Precel, precle i pozycjonowanie stron

Darmowa strona internetowa
21 sierpnia, 2021
Lokalny przewodnik
21 sierpnia, 2021

Wykorzystanie precli w pozycjonowaniu stron

Aby wypromować w sieci stronę lub usługę, osoby za to odpowiedzialne chwytają się różnych metod. Jedną z ważniejszych kwestii jest pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych. Jak dowodzą liczne badania, większość osób kończy wyszukiwanie na pierwszej stronie z wynikami. Spora część klika jedynie w kilka znajdujących się u góry listy pierwszych wyników. W związku z tym stanem rzeczy każdemu zależy, by jego strona była w wynikach jak najwyżej. Najlepiej na jednej z pierwszych pozycji, a już absolutne minimum to na pierwszej stronie. Oczywiście miejsce na górze można wykupić, jednak będzie ono oznaczone jako reklama, a użytkownicy dużo chętniej wybierają wyniki bez tego opisu. Zaczęto więc starać się rozgryźć algorytm, po którym przeglądarki takie jak Google czy Bing pozycjonują wyniki.

Jak powstały precle?

Jakiś czas temu uważano, że im więcej w sieci jest odniesień do danej strony tym wyżej będą pozycjonowały ją przeglądarki. Powstawały więc strony będące tzw. farmami linków. Zawierały po prostu linki do różnych stron, które opłaciły tam swoją obecność. W związku z tym przeglądarki zmieniły swój sposób działania i strony korzystające z tego narzędzia traktowały dużo gorzej. Marketingowcy więc również zmienili strategię. Zaczęli tworzyć strony zawierające krótkie teksty z linkami i naszpikowane słowami kluczowymi (czyli tym, co użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę, aby odnaleźć promowaną stronę). Teksty nie były zbyt wysublimowane, nie liczyła się bowiem jakość, a ilość. Były to pierwsze precle. One również niedługo zyskały złą sławę, gdy przeglądarki ponownie zmieniły algorytm i zaczęły traktować je podobnie jak wcześniej farmy linków. Zmusiło to usługodawców do podniesienia jakości precli. Stały się one dłuższe, przez co obecność słów kluczowych nie kłuła już w oczy. Zwiększono również nacisk na ich poprawność gramatyczną i ortograficzną. I w takiej formie występuje dzisiejszy precel, który nadal jest wartościowym narzędziem w pozycjonowaniu.

Czym są precle?

Nazwa ‘precel’ wzięła się od spolszczenia angielskiego określenia presell pages, oznaczającego katalogi artykułów. Dzisiejsze precle to wciąż dość krótkie teksty, których zadaniem jest stanowienie otoczki dla linku promowanej strony. Bardzo ważne jest, by zawierały również słowa kluczowe, aczkolwiek ich liczba powinna być dostosowana do ilości tekstu. Teksty te powinny znajdować się na stronach o podobnej, konkretnej tematyce. Mieszanie precli z różnych dziedzin na jednej stronie działa na ich niekorzyść. Jakość precli nie jest zbyt duża, gdyż nie jest ich zadaniem edukowanie odbiorcy. Bardziej mają nakłaniać do kliknięcia w zamieszczony link, czy też służą zauważeniu linku przez wyszukiwarki. Nie powinny jednak zawierać rażących błędów, gdyż strony z preclami niskiej jakości mogą być źle oceniane przez przeglądarki i da to efekt odwrotny od zamierzonego.

Jaki powinien być idealny precel?

Aby precel dobrze spełniał swoje zadanie powinien być unikalny. Oznacza to także, że nie powinno używać się narzędzi do synonimizacji, by uzyskać z jednego więcej precli. Równie ważne jest, by zarówno treść jak i tytuł były odpowiednie tematycznie i korespondowały ze słowami kluczowymi. Całość musi być spójna. Oczywiście nie bez znaczenia jest tu także poprawność ortograficzna i gramatyczna, teksty wyglądające jak żywcem wyjęte z translatora z pewnością nie przysporzą zamawiającemu dobrej sławy. Należy pamiętać, że tekst preclowy nie musi zawierać w sobie dużej wartości merytorycznej ani podnosić ważnych problemów. Nie powinien też być typowym tekstem reklamowym, zachwalającym produkt. Jego celem nie jest bowiem przyciągnięcie klientów czy użytkowników, a działanie na algorytmy przeglądarki. Przeglądarka ta oceni reklamowaną stronę jako bardziej wartościową, skoro wspomina się o niej w całkiem składnym i poprawnym artykule. Oczywiście im tekst będzie ciekawszy i oryginalniejszy, tym większe szanse, że Google czy inna przeglądarka weźmie go pod uwagę przy pozycjonowaniu. Najlepiej więc, aby precle były jakościowe oraz umieszczone na stronie, która również dba o jakość i na której jest większy ruch.

Choć chodzą słuchy, że znaczenie precli w pozycjonowaniu w ostatnich latach spada, nadal są one chętnie wykorzystywanym elementem kampanii SEO. Choć nie tak wartościowe jak bardziej rozwinięte teksty pisane przez specjalistów w danej branży, mogą stanowić punkt wyjścia do dalszych działań. Ich niewątpliwą zaletą jest też nieduża cena, w porównaniu z innymi narzędziami SEO.

W środowisku copywriterskim ceny za 1000 znaków zaczynają się już od kilku złotych. Dzięki temu nawet przy większych zamówieniach nie jest to duży koszt, tym bardziej, że precle zwykle mają maksymalnie 2000-2500 znaków. O tym, czy warto inwestować w tego typu marketing należy zdecydować, biorąc pod uwagę zarówno budżet jak i cel, jaki chcemy uzyskać. Być może niedługo pojawi się inne, skuteczniejsze narzędzie, które pomoże w pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach. Na razie jednak wciąż to precle stanowią główną część tego typu kampanii.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)