Pozycjonowanie produktu i firmy (marketing dla marek)

Pozycjonowanie Magento
Pozycjonowanie Magento SEO e-commerce: zoptymalizuj swój sklep internetowy
26 grudnia, 2021
SEO SEM
SEO SEM pcc, jaka jest różnica i wpływ na marketing w wyszukiwarkach internetowych (widoczność strony)
27 grudnia, 2021
Pozycjonowanie produktu
Pozycjonowanie produktu

Co to jest pozycjonowanie produktu?

Pozycjonowanie produktu to zadanie strategiczne, które określa, gdzie Twój produkt lub usługa pasuje na rynku i dlaczego jest lepszy niż alternatywne rozwiązania. Celem jest znalezienie odpowiedzi na pytania, kim są Twoi odbiorcy, czego potrzebują i w jaki sposób Twój produkt może w wyjątkowy sposób im pomóc. Pozycjonowanie produktu to podstawa Twojej historii marketingowej, czyli storytelling i wizerunek marki.
Wynikiem pozycjonowania produktu jest jasny plan i dokument, który zawiera informacje zewnętrzne – w tym sposób, w jaki będziesz informować klientów o korzyściach związanych z produktem. Pozycjonowanie marek pomaga ugruntować działania marketingowe Twoich produktów w rzeczywistej wartości, którą zapewniasz poza funkcjami i funkcjonalnością. Jest to olbrzymia pomoc jeśli rynek na którym działasz jest wysoce konkurencyjny.

Etapy pozycjonowania produktu

Twoja zdolność do wyrażenia kluczowych zalet produktu i problemu, który rozwiązuje, ma kluczowe znaczenie dla sukcesu biznesowego. Ale możesz znaleźć się w firmie, w której strategia pozycjonowania produktu nie jest dobrze zdefiniowana. Może dzieje się tak, ponieważ istnieje niejasna własność lub ciągle zmieniająca się wizja. Możesz też zdać sobie sprawę, że musisz wprowadzić nowe zasady i włożyć dodatkowy wysiłek, aby dostroić pozycjonowanie do wartości marki. Twoi koledzy z działu sprzedaży i marketingu prawdopodobnie będą zwolennikami tej dodatkowej pracy – skuteczne pozycjonowanie umożliwia tworzenie znaczących komunikatów i tworzenie jeszcze większej wartości dla klientów.

Jaki jest najlepszy sposób na opracowanie strategii pozycjonowania produktu?

Pozycjonowanie produktu to zadanie wielofunkcyjne. Zazwyczaj wiąże się to z bliską współpracą zarządzania produktem i marketingu produktów w celu zdefiniowania podstawowej istoty produktu. Oto co będziesz musiał zrobić:

Zrozum klienta

Twoja strategia pozycjonowania powinna zwięźle określać, kim są Twoi klienci i czego potrzebują. Opisz atrybuty swoich docelowych klientów, w tym szczegóły demograficzne, behawioralne, psychograficzne i geograficzne. Będziesz także chciał przedstawić wgląd w główne problemy, które klient próbuje rozwiązać. Korzystaj z profili person, aby tworzyć strategie pozycjonowania i pomagać szerszemu zespołowi budować empatię wśród klientów.

Przeprowadzaj badania rynku

Musisz wiedzieć, jakie alternatywy mają klienci dla Twojego produktu, abyś mógł podkreślić, co wyróżnia Twoją ofertę. Zbadaj swoich bezpośrednich i pośrednich konkurentów, aby zrozumieć, w jaki sposób zaspokajają potrzeby Twoich klientów. Twoje badania rynkowe powinny również obejmować bezpośrednią interakcję z potencjalnymi klientami w celu zebrania pomysłów — na przykład za pomocą ankiet, grup fokusowych lub sesji. Pozwoli to wyróżnić Twój produkt na tle konkurencji i pomoże wyjaśnić potencjalnym klientom, dlaczego Twoje rozwiązanie jest najlepszą opcją rozwiązania ich problemów.

Oceń produkt

Twoje pozycjonowanie musi opierać się na unikalnej wartości, jaką zapewnia Twoja firma i produkt. Przeprowadzenie analizy SWOT to przydatny sposób na obiektywną analizę tego, co Twój produkt lub usługa robi dobrze i gdzie coś może zrobić lepiej. Gwarantuje to, że Twoje komunikaty marketingowe są zgodne z doświadczeniem produktu, pomagając w ten sposób klientom w podejmowaniu świadomych decyzji.

Jakie elementy musi zawierać proces pozycjonowania aby marketing wspierał wizerunek marki na rynku

Pozycjonowanie produktu składa się z podstawowych elementów, które wyjaśniają wyjątkową wartość Twojego produktu. Po zakończeniu oceny klientów, rynku i produktów możesz zdefiniować pozycjonowanie produktu, dostosować szerszy zespół do podstawowych komunikatów i zbudować plan marketingowy produktu.
Oto kluczowe elementy, które definiują pozycjonowanie Twojego produktu:

  • Wizja – Ogólny kierunek, w którym zmierza Twój produkt
  • Misja – Co zrobisz lub zbudujesz, aby Twoja wizja stała się rzeczywistością
  • Kategoria i nisza rynku – Rynek, na którym się znajdujesz i kluczowe segmenty klientów
  • Slogan, Twoje hasło i USP- Hasło lub slogan, którego używasz do opisania swojej firmy lub produktu
  • Wyzwania klientów – Główne problemy dla Twoich klientów
  • Wyróżniki firmy i produktu – Unikalne, tworzące wartość cechy Twojej firmy lub produktu
  • Istota marki – Podstawowe atrybuty, z których chcesz być znany

Pozycjonowanie produktu przykład

Po zdefiniowaniu pozycjonowania utwórz krótkie oświadczenie dotyczące pozycjonowania produktu, które opisuje grupę docelową, co wyróżnia Twój produkt i dlaczego klienci powinni się nim zajmować. Oto przykład szablonu oświadczenia pozycjonującego wartości marki:
W przypadku [grupa użytkowników, nabywca], którzy [potrzebują/chcą], [firma/produkt] to [kategoria/rozwiązanie], które w unikalny sposób rozwiązuje ten problem poprzez [korzyść].

Co wpływa na postrzeganie produktu w strategii marketingowej?

Pozycjonowanie Twojego produktu wpływa na to, jak chcesz, aby Twój produkt był znany na rynku. Istnieje jednak wiele różnych czynników, które mogą wpływać na postrzeganie Twojego każdego produktu. Główny wpływ ma to, czego doświadczają klienci, kiedy faktycznie korzystają z Twojego produktu i wchodzą w interakcję z Twoją firmą. Jest to podsumowanie pełnego doświadczenia produktu (z ang. Complete Product Experience CPE), które określa, co klienci myślą i czują o Twoim produkcie.
Istnieje siedem głównych obszarów, które przyczyniają się do zdominowania rynku docelowego:

  • Marketing – W jaki sposób potencjalni klienci dowiadują się o Twoim produkcie i decydują, czy może być odpowiedni?
  • Sprzedaż – W jaki sposób potencjalni klienci uzyskują informacje potrzebne do podjęcia decyzji o zakupie, są to reklamy płatne, seo a może coś jeszcze?
  • Technologia – Podstawowy zestaw funkcji, za które płacą klienci
  • Systemy wspomagające – Systemy wewnętrzne umożliwiające dostarczenie produktu
  • Integracje z innymi firmami – Ekosystem produktów, z których korzysta klient
  • Wsparcie – Jak klienci otrzymują szkolenie i pomoc w zakresie produktów
  • Zasady – Zasady regulujące sposób prowadzenia działalności przez Twoją firmę

Pamiętaj, że każdy punkt kontaktu z Twoją firmą wzmacnia lub osłabia Twoją pozycję. Więc powinieneś świadomie planować, jak pozycjonować swój produkt, powinieneś myśleć szeroko o każdym aspekcie procesu adopcji. Ponieważ Twoi klienci zdecydują, co naprawdę myślą o Twoim produkcie.

Jakie są rodzaje strategii pozycjonowania produktów?

Postrzeganie Twojego produktu przez klientów może zostać zmienione – pozytywnie lub negatywnie – przez dowolny aspekt Twojego planu. Jasno zdefiniowane pozycjonowanie produktu pomoże Ci utrzymać spójny przekaz o unikalnej wartości Twojego produktu w każdym punkcie styku. Ale chociaż wartość Twojego produktu powinna być wyjątkowa, Twoja strategia pozycjonowania nie musi być całkowicie oryginalna.
Istnieje kilka standardowych rodzajów strategii pozycjonowania produktów, których firmy używają do różnicowania swoich produktów. Oto kilka typowych typów pozycjonowania produktów:

  • Cena – Jest to strategia cenowa. Pozycjonuj swój produkt jako tańszą opcję na rynku
  • Jakość – Przekaż, że Twój produkt jest wysokiej jakości lub luksusowy. Może to być skuteczna strategia pozycjonowania w stosunku do rywali produktowych, którzy konkurują ceną.
  • Użytkownik – Kieruj reklamy na konkretną grupę użytkowników, grupę demograficzną lub aplikację, która jest odpowiednia dla Twojego produktu.
  • Rodzaj produktu – Zmieniaj postrzeganie klientów i docieraj do nowych segmentów rynku, wybierając alternatywną kategorię dla swojego danego produktu.
  • Konkurent – Zademonstruj bezpośrednio lub pośrednio, że Twój produkt jest lepszy niż produkt konkurencji.
  • Różnicowanie – Pokaż, że Twój produkt to zupełnie wyjątkowa oferta na rynku, której nie da się łatwo powielić.

Strategia pozycjonowania, która jest najlepiej dopasowana do Twojego produktu, zależy od potrzeb Twoich klientów, wyników Twoich badań rynkowych oraz celów, jakie masz jako lider biznesowy lub produktowy. Ale niezależnie od wybranej strategii, dobrze zdefiniowane pozycjonowanie produktu pokaże, że dopracowałeś się tego, co sprawia, że Twój produkt jest wyjątkowo wartościowy – i że wiesz, jak przekazać tę wartość swoim klientom.


Świetna strategia pozycjonowania produktu jest jeszcze skuteczniejsza, gdy jest osadzona w planowaniu produktu i planowaniu działań.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)