Eye tracking UX i marketing – Jak śledzenie ruchu gałek ocznych może pomóc w optymalizacji witryny

targetowanie reklam klientów
Targetowanie behawioralne czy kontekstowe? (znamy odpowiedź)
3 maja, 2022
jak zwiększyć spzedaż w sklepie intenretowym konwersje
Rośnie ruch, ale nie konwersja? Co zrobić?
4 maja, 2022
eye tracking marketing seo
Eye tracking Śledzenie ruchu gałek ocznych

Eye tracking UX i marketing – Jak śledzenie ruchu gałek ocznych może pomóc w optymalizacji witryny

Śledzenie ruchu gałek ocznych w marketingu umożliwia zrozumienie interakcji użytkownika z witryną i stronami docelowymi. Możesz dzięki temu wyciągnąć wiele zaskakujących spostrzeżeń. Korzystając ze śledzenia oczu (ang eye tracking) z mapami gorąca (heatmap) wychodzisz przed szereg i zyskujesz przewagę nad konkurencją, ponieważ bardzo mało firm w Polsce to wykonuje. Więc mając te informacje opracuj lepszą strategię projektowania swoich stron docelowych.

Czy chcesz lepiej osiągnąć swoje cele biznesowe i interesuje Ciebie eye tracking, aby mieć realny wgląd co przykuwa wzrok na Twojej stronie? Jeśli tak, czytaj dalej.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Co to jest eye tracking [śledzenie oczu]?

Śledzenie miejsc gdzie wędruje nasz wzrok to proces mierzenia i analizowania wzorców wizualnej uwagi potencjalnych klientów, gdy trafiają do Twojej witryny. Utrwalanie ruchów gałek ocznych jest typową miarą systemu śledzenia. Zebrane przez pewien czas dane mogą dostarczyć kluczowych informacji, takich jak miejsca na stronie internetowej lub innych elementach treści online, które odwiedził nasz prospekt i czemu poświęcił większość uwagi.

Narzędzia analityczne, takie jak mapy ciepła, są bardzo przydatne, jeśli chodzi o mapowanie ruchów gałek ocznych.

Jak eyetracking może wpłynąć na projekt Twojej witryny?

Śledzenie ruchu oczu może dostarczyć cennych informacji, takich jak:

  • Jak rozmiar i rozmieszczenie różnych elementów strony wpływa na ich uwagę
  • Jakich części interfejsu użytkownika brakuje?
  • Gdzie użytkownicy Twojej witryny skupiają wzrok
  • Jak długo szukają zanim klikną
  • Jak ich uwaga przeniosła się z jednego elementu na inny na Twojej stronie internetowej
  • Jak nawigują po określonej stronie?

To powiedziawszy, poniżej dajemy Tobie dziewięć sposobów wykorzystania eye trackingu w celu ulepszenia projektu witryny i poprawy konwersji.

Wyświetlany obszar nie zawsze jest najważniejszy

Ludzie rzadko przewijają strony internetowe (pewnie pomyślisz że to oczywista oczywistość). Ale jeśli dasz im odpowiednie wskazówki projektowe, aby pobudzić ich ciekawość to z chęcią będą scrollować bardziej niż na viralowo wciągającym tiktoku czy facebooku.

Na przykład wielu marketerów twierdzi, że umieszczenie wezwań do działania w części strony widocznej na ekranie jest zawsze lepszym rozwiązaniem, ponieważ szanse na to, że użytkownicy z łatwością je zidentyfikują i klikną, są stosunkowo wysokie.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Ale jak zaczniesz z tym eksperymentować na swojej witrynie to zobaczysz, że nie zawsze tak jest. Zazwyczaj zależy to od motywacji odwiedzającego. A dzieje się tak że mocny nagłówek, slogan, wideo czy grafika potrafią tak zaciekawić odwiedzającego, że zdecyduje się przescrollować niżej i jeszcze lepiej skonwertuje!

Pomyśl. Lądujesz na 2 stronach. Jedna od razu mówi „wpisz tutaj swoje dane i wyślij”, a druga trochę clicbaitowo daje interesujący wstęp. Ten pierwszy projekt zostanie odrzucony w większym stopniu.

Więc Ty u siebie, jeśli po przyjrzeniu się ruchom oczu odbiorców uważasz, że umieszczenie wezwania do działania na przykład u góry, czy po prawej stronie Twojego landinga nie zapewnia oczekiwanej liczby kliknięć, to zmień pozycję przycisku.

Opracuj hipotezę i przeprowadź test A/B.

Wyklucz zgadywanie i korzystaj z rzeczywistych danych.

Wizualizacje przyciągają uwagę natychmiast (lepiej niż tekst)

Nasze mózgi są znacznie bardziej pobudzone gdy ktoś opowiada historie niż podaje suche fakty, zwłaszcza gdy towarzyszą im obrazy i filmy. Powodem jest to, że ludzie są bardziej przyciągani do wizualizacji, ponieważ wzbogaca to nasze wrażenia.

Twoi potencjalni klienci zazwyczaj najpierw patrzą na obraz, a następnie czytają tekst, jeśli wizualizacje są wystarczająco dobre. Dzięki takiemu ludzkiemu zachowaniu możesz ułatwić sobie wzrost współczynników konwersji poprzez przyspieszenie procesu podejmowania decyzji przez potencjalnych klientów.

Co więcej, znaczenie ma umiejscowienie Twoich wizualizacji i rodzaje z których korzystasz.

Zastosuj zasadę kontrastu

Jedne z najbardziej viralowych zdjęć to te „przed-po”. Dlaczego? Ponieważ po pierwsze pokazują dużą przepaść w wynikach gdy ktoś zaczynał i gdy skończył, a także pozwalają na łatwe porównanie i zmuszają ludzi do zwrócenia uwagi.

Istnieje sporo badań w których prezentuje się dwa warianty ceny:

  • jeden zwykły, np 10 zł
  • drugi przekreślony, np było 15 zł, jest 10 zł

Konsumenci z drugiej grupy zwracają częściej uwagę na cenę towaru podczas zakupu.

Dostosuj się do wzorca czytania w kształcie litery F

mapy ciepła gorąca heatmap hotjar

To nasza ludzka skłonność do rozpoczynania czytania od lewej strony i przesuwania się w prawo. Tak działa właśnie wzór czytania w kształcie litery F.

Gdy odwiedzający ląduje na stronie, automatycznie zwraca uwagę na elementy umieszczone po lewej stronie, a nie te po prawej stronie i następuje to nawet wtedy, gdy przesunie się wzrokiem dalej w dół.

Wzór w kształcie litery F sugeruje również, że nagłówek witryny przyciąga dużą uwagę. Powinieneś umieścić informacje, takie jak bezpłatna wysyłka, numer kontaktowy, pasek wyszukiwania, gwarancja zwrotu pieniędzy itp. na tych właśnie ważnych pozycjach na szczycie litery F, aby zwiększyć widoczność i zoptymalizować współczynnik konwersji strony/sklepu.

Pokieruj odwiedzających wskazówkami mikro-CTA

Ludzkie oczy mają tendencję do podążania w kierunku, w którym są kierowane. Dlatego tak dobrze podążamy wzrokiem za strzałkami.

A ponieważ wezwanie do działania jest najważniejszym elementem strony, musisz skierować w jego stronę swoich potencjalnych klientów.

Badania eye-trackingowe wykazały, że ważne jest, gdzie patrzą osoby na zdjęciach. Podświadomie ludzie mają tendencję do podążania za wzrokiem badanych i patrzenia w tym samym kierunku.

Spraw, by osoba ze zdjęcia wskazywała palcem, albo patrzyła w kierunku wezwania do działania (lub ważnej informacji, którą chcesz przekazać) i oczywiście przetestuj to (nie musisz wierzyć mi na słowo), aby zobaczyć, jak wpływa ten fakt na współczynnik konwersji.

Zobacz ciekawe badanie z firmy ConversionXL:

eye tracking marketing seo

Otóż przeprowadzili oni badanie, aby sprawdzić, które wizualne wskazówki przyciągają największą uwagę. Stworzyli wariacje strony generującej leady.

Odmiany miały jedną z następujących wskazówek:

  • Człowiek odwracający wzrok od formularza
  • Człowiek patrzący w stronę formularza
  • Strzałka
  • Trójkątna grafika
  • Linia
  • Prominent form? (sorry, ale nie wiem jak to przetłumaczyć. Po Polsku „wybitna forma”). Chodziło o to że dodali mocniejszych kolorów do formularza

Ale do sedna. Jakie były rezultaty?

Najgorzej wypadła sytuacja kiedy człowiek patrzył się w drugim kierunku. Czyli uciekał wzrokiem od formularza. Najlepiej wypadła strzałka.

Hierarchia

Tutaj musisz prześledzić zapisy eye tracking i heatmap aby stwierdzić jakim elementom użytkownicy przypisują największą wagę. Dla Ciebie najważniejsze są CT, od wysłania formularza, po przyciski zakupu czy dodania do koszyka. Więc skup się na tym aby tak właśnie było.

Zrezygnuj z elementów które rozpraszają.

Strategicznie używaj białej przestrzeni

Każda przestrzeń wolna od obrazów lub tekstu to biała przestrzeń (tak się po prostu mówi, nawet jak kolor jest inny, np czarne tło, cały czas używamy angielskiego terminu „white space”).

Odpowiednie użycie pustych elementów zwiększa czytelność i umożliwia naturalny przepływ oczu na stronie. W rezultacie niezbędne elementy strony zyskują niezbędną uwagę i zwiększają szanse na lepszą liczbę konwersji.

Umieszczenie wezwania do działania i nagłówka w białej przestrzeni pomaga wyróżnić je na stronie. Gdy jako tło używasz obrazu, to często odciąga to od wzrok od CTA. Jest to rozpraszacz.

Ale pamiętaj, że zbyt dużo odstępów może również dawać poczucie rozłączenia między elementami strony.

Dostosuj czcionki

To, jak stylizujesz lub prezentujesz swój tekst, sprawia, że ludzie decydują, czy chcą poznać Twoją witrynę i wejść z nią w interakcję, czy nie. Mała czcionka i ciasny tekst, zniechęci ludzi do czytania. Ale samo dbanie o odstępy między tekstami też nie wystarczy.

Nagłówki i podtytuły muszą się wyróżniać, aby dostosować się do zachowania ludzi którzy obecnie zamiast czytać skanują online.

Nadaj więc im odpowiednie znaczniki h1, h2. Używaj krótkich akapitów i zdań oraz stylu i rozmiaru czcionki, które są łatwe do odczytania.

Punktory w tekście przydają się również, jeśli chodzi o szybki przegląd ważnych informacji i faktów dla czytelników. Czasami wiedza, co należy wyboldować, lub podkreślić, może mieć duże znaczenie.

Priorytety pod eye tracking

Podstawą dobrej hierarchii wizualnej jest ustalanie priorytetów, czyli celów witryny, które są zgodne z celami biznesowymi. Przyciski wezwania do działania, formularze do generowania leadów, a nawet niektóre ważne punkty mogą naprawdę dobrze działać w przypadku konwersji.

Zapamiętaj: Ramki przyciągają wzrok do tego, co jest w ich wnętrzu.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Wniosek

Wszystkie powyższe punkty są niezbędne, aby zrozumieć, w jaki sposób należy świadomie kierować wzrok odwiedzających na swoją stronę internetową, aby uzyskać lepsze konwersje.

Musisz jednak przeprowadzić badania eye tracking i upewnić się, że cele biznesowe są dobrze dopasowane do Twoich oczekiwań względem narzędzia do śledzenia wzroku. Ponadto spostrzeżenia, które otrzymujesz ze śledzenia ruchu oczu, powinny być wykorzystywane jako hipotezy, które należy zweryfikować za pomocą testów A/B.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)