Efekt sieciowy (ang. network effect, network externality lub demand-side economies of scale)- co to efekt sieciowy?

Efekt sieciowy (ang. network effect, network externality lub demand-side economies of scale)- co to efekt sieciowy?

Efekt sieciowy efekt sieci

Czym jest efekt sieci?

Efekt sieci, czyli z języka angielskiego network effect lub demand-side economies of scale, jest to teoria o wpływie ilości konsumentów na wartość danego dobra. Teoria odnosi się do najróżniejszych dóbr, które na przestrzeni lat dały zarobić inwestorom, gdy doszło do ich zwiększonej adopcji wśród społeczeństwa. Adopcja może dotyczyć najróżniejszej rzeczy, która w danym momencie jest znana wśród mniejszego grona osób.

Jeśli dane dobro staje się popularne, to wcześniejsi konsumenci odnoszą z tego korzyść. Wśród przykładów skuteczności efekty sieciowego można wymienić adaptacje wśród ludzi telefaksu, telefonu lub Internetu. Efekt sieciowy może się pojawić wśród najróżniejszych systemów oddanych do użytku społeczeństwu. Często są to systemy podobne, które jednocześnie różnią się od siebie poszczególnymi elementami i konkurują ze sobą. Za sukces poszczególnej sieci z reguły odpowiada jej przydatność i akceptacja przez konsumentów. Im lepsza jakość danego dobra, tym prawdopodobnie lepiej przyjmie się na rynku. Ciekawym przypadkiem związanym z efektem sieciowym jest pojawienie się klawiatury QWERTY.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Jest to klawiatura, która przyjęła się praktycznie w większości krajach. W Europie jest to podstawowa klawiatura, którą używa się wszędzie. Wspomniana klawiatura posiada charakterystyczny układ liter, które znajdują się w alfabecie łacińskim. Klawiaturę QWERTY zaczęto używać powszechnie do pisania i stała się nieodłącznym elementem produkowanych komputerów. Wynalazcą układu liter w klawiaturze QWERTY był amerykański dziennikach nazywający się Christopher Latham Sholes.

Miało to miejsce w 1878 roku, gdzie natychmiast opatentowano pierwsze urządzenie służące do pisania i bazujące na omawianym układzie liter. Wynalazek znacząco ułatwił sposób pisania na klawiaturze, co przeniosło się na przyspieszenie jego adaptacji. W ten sposób klawiatura poniekąd zdeklasowała konkurencję na rynku i została zaadoptowana w licznych krajach. Można tutaj zaobserwować klasyczny przykład działania efektu sieciowego, który powoduje zwiększoną adaptację danego wynalazku, poprzez zwiększenie ilości konsumentów korzystających z niego. Klawiatura QWERTY poprzez powszechną adaptację i działanie efektu sieci stała się standardem wśród urządzeń tego typu.

Konkurencyjne firmy pracujące nad inną technologią nie były w stanie zagrozić temu wynalazkowi. Efekt sieciowy to częsty sposób na to, aby dane przedsiębiorstwo wybiło się ze swoim produktem na rynku. Jest to poniekąd darmowy sposób reklamowania danego produktu przez spowodowanie efektu sieciowego. Efekt sieciowy nie zawsze działa w sposób sprzyjający ludziom. Niekiedy firmy próbują wykorzystać ten efekt dla swoich korzyści, gdzie jednocześnie szkodzą swoim konsumentom.

Obecna polityka stara się uregulować rynek, aby efekt sieciowy nie był nadmiernie wykorzystywany. Efekt sieci pojawia się w wielu miejscach, gdy spojrzymy na najróżniejsze dziedziny życia. Aktualnie historia pokazała pojawienie się efektu sieciowego w przypadku radia, telewizji lub telekomunikacji. Efekt sieciowy pojawił się także w przypadku adaptacji Internetu, oprogramowania, wykorzystania kart kredytowych lub sprzętu komputerowego. Niekiedy do czynienia z efektem sieciowym mamy w przypadku giełd. Warto tutaj wspomnieć, iż efekt sieciowy może przyczynić się do tego, że inwestorzy inwestujący w dane dobro znacząco zwiększą swoje zyski.

Jakie są rodzaje efektów sieciowych?

Efekt sieci to zjawisko, które można podzielić na dwa rodzaje. Mamy tutaj do czynienia z bezpośrednim lub pośrednim działaniem efektu sieciowego. W przypadku działania bezpośredniego dochodzi w momencie, gdy efekt siedzi wzajemnie się uzupełnia. Kolejni konsumenci sprawiają, iż wartość danego dobra rośnie w górę i działa na korzyść wszystkich osób. Im więcej osób zacznie korzystać z danego dobra, tym szybciej stanie się ono powszechnie wykorzystywane i użyteczne.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Przykładem jest tutaj sieć telekomunikacyjna, która jest wydajniejsza w momencie, gdy więcej osób z niej korzysta. Obecnie sieć telekomunikacyjna rozwinęła się do tego stopnia, że mamy z nią do czynienia praktycznie wszędzie. Innym przykładem może być nauka języka obcego. W sytuacji, gdy dana osoba nauczyła się języka obcego, to korzystne dla niej jest większe wykorzystanie go wśród innych ludzi. Jeśli z danym językiem obcym posługuje się wiele osób, to odbija się to z korzyścią dla całej sieci.

Odwrotnie, gdy dany język zna mniejsza ilość osób, to jego przydatność okaże się znacznie mniejsza. Korzystne dla poszczególnej jednostki jest to, aby ilość osób posługujących się danym językiem była możliwie największa. Pośredni efekt sieciowy to kolejny rodzaj, który należy wymienić w przypadku tego zjawiska. W tym wypadku poszczególne systemy oddziałują na siebie i mają wpływ na swój rozwój. Dane dobro poprzez swój rozwój rozwój może korzystnie wpłynąć na inne. Warto tutaj wspomnieć, iż efekt sieciowy może pojawić się w najróżniejszych technologiach. Aktualnie jednym z najpopularniejszych przykładów pojawienia się efektu sieci mogą być kryptowaluty.

W tym wypadku mamy to czynienia z nowatorską technologią, gdzie wykorzystywany jest blockchain. Technologia blockchain jest stosunkowo młoda i zanotowała ogromny rozwój na przestrzeni ostatnich lat. Początek tej technologii dała kryptowaluta o nazwie Bitcoin, która wpłynęła na rozwój kolejnych łańcuchów. Kolejnym projektem była kryptowaluta Ethereum, Solna lub inne niezależne łańcuchy, które powstawały niezależnie. Każda z wymienionych kryptowalut opiera się na własnym łańcuchu, gdzie ilość użytkowników wpływa na jego zastosowanie i popularność.

Działanie tej technologii jest trwałe, niskie w kosztach i niezależne od innych podmiotów. Na przestrzeni lat efekt sieci wpłynąć na zarobki poszczególnych inwestorów w tej branży. Kolejni użytkownicy wpływali na rozwój rynku i zwiększenie kierowanego tam kapitału. Adopcja technologii blockchain i kryptowalut odbywa się stopniowo, a każdego roku kolejni użytkownicy zaczynają z niej korzystać. Jest to klasyczny przykład efektu sieciowego, który podobnie kreował się w przypadku zastosowania Internetu. Rozwój Internetu również odbywał się stopniowo, aż stał się powszechnie wykorzystywany na całym świecie.

Rozwój technologii jest często ściśle zależny od pojawienia się efektu sieciowego. Kolejni użytkownicy przyczyniają się do rozwoju danej technologii i poniekąd tworzą jej darmowy marketing. Efekt sieci jest tutaj przykładem pozytywnego wpływu na adaptację danej technologii i jej korzystnym oddziaływaniu na funkcjonowanie globalnego społeczeństwa. 

Jakie skutki daje efekt sieciowy?

Teoria omawiająca szerzej efekt sieciowy pojawiła się w momencie, gdy gwałtownie zaczął się rozwijać rynek związany z usługami telekomunikacyjnymi. Pierwszą osobą, która wprowadziła pojęcie efektu sieciowego do powszechnego nazewnictwa był Jeffrey H. Rohlfs. Zauważono wtedy, iż ceny poszczególnych dóbr często są zależne od działania efektu sieciowego.

Efekt sieci wpływa na sposób funkcjonowania danej grupy ludzi i może odpowiadać za ich decyzje zakupowe. Często dochodzi tutaj do wzajemnego oddziaływania na siebie, gdzie dochodzi do nieracjonalnych decyzji zakupowych. Działanie efektu sieciowego może niekiedy doprowadzić do sytuacji, gdy dana grupa ludzi podejmuje nierozsądne decyzje, które przypominają owczy pęd.

Wspomniany owczy pęd to popularne pojęcie, które wykreowało się w stosunku do ludzi, którzy nie zastanawiają się przed podjęciem decyzji o zakupie. Decyzja o zakupie danego dobra często jest podyktowane jedynie faktem, że ktoś inny już tego dokonał. Idealnym przykładem jest tutaj giełda i powiązany z nią rynek kryptowalut. Ludzie nierzadko kupują akcje poszczególnych firm lub tokeny projektów kryptowalutowych, gdzie wcześniej ich nieanalizują. Dana grupa ludzi podąża za jedynie chwilowym trendem, aby możliwie najszybciej wygenerować zyski. Jest to przykład wzajemnego napędzania swoich zachowań, które są charakterystyczne dla efektu sieciowego.

Aktualnie zjawisko efektu sieci można zaobserwować w licznych branżach, które działają na rynku. Poszczególne sektory gospodarek wykorzystują efekt sieci dla swoich korzyści. Najczęściej omawiany efekt pojawia się w przypadku nowych rozwiązań technologicznych, które są w stanie radykalnie zmienić dotychczasowy sposób funkcjonowania ludzi. Nowoczesne technologie niejednokrotnie wykorzystywały efekt sieci do tego, aby szybciej wprowadzić swoje rozwiązania do powszechnego zastosowania. W większości przypadków działanie efektu sieciowego odbiło się pozytywnie na społeczeństwie, a poszczególne wynalazki przyjęły się i funkcjonują do dnia obecnego. Idealnym przykładem jest tutaj obecne wszędzie radio, telewizja lub Internet. Poszczególne wynalazki zmieniły świat i ułatwiły ludziom codzienną egzystencję.

Jak efekt sieci wpłynął na rozwój telekomunikacji?

Telekomunikacja wywarła ogromny wpływ na sposób w jaki funkcjonuje dzisiejsza ludzkość. Sposób komunikacji pomiędzy ludźmi znacząco się poprawił, a środki łączności umożliwiły kontakt z najdalszych zakątków świata. W ten sposób ludzie mogą przekazywać sobie najróżniejsze informacje w prosty sposób i kontaktować się ze sobą o każdej porze. Termin związany z telekomunikacją został stworzony przez francuskiego inżyniera Édouarda Estaunié.

Rozwój telekomunikacji stworzył również inny termin, który jest charakterystyczny dla nowych technologii. Efekt sieci to pojęcie, które zostało po raz pierwszy użyte do opisania rozwoju telekomunikacji. Literatura światowa opisująca efekt sieciowy często wykorzystuje rozwój telekomunikacji, jako idealny przykład tego zjawiska. W przypadku telekomunikacji efekt sieciowy był warunkiem do tego, aby omawiana technologia mogła znaleźć zastosowanie wśród ludzi. Każdy człowiek korzystający z tej technologii musiał znaleźć inną osobę, która mogła wejść z nim w kontakt.

Poprzez zaangażowanie kolejnej osoby sieć się rozwijała i stawała się wydajniejsza. Pojedyncza osoba nie miały żadnego wpływu na rozwój sieci i jednocześnie nie mogła z niej korzystać. Rozmowa mogła dojść do skutku jedynie w sytuacji, gdy po drugiej stronie sieci był inny użytkownik. Zwiększająca się nieustannie liczba użytkowników sieci sprawiła, iż stała się ona powszechnie wykorzystywana. Początkowo poszczególne sieci zależne od różnych firm telekomunikacyjnych działały niezależnie.

Niektóre osoby w celu ułatwienia sobie kontaktu musiały posiadać dwa telefony lub więcej urządzeń. Telekomunikacja znacząco się rozwinęła od tego momentu i obecnie przeżywa swój rozkwit. Efekt sieciowy przyspieszył ten proces i ułatwić globalną współpracę firm powiązanych z telekomunikacją. Jedną z czołowych postaci mających wpływ na rozwój telekomunikacji miał szkocki wynalazca Alexander Graham Bell. Naukowiec pochodzący ze Szkocji wynalazł telefon, który działał bez użycia kabla. Technologia wynaleziona przez szkockiego naukowca działa do dzisiaj i stała się powszechnie wykorzystywana.

Jakie są przykłady pojawienia się efektu sieci?

Efekt sieci to zjawisko, które jest charakterystycznie dla przedsiębiorstw powiązanych z branżą informatyczną. Firmy działające w tym sektorze wykorzystały efekt sieciowy do tego, aby zwiększyć swoje zyski i spopularyzować nową technologię. W tym wypadku taką technologią był Internet, oprogramowanie do komputerów i powstanie pierwszego systemu operacyjnego.

Firmą, która przodowała w rozwoju sprzętu komputerowego i systemów operacyjnych była Microsoft. Jest to amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne, które została założone w 1975 roku. Do założenia firmy doszło w miejscowości Albuquerque w stanie Nowy Meksyk. Firma Microsoft Corporation specjalizowała się w produkcji systemów operacyjnych i popularnego do dziś oprogramowania biurowego o nazwie Microsoft Office.

Jednym z większych projektów tej firmy było stworzenie systemu operacyjnego Microsoft Windows, które zmieniły rynek i wpłynęło na sprzedaż sprzętu komputerowego. Systemy operacyjne stworzone przez amerykańską firmę informatyczną są powszechnie znane i wykorzystywane w komputerach. Przedsiębiorstwo Microsoft w pewien sposób zdominowało rynek, a następnie zaczęło kreować trendy.

Aktualnie firma założona przez Paula Allena i Billa Gatesa generuje przychody rzędu miliardów dolarów. W przypadku firmy Microsoft można zaobserwować wpływ efektu sieciowego na powszechną adaptację ich sprzętu komputerowego, oprogramowania i systemów operacyjnych. Produkowany przez amerykańską firmę informatyczną system operacyjny stał się powszechnie wykorzystywany, a ludzie wzajemnie go sobie polecali.

Odbiło się to na programistach, którzy tworzyli pod systemy operacyjne od firmy Microsoft swoje oprogramowania i aplikacje. Warto tutaj wspomnieć, iż programiści i firmy tworzące oprogramowanie działają na systemach operacyjnych, które są najpopularniejsze. W ten sposób efekt sieciowy wpływa na rozwój danej firmy i adaptację jej technologii. Ludzie korzystający z danego rozwiązania przyczynili się do tego, iż poniekąd doszło do przejęcia znacznej części rynki. W późniejszych latach przedsiębiorstwo Microsoft musiało zmagać się z zarzutami, co posiadanie monopolu na rynku.

Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych wytoczył amerykańskiej firmie informatycznej proces antymonopolowy. Zarzutem było ograniczenie możliwości wejścia na rynek innym firmom, które mogły stanowić konkurencję i wyzwanie dla Microsoft Corporation. W czasie procesu użyto argumentu, który szerzej omawiał efekt sieciowy i jego wpływ na branżę informatyczną.

Produkcja oprogramowania była w pełni zdominowana przez jedną markę, która wykorzystała efekt sieciowy w korzystny dla siebie sposób. Warto tutaj wspomnieć, iż w czasie procesu, który został wytoczony przez Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych stwierdzono, że firma Microsoft miała świadomość działania omawianego efektu. Amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne celowo wykorzystywało ten efekt do zwiększenia zysków i przejęcia rynku.

W tym wypadku zdominowanie rynku przez jedną firmę nie było korzystne dla zwykłych ludzi. Efekt sieciowy to zjawisko, które nieustannie się pojawia w sektorze informatycznym i jest często wykorzystywane przez przedsiębiorstwa. Innym przykładem pojawienia się efektu sieci jest omawiana wcześniej klawiatura QWERTY.

Wspomniana klawiatura stała się standardem przy produkcji sprzętu komputerowego. Inne klawiatury nie są w stanie przejąć rynku i praktycznie nie spotyka się ich. Na rynku istnieją inne rozwiązania technologiczne, ale efekt sieciowy ograniczył ich wpływ do minimum. Przykładem jest klawiatura Dvoraka, która została opatentowana w 1936 roku.

August Dvorak i William Dealey stworzyli wspólnie klawiaturę, która wykorzystuje inny układ liter, niż powszechnie wykorzystywany QWERTY. Zaprojektowaną alternatywą dla popularnej klawiatury QWERTY praktycznie nikt nie jest zainteresowany. Efekt sieciowy odpowiada tutaj za powszechnie przyjęcie konkretnej klawiatury i jej wykorzystanie wśród ludzi. Efekt sieciowy miał również miejsce w latach siedemdziesiątych, gdy pojawiły się różne możliwości zapisu obrazu i dźwięku. Ludzie dostali możliwość korzystania z dwóch formatów zapisywania treści na taśmach magnetycznych.

Pierwszym rodzajem zapisu był Betamax, który powstał w podobnych latach co VHS. Sposób zapisywania Betamax został oddany do użytku 1975 roku. Część ludzi chętnie wykorzystywała ten system do zapisywania amatorskich wideo na kasetach do magnetowidów. Konkurencyjnym formatem zapisu był VHS, czyli metoda która została oddana do użytku w 1976 roku. Był to powszechnie wykorzystywany standard zapisu dostępnych wtedy kaset wideo.

Betamax był uważany przez znaczną część ekspertów za lepszy system do zapisywania materiałów wideo na kasetach. Efekt sieci wpłynął tutaj na adaptację poszczególnego formatu zapisywania materiałów wideo na kasetach. Firma sony odpowiadająca za rozwój Betamax z czasem zrezygnowała z promocji swojego rozwiązania. Przewagą VHS był możliwość zapisywania dłuższego materiału wideo. System Betamax charakteryzował się z kolei lepszą jakością dźwięku i obrazu. Przez lata oba formaty walczyły ze sobą o rynek, ale w konsekwencji Betamax przegrał ten pojedynek.

W wypożyczalniach na terenie Stanów Zjednoczonych przestały pojawiać się kasety, które zapisywały w formacie Betamax. Efekt sieciowy uniemożliwił firmie Sony rozwój swojego formatu zapisywania. Klienci znacznie częściej wybierali gorszy format zapisy, który był oferowany przez kasety VHS. Efekt sieci spowodował tutaj stworzenie infrastruktury, który sprzyjała kasetą z formatem zapisu VHS.

Mniejsze grono osób, które ceniły sobie wysoką jakość zapisywania obrazu przez Betamax musiały przejść na drugą opcję. Na rynku był dostępny jedynie sprzęt, który wspierał rozwój VHS. Niestety jest to przykład efektu sieciowego, gdzie jego działanie było poniekąd niekorzystne. Oba formaty przejawiały pewne zalety, które klienci mogli wykorzystać do swoich celów. W przypadku Betamax pomimo krótszych materiałów ich obraz oraz dźwięk był znacznie lepszy.

VHS prezentowała gorszy obraz i dźwięk, ale materiały wideo mogły być dłuższe. Efekt sieciowy uniemożliwił skutecznie rozwój jednego formatu. Ludzie samodzielnie wybrali daną technologię, gdyż zaczęli ją sobie wzajemnie polecać. Zadziałał tutaj efekt sieciowy, który spowodował wśród konsumentów owczy pęd. Mniejsza grupa ludzi, która wolała inne rozwiązanie nie mogła tutaj w żaden sposób wpłynąć na rynek.

Czy efekt sieciowy miał wpływ na rozwój Internetu?

Zjawisko jakim jest efekt sieciowy jest często obserwowane wśród technologii używanych obecnie i stworzonych przez ostatnie lata. Aktualnie najlepszym przykładem na wpływ efektu sieciowego jest Internet. Rozwój sieci był zależny od efektu sieciowego i coraz większej liczby użytkowników. Internet nie mógłby się rozwijać, gdyby jego liczba użytkowników stopniowo nie wzrastała. Początkowo Internet miał służyć wojsku, aby ułatwić komunikację. Technologia została jednak oddana do powszechnego użytku, gdzie szybko doszło do jej adaptacji wśród ludzi. Na przestrzeni lat ilość osób korzystających z Internetu rosła, co przyspieszyło adaptację.

Powstały liczne przedsiębiorstwa z branży informatycznej, które wspierały rozwój technologii i jednocześnie mogły na niej zarabiać. Efekt sieciowy jest tutaj obserwowany od początku powstania Internetu do momentu, gdy stał się globalną technologią. Każdy kolejny komputer, który został podłączony sieci wpłynął na jej rozwój. Internet jest technologią, która w znaczący sposób ułatwiła komunikację pomiędzy ludźmi i wpłynęła na telekomunikację.

Od momentu powstania sieci ARPANET w 1963 roku, którą uważa się za filar Internetu można zaobserwować gwałtowny przeskok w technologii. Za rozwój technologii odpowiadają w tym wypadku ludzie, którzy stali się klasycznym przypadkiem działania efektu sieci. Obecnie omawiany efekt jest często obserwowany wśród inwestorów. Ludzie zajmujący się inwestowaniem często dają się ponieść zjawisku, jakim jest efekt sieciowy. Wśród inwestorów pojawia się owczy pęd w sytuacji, gdy dane aktywo rośnie i daje zarobić. Inwestorzy nie analizują danego aktywa, a patrzą jedynie na inne osoby, które podejmują określoną decyzję.

Efekt sieci może być tutaj wykorzystany do tego, aby nadmiernie wycenić dane aktywo. Niekiedy omawiany efekt może doprowadzić do sytuacji, gdy dane aktywo będzie posiadało nieadekwatną wycenę. W konsekwencji dochodzi do przegrzania rynku i gwałtownych spadków. Efekt sieciowy może doprowadzić inwestorów do wygenerowania niepożądanych strat finansowych.

W większości przypadków efekt sieciowy to pozytywne zjawisko, które wspiera rozwój technologii, ich adaptację i korzystny wpływ na ludzi. Żyjąca obecnie ludzkość zawdzięcza temu zjawisku liczne innowacje, które ułatwiły im codzienną egzystencję.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!