Google Topics API -co to jest i jak działa? Tematy zamiast FLoC

Projekt graficzny -co musi posiadać żeby było WOW!
5 lipca, 2022
Analiza sprzeda┼╝y ÔÇô co to takiego? (jak j─ů wykona─ç)
6 lipca, 2022
Google Topics API

Google Topics API (tematy) -co to jest i jak działa?

Interfejs Google Topics API jest najnowszym zamiennikiem plik├│w cookie stron trzecich firmy Google i ma na celu stworzenie modelu reklamowego ukierunkowanego na prywatno┼Ť─ç i zainteresowania.

Ale czym jest Google Topics API? Jak działa? I dlaczego został stworzony?

Om├│wmy to.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd┼║ nasz─ů ofert─Ö

Jako jeden z najwi─Ökszych ┼Ťwiatowych graczy w reklamie w internecie, wszystkie oczekujemy od Google najlepszych mo┼╝liwo┼Ťci zdobywania nowych klient├│w dla swojego biznesu. Wi─Öc ca┼éy czas ┼Ťledzimy plany i dzia┼éania dotycz─ůce nast─Öpcy pliku cookie strony trzeciej.

Chocia┼╝ pierwotn─ů alternatyw─ů Google by┼éa Federated Learning of Cohorts (FLoC), gigant technologiczny od tego czasu zaprzesta┼é rozwoju na rzecz systemu reklamowego o nazwie Google Topics.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt├│re spowoduj─ů znaczny wzrost Twoich zarobk├│w i sprzeda┼╝y z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Co to jest Google Topics API?

Google Topics API to proponowany przez Google przyjazny dla prywatno┼Ťci zamiennik plik├│w cookie stron trzecich. Jest to system oparty na przegl─ůdarce, kt├│ry przypisuje u┼╝ytkownikowi zestaw zainteresowa┼ä zgodnie z odwiedzanymi przez niego witrynami.

Po przydzieleniu tych zainteresowa┼ä interfejs API temat├│w udost─Öpnia je uczestnicz─ůcym witrynom i firmom zajmuj─ůcym si─Ö technologiami reklamowymi, aby zapewni─ç spersonalizowan─ů reklam─Ö cyfrow─ů.

Poniewa┼╝ ca┼ée ┼Ťledzenie odbywa si─Ö na urz─ůdzeniu, dane s─ů przechowywane tylko przez maksymalnie trzy tygodnie, a ┼╝adne informacje nie s─ů udost─Öpniane ┼╝adnym zewn─Ötrznym serwerom (w tym w┼éasnym), Google przedstawia interfejs Topics API jako potencjalny kompromis mi─Ödzy personalizacj─ů reklam, a prywatno┼Ťci─ů u┼╝ytkownika, kt├│ry ukszta┼étuje przysz┼éo┼Ť─ç bran┼╝y post-cookie.

Jak dzia┼éaj─ů Tematy Google?

Je┼Ťli Twoja przegl─ůdarka obs┼éuguje Tematy Google, co tydzie┼ä automatycznie przypisze Ci pewn─ů liczb─Ö kategorii (lub ÔÇ×temat├│wÔÇŁ) na podstawie odwiedzonych witryn.

Przyk┼éadami tych kategorii mog─ů by─ç Moda lub Sport. Zostan─ů one wybrane z pocz─ůtkowej listy 350, kt├│ra zosta┼éa wyselekcjonowana przez Google. Liczba ta prawdopodobnie wzro┼Ťnie wraz z rozwojem produktu, ale pewne jest, ┼╝e nie b─Ödzie zawiera┼éa niczego wra┼╝liwego, takiego jak p┼ée─ç czy rasa.

Gdy Google Topics API utworzy trzy z tych tygodniowych partii, losowo wybierze jedn─ů kategori─Ö z ka┼╝dej partii, aby udost─Öpni─ç j─ů uczestnicz─ůcej stronie, kt├│r─ů odwiedzasz.

Witryna uczestnicz─ůca w programie (lub agencja marketingowa zajmuj─ůca si─Ö technologiami reklamowymi, kt├│ra zarz─ůdza jej zasobami reklamowymi) wykorzysta te informacje, aby wy┼Ťwietla─ç ukierunkowane reklamy w internecie. Dotyczy to g┼é├│wnie tzw. zimnego ruchu, cold traffic.

Google o┼Ťwiadcza, ┼╝e Tematy b─Öd─ů zawsze przechowywa─ç dane tylko z okresu maksymalnie trzech tygodni. Tak wi─Öc, kiedy zaczyna si─Ö czwarty tydzie┼ä, wszystkie kategorie z pierwszego tygodnia s─ů usuwane, a kiedy zaczyna si─Ö pi─ůty tydzie┼ä, wszystkie kategorie z drugiego tygodnia s─ů usuwane i tak dalej.

Celem jest stworzenie najlepszej formy targetowania, kt├│ra zapewnia ca┼ékowit─ů anonimowo┼Ť─ç danych osobowych u┼╝ytkownika, co Google okre┼Ťla jako reklam─Ö opart─ů na zainteresowaniach.

Czy mo┼╝esz zrezygnowa─ç z Temat├│w Google?

Tak, zar├│wno strony internetowe, jak i u┼╝ytkownicy mog─ů zrezygnowa─ç z interfejsu API temat├│w Google.

Dzieje si─Ö tak, poniewa┼╝ Tematy, aby dobrze dzia┼éa─ç wymagaj─ů udzia┼éu czterech stron:

  • u┼╝ytkownika,
  • przegl─ůdarki,
  • witryny obs┼éuguj─ůcej reklam─Ö,
  • a tak┼╝e odwiedzanej witryny.

Poniewa┼╝ Tematy s─ů nadal we wczesnej fazie test├│w, Chrome jest obecnie jedyn─ů przegl─ůdark─ů, kt├│ra je obs┼éuguje.

Google potwierdza, ┼╝e u┼╝ytkownicy Chrome nie tylko b─Öd─ů mogli przegl─ůda─ç przypisane im kategorie, ale tak┼╝e b─Öd─ů mogli usuwa─ç poszczeg├│lne kategorie, a nawet ca┼ékowicie wy┼é─ůcza─ç tematy, je┼Ťli zechc─ů.

Mo┼╝liwe b─Ödzie r├│wnie┼╝ czyszczenie historii przegl─ůdania, czyli usuni─Öcie wszystkich zapisanych kategorii, oraz wy┼é─ůczenie temat├│w, je┼Ťli b─Ödziemy mie─ç uruchomiony tryb incognito.

Dodatkowo, je┼Ťli witryna chce zrezygnowa─ç, mo┼╝e zabroni─ç zbieraniu temat├│w za pomoc─ů dodania drobnej linijki kodu w headerze:

Permissions-Policy: browsing-topics=()

Kiedy Tematy Google b─Öd─ů dost─Öpne?

Obecnie nie ma ustalonej daty wdro┼╝enia temat├│w. Google o┼Ťwiadczy┼éo, ┼╝e przed przyj─Öciem technologii przeprowadzi szeroko zakrojone testy na ca┼éym ┼Ťwiecie.

Wyniki tych test├│w i opinie otrzymane od spo┼éeczno┼Ťci internetowej b─Öd─ů dyktowa─ç harmonogram wdro┼╝enia.

Dlaczego utworzono Tematy Google?

Poniewa┼╝ pliki cookie stron trzecich zostan─ů wkr├│tce ca┼ékowicie wycofane, ca┼éa bran┼╝a reklamy internetowej zmuszona jest g┼é├│wkowa─ç, aby ca┼éy czas stosowa─ç remarketing i dociera─ç do odbiorc├│w bez wykorzystywania danych osobowych.

Jako najwi─Ökszy gracz w bran┼╝y reklamowej online, w interesie Google jest wype┼énienie luki pozostawionej przez targetowanie behawioralne, kt├│re zosta┼éo osi─ůgni─Öte przy u┼╝yciu danych zewn─Ötrznych.

Pocz─ůtkowo odpowiedzi─ů by┼éo co┼Ť, co nazywa┼éo si─Ö Federated Learning of Cohorts (FLoC), co po polsku brzmi w dos┼éownym t┼éumaczeniu jeszcze bardziej zawile „sfederowane uczeniem si─Ö kohort”.

FLoC spotka┼é si─Ö jednak z powszechn─ů krytyk─ů ze strony obro┼äc├│w prywatno┼Ťci w internecie, a nast─Öpnie zosta┼é zlikwidowany. Tematy Google zosta┼éy stworzone jako zamiennik FLoC.

Czym było Federated Learning of Cohorts (FLoC)?

FLoC by┼éa pierwsz─ů pr├│b─ů zast─ůpienia przez Google pliku cookie innej firmy. Dzia┼éa┼é podobnie do temat├│w, poniewa┼╝ wykorzystywa┼é system ┼Ťledzenia oparty na przegl─ůdarce do monitorowania zachowania u┼╝ytkownika w Internecie. Informacje te by┼éy nast─Öpnie wykorzystywane do przypisania ka┼╝dego u┼╝ytkownika do okre┼Ťlonej grupy o podobnych zainteresowaniach, zwanej inaczej kohort─ů.

Dlaczego Google porzuciło FLoC na rzecz Google Topics API?

FLoC spotka┼éo si─Ö z fal─ů krytyki ze strony wielu najwi─Ökszych graczy w bran┼╝y.

G┼é├│wnym problemem by┼éo to, ┼╝e FLoC u┼éatwi┼éo pobieranie fingerprint├│w w internecie („odcisk├│w palc├│w”). Jest to praktyka kiedy strona trzecia gromadzi niewielkie fragmenty danych o urz─ůdzeniu u┼╝ytkownika w celu stworzenia unikalnego profilu dla tego u┼╝ytkownika, kt├│ry mo┼╝na nast─Öpnie wykorzysta─ç do ┼Ťledzenia ich online.

Przyk┼éadami tych danych mog─ů by─ç preferencje urz─ůdzenia i aplikacji, ustawienia j─Özyka lub lokalizacja. Takie ma┼ée fragmenty informacji mog─ů wydawa─ç si─Ö stosunkowo bezu┼╝yteczne pojedynczo, ale gdy po┼é─ůczy si─Ö ich wystarczaj─ůc─ů ilo┼Ť─ç, mog─ů stworzy─ç zadziwiaj─ůco dok┼éadne profile.

W przeciwie┼ästwie do plik├│w cookie stron trzecich, dane z fingerprint├│w nie s─ů przechowywane na urz─ůdzeniu u┼╝ytkownika i dlatego nie mo┼╝na ich ┼éatwo usun─ů─ç.

Oznacza to, ┼╝e pr├│buj─ůc chroni─ç prywatno┼Ť─ç u┼╝ytkownika, FLoC zrobi┼é dok┼éadnie odwrotnie. Dlatego przej┼Ťcie w stron─Ö Google Topics.

W jaki spos├│b Tematy Google rozwi─ůza┼éy problemy z FLoC i fingerprintami?

Tematy Google pr├│buj─ů rozwi─ůza─ç na wiele sposob├│w problemy w obecnym ┼Ťwiecie prywatno┼Ťci.

  • Tematy Google losowo wybieraj─ů tylko jedn─ů kategori─Ö z ka┼╝dego tygodnia do udost─Öpnienia w witrynie, kombinacja kategorii prawdopodobnie b─Ödzie si─Ö r├│┼╝ni─ç w zale┼╝no┼Ťci od witryny, chroni─ůc anonimowo┼Ť─ç.
  • Kategorie s─ů przechowywane tylko przez maksymalnie trzy tygodnie i s─ů odnawiane co tydzie┼ä. Dzi─Öki temu dost─Öpne s─ů tylko informacje o najnowszej historii u┼╝ytkownika.
  • W 5% przypadk├│w Tematy Google zawieraj─ů fikcyjn─ů kategori─Ö, kt├│ra zosta┼éa wybrana z taksonomii ca┼ékowicie losowo. Utrudnia to ┼Ťledz─ůcym identyfikacj─Ö wzorc├│w zachowa┼ä.
  • Google Topics pozwalaj─ů r├│wnie┼╝ u┼╝ytkownikom usuwa─ç kategorie wed┼éug w┼éasnego uznania, a nawet ca┼ékowicie z nich zrezygnowa─ç.

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie┼╝─ůco jeste┼Ťmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa─ç Tobie to co najlepiej dzia┼éa. Konkretny wynik, bez przepalania bud┼╝etu. Dla ka┼╝dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist├│w, kt├│rzy dowioz─ů obiecane wyniki.

Skontaktuj si─Ö z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj─Öty marketing internetowy
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca┼é─ů strategi─Ö ecommerce. Nie czekaj, do┼é─ůcz do nas!

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety┬á kt├│re spowoduj─ů znaczny wzrost Twoich zarobk├│w i sprzeda┼╝y z reklam... (sekrety prosto ze ┼║r├│d┼éa)