Pozycjonowanie marketing (marka, branding, produkt czy seo)

Optymalizacja sklepu internetowego
Optymalizacja sklepu internetowego pod SEO i pozycjonowanie + konwersje CRO
28 grudnia, 2021
jednoro偶ec seo
Jednoro偶ec SEO UXO unicorn experience optimization, jak wp艂ywa na marketing
29 grudnia, 2021
Pozycjonowanie marketing
Pozycjonowanie marketing

Pozycjonowanie marketing o czym w艂a艣ciwie mowa?

Je艣li wpisa艂e艣 w google has艂o „pozycjonowanie marketing” lub podobne i znalaz艂e艣 si臋 na tej stronie to na wst臋pie musimy wyjasni膰 o co w og贸le chodzi z tym has艂em „pozycjonowanie marketing” bo odnie艣膰 si臋 mo偶emy do kilku rzeczy:

Jaki s膮 r贸偶nice? O tym za chwil臋, bo najpierw…

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)


Pomy艣lmy o tym: istniej膮 tysi膮ce firm, z kt贸rych wiele oferuje te same produkty, obiecuje podobne wyniki i generalnie zajmuje tak膮 sam膮 pozycj臋 na rynku.

Dlaczego wi臋c klient mia艂by wybra膰 jedn膮 firm臋, a nie inn膮? Po co wybiera膰 pierwsz膮 opcj臋, a nie drug膮, je艣li obie prowadz膮 do tego samego rodzaju dzia艂alno艣ci, kt贸ra sprzedaje to samo?

Odpowied藕 jest prosta: nikt nie chce kupowa膰 produktu lub us艂ugi, poniewa偶 mo偶e zrobi膰 wszystko, ale raczej dlatego, 偶e mo偶e co艣 zrobi膰.

I na tym polega pozycjonowanie w marketingu. Jasna deklaracja pozycjonowania jest podstaw膮 ka偶dej strategii marketingowej, kt贸ra wp艂ywa na wygl膮d, s艂owa i frazy systemu marki.

Pozycjonowanie wymaga skupienia i zaanga偶owania w okre艣lon膮 nisz臋, pomys艂 lub grup臋 docelow膮. Twoja marka i strategia marketingowa nie zadzia艂aj膮, je艣li starasz si臋 by膰 wszystkim dla wszystkich.

W tym wpisie na blogu poznasz kilka fakt贸w i dowiesz si臋, czym jest pozycjonowanie w marketingu i jak stworzy膰 skuteczn膮 strategi臋 pozycjonowania.
Zacznijmy!

Czym jest pozycjonowanie w marketingu?

M贸wi膮c najpro艣ciej, pozycjonowanie w marketingu to strategiczny proces, kt贸ry polega na tworzeniu to偶samo艣ci/wizerunku marki lub produktu w umys艂ach docelowych klient贸w.

Pozycjonowanie marketing definicja: Proces wskazuje, w jaki spos贸b odr贸偶niasz sw贸j produkt/us艂ug臋 od produkt贸w konkurencji, a nast臋pnie okre艣lasz, kt贸r膮 nisz臋 rynkow膮 wype艂ni膰. Na strategi臋 pozycjonowania marketingowego firmy wp艂ywa wiele zmiennych zwi膮zanych z wymaganiami i motywacjami klient贸w, a tak偶e dzia艂aniami konkurencji.

Zobaczmy kilka typowych przyk艂ad贸w pozycjonowania marketingowego:

  • Porsche si臋 jako symbol luksusu i statusu
  • Starbucks i Costa Coffee pozycjonuje si臋 jako zaufane 藕r贸d艂o ekskluzywnej kawy i napoj贸w wysokiej jako艣ci
  • KFC pozycjonuje si臋 na szybkie dania z kurczaka
  • Apple pozycjonuje si臋 jako firma innowacyjna technologiczna

Pozycjonowanie w marketingu to co艣 wi臋cej ni偶 tylko dodanie kategorii lub strony specjalistycznej w witrynie. Wraz z pozycjonowaniem pojawia si臋 potrzeba dzielenia si臋 t膮 wiedz膮 鈥 od generowania tre艣ci po prowadzenie bada艅 i brandingu Twojej firmy, aby dotrze膰 do zdefiniowanego docelowego nabywcy.

Strategia pozycjonowania produktu i marki

Pozycjonowanie w marketingu jest w przewa偶aj膮cej mierze determinowane twardymi kryteriami (np. jako艣膰 produktu/us艂ugi) oraz czynnikami buduj膮cymi relacje (np. kontakt osobisty).

Istotn膮 rol臋 odgrywaj膮 r贸wnie偶 inne kwestie, takie jak struktura firmy (tj. zasi臋g geograficzny), stopie艅 integracji i szeroko艣膰 oferty (tj. lokalizacja w 艂a艅cuchu dystrybucji). W badaniu zauwa偶ono r贸wnie偶, 偶e poziom znajomo艣ci marki jest czynnikiem wp艂ywaj膮cym na postrzeganie realizowanego pozycjonowania w strategiach marketingowych.
Poni偶ej przedstawiamy kilka typowych typ贸w pozycjonowania w marketingu.

Cena

Ceny to istotny czynnik, kt贸ry wp艂ywa na decyzje wi臋kszo艣ci klient贸w. Firmy z najta艅szymi produktami o rozs膮dnym poziomie jako艣ci zwykle wygrywaj膮 w wielu obszarach produktowych.

Jako艣膰

Jako艣膰 mo偶e pom贸c odeprze膰 wi臋kszo艣膰 wojen cenowych. Na niekt贸rych rynkach, takich jak luksusowe kosmetyki czy samochody, jako艣膰 mo偶e okre艣la膰, kim s膮 konkurenci.

R贸偶nicowanie

Zr贸偶nicowanie jest tym, co wyr贸偶nia Tw贸j produkt lub us艂ug臋 z t艂umu. Je艣li Tw贸j produkt lub us艂uga s膮 zupe艂nie inne, rywale mog膮 nie stanowi膰 tak du偶ego zagro偶enia.

Wygoda

Wygoda u艂atwia 偶ycie klientom. Od lokalizacji po u偶yteczno艣膰, wygoda mo偶e obejmowa膰 co艣 takiego jak szybka obs艂uga klienta, bezp艂atne zwroty, dok艂adne opisy i zdj臋cia produkt贸w.

Obs艂uga klienta

Obs艂uga klienta k艂adzie nacisk na tworzenie pomocnych i przyjaznych interakcji. Mo偶e to mie膰 szczeg贸lne znaczenie w okre艣lonych bran偶ach, takich jak restauracje i bankowo艣膰.

Grupa u偶ytkownik贸w

Ten rodzaj pozycjonowania jest skierowany do okre艣lonej grupy u偶ytkownik贸w i wyja艣nia, dlaczego oferty firmy maj膮 bezpo艣rednie zastosowanie i s膮 istotne dla tej grupy.

5 Korzy艣ci jakie niesie ze sob膮 pozycjonowanie marek i marketing internetowy

Istnieje wiele powod贸w, dla kt贸rych warto rozwa偶y膰 w艂膮czenie pozycjonowania do swojej strategii marketingowej. Dzi臋ki odpowiedniej taktyce pozycjonowania mo偶esz tworzy膰 lepsze komunikaty marketingowe, lepiej kszta艂towa膰 swoje us艂ugi i ustrukturyzowa膰 plany cenowe, aby pozosta膰 konkurencyjnym.
Oto 5 zalet pozycjonowania w marketingu, czasami okre艣lane jako pozycjonowanie strategiczne:

Stw贸rz siln膮 pozycj臋 konkurencyjn膮

W艂a艣ciwe pozycjonowanie marketingowe wp艂ywa na to, jak klienci postrzegaj膮 Tw贸j produkt lub us艂ug臋 w stosunku do konkurencji. Kiedy tworzysz pozytywny wizerunek swojego produktu/us艂ugi w umys艂ach klient贸w, prawdopodobnie b臋dziesz cieszy膰 si臋 trwa艂膮 przewag膮 rynkow膮. Robi膮c to, mo偶esz zdoby膰 swoj膮 pozycj臋 w konkurencyjnym krajobrazie, co bardzo pomaga ci wyprzedza膰 krzyw膮.

Popraw sprzeda偶

Jednym z g艂贸wnych cel贸w ka偶dej firmy jest poprawa sprzeda偶y i przychod贸w. Posiadaj膮c bardziej adekwatn膮 ofert臋 i skuteczniej j膮 komunikuj膮c, Twoja firma mo偶e by膰 w stanie wej艣膰 na nowy rynek, co mo偶e prze艂o偶y膰 si臋 na nowych klient贸w i dodatkow膮 sprzeda偶.

Zdefiniuj rynek docelowy

Pozycjonowanie w marketingu pozwala ci domaga膰 si臋 okre艣lonej funkcji lub korzy艣ci i odpowiednio skoncentrowa膰 swoje produkty/us艂ugi tak, aby艣 by艂 ekspertem w tych us艂ugach. W rezultacie Twoja warto艣膰 dla potencjalnych klient贸w znacznie wzro艣nie.

Podejmuj skuteczniejsze decyzje

Gdy stworzysz podstawowe przes艂anie, kt贸re zapewnia skuteczne strategie pozycjonowania, b臋dziesz w stanie podejmowa膰 bardziej efektywne decyzje w trakcie ca艂ego procesu. Jasne pozycjonowanie w marketingu nap臋dza r贸wnie偶 efektywn膮 komunikacj臋, zapewnia zdrowsze i silniejsze relacje z klientami.

Po艂膮cz si臋 z potrzebami konsument贸w

Poprzez pozycjonowanie w marketingu firmy maj膮 mo偶liwo艣膰 komunikowania krytycznych korzy艣ci, jakie oferuje ich produkt/us艂uga. Nie tylko pomaga o偶ywi膰 produkt, ale tak偶e 艂膮czy go z konkretnym klientem, kt贸ry tego potrzebuje.

Pozycjonowanie marketing przyk艂ad

Dobrym przyk艂adem jest Tesla. Tesla pomija cen臋 w swojej marce i zamiast tego skupia si臋 na jako艣ci swoich pojazd贸w. Dlatego jest mark膮 luksusow膮, kt贸ra jest dro偶sza od swoich konkurent贸w. Ponadto samochody Tesli s膮 dalekiego zasi臋gu, przyjazne dla 艣rodowiska i elektryczne.

Tesla wyr贸偶nia si臋 na tle innych luksusowych i standardowych pojazd贸w elektrycznych nap臋dzanych benzyn膮 czy rop膮 ze wzgl臋du na wysok膮 jako艣膰. Firma stworzy艂a dla siebie nisz臋 rynkow膮 i pasuj膮c膮 do niej mark臋.
Kolejny przyk艂ad to mo偶e by膰 Starbucks.Wszystkie stwierdzenia w reklamie i w kampaniach reklamowych daj膮 potencjalnym klientom poczucie, 偶e bez w膮tpienia otrzymaj膮 wysokiej jako艣ci, ekskluzywne napoje, kt贸re pokochaj膮. Przy tak udanym pozycjonowaniu w strategii marketingowej, jak ta, nie jest zaskoczeniem, 偶e Starbucks od lat jest czo艂owym dostawc膮 kawy.

Kolejne przyk艂ady na pozycjonowanie marketingowe to mo偶e by膰 Nike.Nike rozpocz臋艂o swoj膮 dzia艂alno艣膰 z naciskiem na wydajno艣膰 i innowacyjno艣膰. Firma zbudowa艂a swoj膮 mark臋 skierowan膮 do sportowc贸w.
Od sloganu 鈥濲ust Do It鈥 do imiennika, greckiej bogini zwyci臋stwa, firma zajmuje pozycj臋 lidera rynku sprz臋tu sportowego, zapewniaj膮c wysok膮 jako艣膰 i innowacyjn膮 technologi臋.

6 krok贸w do stworzenia skutecznej strategii pozycjonowania w marketingu

Krok 1. Znajd藕 swoj膮 aktualn膮 pozycj臋

Czy obecnie reklamujesz sw贸j produkt lub us艂ug臋 jak inny produkt na rynku, czy te偶 reklamujesz go jako co艣 wyr贸偶niaj膮cego?
Twoja aktualna pozycja na rynku daje ci niezb臋dny wgl膮d w to, gdzie i艣膰 dalej. Powiniene艣 zrozumie膰 swoj膮 obecn膮 pozycj臋, aby dalej analizowa膰 konkurencj臋.
Zastan贸w si臋 nad kilkoma nast臋puj膮cymi pytaniami, aby okre艣li膰 swoj膮 obecn膮 pozycj臋 na rynku:

  • Co reprezentuje Twoja marka?
  • Kim s膮 Twoi docelowi konsumenci?
  • Jaka jest Twoja misja i wizja?
  • Co wyr贸偶nia Ci臋 na tle rynku?
  • Jakie problemy klient贸w mo偶e rozwi膮za膰 Twoja marka?

Pami臋taj, 偶e wszyscy uwielbiamy 艂膮czy膰 si臋 z markami, kt贸re z nami rezonuj膮, maj膮 sens i s膮 dla nas autentyczne. Zamiast tworzy膰 skomplikowany j臋zyk, kt贸rego nikt nie mo偶e zrozumie膰, po prostu m贸w po ludzku. Zacznij od zbadania, kim s膮 Twoi obecni i idealni odbiorcy, i u偶yj ich j臋zyka.

Krok 2. Przeanalizuj swoich konkurent贸w

Po zrozumieniu siebie wa偶ne jest, aby przeanalizowa膰 konkurencj臋, wykonuj膮c analiz臋 konkurencji. Czemu?
Poniewa偶 musisz zobaczy膰, z kim walczysz. Pomo偶e Ci to zdecydowa膰, co mo偶esz zrobi膰 lepiej, aby zyska膰 przewag臋.
Istnieje wiele metod badania konkurencji, w tym:

Badania rynku. Wykonaj szybkie wyszukiwanie za pomoc膮 odpowiednich s艂贸w kluczowych i zobacz, kt贸re firmy si臋 wy艣wietlaj膮 i z jakim przes艂aniem. Mo偶esz te偶 zapyta膰 zesp贸艂 sprzeda偶y, jakie taktyki sprzeda偶y pojawiaj膮 si臋 w trakcie procesu sprzeda偶y.
Korzystaj z opinii klient贸w. Zapytaj konsument贸w, kt贸re firmy lub produkty sk艂aniaj膮 ich do rozwa偶enia przed wybraniem Twojego.
Skorzystaj z kana艂贸w medi贸w spo艂eczno艣ciowych. Wiele darmowych platform pozwala u偶ytkownikom zadawa膰 pytania dotycz膮ce produkt贸w i us艂ug. Przeszukaj te spo艂eczno艣ci i fora, aby pozna膰 konkurencj臋 w swojej niszy.

Po ustaleniu, kim s膮 twoi konkurenci, nadszed艂 czas, aby przeprowadzi膰 dog艂臋bne badanie konkurencji. Ostatecznym celem jest sprawdzenie, jak Twoja konkurencja pozycjonuje swoj膮 mark臋. Twoje badania powinny wi臋c obejmowa膰:

  • Produkty lub us艂ugi oferowane przez Twoj膮 konkurencj臋
  • Ich mocne i s艂abe strony, analiza swot
  • Strategie marketingowe, kt贸re z powodzeniem stosuj膮
  • Ich pozycja na obecnym rynku

Krok 3. Rozwi艅 swoj膮 wyj膮tkow膮 pozycj臋

Budowanie wyj膮tkowej pozycji polega na okre艣leniu, co Ci臋 wyr贸偶nia i co najlepiej sprawdza si臋 w Twojej firmie.

S膮 szanse, 偶e po przeprowadzeniu bada艅 konkurencji zaczniesz co艣 dostrzega膰. W艂a艣nie to sprawia, 偶e 鈥嬧婽woja pozycja jest wyj膮tkowa i staje si臋 idealnym punktem wyj艣cia do pozycjonowania Twojej marki na rynku. Pami臋taj, aby zanotowa膰 swoje unikalne obserwacje podczas por贸wnywania.

Krok 4. Utw贸rz o艣wiadczenie pozycjonuj膮ce, dodaj USP unique selling proposition

O艣wiadczenie pozycjonuj膮ce jest konieczne, poniewa偶 to jedno- lub dwuzdaniowe o艣wiadczenie deklaruje wyj膮tkowo艣膰 Twojej marki dla Twoich klient贸w w stosunku do g艂贸wnych konkurent贸w.


Niekt贸rzy eksperci zalecaj膮 udzielenie odpowiedzi na te pytania przed utworzeniem o艣wiadczenia pozycjonuj膮cego:

  • Kto jest waszym odbiorc膮 docelowym?
  • Jaka jest Twoja kategoria produkt贸w lub us艂ug?
  • Jaka jest najwi臋ksza zaleta Twojego produktu lub us艂ugi?
  • Jaki jest dow贸d tej korzy艣ci?

Krok 5. Stw贸rz sw贸j slogan

Po stworzeniu silnego o艣wiadczenia pozycjonuj膮cego mo偶esz utworzy膰 slogan do wykorzystania w celu potencjalnego przesy艂ania wiadomo艣ci na temat marki do klient贸w. Zamiast wypowiedzi pozycjonuj膮cej jest to kr贸tsza i bardziej skondensowana wersja tego, co chcesz, aby Twoi klienci wiedzieli.

Na przyk艂ad, oto kilka dobrze znanych slogan贸w w celach informacyjnych:

L鈥橭real: 鈥濨o jeste艣 tego warta鈥.Nike: „Just do it”

Krok 6. Przetestuj swoje pozycjonowanie marketingowe

Nic nie powinno by膰 pozostawione przypadkowi, zw艂aszcza je艣li chodzi o pozycjonowanie. Po utworzeniu nale偶y po艣wi臋ci膰 czas na testowanie, eksperymentowanie i zbieranie informacji zwrotnych od konsument贸w na temat tego, czy pozycjonowanie osi膮ga sw贸j cel.
Testy powinny obejmowa膰 mieszank臋 bada艅 ilo艣ciowych i jako艣ciowych, od ankiet i sonda偶y po grupy fokusowe i wywiady pog艂臋bione. Na podstawie wynik贸w tych test贸w mo偶esz wreszcie ugruntowa膰 swoj膮 pozycj臋 w marketingu i w razie potrzeby dostosowa膰 swoje dzia艂ania marketingowe!

Wizerunek marki

Je艣li chcesz wyra藕nie zobaczy膰, jak Twoja firma wypada na tle innych w postrzeganiu przez konsument贸w, pomocna mo偶e by膰 mapa pozycjonowania marki.

Mapa pozycjonowania marki sk艂ada si臋 z r贸偶nych atrybut贸w, kt贸re s膮 niezb臋dne dla Twojej grupy docelowej. Aby mapowanie by艂o prawid艂owe, najlepiej utworzy膰 wiele wersji mapy na podstawie r贸偶nych zestaw贸w atrybut贸w. Umieszczaj膮c swoj膮 mark臋 i konkurent贸w na mapie, mo偶esz zobaczy膰, kto jest bardziej konkurencyjny w danym obszarze od reszty.

Atrybuty u偶yte w mapie pozycjonowania pochodz膮 bezpo艣rednio z warto艣ci, kt贸rymi interesuj膮 si臋 Twoi klienci. Postrzeganie Twojego produktu/us艂ugi jest bezpo艣rednio powi膮zane z tymi warto艣ciami.

Pozycjonowanie w marketingu nie jest 艂atwym zadaniem; wymaga czasu, po艣wi臋cenia, a nawet odwagi, by powiedzie膰 鈥瀗ie鈥 niekt贸rym rzeczom do kt贸rych si臋 przywi膮zali艣my. Jest to jednak kluczowe, zw艂aszcza gdy walczysz o tworzenie sta艂ych strumieni przychod贸w, pozyskiwanie nowych klient贸w i utrzymanie obecnych.

To spos贸b na przyci膮gni臋cie prospekt贸w, talent贸w i wp艂ywowych os贸b do Twojej firmy, a na to zdecydowanie masz czas. Mamy nadziej臋, 偶e nasz przewodnik po tworzeniu skutecznej strategii pozycjonowania w marketingu pomo偶e Ci sobie z tym poradzi膰! Zainwestuj w social media i content marketing Twojej strony!

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)