Eye tracking UX i marketing – Jak 艣ledzenie ruchu ga艂ek ocznych mo偶e pom贸c w optymalizacji witryny

targetowanie reklam klient贸w
Targetowanie behawioralne czy kontekstowe? -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
3 maja, 2022
jak zwi臋kszy膰 spzeda偶 w sklepie intenretowym konwersje
Ro艣nie ruch, ale nie konwersja? Co zrobi膰? ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
4 maja, 2022
eye tracking marketing seo
Eye tracking 艢ledzenie ruchu ga艂ek ocznych

Eye tracking UX i marketing – Jak 艣ledzenie ruchu ga艂ek ocznych mo偶e pom贸c w optymalizacji witryny

艢ledzenie ruchu ga艂ek ocznych w marketingu umo偶liwia zrozumienie interakcji u偶ytkownika z witryn膮 i stronami docelowymi. Mo偶esz dzi臋ki temu wyci膮gn膮膰 wiele zaskakuj膮cych spostrze偶e艅. Korzystaj膮c ze 艣ledzenia oczu (ang eye tracking) z mapami gor膮ca (heatmap) wychodzisz przed szereg i zyskujesz przewag臋 nad konkurencj膮, poniewa偶 bardzo ma艂o firm w Polsce to wykonuje. Wi臋c maj膮c te informacje opracuj lepsz膮 strategi臋 projektowania swoich stron docelowych.

Czy chcesz lepiej osi膮gn膮膰 swoje cele biznesowe i interesuje Ciebie eye tracking, aby mie膰 realny wgl膮d co przykuwa wzrok na Twojej stronie? Je艣li tak, czytaj dalej.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Co to jest eye tracking [艣ledzenie oczu]?

艢ledzenie miejsc gdzie w臋druje nasz wzrok to proces mierzenia i analizowania wzorc贸w wizualnej uwagi potencjalnych klient贸w, gdy trafiaj膮 do Twojej witryny. Utrwalanie ruch贸w ga艂ek ocznych jest typow膮 miar膮 systemu 艣ledzenia. Zebrane przez pewien czas dane mog膮 dostarczy膰 kluczowych informacji, takich jak miejsca na stronie internetowej lub innych elementach tre艣ci online, kt贸re odwiedzi艂 nasz prospekt i czemu po艣wi臋ci艂 wi臋kszo艣膰 uwagi.

Narz臋dzia analityczne, takie jak mapy ciep艂a, s膮 bardzo przydatne, je艣li chodzi o mapowanie ruch贸w ga艂ek ocznych.

Jak eyetracking mo偶e wp艂yn膮膰 na projekt Twojej witryny?

艢ledzenie ruchu oczu mo偶e dostarczy膰 cennych informacji, takich jak:

  • Jak rozmiar i rozmieszczenie r贸偶nych element贸w strony wp艂ywa na ich uwag臋
  • Jakich cz臋艣ci interfejsu u偶ytkownika brakuje?
  • Gdzie u偶ytkownicy Twojej witryny skupiaj膮 wzrok
  • Jak d艂ugo szukaj膮 zanim klikn膮
  • Jak ich uwaga przenios艂a si臋 z jednego elementu na inny na Twojej stronie internetowej
  • Jak nawiguj膮 po okre艣lonej stronie?

To powiedziawszy, poni偶ej dajemy Tobie dziewi臋膰 sposob贸w wykorzystania eye trackingu w celu ulepszenia projektu witryny i poprawy konwersji.

Wy艣wietlany obszar nie zawsze jest najwa偶niejszy

Ludzie rzadko przewijaj膮 strony internetowe (pewnie pomy艣lisz 偶e to oczywista oczywisto艣膰). Ale je艣li dasz im odpowiednie wskaz贸wki projektowe, aby pobudzi膰 ich ciekawo艣膰 to z ch臋ci膮 b臋d膮 scrollowa膰 bardziej ni偶 na viralowo wci膮gaj膮cym tiktoku czy facebooku.

Na przyk艂ad wielu marketer贸w twierdzi, 偶e umieszczenie wezwa艅 do dzia艂ania w cz臋艣ci strony widocznej na ekranie jest zawsze lepszym rozwi膮zaniem, poniewa偶 szanse na to, 偶e u偶ytkownicy z 艂atwo艣ci膮 je zidentyfikuj膮 i klikn膮, s膮 stosunkowo wysokie.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Ale jak zaczniesz z tym eksperymentowa膰 na swojej witrynie to zobaczysz, 偶e nie zawsze tak jest. Zazwyczaj zale偶y to od motywacji odwiedzaj膮cego. A dzieje si臋 tak 偶e mocny nag艂贸wek, slogan, wideo czy grafika potrafi膮 tak zaciekawi膰 odwiedzaj膮cego, 偶e zdecyduje si臋 przescrollowa膰 ni偶ej i jeszcze lepiej skonwertuje!

Pomy艣l. L膮dujesz na 2 stronach. Jedna od razu m贸wi „wpisz tutaj swoje dane i wy艣lij”, a druga troch臋 clicbaitowo daje interesuj膮cy wst臋p. Ten pierwszy projekt zostanie odrzucony w wi臋kszym stopniu.

Wi臋c Ty u siebie, je艣li po przyjrzeniu si臋 ruchom oczu odbiorc贸w uwa偶asz, 偶e umieszczenie wezwania do dzia艂ania na przyk艂ad u g贸ry, czy po prawej stronie Twojego landinga nie zapewnia oczekiwanej liczby klikni臋膰, to zmie艅 pozycj臋 przycisku.

Opracuj hipotez臋 i przeprowad藕 test A/B.

Wyklucz zgadywanie i korzystaj z rzeczywistych danych.

Wizualizacje przyci膮gaj膮 uwag臋 natychmiast (lepiej ni偶 tekst)

Nasze m贸zgi s膮 znacznie bardziej pobudzone gdy kto艣 opowiada historie ni偶 podaje suche fakty, zw艂aszcza gdy towarzysz膮 im obrazy i filmy. Powodem jest to, 偶e ludzie s膮 bardziej przyci膮gani do wizualizacji, poniewa偶 wzbogaca to nasze wra偶enia.

Twoi potencjalni klienci zazwyczaj najpierw patrz膮 na obraz, a nast臋pnie czytaj膮 tekst, je艣li wizualizacje s膮 wystarczaj膮co dobre. Dzi臋ki takiemu ludzkiemu zachowaniu mo偶esz u艂atwi膰 sobie wzrost wsp贸艂czynnik贸w konwersji poprzez przyspieszenie procesu podejmowania decyzji przez potencjalnych klient贸w.

Co wi臋cej, znaczenie ma umiejscowienie Twoich wizualizacji i rodzaje z kt贸rych korzystasz.

Zastosuj zasad臋 kontrastu

Jedne z najbardziej viralowych zdj臋膰 to te 鈥瀙rzed-po鈥. Dlaczego? Poniewa偶 po pierwsze pokazuj膮 du偶膮 przepa艣膰 w wynikach gdy kto艣 zaczyna艂 i gdy sko艅czy艂, a tak偶e pozwalaj膮 na 艂atwe por贸wnanie i zmuszaj膮 ludzi do zwr贸cenia uwagi.

Istnieje sporo bada艅 w kt贸rych prezentuje si臋 dwa warianty ceny:

  • jeden zwyk艂y, np 10 z艂
  • drugi przekre艣lony, np by艂o 15 z艂, jest 10 z艂

Konsumenci z drugiej grupy zwracaj膮 cz臋艣ciej uwag臋 na cen臋 towaru podczas zakupu.

Dostosuj si臋 do wzorca czytania w kszta艂cie litery F

mapy ciep艂a gor膮ca heatmap hotjar

To nasza ludzka sk艂onno艣膰 do rozpoczynania czytania od lewej strony i przesuwania si臋 w prawo. Tak dzia艂a w艂a艣nie wz贸r czytania w kszta艂cie litery F.

Gdy odwiedzaj膮cy l膮duje na stronie, automatycznie zwraca uwag臋 na elementy umieszczone po lewej stronie, a nie te po prawej stronie i nast臋puje to nawet wtedy, gdy przesunie si臋 wzrokiem dalej w d贸艂.

Wz贸r w kszta艂cie litery F sugeruje r贸wnie偶, 偶e nag艂贸wek witryny przyci膮ga du偶膮 uwag臋. Powiniene艣 umie艣ci膰 informacje, takie jak bezp艂atna wysy艂ka, numer kontaktowy, pasek wyszukiwania, gwarancja zwrotu pieni臋dzy itp. na tych w艂a艣nie wa偶nych pozycjach na szczycie litery F, aby zwi臋kszy膰 widoczno艣膰 i zoptymalizowa膰 wsp贸艂czynnik konwersji strony/sklepu.

Pokieruj odwiedzaj膮cych wskaz贸wkami mikro-CTA

Ludzkie oczy maj膮 tendencj臋 do pod膮偶ania w kierunku, w kt贸rym s膮 kierowane. Dlatego tak dobrze pod膮偶amy wzrokiem za strza艂kami.

A poniewa偶 wezwanie do dzia艂ania jest najwa偶niejszym elementem strony, musisz skierowa膰 w jego stron臋 swoich potencjalnych klient贸w.

Badania eye-trackingowe wykaza艂y, 偶e wa偶ne jest, gdzie patrz膮 osoby na zdj臋ciach. Pod艣wiadomie ludzie maj膮 tendencj臋 do pod膮偶ania za wzrokiem badanych i patrzenia w tym samym kierunku.

Spraw, by osoba ze zdj臋cia wskazywa艂a palcem, albo patrzy艂a w kierunku wezwania do dzia艂ania (lub wa偶nej informacji, kt贸r膮 chcesz przekaza膰) i oczywi艣cie przetestuj to (nie musisz wierzy膰 mi na s艂owo), aby zobaczy膰, jak wp艂ywa ten fakt na wsp贸艂czynnik konwersji.

Zobacz ciekawe badanie z firmy ConversionXL:

eye tracking marketing seo

Ot贸偶 przeprowadzili oni badanie, aby sprawdzi膰, kt贸re wizualne wskaz贸wki przyci膮gaj膮 najwi臋ksz膮 uwag臋. Stworzyli wariacje strony generuj膮cej leady.

Odmiany mia艂y jedn膮 z nast臋puj膮cych wskaz贸wek:

  • Cz艂owiek odwracaj膮cy wzrok od formularza
  • Cz艂owiek patrz膮cy w stron臋 formularza
  • Strza艂ka
  • Tr贸jk膮tna grafika
  • Linia
  • Prominent form? (sorry, ale nie wiem jak to przet艂umaczy膰. Po Polsku „wybitna forma”). Chodzi艂o o to 偶e dodali mocniejszych kolor贸w do formularza

Ale do sedna. Jakie by艂y rezultaty?

Najgorzej wypad艂a sytuacja kiedy cz艂owiek patrzy艂 si臋 w drugim kierunku. Czyli ucieka艂 wzrokiem od formularza. Najlepiej wypad艂a strza艂ka.

Hierarchia

Tutaj musisz prze艣ledzi膰 zapisy eye tracking i heatmap aby stwierdzi膰 jakim elementom u偶ytkownicy przypisuj膮 najwi臋ksz膮 wag臋. Dla Ciebie najwa偶niejsze s膮 CT, od wys艂ania formularza, po przyciski zakupu czy dodania do koszyka. Wi臋c skup si臋 na tym aby tak w艂a艣nie by艂o.

Zrezygnuj z element贸w kt贸re rozpraszaj膮.

Strategicznie u偶ywaj bia艂ej przestrzeni

Ka偶da przestrze艅 wolna od obraz贸w lub tekstu to bia艂a przestrze艅 (tak si臋 po prostu m贸wi, nawet jak kolor jest inny, np czarne t艂o, ca艂y czas u偶ywamy angielskiego terminu „white space”).

Odpowiednie u偶ycie pustych element贸w zwi臋ksza czytelno艣膰 i umo偶liwia naturalny przep艂yw oczu na stronie. W rezultacie niezb臋dne elementy strony zyskuj膮 niezb臋dn膮 uwag臋 i zwi臋kszaj膮 szanse na lepsz膮 liczb臋 konwersji.

Umieszczenie wezwania do dzia艂ania i nag艂贸wka w bia艂ej przestrzeni pomaga wyr贸偶ni膰 je na stronie. Gdy jako t艂o u偶ywasz obrazu, to cz臋sto odci膮ga to od wzrok od CTA. Jest to rozpraszacz.

Ale pami臋taj, 偶e zbyt du偶o odst臋p贸w mo偶e r贸wnie偶 dawa膰 poczucie roz艂膮czenia mi臋dzy elementami strony.

Dostosuj czcionki

To, jak stylizujesz lub prezentujesz sw贸j tekst, sprawia, 偶e ludzie decyduj膮, czy chc膮 pozna膰 Twoj膮 witryn臋 i wej艣膰 z ni膮 w interakcj臋, czy nie. Ma艂a czcionka i ciasny tekst, zniech臋ci ludzi do czytania. Ale samo dbanie o odst臋py mi臋dzy tekstami te偶 nie wystarczy.

Nag艂贸wki i podtytu艂y musz膮 si臋 wyr贸偶nia膰, aby dostosowa膰 si臋 do zachowania ludzi kt贸rzy obecnie zamiast czyta膰 skanuj膮 online.

Nadaj wi臋c im odpowiednie znaczniki h1, h2. U偶ywaj kr贸tkich akapit贸w i zda艅 oraz stylu i rozmiaru czcionki, kt贸re s膮 艂atwe do odczytania.

Punktory w tek艣cie przydaj膮 si臋 r贸wnie偶, je艣li chodzi o szybki przegl膮d wa偶nych informacji i fakt贸w dla czytelnik贸w. Czasami wiedza, co nale偶y wyboldowa膰, lub podkre艣li膰, mo偶e mie膰 du偶e znaczenie.

Priorytety pod eye tracking

Podstaw膮 dobrej hierarchii wizualnej jest ustalanie priorytet贸w, czyli cel贸w witryny, kt贸re s膮 zgodne z celami biznesowymi. Przyciski wezwania do dzia艂ania, formularze do generowania lead贸w, a nawet niekt贸re wa偶ne punkty mog膮 naprawd臋 dobrze dzia艂a膰 w przypadku konwersji.

Zapami臋taj: Ramki przyci膮gaj膮 wzrok do tego, co jest w ich wn臋trzu.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Wniosek

Wszystkie powy偶sze punkty s膮 niezb臋dne, aby zrozumie膰, w jaki spos贸b nale偶y 艣wiadomie kierowa膰 wzrok odwiedzaj膮cych na swoj膮 stron臋 internetow膮, aby uzyska膰 lepsze konwersje.

Musisz jednak przeprowadzi膰 badania eye tracking i upewni膰 si臋, 偶e cele biznesowe s膮 dobrze dopasowane do Twoich oczekiwa艅 wzgl臋dem narz臋dzia do 艣ledzenia wzroku. Ponadto spostrze偶enia, kt贸re otrzymujesz ze 艣ledzenia ruchu oczu, powinny by膰 wykorzystywane jako hipotezy, kt贸re nale偶y zweryfikowa膰 za pomoc膮 test贸w A/B.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)