Lojalność klienta: czym jest, techniki i strategie (przykłady, definicja)

Lojalność klienta: czym jest, techniki i strategie (przykłady, definicja)

lojalność klienta

Czym jest lojalność klienta? Definicja.

Lojalność klienta można rozumieć jako emocjonalną więź pomiędzy nim, a daną marką. Najczęściej przejawia się to poprzez większe zaangażowanie takich klientów we współpracę z daną firmą i lojalność względem niej.

Klienci przepadający za produktami danej marki chętniej je kupują i samodzielnie polecają innym osobom. Jest to opłacalne dla firmy, która może w ten sposób wygenerować większe zyski i ma poniekąd darmowy marketing. Dodatkowo marka mająca silną więź ze swoimi klientami może liczyć na ich wsparcie i zaangażowanie w różne działania promocyjne.

Warto tutaj zaznaczyć, iż lojalni klienci ufają danej marce i wierzą w jej uczciwość, gdy w grę wchodzi jakość ich produktów. Budując więź z klientami marka może w ten sposób skutecznie wyprzedzić konkurencję na rynku. Lojalność klienta jest dla marki gwarancją, że konkurencje nie przejmie nam części zysków. Budowanie zaufanie wśród klientów wymaga jednak odpowiednich działań i podejścia.

Zaufanie i lojalność klientów buduje się stopniowo, gdzie niestety potrzebny jest czas. Na rynku największym zaufaniem cieszą się firmy, które istnieją już na rynku od wielu lat. Niektóre przedsiębiorstwa stworzyły marki, które działają na rynku już od kilkudziesięciu lat. O lojalność klientów mogą jednak powalczyć także mniejsze lub początkujące firmy.

W walce o klienta może pomóc odpowiednie strategia marketingowa, promocje i przede wszystkim wysoka jakość oferowanych produktów.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Co wpływa na lojalność klientów?

Lojalność klienta można zdobyć poprzez zaoferowanie mu odpowiedniego produktu. Początkujące firmy muszą pamiętać, że klienci patrzą nie tylko na cenę, ale przede wszystkim na jakość danego produktu. Klient dokonując transakcji pragnie mieć świadomość, że jego decyzja była słuszna, a produkt okaże się strzałem w dziesiątkę.

Niestety obecnie wiele firm oferuje produkty, które często po zakupie ujawniają różnego rodzaju defekty. Oferując porządne produkty mamy gwarancję, iż klient z pewnością poleci naszą firmę i napisze nam pozytywny komentarz. Każda pozytywna opinia zachęca inne osoby do tego, aby kupić dany produkt od konkretnej marki.

W przyszłości klienci będą mieli także większa skłonność do tego, aby kupić inne produkty od tej samej marki. Ludzie dokonując zakupu nie chcą ryzykować i zdecydowanie wolą wybierać produkty od tych przedsiębiorstw, które są już sprawdzone i mają wyrobioną reputację na rynku. Innym sposobem na zdobycie lojalności wśród klientów jest zaoferowanie im atrakcyjnych zniżek lub podarowanie jakiegoś dodatku.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Ludzie z pewnością docenią fakt, gdy oferujemy im skromny rabat na zakupy wybranych produktów. Do zakupów można dorzucić drobny upominek, który będzie im w przyszłości przypominał o naszej marce. Niektóre gadżety są naprawdę tanie, a mogę spowodować uśmiech u naszych klientów. Przykładem takiego skromnego upominku może być notatnik, kalendarz, długopis, torba na zakupy, brelok, zapalniczka, kubek lub parasolka.

Dodatkowo na gadżetach można nadrukować logo firmy, co będzie utrwalało wizerunek naszej firmy w głowie konsumentów. Drobne upominki to tylko przykład tego, jak w prosty sposób możemy zdobyć sympatię swoich klientów i zachęcić ich do powrotu. Każda firma powinna dołożyć wszelkich starań do tego, aby klient polubił ją i docenił jej produkty. Warto tutaj wspomnieć, iż w kwestii pozyskania lojalnych klientów nieocenione może się okazać odpowiednie podejście do nich na etapie obsługi.

Dla klientów nie zawsze najważniejsza będzie niska cena, a często będą zwracali uwagę na sposób podejścia do nich przez daną firmę. Obsługa klienta jest niebywale ważna i może zadecydować o tym, czy dany klient powróci w przyszłości lub poleci konkretną markę. Z tego powodu należy zawsze szanować swoich klientów, dbać o ich potrzeby i zachować wysoki standard ich obsługi. Profesjonalne podejście do klienta z pewnością przekona go do tego, aby ponownie skorzystać z usług danej firmy. Klienci pragną mieć przekonanie, że dana firma jest ekspertem w branży i szanuje ich czas.

Jak budować lojalność klientów?

Budowanie lojalności wśród swoich klientów wymaga zaangażowania i odpowiedniego podejścia do prowadzenia firmy. W pierwszej kolejności każda firma powinna zadbać o to, aby zawsze dbać o wygodę swoich klientów. Klienci potrzebują czuć się ważni i chcą mieć świadomość, że ktoś zadba o ich kompleksową obsługę.

Każda firma powinna dołożyć wszelkich starań do tego, żeby klient mógł się odprężyć i opowiedzieć o swoich oczekiwaniach. W tej kwestii kluczowa jest odpowiednie obsługa, gdzie pracownik danej firmy wysłucha klienta i spróbuje zaoferować mu najlepszy produkt. Istotną kwestią jest również zadbanie o lokal, gdzie klient przyjdzie i będzie oczekiwał na obsłużenie. Każdy sklep, biuro obsługi lub instytucja powinny zadbać o porządek, który jest w dzisiejszych czasach powszechnym standardem. Porządek sprawia, że klient czuje się lepiej i ma świadomość, że dana firma pilnuje nawet najdrobniejszych detali.

Kolejną kwestią jest budowanie z klientem relacji, która będzie charakteryzowała się indywidualnym podejściem do niego. W ten sposób klient może poczuć się wyjątkowo i będzie miał większe zaufanie do danej firmy. Przykładem są najróżniejsze instytucje bankowe, gdzie do klienta zawsze podchodzi się w sposób indywidualny i z pełnym szacunkiem. Pracownicy ściśle przestrzegają określonego ubioru, który przedstawia ich jako ekspertów w danej branży.

Pracownicy bankowi zawsze starają się rozpatrywać sprawy swoich klientów w indywidualny sposób. W obsłudze klienta niedopuszczalne są błędy, gdyż zawsze powoduje to niechęć u niego do danej firmy. Wszelkie niedociągnięcia lub błędy powinny zostać natychmiast naprawione. Jeśli dojdzie do sytuacji, że w trakcie obsługi klienta firma popełni błąd, to należy za niego przeprosić i zaproponować klientowi jakieś skromne zadośćuczynienie. Niekiedy nawet drobne zadośćuczynienie może skutecznie załagodzić konflikt i całkowicie zmienić podejście klienta do danej firmy. Dobra klienta jest w tym wypadku najważniejsze, aby nie zniechęcić go w przyszłości do korzystania z usług naszego przedsiębiorstwa. Warto tutaj wspomnieć, iż niezadowolony klient z pewnością zamieści negatywny komentarz, co odbije się niekorzystnie dla firmy i jej wizerunku.

Obecnie ludzie bardzo często posiłkują się komentarzami, które sprawdzają wcześniej w Internecie. Duża ilość negatywnych komentarzy skutecznie zniechęci inne osoby do tego, aby korzystać z jej usług. Ostatnią kwestią jest tutaj uczciwość i dotrzymywanie danego słowa. Klienci potrafią być nadzwyczaj pamiętliwi i zawsze będą rozliczać naszą firmę z zobowiązań. Oferując ludziom konkretny standard usługi lub jakość produktu, nigdy nie możemy unikać odpowiedzialności. Dotrzymanie słowa jest tutaj absolutnym priorytetem, aby zyskać szacunek klienta i jego lojalność. Istotne są też terminy, które ustalimy z klientem odnośnie realizacji danej usługi. Zdecydowanie powinno zależeć nam na tym, aby daną usługę wykonać przed czasem, niż spóźnić się z jej realizacją.

Jak zdobyć lojalność współczesnego klienta?

Walcząc o lojalność współczesnego klienta w pierwszej kolejności należy skupić się na odpowiednim podejściu do niego. Obsługując klienta warto zachować optymizm i uśmiech na twarzy. Z odpowiednim podejściem z pewnością zyskamy sympatię danej osoby i zdobędziemy jej zaufanie.

Uśmiech na twarzy pomoże rozwiązać ewentualne problemy i buduje więź, która w przyszłości ułatwi współpracę. W relacjach z klientami nigdy nie należy być uciążliwym i nachalnym.

Obsługując klienta powinniśmy pełnić rolę doradcy, który idealnie ukierunkuje klienta i pomoże mu wybrać odpowiednie produkt lub usługę. Kolejnym czynnikiem, który może pomóc w walce o lojalność współczesnego klienta są różnego rodzaju rabaty, kupony lub bony podarunkowe. Niekiedy drobne upominki w formie kuponu mogą zachęcić daną osobę do skorzystania z usług danej firmy. Niektóre firmy celowo oferują skromną kwotę na zakupy, aby zachęcić ludzi do dokonania zakupów w ich sklepie.

Jest to wyjątkowo skuteczne w przypadku sklepów internetowych, gdzie ludzie chętnie realizują różnego rodzaju kupony, które wcześniej otrzymują od danej marki. Normalnie niektóre osoby nie zdecydowałyby się na dokonanie zakupu w danym sklepie, ale kupon może całkowicie zmienić ich podejście. Dodatkowo wspomniane osoby często powracają do danego miejsca, aby ponownie dokonać tam zakupu. Jest to spowodowane tym, iż ludzie częściej wybierają te sklepy, które już sprawdzili i mają pewność, że nie zostaną tam oszukani.

Walcząc o lojalność klientów należy również wspomnieć o popularnym w ostatnim czasie content marketingu. Wspomniany content marketing jest rodzajem marketingu, gdzie walczy się o uwagę klienta poprzez oferowanie mu interesujących treści. Interesujący content zachęca internautów do odwiedzin danej strony internetowej i zapoznania się z nią. Content marketing jest obecnie jednym z podstawowych elementów każdej kampanii promocyjnej. Interesujące treści efektywnie zachęcają ludzi do odwiedzin e-sklepu, dokonania decyzji o zakupie i ponownego skorzystania z oferty.

Badania pokazują, iż content marketing ma znaczący wpływ na tworzenie lojalności klientów względem konkretnej marki. Firmy udostępniają interesujące treści dają coś internautom, ale jednocześnie same na tym zyskują. Warto tutaj wspomnieć, iż aktualnie większość sklepów internetowych posiada jednocześnie blogi, gdzie udostępnia interesujące treści. Ciekawe artykuły stanowią wartość dla czytelników i jednocześnie mogą polecać konkretne produkty w sklepie. Na blogu połączonym ze sklepem internetowym można udostępniać interesujące poradniki, artykuły lub rankingi z najróżniejszymi produktami.

Blog działa również pozytywnie na optymalizację danego e-sklepu, który może lepiej się pozycjonować w rankingu Google. Walka o klienta jest trudnym procesem, ale w dłuższej perspektywie czasu z pewnością się opłaci. Przedsiębiorstwom zdecydowanie łatwiej jest utrzymać stałych klientów, niż pozyskać nowych. Należy tutaj zaznaczyć, iż utrzymanie starych klientów jest mniej kosztowne, niż walka o nowych. W ten sposób utrzymanie lojalnych klientów staje się opłacalne i jest dużą oszczędnością dla firmy.

Co wpływa na lojalność klientów?

Oto co wpływa na lojalność klientów:

  • Jakość obsługi klienta: Klienci często szukają dobrego doświadczenia, którego doświadczyli, gdy po raz pierwszy robili zakupy w danej firmie. Dostarczenie im wysokiej jakości obsługi klienta, która jest miła, szybka i profesjonalna, może zapewnić lojalność klientów.
  • Reputacja: Firma, która ma złą reputację, gdzie jej klienci stwierdzają, że jej produkty są niskiej jakości lub usługi są opieszałe, może mieć problem z budowaniem lojalności swoich klientów. Natomiast dobre marki z dobrą reputacją mogą mieć dużą siłę rynkową i szybko zdobywać lojalnych klientów.
  • Programy lojalnościowe: Programy lojalnościowe sprawiają, że klienci są w stanie czerpać korzyści ze współpracy z firmą. Często obejmują one rabat na produkty lub usługi firmy, która z kolei zapewnia firmie korzyści w postaci długoterminowego związku z klientem.
  • Uczciwość i przejrzystość: Klienci zazwyczaj powinni zobaczyć, co oferuje firma, nim zdecydują się ją wesprzeć. Uczciwa prezentacja produktów i usług, a także jasne określenie cen i innych warunków współpracy, może pomóc w budowaniu lojalności klientów.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Kiedy klient jest lojalny?

Lojalność klienta może być określona poprzez jego decyzje dotyczące dokonywanych zakupów lub obsługiwanych usług. Klient jest lojalny wtedy, gdy wybiera producenta lub firmę, które służą mu dobrej jakości produkty lub usługi za stałe ceny, chętnie powraca do przedsiębiorstwa, poleca go innym klientom lub poluje na promocje. Lojalność klienta może być skutecznie budowana poprzez uprzejmą i profesjonalną obsługę, nagrody i lojalnościowe programy lojalnościowe.

Jak budować lojalność klientów?

1. Zbuduj zaufanie – daj swoim klientom poczucie bezpieczeństwa, pokazując, że zależy ci na ich zadowoleniu. Poświęć czas, aby rozmawiać z nimi, dowiedzieć się, jakie są ich potrzeby i je usatysfakcjonować.
2. Ustanów w przystępnych warunkach program lojalnościowy – daj swoim klientom dosłowną odpłatę za ich lojalność, oferując im rabaty, nagrody lub prezenty za ich zakupy lub zarejestrowanie się w twojej usłudze.
3. Zadbaj o dobre relacje – okazuj szacunek i wyciągaj rękę w uczciwej i szlachetnej współpracy. Poświęć czas, aby uczestniczyć w spotkaniach i wystąpieniach, aby dać klientom przekonanie, że zależy Ci na ich zadowoleniu.
4. Zrób coś wyjątkowego – wychodź poza swoje granice, aby Twoi klienci czuli, że nie jesteś tylko firmą, ale autentyczną osobą, której zależy na ich zadowoleniu.
5. Wykorzystaj nowe technologie – używaj stron internetowych, narzędzi do e-mailingu, a także platform mediów społecznościowych, aby stworzyć silny kontakt z klientem i obecność online. Możesz wykorzystać te technologie, aby tworzyć personalizowane oferty i promocje dla swoich lojalnych klientów.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!