Pozycjonowanie marketing (marka, branding, produkt czy seo)

Optymalizacja sklepu internetowego
Optymalizacja sklepu internetowego pod SEO i pozycjonowanie + konwersje CRO
28 grudnia, 2021
jednorożec seo
Jednorożec SEO UXO unicorn experience optimization, jak wpływa na marketing
29 grudnia, 2021
Pozycjonowanie marketing
Pozycjonowanie marketing

Pozycjonowanie marketing o czym właściwie mowa?

Jeśli wpisałeś w google hasło „pozycjonowanie marketing” lub podobne i znalazłeś się na tej stronie to na wstępie musimy wyjasnić o co w ogóle chodzi z tym hasłem „pozycjonowanie marketing” bo odnieść się możemy do kilku rzeczy:

Jaki są różnice? O tym za chwilę, bo najpierw…
Pomyślmy o tym: istnieją tysiące firm, z których wiele oferuje te same produkty, obiecuje podobne wyniki i generalnie zajmuje taką samą pozycję na rynku.
Dlaczego więc klient miałby wybrać jedną firmę, a nie inną? Po co wybierać pierwszą opcję, a nie drugą, jeśli obie prowadzą do tego samego rodzaju działalności, która sprzedaje to samo?
Odpowiedź jest prosta: nikt nie chce kupować produktu lub usługi, ponieważ może zrobić wszystko, ale raczej dlatego, że może coś zrobić.
I na tym polega pozycjonowanie w marketingu. Jasna deklaracja pozycjonowania jest podstawą każdej strategii marketingowej, która wpływa na wygląd, słowa i frazy systemu marki.
Pozycjonowanie wymaga skupienia i zaangażowania w określoną niszę, pomysł lub grupę docelową. Twoja marka i strategia marketingowa nie zadziałają, jeśli starasz się być wszystkim dla wszystkich.
W tym wpisie na blogu poznasz kilka faktów i dowiesz się, czym jest pozycjonowanie w marketingu i jak stworzyć skuteczną strategię pozycjonowania.
Zacznijmy!

Czym jest pozycjonowanie w marketingu?

Mówiąc najprościej, pozycjonowanie w marketingu to strategiczny proces, który polega na tworzeniu tożsamości/wizerunku marki lub produktu w umysłach docelowych klientów.
Proces wskazuje, w jaki sposób odróżniasz swój produkt/usługę od produktów konkurencji, a następnie określasz, którą niszę rynkową wypełnić. Na strategię pozycjonowania marketingowego firmy wpływa wiele zmiennych związanych z wymaganiami i motywacjami klientów, a także działaniami konkurencji.
Zobaczmy kilka typowych przykładów pozycjonowania marketingowego:

  • Porsche się jako symbol luksusu i statusu
  • Starbucks i Costa Coffee pozycjonuje się jako zaufane źródło ekskluzywnej kawy i napojów wysokiej jakości
  • KFC pozycjonuje się na szybkie dania z kurczaka
  • Apple pozycjonuje się jako firma innowacyjna technologiczna

Pozycjonowanie w marketingu to coś więcej niż tylko dodanie kategorii lub strony specjalistycznej w witrynie. Wraz z pozycjonowaniem pojawia się potrzeba dzielenia się tą wiedzą – od generowania treści po prowadzenie badań i brandingu Twojej firmy, aby dotrzeć do zdefiniowanego docelowego nabywcy.

Strategia pozycjonowania produktu i marki

Pozycjonowanie w marketingu jest w przeważającej mierze determinowane twardymi kryteriami (np. jakość produktu/usługi) oraz czynnikami budującymi relacje (np. kontakt osobisty).
Istotną rolę odgrywają również inne kwestie, takie jak struktura firmy (tj. zasięg geograficzny), stopień integracji i szerokość oferty (tj. lokalizacja w łańcuchu dystrybucji). W badaniu zauważono również, że poziom znajomości marki jest czynnikiem wpływającym na postrzeganie realizowanego pozycjonowania w strategiach marketingowych.
Poniżej przedstawiamy kilka typowych typów pozycjonowania w marketingu.

Cena

Ceny to istotny czynnik, który wpływa na decyzje większości klientów. Firmy z najtańszymi produktami o rozsądnym poziomie jakości zwykle wygrywają w wielu obszarach produktowych.

Jakość

Jakość może pomóc odeprzeć większość wojen cenowych. Na niektórych rynkach, takich jak luksusowe kosmetyki czy samochody, jakość może określać, kim są konkurenci.

Różnicowanie

Zróżnicowanie jest tym, co wyróżnia Twój produkt lub usługę z tłumu. Jeśli Twój produkt lub usługa są zupełnie inne, rywale mogą nie stanowić tak dużego zagrożenia.

Wygoda

Wygoda ułatwia życie klientom. Od lokalizacji po użyteczność, wygoda może obejmować coś takiego jak szybka obsługa klienta, bezpłatne zwroty, dokładne opisy i zdjęcia produktów.

Obsługa klienta

Obsługa klienta kładzie nacisk na tworzenie pomocnych i przyjaznych interakcji. Może to mieć szczególne znaczenie w określonych branżach, takich jak restauracje i bankowość.

Grupa użytkowników

Ten rodzaj pozycjonowania jest skierowany do określonej grupy użytkowników i wyjaśnia, dlaczego oferty firmy mają bezpośrednie zastosowanie i są istotne dla tej grupy.

5 Korzyści jakie niesie ze sobą pozycjonowanie marek i marketing internetowy

Istnieje wiele powodów, dla których warto rozważyć włączenie pozycjonowania do swojej strategii marketingowej. Dzięki odpowiedniej taktyce pozycjonowania możesz tworzyć lepsze komunikaty marketingowe, lepiej kształtować swoje usługi i ustrukturyzować plany cenowe, aby pozostać konkurencyjnym.
Oto 5 zalet pozycjonowania w marketingu, czasami określane jako pozycjonowanie strategiczne:

Stwórz silną pozycję konkurencyjną

Właściwe pozycjonowanie marketingowe wpływa na to, jak klienci postrzegają Twój produkt lub usługę w stosunku do konkurencji. Kiedy tworzysz pozytywny wizerunek swojego produktu/usługi w umysłach klientów, prawdopodobnie będziesz cieszyć się trwałą przewagą rynkową. Robiąc to, możesz zdobyć swoją pozycję w konkurencyjnym krajobrazie, co bardzo pomaga ci wyprzedzać krzywą.

Popraw sprzedaż

Jednym z głównych celów każdej firmy jest poprawa sprzedaży i przychodów. Posiadając bardziej adekwatną ofertę i skuteczniej ją komunikując, Twoja firma może być w stanie wejść na nowy rynek, co może przełożyć się na nowych klientów i dodatkową sprzedaż.

Zdefiniuj rynek docelowy

Pozycjonowanie w marketingu pozwala ci domagać się określonej funkcji lub korzyści i odpowiednio skoncentrować swoje produkty/usługi tak, abyś był ekspertem w tych usługach. W rezultacie Twoja wartość dla potencjalnych klientów znacznie wzrośnie.

Podejmuj skuteczniejsze decyzje

Gdy stworzysz podstawowe przesłanie, które zapewnia skuteczne strategie pozycjonowania, będziesz w stanie podejmować bardziej efektywne decyzje w trakcie całego procesu. Jasne pozycjonowanie w marketingu napędza również efektywną komunikację, zapewnia zdrowsze i silniejsze relacje z klientami.

Połącz się z potrzebami konsumentów

Poprzez pozycjonowanie w marketingu firmy mają możliwość komunikowania krytycznych korzyści, jakie oferuje ich produkt/usługa. Nie tylko pomaga ożywić produkt, ale także łączy go z konkretnym klientem, który tego potrzebuje.

Pozycjonowanie marketing przykład

Dobrym przykładem jest Tesla. Tesla pomija cenę w swojej marce i zamiast tego skupia się na jakości swoich pojazdów. Dlatego jest marką luksusową, która jest droższa od swoich konkurentów. Ponadto samochody Tesli są dalekiego zasięgu, przyjazne dla środowiska i elektryczne.

Tesla wyróżnia się na tle innych luksusowych i standardowych pojazdów elektrycznych napędzanych benzyną czy ropą ze względu na wysoką jakość. Firma stworzyła dla siebie niszę rynkową i pasującą do niej markę.
Kolejny przykład to może być Starbucks.Wszystkie stwierdzenia w reklamie i w kampaniach reklamowych dają potencjalnym klientom poczucie, że bez wątpienia otrzymają wysokiej jakości, ekskluzywne napoje, które pokochają. Przy tak udanym pozycjonowaniu w strategii marketingowej, jak ta, nie jest zaskoczeniem, że Starbucks od lat jest czołowym dostawcą kawy.

Kolejne przykłady na pozycjonowanie marketingowe to może być Nike.Nike rozpoczęło swoją działalność z naciskiem na wydajność i innowacyjność. Firma zbudowała swoją markę skierowaną do sportowców.
Od sloganu „Just Do It” do imiennika, greckiej bogini zwycięstwa, firma zajmuje pozycję lidera rynku sprzętu sportowego, zapewniając wysoką jakość i innowacyjną technologię.

6 kroków do stworzenia skutecznej strategii pozycjonowania w marketingu

Krok 1. Znajdź swoją aktualną pozycję

Czy obecnie reklamujesz swój produkt lub usługę jak inny produkt na rynku, czy też reklamujesz go jako coś wyróżniającego?
Twoja aktualna pozycja na rynku daje ci niezbędny wgląd w to, gdzie iść dalej. Powinieneś zrozumieć swoją obecną pozycję, aby dalej analizować konkurencję.
Zastanów się nad kilkoma następującymi pytaniami, aby określić swoją obecną pozycję na rynku:

  • Co reprezentuje Twoja marka?
  • Kim są Twoi docelowi konsumenci?
  • Jaka jest Twoja misja i wizja?
  • Co wyróżnia Cię na tle rynku?
  • Jakie problemy klientów może rozwiązać Twoja marka?

Pamiętaj, że wszyscy uwielbiamy łączyć się z markami, które z nami rezonują, mają sens i są dla nas autentyczne. Zamiast tworzyć skomplikowany język, którego nikt nie może zrozumieć, po prostu mów po ludzku. Zacznij od zbadania, kim są Twoi obecni i idealni odbiorcy, i użyj ich języka.

Krok 2. Przeanalizuj swoich konkurentów

Po zrozumieniu siebie ważne jest, aby przeanalizować konkurencję, wykonując analizę konkurencji. Czemu?
Ponieważ musisz zobaczyć, z kim walczysz. Pomoże Ci to zdecydować, co możesz zrobić lepiej, aby zyskać przewagę.
Istnieje wiele metod badania konkurencji, w tym:
Badania rynku. Wykonaj szybkie wyszukiwanie za pomocą odpowiednich słów kluczowych i zobacz, które firmy się wyświetlają i z jakim przesłaniem. Możesz też zapytać zespół sprzedaży, jakie taktyki sprzedaży pojawiają się w trakcie procesu sprzedaży.
Korzystaj z opinii klientów. Zapytaj konsumentów, które firmy lub produkty skłaniają ich do rozważenia przed wybraniem Twojego.
Skorzystaj z kanałów mediów społecznościowych. Wiele darmowych platform pozwala użytkownikom zadawać pytania dotyczące produktów i usług. Przeszukaj te społeczności i fora, aby poznać konkurencję w swojej niszy.
Po ustaleniu, kim są twoi konkurenci, nadszedł czas, aby przeprowadzić dogłębne badanie konkurencji. Ostatecznym celem jest sprawdzenie, jak Twoja konkurencja pozycjonuje swoją markę. Twoje badania powinny więc obejmować:

  • Produkty lub usługi oferowane przez Twoją konkurencję
  • Ich mocne i słabe strony, analiza swot
  • Strategie marketingowe, które z powodzeniem stosują
  • Ich pozycja na obecnym rynku

Krok 3. Rozwiń swoją wyjątkową pozycję

Budowanie wyjątkowej pozycji polega na określeniu, co Cię wyróżnia i co najlepiej sprawdza się w Twojej firmie.
Są szanse, że po przeprowadzeniu badań konkurencji zaczniesz coś dostrzegać. Właśnie to sprawia, że ​​Twoja pozycja jest wyjątkowa i staje się idealnym punktem wyjścia do pozycjonowania Twojej marki na rynku. Pamiętaj, aby zanotować swoje unikalne obserwacje podczas porównywania.

Krok 4. Utwórz oświadczenie pozycjonujące, dodaj USP unique selling proposition

Oświadczenie pozycjonujące jest konieczne, ponieważ to jedno- lub dwuzdaniowe oświadczenie deklaruje wyjątkowość Twojej marki dla Twoich klientów w stosunku do głównych konkurentów.
Niektórzy eksperci zalecają udzielenie odpowiedzi na te pytania przed utworzeniem oświadczenia pozycjonującego:

  • Kto jest waszym odbiorcą docelowym?
  • Jaka jest Twoja kategoria produktów lub usług?
  • Jaka jest największa zaleta Twojego produktu lub usługi?
  • Jaki jest dowód tej korzyści?

Krok 5. Stwórz swój slogan

Po stworzeniu silnego oświadczenia pozycjonującego możesz utworzyć slogan do wykorzystania w celu potencjalnego przesyłania wiadomości na temat marki do klientów. Zamiast wypowiedzi pozycjonującej jest to krótsza i bardziej skondensowana wersja tego, co chcesz, aby Twoi klienci wiedzieli.
Na przykład, oto kilka dobrze znanych sloganów w celach informacyjnych:
L’Oreal: „Bo jesteś tego wart”.Nike: „Just do it”

Krok 6. Przetestuj swoje pozycjonowanie marketingowe

Nic nie powinno być pozostawione przypadkowi, zwłaszcza jeśli chodzi o pozycjonowanie. Po utworzeniu należy poświęcić czas na testowanie, eksperymentowanie i zbieranie informacji zwrotnych od konsumentów na temat tego, czy pozycjonowanie osiąga swój cel.
Testy powinny obejmować mieszankę badań ilościowych i jakościowych, od ankiet i sondaży po grupy fokusowe i wywiady pogłębione. Na podstawie wyników tych testów możesz wreszcie ugruntować swoją pozycję w marketingu i w razie potrzeby dostosować swoje działania marketingowe!

Wizerunek marki

Jeśli chcesz wyraźnie zobaczyć, jak Twoja firma wypada na tle innych w postrzeganiu przez konsumentów, pomocna może być mapa pozycjonowania marki.
Mapa pozycjonowania marki składa się z różnych atrybutów, które są niezbędne dla Twojej grupy docelowej. Aby mapowanie było prawidłowe, najlepiej utworzyć wiele wersji mapy na podstawie różnych zestawów atrybutów. Umieszczając swoją markę i konkurentów na mapie, możesz zobaczyć, kto jest bardziej konkurencyjny w danym obszarze od reszty.
Atrybuty użyte w mapie pozycjonowania pochodzą bezpośrednio z wartości, którymi interesują się Twoi klienci. Postrzeganie Twojego produktu/usługi jest bezpośrednio powiązane z tymi wartościami.
Pozycjonowanie w marketingu nie jest łatwym zadaniem; wymaga czasu, poświęcenia, a nawet odwagi, by powiedzieć „nie” niektórym rzeczom do których się przywiązaliśmy. Jest to jednak kluczowe, zwłaszcza gdy walczysz o tworzenie stałych strumieni przychodów, pozyskiwanie nowych klientów i utrzymanie obecnych.
To sposób na przyciągnięcie prospektów, talentów i wpływowych osób do Twojej firmy, a na to zdecydowanie masz czas. Mamy nadzieję, że nasz przewodnik po tworzeniu skutecznej strategii pozycjonowania w marketingu pomoże Ci sobie z tym poradzić! Zainwestuj w social media i content marketing Twojej strony!

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)