Metoda Design Thinking Process i jej wp艂yw na konwersje [CRO]

Opisy kategorii seo
ISO/IEC 27701 – system zarz膮dzania informacjami o prywatno艣ci [mi臋dzynarodowy standard]
30 kwietnia, 2022
CRO – optymalizacja konwersji (dobre praktyki i przyk艂ady)
1 maja, 2022
design thinking
design thinking

Metoda Design Thinking Process i jej wp艂yw na konwersje [CRO]

Wy偶szy poziom konwersji, kt贸ry jest po偶膮dany przez ka偶dego w艂a艣ciciela biznesu to problem zwi膮zany z marketingiem i do艣wiadczeniem u偶ytkownika (UX). P贸藕niej dochodzi nam lepsze poznanie u偶ytkownik贸w. Jest to zatem kwestia dok艂adnej analizy 艣cie偶ki klienta/u偶ytkownika. W skr贸cie: zastosowanie metod zorientowanych na u偶ytkownika.

Metoda design thinking powsta艂a w latach 60 ubieg艂ego wieku w Stanach Zjednoczonych.

Design Thinking Process w stosunku do CRO (conversion rate optimization) jest zar贸wno metod膮, jak i procesem.”

Celem w sprzeda偶y internetowej jest rozwi膮zywanie problem贸w z produktem lub us艂ug膮 pod k膮tem do艣wiadczenia u偶ytkownika. Jest to metoda, kt贸ra pozwala nam g艂臋biej zrozumie膰 u偶ytkownik贸w, innowacyjno艣膰 i projektowanie.

Metoda Design Thinking umo偶liwia skoncentrowanie projektu produktu na klientach i u偶ytkownikach. Proces ten jest pot臋偶nym atutem dla firm, poniewa偶 pozwala zoptymalizowa膰 dzia艂ania pod k膮tem docelowym i zmaksymalizowa膰 szanse na uzyskanie po偶膮danych rezultat贸w.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Pozwala to zespo艂om marketingowym, projektantom, programistom i innym nie polega膰 na intuicji, ale raczej na badaniach, refleksji i projektowaniu skoncentrowanym na u偶ytkownika, kt贸ry trafi艂 na stron臋 internetow膮 z reklam PPC, social media czy SEO.

Optymalizacj臋 wsp贸艂czynnika konwersji (CRO) mo偶na por贸wna膰 do metod Design Thinking, poniewa偶 jej dziedzin膮 jest ustanowienie jasnego procesu optymalizacji ilo艣ci i jako艣ci konwersji witryny dla bardzo konkretnych dzia艂a艅. Proces ten jest podobny do my艣lenia projektowego, poniewa偶 opiera si臋 r贸wnie偶 na badaniach, hipotezach i testach.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Poniewa偶 rynki, osoby i bran偶e mog膮 by膰 czasami bardzo z艂o偶one, nikt nie wie, jakie ulepszenia zoptymalizuj膮 wsp贸艂czynnik konwersji. Podobnie jak w przypadku Design Thinking, tak naprawd臋 wielu marketer贸w b艂臋dnie stosuje intuicj臋 i subiektywne opinie. Bior膮c pod uwag臋, 偶e nie mo偶na wiedzie膰, co zadzia艂a, je艣li chodzi o konwersj臋, innowacyjno艣膰 i testowanie to g艂贸wne punkty, na kt贸rych musimy si臋 oprze膰.

Punkty wsp贸lne dla CRO i Design Thinking

Aby dobrze optymalizowa膰 konwersje trzeba zaakceptowa膰 kilka fakt贸w i prawd:

Opinia si臋 nie liczy: czy to w Design Thinking, czy w CRO, subiektywne opinie nie maj膮 tu tak naprawd臋 miejsca. Nie spos贸b postawi膰 si臋 na miejscu wszystkich u偶ytkownik贸w i w pe艂ni ich zrozumie膰. Musisz od艂o偶y膰 intuicj臋 na bok i skupi膰 si臋 na rzetelnych danych. Oczywi艣cie mo偶na zaproponowa膰 nowatorskie pomys艂y, opinie, sugestie, ale musz膮 one wynika膰 systematycznie z poczynionych obserwacji, a nast臋pnie musz膮 zosta膰 przetestowane.

Nie wiadomo, co zadzia艂a: oczywi艣cie istniej膮 pewne podstawowe uniwersalne zasady poprawiaj膮ce wydajno艣膰, takie jak szybko艣膰 艂adowania lub dost臋pno艣膰. Ale je艣li chodzi o CRO, nie mo偶na z g贸ry wiedzie膰, co si臋 sprawdzi. Dlatego istniej膮 testy.

Nie ma czego艣 takiego jak magiczny uk艂ad: brak rozmieszczenia, brak uk艂adu, 偶aden kolor nie jest lepszy od innego w stosunku do konwersji. Nie istnieje 偶adna uniwersalna regu艂a maksymalizuj膮ca szanse na optymalizacj臋 konwersji. Najlepsze praktyki, kt贸re mo偶na znale藕膰 w internecie, dzia艂aj膮 w niekt贸rych witrynach, ale nie we wszystkich. Dlatego musimy przesta膰 my艣le膰 o 鈥瀞ztywnych i najlepszych metodach do wdro偶enia na 艣lepo鈥, a zamiast tego pomy艣le膰 o 鈥瀙rocesie鈥.

I to jest ogromny wsp贸lny punkt mi臋dzy CRO i Design Thinking 鈥 oba obejmuj膮 bardzo przejrzysty proces: zbieranie danych, znajdowanie rozwi膮za艅, stawianie hipotez, testowanie i analiza.

Jednym ze sposob贸w na maksymalne wykorzystanie danych, zamiast polegania na opiniach, jest u偶ycie narz臋dzi do zbudowania bazy wiedzy opartej na wynikach z uko艅czonych test贸w. W ten spos贸b mo偶esz naprawd臋 upewni膰 si臋, 偶e Twoje testy b臋d膮 mia艂y realne prze艂o偶enie na wyniki.

Zrozumienie u偶ytkownika i jego potrzeb

Czy to w procesie Design Thinking czy optymalizacji konwersji, pierwszym krokiem jest to aby wczu膰 si臋 i postawi膰 w sytuacji u偶ytkownik贸w.

Wa偶ne jest tutaj poznanie danych u偶ytkownik贸w pod k膮tem ich cel贸w, motywacji, obaw, pragnie艅, demografii, gdzie mieszkaj膮, sk膮d pochodz膮 itp.

Dlatego te偶 nale偶y gromadzi膰 dane ilo艣ciowe i jako艣ciowe, aby uzyska膰 jak najbardziej zaawansowane i precyzyjne zrozumienie u偶ytkownik贸w.

W celu optymalizacji konwersji w witrynie, celem jest skoncentrowanie bada艅 UX na u偶yteczno艣ci witryny i na mo偶liwych punktach oporu, kt贸re mog膮 obni偶y膰 wsp贸艂czynnik konwersji.

Ten krok badawczy mo偶e uwzgl臋dnia膰 kilka technik:

  • Analiza danych w Google Analytics: Dane ilo艣ciowe umo偶liwiaj膮 zrozumienie u偶ytkownik贸w, a tak偶e jako艣膰 interfejsu. Mo偶na obserwowa膰 najcz臋艣ciej u偶ywane przegl膮darki, najcz臋stsz膮 grup臋 wiekow膮 lub inne dane demograficzne. Je艣li chodzi o interfejs, wsp贸艂czynnik odrzuce艅 czy wsp贸艂czynnik konwersji na poszczeg贸lnych stronach r贸wnie偶 pozwalaj膮 lepiej zrozumie膰 skuteczno艣膰 serwisu.
  • Ankiety / Wywiady: W zakresie zbierania danych jako艣ciowych celem jest zadawanie odpowiednich pyta艅 bezpo艣rednio zainteresowanym u偶ytkownikom. Czy to poprzez bezpo艣rednie dyskusje z u偶ytkownikami, czy poprzez ankiety online, celem jest uzyskanie odpowiedzi na temat mo偶liwych ulepsze艅 wra偶enia u偶ytkownika.
  • 艢ledzenie klikni臋膰: 艢ledzenie klikni臋膰 to r贸wnie偶 skuteczna metoda zrozumienia zwyczaj贸w i zachowa艅 u偶ytkownik贸w w odniesieniu do interfejsu witryny. Stosuj tak偶e nagrania sesji i heatmapy.

W ka偶dym razie ostatecznym celem jest uzyskanie wgl膮du w to jak pom贸c u偶ytkownikom i jak najlepiej zrozumie膰 r贸偶ne problemy, z kt贸rymi maj膮 do czynienia w Twoim interfejsie.

Zdefiniuj i przeanalizuj

Niezale偶nie od tego, czy chodzi o proces Design Thinking, czy CRO, wa偶ne jest, aby zebra膰 dane jako艣ciowe i ilo艣ciowe w celu ich przechowywania i analizowania.

Celem jest zatem poznanie danych i ich wp艂ywu na dane konwersji. Aby to zrobi膰, interesuj膮ce mo偶e by膰 na przyk艂ad zebranie powtarzaj膮cych si臋 zachowa艅 u偶ytkownik贸w.

Na tym etapie nale偶y zada膰 pytania dotycz膮ce gromadzonych danych, np:

  • Czy istnieje wsp贸lny problem, z kt贸rym boryka si臋 wielu r贸偶nych u偶ytkownik贸w?

Wa偶ne jest tutaj posortowanie danych i przekszta艂cenie ich w rzeczywiste obserwacje, kt贸re pomog膮 p贸藕niej w stawianiu hipotez.

Ten krok s艂u偶y zatem wyja艣nieniu, na czym nale偶y si臋 skupi膰, aby zoptymalizowa膰 wra偶enia u偶ytkownika i wsp贸艂czynnik konwersji danego produktu. Celem jest zatem analiza potencjalnych rozwi膮za艅 i wyb贸r tych, kt贸re b臋d膮 najbardziej sp贸jne dla projektu.

Idea i hipoteza

W procesie Design Thinking ideacja polega na generowaniu innowacyjnych pomys艂贸w w celu znalezienia rozwi膮za艅.

Burza m贸zg贸w i praca grupowa s膮 tu zatem jak najbardziej wskazane. Ka偶dy cz艂onek zespo艂u mo偶e dzieli膰 si臋 swoimi pomys艂ami, aby stworzy膰 debat臋 i postawi膰 inteligentne hipotezy.

Bior膮c pod uwag臋 wszystkie dane jako艣ciowe i ilo艣ciowe zebrane wcze艣niej, celem tego ostatniego kroku jest znalezienie hipotez do wdro偶enia w przysz艂ych testach.

Celem jest wygenerowanie jak najwi臋kszej liczby hipotez.

Na koniec najlepiej jest uporz膮dkowa膰 i posortowa膰 wszystkie za艂o偶enia przyj臋te za pomoc膮 systemu ocen zgodnie z 艂atwo艣ci膮 wdro偶enia i wp艂ywem na wra偶enia u偶ytkownika.

Wa偶ne jest, aby nada膰 priorytet za艂o偶eniom, kt贸re maj膮 du偶y potencja艂 w zakresie optymalizacji wsp贸艂czynnika konwersji. Dzi臋ki temu nie b臋dziesz skupia膰 si臋 na szczeg贸艂ach, w kt贸re nie warto inwestowa膰.

Jak Metoda Design Thinking i CRO dzia艂aj膮 w praktyce?

Przyk艂adowo:

Za pomoc膮 narz臋dzi do nagrywania na 偶ywo sesji u偶ytkownik贸w mo偶esz znale藕膰 wiele problem贸w na niekt贸rych stronach. Nast臋pnie na podstawie tych danych przeprowadzasz r贸偶ne testy z u偶ytkownikami, aby odkry膰, co jest ne tak w tym procesie.

Na przyk艂ad mo偶e odkryjesz 偶e czas wczytywania strony g艂贸wnej jest zbyt d艂ugi i masz sporo odrzuce艅, albo po dodaniu do koszyka ma艂o os贸b przechodzi do p艂atno艣ci.

Niezb臋dna wiedza specjalistyczna

W procesie Design Thinking wsp贸艂praca jest niezb臋dna. Umo偶liwia to skorzystanie z kilku ekspertyz niezb臋dnych do bada艅, projektowania i testowania.

W przypadku optymalizacji konwersji to samo. Istnieje wiele aspekt贸w, kt贸re nale偶y opanowa膰, aby opanowa膰 sprawne mierzenie i zwi臋kszanie konwersji na stronie internetowej.

Oto przyk艂ady kt贸re musz膮 by膰 zawarte w tym aby metoda Design Thinking, pomaga艂a zoptymalizowa膰 konwersje:

  • Analityka danych
  • Sprawne zarz膮dzanie projektem
  • UX/UI desing
  • UX copywriting
  • Do艣wiadczenie w programowaniu frontendowym

Wymaga to r贸wnie偶 opanowania wielu narz臋dzi analitycznych i badawczych, takich jak Google Analytics, Tag Manager, Google optimize i innych.

Wszystkie te specjalno艣ci s膮 r贸偶ne i ka偶da z nich ma bardzo konkretne cele, ale uzupe艂niaj膮 optymalizacj臋 wsp贸艂czynnika konwersji.

CRO jest cz臋sto postrzegane jako obszar zarezerwowany dla du偶ych firm. Jednak bardziej popularna metoda Design Thinking ma ostatecznie ten sam cel co CRO: generowanie i testowanie innowacyjnych pomys艂贸w w celu poprawy do艣wiadczenia u偶ytkownika, produktu lub wsp贸艂czynnika konwersji.

Design Thinking jest zatem idealnym procesem do realizacji strategii CRO.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Podsumowanie

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Metoda Design Thinking Process i jej wp艂yw na konwersje [CRO]?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)