Pozycjonowanie produktu i firmy (marketing dla marek)

Pozycjonowanie Magento
Pozycjonowanie Magento SEO e-commerce: zoptymalizuj sw贸j sklep internetowy
26 grudnia, 2021
SEO SEM
SEO SEM pcc, jaka jest r贸偶nica i wp艂yw na marketing w wyszukiwarkach internetowych (widoczno艣膰 strony)
27 grudnia, 2021
Pozycjonowanie produktu
Pozycjonowanie produktu

Co to jest pozycjonowanie produktu?

Pozycjonowanie produktu to zadanie strategiczne, kt贸re okre艣la, gdzie Tw贸j produkt lub us艂uga pasuje na rynku i dlaczego jest lepszy ni偶 alternatywne rozwi膮zania. Celem jest znalezienie odpowiedzi na pytania, kim s膮 Twoi odbiorcy, czego potrzebuj膮 i w jaki spos贸b Tw贸j produkt mo偶e w wyj膮tkowy spos贸b im pom贸c. Pozycjonowanie produktu to podstawa Twojej historii marketingowej, czyli storytelling i wizerunek marki.

Wynikiem pozycjonowania produktu jest jasny plan i dokument, kt贸ry zawiera informacje zewn臋trzne – w tym spos贸b, w jaki b臋dziesz informowa膰 klient贸w o korzy艣ciach zwi膮zanych z produktem. Pozycjonowanie marek pomaga ugruntowa膰 dzia艂ania marketingowe Twoich produkt贸w w rzeczywistej warto艣ci, kt贸r膮 zapewniasz poza funkcjami i funkcjonalno艣ci膮. Jest to olbrzymia pomoc je艣li rynek na kt贸rym dzia艂asz jest wysoce konkurencyjny.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Etapy pozycjonowania produktu

Twoja zdolno艣膰 do wyra偶enia kluczowych zalet produktu i problemu, kt贸ry rozwi膮zuje, ma kluczowe znaczenie dla sukcesu biznesowego. Ale mo偶esz znale藕膰 si臋 w firmie, w kt贸rej strategia pozycjonowania produktu nie jest dobrze zdefiniowana. Mo偶e dzieje si臋 tak, poniewa偶 istnieje niejasna w艂asno艣膰 lub ci膮gle zmieniaj膮ca si臋 wizja.

Mo偶esz te偶 zda膰 sobie spraw臋, 偶e musisz wprowadzi膰 nowe zasady i w艂o偶y膰 dodatkowy wysi艂ek, aby dostroi膰 pozycjonowanie do warto艣ci marki. Twoi koledzy z dzia艂u sprzeda偶y i marketingu prawdopodobnie b臋d膮 zwolennikami tej dodatkowej pracy – skuteczne pozycjonowanie umo偶liwia tworzenie znacz膮cych komunikat贸w i tworzenie jeszcze wi臋kszej warto艣ci dla klient贸w.

Jaki jest najlepszy spos贸b na opracowanie strategii pozycjonowania produktu?

Pozycjonowanie produktu to zadanie wielofunkcyjne. Zazwyczaj wi膮偶e si臋 to z blisk膮 wsp贸艂prac膮 zarz膮dzania produktem i marketingu produkt贸w w celu zdefiniowania podstawowej istoty produktu. Oto co b臋dziesz musia艂 zrobi膰:

Zrozum klienta

Twoja strategia pozycjonowania powinna zwi臋藕le okre艣la膰, kim s膮 Twoi klienci i czego potrzebuj膮. Opisz atrybuty swoich docelowych klient贸w, w tym szczeg贸艂y demograficzne, behawioralne, psychograficzne i geograficzne. B臋dziesz tak偶e chcia艂 przedstawi膰 wgl膮d w g艂贸wne problemy, kt贸re klient pr贸buje rozwi膮za膰. Korzystaj z profili person, aby tworzy膰 strategie pozycjonowania i pomaga膰 szerszemu zespo艂owi budowa膰 empati臋 w艣r贸d klient贸w.

Przeprowadzaj badania rynku

Musisz wiedzie膰, jakie alternatywy maj膮 klienci dla Twojego produktu, aby艣 m贸g艂 podkre艣li膰, co wyr贸偶nia Twoj膮 ofert臋. Zbadaj swoich bezpo艣rednich i po艣rednich konkurent贸w, aby zrozumie膰, w jaki spos贸b zaspokajaj膮 potrzeby Twoich klient贸w. Twoje badania rynkowe powinny r贸wnie偶 obejmowa膰 bezpo艣redni膮 interakcj臋 z potencjalnymi klientami w celu zebrania pomys艂贸w 鈥 na przyk艂ad za pomoc膮 ankiet, grup fokusowych lub sesji. Pozwoli to wyr贸偶ni膰 Tw贸j produkt na tle konkurencji i pomo偶e wyja艣ni膰 potencjalnym klientom, dlaczego Twoje rozwi膮zanie jest najlepsz膮 opcj膮 rozwi膮zania ich problem贸w.

Oce艅 produkt

Twoje pozycjonowanie musi opiera膰 si臋 na unikalnej warto艣ci, jak膮 zapewnia Twoja firma i produkt. Przeprowadzenie analizy SWOT to przydatny spos贸b na obiektywn膮 analiz臋 tego, co Tw贸j produkt lub us艂uga robi dobrze i gdzie co艣 mo偶e zrobi膰 lepiej. Gwarantuje to, 偶e Twoje komunikaty marketingowe s膮 zgodne z do艣wiadczeniem produktu, pomagaj膮c w ten spos贸b klientom w podejmowaniu 艣wiadomych decyzji.

Jakie elementy musi zawiera膰 proces pozycjonowania aby marketing wspiera艂 wizerunek marki na rynku

Pozycjonowanie produktu sk艂ada si臋 z podstawowych element贸w, kt贸re wyja艣niaj膮 wyj膮tkow膮 warto艣膰 Twojego produktu. Po zako艅czeniu oceny klient贸w, rynku i produkt贸w mo偶esz zdefiniowa膰 pozycjonowanie produktu, dostosowa膰 szerszy zesp贸艂 do podstawowych komunikat贸w i zbudowa膰 plan marketingowy produktu.
Oto kluczowe elementy, kt贸re definiuj膮 pozycjonowanie Twojego produktu:

  • Wizja – Og贸lny kierunek, w kt贸rym zmierza Tw贸j produkt
  • Misja – Co zrobisz lub zbudujesz, aby Twoja wizja sta艂a si臋 rzeczywisto艣ci膮
  • Kategoria i nisza rynku – Rynek, na kt贸rym si臋 znajdujesz i kluczowe segmenty klient贸w
  • Slogan, Twoje has艂o i USP- Has艂o lub slogan, kt贸rego u偶ywasz do opisania swojej firmy lub produktu
  • Wyzwania klient贸w – G艂贸wne problemy dla Twoich klient贸w
  • Wyr贸偶niki firmy i produktu – Unikalne, tworz膮ce warto艣膰 cechy Twojej firmy lub produktu
  • Istota marki – Podstawowe atrybuty, z kt贸rych chcesz by膰 znany

Pozycjonowanie produktu przyk艂ad

Po zdefiniowaniu pozycjonowania utw贸rz kr贸tkie o艣wiadczenie dotycz膮ce pozycjonowania produktu, kt贸re opisuje grup臋 docelow膮, co wyr贸偶nia Tw贸j produkt i dlaczego klienci powinni si臋 nim zajmowa膰. Oto przyk艂ad szablonu o艣wiadczenia pozycjonuj膮cego warto艣ci marki:

W przypadku [grupa u偶ytkownik贸w, nabywca], kt贸rzy [potrzebuj膮/chc膮], [firma/produkt] to [kategoria/rozwi膮zanie], kt贸re w unikalny spos贸b rozwi膮zuje ten problem poprzez [korzy艣膰].

Co wp艂ywa na postrzeganie produktu w strategii marketingowej?

Pozycjonowanie Twojego produktu wp艂ywa na to, jak chcesz, aby Tw贸j produkt by艂 znany na rynku. Istnieje jednak wiele r贸偶nych czynnik贸w, kt贸re mog膮 wp艂ywa膰 na postrzeganie Twojego ka偶dego produktu. G艂贸wny wp艂yw ma to, czego do艣wiadczaj膮 klienci, kiedy faktycznie korzystaj膮 z Twojego produktu i wchodz膮 w interakcj臋 z Twoj膮 firm膮.

Jest to podsumowanie pe艂nego do艣wiadczenia produktu (z ang. Complete Product Experience CPE), kt贸re okre艣la, co klienci my艣l膮 i czuj膮 o Twoim produkcie.

Istnieje siedem g艂贸wnych obszar贸w, kt贸re przyczyniaj膮 si臋 do zdominowania rynku docelowego:

  • Marketing – W jaki spos贸b potencjalni klienci dowiaduj膮 si臋 o Twoim produkcie i decyduj膮, czy mo偶e by膰 odpowiedni?
  • Sprzeda偶 – W jaki spos贸b potencjalni klienci uzyskuj膮 informacje potrzebne do podj臋cia decyzji o zakupie, s膮 to reklamy p艂atne, seo a mo偶e co艣 jeszcze?
  • Technologia – Podstawowy zestaw funkcji, za kt贸re p艂ac膮 klienci
  • Systemy wspomagaj膮ce – Systemy wewn臋trzne umo偶liwiaj膮ce dostarczenie produktu
  • Integracje z innymi firmami – Ekosystem produkt贸w, z kt贸rych korzysta klient
  • Wsparcie – Jak klienci otrzymuj膮 szkolenie i pomoc w zakresie produkt贸w
  • Zasady – Zasady reguluj膮ce spos贸b prowadzenia dzia艂alno艣ci przez Twoj膮 firm臋

Pami臋taj, 偶e ka偶dy punkt kontaktu z Twoj膮 firm膮 wzmacnia lub os艂abia Twoj膮 pozycj臋. Wi臋c powiniene艣 艣wiadomie planowa膰, jak pozycjonowa膰 sw贸j produkt, powiniene艣 my艣le膰 szeroko o ka偶dym aspekcie procesu adopcji. Poniewa偶 Twoi klienci zdecyduj膮, co naprawd臋 my艣l膮 o Twoim produkcie.

Jakie s膮 rodzaje strategii pozycjonowania produkt贸w?

Postrzeganie Twojego produktu przez klient贸w mo偶e zosta膰 zmienione 鈥 pozytywnie lub negatywnie 鈥 przez dowolny aspekt Twojego planu. Jasno zdefiniowane pozycjonowanie produktu pomo偶e Ci utrzyma膰 sp贸jny przekaz o unikalnej warto艣ci Twojego produktu w ka偶dym punkcie styku. Ale chocia偶 warto艣膰 Twojego produktu powinna by膰 wyj膮tkowa, Twoja strategia pozycjonowania nie musi by膰 ca艂kowicie oryginalna.

Istnieje kilka standardowych rodzaj贸w strategii pozycjonowania produkt贸w, kt贸rych firmy u偶ywaj膮 do r贸偶nicowania swoich produkt贸w. Oto kilka typowych typ贸w pozycjonowania produkt贸w:

  • Cena – Jest to strategia cenowa. Pozycjonuj sw贸j produkt jako ta艅sz膮 opcj臋 na rynku
  • Jako艣膰 – Przeka偶, 偶e Tw贸j produkt jest wysokiej jako艣ci lub luksusowy. Mo偶e to by膰 skuteczna strategia pozycjonowania w stosunku do rywali produktowych, kt贸rzy konkuruj膮 cen膮.
  • U偶ytkownik – Kieruj reklamy na konkretn膮 grup臋 u偶ytkownik贸w, grup臋 demograficzn膮 lub aplikacj臋, kt贸ra jest odpowiednia dla Twojego produktu.
  • Rodzaj produktu – Zmieniaj postrzeganie klient贸w i docieraj do nowych segment贸w rynku, wybieraj膮c alternatywn膮 kategori臋 dla swojego danego produktu.
  • Konkurent – Zademonstruj bezpo艣rednio lub po艣rednio, 偶e Tw贸j produkt jest lepszy ni偶 produkt konkurencji.
  • R贸偶nicowanie – Poka偶, 偶e Tw贸j produkt to zupe艂nie wyj膮tkowa oferta na rynku, kt贸rej nie da si臋 艂atwo powieli膰.

Strategia pozycjonowania, kt贸ra jest najlepiej dopasowana do Twojego produktu, zale偶y od potrzeb Twoich klient贸w, wynik贸w Twoich bada艅 rynkowych oraz cel贸w, jakie masz jako lider biznesowy lub produktowy. Ale niezale偶nie od wybranej strategii, dobrze zdefiniowane pozycjonowanie produktu poka偶e, 偶e dopracowa艂e艣 si臋 tego, co sprawia, 偶e Tw贸j produkt jest wyj膮tkowo warto艣ciowy 鈥 i 偶e wiesz, jak przekaza膰 t臋 warto艣膰 swoim klientom.


艢wietna strategia pozycjonowania produktu jest jeszcze skuteczniejsza, gdy jest osadzona w planowaniu produktu i planowaniu dzia艂a艅.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)