Search Intent SEO: Jak analizować i optymalizować swoją stronę, lub sklep

Pozycjonowanie produktów w sklepie internetowym
Projekt sklepu internetowego, aby mieć wysokie konwersje (struktura i design)
10 maja, 2022
Mapa ciepła w analityce internetowej heatmap
Topical Authority – czym jest i jak wpływa na SEO stron w internecie
13 maja, 2022
Mapa ciepła w analityce internetowej heatmap
Search Intent SEO

Search intent, a user intent, czyli zamiar wyszukiwania

SEO (ang. search engine optimization), potocznie nazwane jako pozycjonowanie stron internetowych to sposób na zwiększenie „darmowego-organicznego” ruchu w Twojej witrynie. Dzięki wysokiej pozycji w Google przyciągasz do swojej firmy online więcej osób, co prowadzi do większej sprzedaży, większej liczby leadów i powracających użytkowników.

Ale, aby przyciągnąć ludzi do swojej strony, musisz zoptymalizować treść pod kątem właściwych słów kluczowych.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Jednak pamiętaj: jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na pozycję w rankingu, przekonać ludzi do kupowania Twoich rzeczy, subskrypcji newslettera email, czy nawet powrotu do Twojej witryny, to absolutnie MUSISZ brać pod uwagę search intent (intencję wyszukiwania, zamiar wyszukujących). W tym artykule powiemy Ci, czym jest search intent SEO i jak możesz zoptymalizować swoje treści pod kątem tego co wyszukują użytkownicy.

Co to jest search intent SEO?

Search intent w SEO (lub intencja wyszukującego użytkownika, zamiar użytkownika, zamiar odbiorców) to termin używany do opisania celu naszego wyszukiwania online. To jest powód, dla którego ktoś przeprowadza określone wyszukiwanie. W końcu każdy, kto szuka w Internecie, ma nadzieję, że coś znajdzie.

Ale intencji może być wiele:

  • Może ktoś szuka odpowiedzi na swoje pytanie?
  • Może chcą odwiedzić określoną stronę internetową?
  • A może szukają czegoś w sklepie online, bo chcą coś kupić?

Wiele z tego typu wyszukiwań jest częścią podróży zakupowej klienta online, ale często reprezentują one różne etapy.

Przez lata Google ciągle ulepsza swój algorytm, aby móc określić zamiar wyszukiwania ludzi. Google chce rankować strony, które najlepiej pasują do wyszukiwanego hasła, ale także do intencji wyszukującego użytkownika powiązanej z zapytaniem. Dlatego musisz upewnić się, że Twój produkt, post lub strona pasuje do intencji Twoich odbiorców, którzy szukają czegoś konkretnego.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

4 rodzaje search intent w SEO

Istnieje kilka różnych typów intencji wyszukiwania. Przejdziemy do czterech najczęściej używanych:

Intencja Komercyjna (commercial intent)

Niektórzy ludzie mają zamiar kupić w przyszłości i korzystają z Internetu do wyszukiwania informacji. Jaka lodówka może być najlepsza? Która firma w mieście najlepiej naprawia rowery? Ci ludzie również mają zamiar transakcyjny (o tym za chwilę), ale potrzebują więcej czasu i przekonania. Tego typu intencje wyszukiwania są zwykle nazywane komercyjnymi intencjami dochodzenia informacji.

Przykładowe zapytania komercyjne: „przewodnik po warszawie”, „pożyczki online”.

Intencja informacyjna (informational intent)

Chyba najwięcej wyszukiwań w Internecie przeprowadzają ludzie szukający informacji. Mogą to być informacje o dostępnym hotelu, informacje o uniwersytetach, informacje jak założyć swój ecommerce w internecie, są tego miliony, ale już wiesz co mam na myśli. Osoby z intencją informacyjną mają konkretne pytanie lub chcą dowiedzieć się więcej na określony temat. Powinieneś mieć świadomość, że rozumienie search intent użytkownika przez algorytm Google idzie znacznie dalej niż po prostu pokazywanie wyników, które dostarczają informacji na temat konkretnej frazy kluczowej wpisanej do przeglądarki. Google rozpoznaje na przykład, że ludzie szukający „makaron jajeczny” najprawdopodobniej szukają sklepu gdzie taki kupić, albo przepisu kulinarnego, a nie strony wikipedii na temat kto taki makaron wynalazł.

Google rozumie nawet, że w przypadku niektórych wyszukiwanych haseł, przydatne jest dołączanie filmów i obrazów.

Przykładowe zapytania informacyjne: „objawy choroby”, „jak ugotować zupę z dynii”.

Intencja nawigacyjna (navigational intent)

Kolejny rodzaj intencji wyszukiwania to intencja nawigacyjna. Osoby z tym zamiarem chcą odwiedzić konkretną witrynę. Na przykład osoby, które wpisują „tiktok” w wyszukiwarce, chcą zazwyczaj wejść na główną stronę tego portalu.

Musisz więc mieć pewność, że Twoja witryna może zostać znaleziona, gdy ktoś wyszukuje nazwę Twojej firmy w Internecie.

Także jeśli nazwiesz swoją firmę „NIKE”, tak jak starożytna bogini albo chyba najpopularniejsza firma która produkuje buty to raczej nie pojawisz się na pierwszych pozycjach po wpisaniu tej frazy.

Pamiętaj, że wysoka pozycja w rankingu dla hasła nawigacyjnego jest korzystna głównie wtedy, gdy Twoja strona jest witryną, której szukają ludzie.

Przykładowe zapytania nawigacyjne: „reebok”, „instagram”, „millenium bank logowanie”, „strona urząd skarbowy Łódź”.

Intencja transakcyjna (transactional intent)

Kolejny typ search intent to intencja transakcyjna. Wiele osób kupuje rzeczy w internecie i przegląda strony online, aby znaleźć najlepszy zakup. Ludzie szukają czegoś z zamiarem dokonania transakcji, gdy ich celem jest kupienie w danym momencie. Często oznacza to, że już dokładnie wiedzą, co chcą i po prostu są gotowi od razu przejść na stronę tego produktu.

Przykładowe zapytania transakcyjne: „subskrybuj netflix”, „kup telefon samsung note II”, „wniosek o kredyt online mbank”.

Zamiar słowa kluczowego w SEO (ciekawa strategia)

Słowa, których ludzie używają w swoich zapytaniach, dają nam wgląd w intencje użytkowników. Działa to również w drugą stronę. Optymalizując teksty SEO pod słowa kluczowe ze słowami specyficznymi fragmentami contentu dla intencji, możesz zwiększyć swoje szanse na bycie widzianym przez osoby o pasującej intencji wyszukiwania.

Co masz rozumieć przez słowa specyficzne dla intencji?

Na przykład wcześniej omówione słowa kluczowe z intencją transakcyjną często zawierają zwroty takie jak:

  • kupon
  • zniżka
  • nazwy produktów, lub szczegółowy opis modelu (np samsung note 2)

Wyszukiwania informacyjne mogą (ale nie muszą) zawierać przykładowe słowa jak:

  • Dlaczego
  • jak zrobić
  • najlepszy sposób na

Jak zoptymalizować treść pod kątem intencji wyszukiwania w SEO

Dlaczego opisaliśmy tak szczegółowo search intent w seo? Ponieważ musisz mieć pewność, że strona docelowa odpowiada intencji wyszukiwania Twoich odbiorców. Jeśli ludzie szukają informacji, nie możesz pokazywać im strony produktu.

Przynajmniej nie od razu, ale o tym przeczytasz w naszym innym artykule na temat lejków marketingowych. Bo jeśli to zrobisz to prawdopodobnie ich odstraszysz.

Jeśli ktoś Ciebie nie zna, ale trafi na jeden z Twoich dłuższych postów na blogu, kiedy jest na etapie rozważania, a Ty przedstawisz swoją fachową wiedzę to intencja informacyjna może zmienić się w intencję zakupową;-)

Wtedy dopiero możesz poprowadzić ich do swojego sklepu i odpowiedniej strony produktu.

Dobrym pomysłem jest optymalizacja stron produktów pod kątem komercyjnych słów kluczowych.

Na przykład, jeśli sprzedajesz odzywki dla sportowców, możesz zoptymalizować stronę produktu (kategorii) pod kątem wyszukiwanego hasła [jaka kreatyna na masę]. Możesz też napisać artykuł o najlepszych zestawieniach suplementów. Takie artykuły możesz optymalizować pod kątem wyszukiwanych haseł z intencją informacyjną.

Zbadaj search intent odbiorców

Czasami określenie celu wyszukiwania zapytania może być dość trudne. Być może różni użytkownicy, którzy używają tego samego wyszukiwanego hasła, będą mieli z goła inną intencję aby coś znaleźć.

Jeśli chcesz dobrze sprawdzić search intent seo to wpisz daną frazę w google i zobacz co sama wyszukiwarka Tobie proponuje.

Czy pojawiają się produkty ecommerce, czy wpisy blogowe, kategorie, poradniki?

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Wniosek

Ważne jest, aby upewnić się, że treść, którą piszesz, pasuje zarówno do haseł wyszukiwanych przez ludzi, jak i do intencji wyszukiwania odbiorców. Upewnij się, że Twoja strona ecommerce, post na blogu lub landing page zawierają informacje, zgodne z search intent.

Dostarczaj treści, które pomogą ludziom podjąć świadomą decyzję, gdy wciąż się zastanawiają. Następnie prowadź ich do swoich stron sprzedażowych, jeśli chcą kupić jeden z Twoich produktów.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Search Intent SEO: Jak analizować i optymalizować swoją stronę, lub sklep?

Napisz w komentarzu.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)