偶膮/marketingiem maj膮 charakter perswazyjny. Na tym polega sprzeda偶, chcemy przekona膰 potencjalnego klienta do skorzystania z naszego produktu czy oferty i nak艂oni膰 go do zakupu. Perswazja w przekazie reklamowym jest cz臋sto krytykowana, m贸wi si臋, 偶e nie jest to nic innego, jak manipulacja i idealizowanie czego艣 w celu osi膮gni臋cia korzy艣ci materialnych.

Zobacz NAJLEPSZY kurs facebook ads w internecie:

Szkolenie Facebook Ads

Metody i Techniki manipulacji w reklamie. Perswazja i manipulacja

Schemat jest prosty. Ty jako nadawca, chcesz aby konsument czy odbiorca komunikatu podj膮艂 zamierzone przez Ciebie dzia艂anie. Zam贸w z nami konsultacje a pomo偶emy to zaprojektowa膰 u Ciebie w firmie. Z technik manipulacyjnych wybierzemy te najskuteczniejsze aby wywiera膰 wp艂yw i przekonywa膰.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

1 Comment

  1. westom pisze:

    niestety ale to wszystko prawda, ca艂a sie膰 to jedna manipulacja, dzi臋ki za odwazny artyku艂

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)