Projekt graficzny -co musi posiada膰 偶eby by艂o WOW!
5 lipca, 2022
Analiza sprzeda偶y 鈥 co to takiego? (jak j膮 wykona膰)
6 lipca, 2022

Google Topics API -co to jest i jak dzia艂a? Tematy zamiast FLoC

Google Topics API

Google Topics API (tematy) -co to jest i jak dzia艂a?

Interfejs Google Topics API jest najnowszym zamiennikiem plik贸w cookie stron trzecich firmy Google i ma na celu stworzenie modelu reklamowego ukierunkowanego na prywatno艣膰 i zainteresowania.

Ale czym jest Google Topics API? Jak dzia艂a? I dlaczego zosta艂 stworzony?

Om贸wmy to.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Jako jeden z najwi臋kszych 艣wiatowych graczy w reklamie w internecie, wszystkie oczekujemy od Google najlepszych mo偶liwo艣ci zdobywania nowych klient贸w dla swojego biznesu. Wi臋c ca艂y czas 艣ledzimy plany i dzia艂ania dotycz膮ce nast臋pcy pliku cookie strony trzeciej.

Chocia偶 pierwotn膮 alternatyw膮 Google by艂a Federated Learning of Cohorts (FLoC), gigant technologiczny od tego czasu zaprzesta艂 rozwoju na rzecz systemu reklamowego o nazwie Google Topics.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

Co to jest Google Topics API?

Google Topics API to proponowany przez Google przyjazny dla prywatno艣ci zamiennik plik贸w cookie stron trzecich. Jest to system oparty na przegl膮darce, kt贸ry przypisuje u偶ytkownikowi zestaw zainteresowa艅 zgodnie z odwiedzanymi przez niego witrynami.

Po przydzieleniu tych zainteresowa艅 interfejs API temat贸w udost臋pnia je uczestnicz膮cym witrynom i firmom zajmuj膮cym si臋 technologiami reklamowymi, aby zapewni膰 spersonalizowan膮 reklam臋 cyfrow膮.

Poniewa偶 ca艂e 艣ledzenie odbywa si臋 na urz膮dzeniu, dane s膮 przechowywane tylko przez maksymalnie trzy tygodnie, a 偶adne informacje nie s膮 udost臋pniane 偶adnym zewn臋trznym serwerom (w tym w艂asnym), Google przedstawia interfejs Topics API jako potencjalny kompromis mi臋dzy personalizacj膮 reklam, a prywatno艣ci膮 u偶ytkownika, kt贸ry ukszta艂tuje przysz艂o艣膰 bran偶y post-cookie.

Jak dzia艂aj膮 Tematy Google?

Je艣li Twoja przegl膮darka obs艂uguje Tematy Google, co tydzie艅 automatycznie przypisze Ci pewn膮 liczb臋 kategorii (lub 鈥瀟emat贸w鈥) na podstawie odwiedzonych witryn.

Przyk艂adami tych kategorii mog膮 by膰 Moda lub Sport. Zostan膮 one wybrane z pocz膮tkowej listy 350, kt贸ra zosta艂a wyselekcjonowana przez Google. Liczba ta prawdopodobnie wzro艣nie wraz z rozwojem produktu, ale pewne jest, 偶e nie b臋dzie zawiera艂a niczego wra偶liwego, takiego jak p艂e膰 czy rasa.

Gdy Google Topics API utworzy trzy z tych tygodniowych partii, losowo wybierze jedn膮 kategori臋 z ka偶dej partii, aby udost臋pni膰 j膮 uczestnicz膮cej stronie, kt贸r膮 odwiedzasz.

Witryna uczestnicz膮ca w programie (lub agencja marketingowa zajmuj膮ca si臋 technologiami reklamowymi, kt贸ra zarz膮dza jej zasobami reklamowymi) wykorzysta te informacje, aby wy艣wietla膰 ukierunkowane reklamy w internecie. Dotyczy to g艂贸wnie tzw. zimnego ruchu, cold traffic.

Google o艣wiadcza, 偶e Tematy b臋d膮 zawsze przechowywa膰 dane tylko z okresu maksymalnie trzech tygodni. Tak wi臋c, kiedy zaczyna si臋 czwarty tydzie艅, wszystkie kategorie z pierwszego tygodnia s膮 usuwane, a kiedy zaczyna si臋 pi膮ty tydzie艅, wszystkie kategorie z drugiego tygodnia s膮 usuwane i tak dalej.

Celem jest stworzenie najlepszej formy targetowania, kt贸ra zapewnia ca艂kowit膮 anonimowo艣膰 danych osobowych u偶ytkownika, co Google okre艣la jako reklam臋 opart膮 na zainteresowaniach.

Czy mo偶esz zrezygnowa膰 z Temat贸w Google?

Tak, zar贸wno strony internetowe, jak i u偶ytkownicy mog膮 zrezygnowa膰 z interfejsu API temat贸w Google.

Dzieje si臋 tak, poniewa偶 Tematy, aby dobrze dzia艂a膰 wymagaj膮 udzia艂u czterech stron:

  • u偶ytkownika,
  • przegl膮darki,
  • witryny obs艂uguj膮cej reklam臋,
  • a tak偶e odwiedzanej witryny.

Poniewa偶 Tematy s膮 nadal we wczesnej fazie test贸w, Chrome jest obecnie jedyn膮 przegl膮dark膮, kt贸ra je obs艂uguje.

Google potwierdza, 偶e u偶ytkownicy Chrome nie tylko b臋d膮 mogli przegl膮da膰 przypisane im kategorie, ale tak偶e b臋d膮 mogli usuwa膰 poszczeg贸lne kategorie, a nawet ca艂kowicie wy艂膮cza膰 tematy, je艣li zechc膮.

Mo偶liwe b臋dzie r贸wnie偶 czyszczenie historii przegl膮dania, czyli usuni臋cie wszystkich zapisanych kategorii, oraz wy艂膮czenie temat贸w, je艣li b臋dziemy mie膰 uruchomiony tryb incognito.

Dodatkowo, je艣li witryna chce zrezygnowa膰, mo偶e zabroni膰 zbieraniu temat贸w za pomoc膮 dodania drobnej linijki kodu w headerze:

Permissions-Policy: browsing-topics=()

Kiedy Tematy Google b臋d膮 dost臋pne?

Obecnie nie ma ustalonej daty wdro偶enia temat贸w. Google o艣wiadczy艂o, 偶e przed przyj臋ciem technologii przeprowadzi szeroko zakrojone testy na ca艂ym 艣wiecie.

Wyniki tych test贸w i opinie otrzymane od spo艂eczno艣ci internetowej b臋d膮 dyktowa膰 harmonogram wdro偶enia.

Dlaczego utworzono Tematy Google?

Poniewa偶 pliki cookie stron trzecich zostan膮 wkr贸tce ca艂kowicie wycofane, ca艂a bran偶a reklamy internetowej zmuszona jest g艂贸wkowa膰, aby ca艂y czas stosowa膰 remarketing i dociera膰 do odbiorc贸w bez wykorzystywania danych osobowych.

Jako najwi臋kszy gracz w bran偶y reklamowej online, w interesie Google jest wype艂nienie luki pozostawionej przez targetowanie behawioralne, kt贸re zosta艂o osi膮gni臋te przy u偶yciu danych zewn臋trznych.

Pocz膮tkowo odpowiedzi膮 by艂o co艣, co nazywa艂o si臋 Federated Learning of Cohorts (FLoC), co po polsku brzmi w dos艂ownym t艂umaczeniu jeszcze bardziej zawile „sfederowane uczeniem si臋 kohort”.

FLoC spotka艂 si臋 jednak z powszechn膮 krytyk膮 ze strony obro艅c贸w prywatno艣ci w internecie, a nast臋pnie zosta艂 zlikwidowany. Tematy Google zosta艂y stworzone jako zamiennik FLoC.

Czym by艂o Federated Learning of Cohorts (FLoC)?

FLoC by艂a pierwsz膮 pr贸b膮 zast膮pienia przez Google pliku cookie innej firmy. Dzia艂a艂 podobnie do temat贸w, poniewa偶 wykorzystywa艂 system 艣ledzenia oparty na przegl膮darce do monitorowania zachowania u偶ytkownika w Internecie. Informacje te by艂y nast臋pnie wykorzystywane do przypisania ka偶dego u偶ytkownika do okre艣lonej grupy o podobnych zainteresowaniach, zwanej inaczej kohort膮.

Dlaczego Google porzuci艂o FLoC na rzecz Google Topics API?

FLoC spotka艂o si臋 z fal膮 krytyki ze strony wielu najwi臋kszych graczy w bran偶y.

G艂贸wnym problemem by艂o to, 偶e FLoC u艂atwi艂o pobieranie fingerprint贸w w internecie („odcisk贸w palc贸w”). Jest to praktyka kiedy strona trzecia gromadzi niewielkie fragmenty danych o urz膮dzeniu u偶ytkownika w celu stworzenia unikalnego profilu dla tego u偶ytkownika, kt贸ry mo偶na nast臋pnie wykorzysta膰 do 艣ledzenia ich online.

Przyk艂adami tych danych mog膮 by膰 preferencje urz膮dzenia i aplikacji, ustawienia j臋zyka lub lokalizacja. Takie ma艂e fragmenty informacji mog膮 wydawa膰 si臋 stosunkowo bezu偶yteczne pojedynczo, ale gdy po艂膮czy si臋 ich wystarczaj膮c膮 ilo艣膰, mog膮 stworzy膰 zadziwiaj膮co dok艂adne profile.

W przeciwie艅stwie do plik贸w cookie stron trzecich, dane z fingerprint贸w nie s膮 przechowywane na urz膮dzeniu u偶ytkownika i dlatego nie mo偶na ich 艂atwo usun膮膰.

Oznacza to, 偶e pr贸buj膮c chroni膰 prywatno艣膰 u偶ytkownika, FLoC zrobi艂 dok艂adnie odwrotnie. Dlatego przej艣cie w stron臋 Google Topics.

W jaki spos贸b Tematy Google rozwi膮za艂y problemy z FLoC i fingerprintami?

Tematy Google pr贸buj膮 rozwi膮za膰 na wiele sposob贸w problemy w obecnym 艣wiecie prywatno艣ci.

  • Tematy Google losowo wybieraj膮 tylko jedn膮 kategori臋 z ka偶dego tygodnia do udost臋pnienia w witrynie, kombinacja kategorii prawdopodobnie b臋dzie si臋 r贸偶ni膰 w zale偶no艣ci od witryny, chroni膮c anonimowo艣膰.
  • Kategorie s膮 przechowywane tylko przez maksymalnie trzy tygodnie i s膮 odnawiane co tydzie艅. Dzi臋ki temu dost臋pne s膮 tylko informacje o najnowszej historii u偶ytkownika.
  • W 5% przypadk贸w Tematy Google zawieraj膮 fikcyjn膮 kategori臋, kt贸ra zosta艂a wybrana z taksonomii ca艂kowicie losowo. Utrudnia to 艣ledz膮cym identyfikacj臋 wzorc贸w zachowa艅.
  • Google Topics pozwalaj膮 r贸wnie偶 u偶ytkownikom usuwa膰 kategorie wed艂ug w艂asnego uznania, a nawet ca艂kowicie z nich zrezygnowa膰.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 111

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Do艂膮cz do nas NA 呕YWO

Nie przegap wydarze艅 live, podczas kt贸rych omawiamy r贸偶ne tematy i odpowiadamy na pytania, kt贸re pomog膮 Ci wyprzedzi膰 konkurencj臋. Zarejestruj si臋 na spotkania, kt贸rych gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafa艂 Szrajnert.

Live odbywa si臋 1 w miesi膮cu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybent贸w email.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)