Google Page Speed

WebP
24 sierpnia, 2021
Jak wypromować firmę
24 sierpnia, 2021

Google PageSpeed Insights – jak szybka jest Twoja strona internetowa?

Strona, która się długo ładuje, jest nie tylko niechętnie odwiedzana przez użytkowników, ale także nie są lubiane przez Google. Szybkość ładowania strony internetowej jest jednym z czynników rankingowych Google. Powolne strony są konsekwentnie karane przez algorytm Google dla zapytań z urządzeń mobilnych. Dochodzi nawet do tego, że strony, które ładują się ponad dwie sekundy, są całkowicie ignorowane przez robota indeksującego. Około 32% użytkowników opuszcza strony internetowe, które ładują się ponad 3 sekundy. W związku z tym Google stworzyło narzędzie z Google PageSpeed Insights, które pomaga analizować czasy ładowania stron internetowych i odpowiednio ją optymalizować, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Czym są Google PageSpeed Insights i co mierzą?

PageSpeed Insights to narzędzie do analizy czasów ładowania stron internetowych, które działa z dowolnym adresem URL. Wystarczy skopiować adres strony do odpowiedniego pola. Wyniki są wyprowadzane osobno zarówno dla wersji mobilnej, jak i komputerowej danej strony.

Najnowsza wersja oprogramowania zawiera rzeczywiste dane użytkownika z „Chrome User Experience”. Dane pochodzą od użytkowników, którzy korzystają z przeglądarki Google Chrome i dobrowolnie udostępniają Google swoje statystyki użytkowania. Dane są uzupełniane przez narzędzie wydajności „Lighthouse”, które symuluje dostęp do odpowiedniej strony internetowej, a tym samym gromadzi odpowiednie kluczowe dane. Wartości od 0 do 59 są uważane za złe, od 60 do 79 za akceptowalne, a powyżej 80 za dobre.

Wynik analizy Google Page Speed składa się z różnych wartości:

  • Dane terenowe i laboratoryjne

W tym momencie mediana czasu ładowania jest podana w kategoriach szybki, średni i wolny.

Narzędzie uwzględnia dwa kluczowe parametry:

  • FCP – opiera się na momencie wczytywania strony, w którym pierwsza treść staje się widoczna dla użytkownika (tekst lub obrazy). Decydującym czynnikiem jest tutaj szybkość interakcji użytkowników z witryną. Czasy wczytywania poniżej 1,8 sekundy są uważane za szybkie, a witryny nadal mają średnio mniej niż trzy sekundy.
  • LCP – czas od wywołania adresu URL przez użytkownika do pełnego wyrenderowania największego widocznego elementu treści w obszarze wyświetlania. Największym elementem jest zwykle obraz, film lub duży element tekstowy na poziomie bloku. Jest to ważne, ponieważ informuje użytkownika, że ​​adres URL jest faktycznie ładowany.
  • FID – czas od pierwszej interakcji użytkownika ze stroną do chwili, gdy przeglądarka zareaguje na tę interakcję. Interakcja ma miejsce, na przykład, gdy użytkownik kliknie w link lub naciśnie przycisk. Wartość jest uzyskiwana z interaktywnego elementu, który użytkownik klika jako pierwszy. Jest to ważne w przypadku stron, na których użytkownicy muszą coś zrobić, ponieważ strona jest wtedy uważana za interaktywną.
  • CLS – podaje łączną sumę poszczególnych wartości dla wszystkich nieoczekiwanych zmian układu, które występują w trakcie życia strony. Wartość mieści się w zakresie od zera do dowolnej liczby dodatniej — im większa wartość, tym więcej przesunięć układu. Ważne jest, aby zwracać uwagę na tę wartość, ponieważ nie jest ona przyjazna dla użytkownika, jeśli elementy strony poruszają się podczas interakcji.

Zalecenia i diagnoza

Automatycznie narzędzie pokazuje sugestie ulepszeń, które są ważne z technicznego punktu widzenia. Należy się jednak z nimi dobrze zapoznać i nie akceptować w ciemno. Modyfikacje mogą mieć pozytywny wpływ na czas ładowania, ale mogą pogorszyć wrażenia użytkownika w innych miejscach.

Ponadto PageSpeed Insights sugeruje optymalizację, nawet jeśli ogólna wydajność jest już bardzo dobra. W tym przypadku zazwyczaj można powstrzymać się od wprowadzania dalszych ulepszeń.

Narzędzie oferuje również pomoc w ocenie, które podejścia optymalizacyjne mogą być opłacalne.

Jak zoptymalizować długie czasy ładowania?

Jeśli strona ładuje się zbyt długo, przyczyn może być wiele. Do najczęstszych należą następujące, które na szczęście można stosunkowo szybko naprawić:

  • Zbyt długie oczekiwanie na odpowiedź serwera — podstawowym warunkiem szybkiego ładowania strony jest szybka odpowiedź serwera. Google zaleca około 0,2 sekundy. Jednym ze sposobów na przyspieszenie jest zakup mocniejszego sprzętu, innym sposobem jest unikanie przekierowań, które działają na przykład w przypadku wadliwych linków wewnętrznych.
  • Zbyt duże pliki obrazów — obrazy zwykle mają największy udział w rozmiarze pliku strony HTML. Jeśli nie są one specjalnie skompresowane, mogą zająć kilka megabajtów i niepotrzebnie wydłużyć czas ładowania. Zamiast tego obrazy należy zmniejszyć ręcznie za pomocą odpowiedniego oprogramowania do edycji — alternatywnie, w zależności od systemu CMS, można to również zrobić za pomocą wtyczki, która automatycznie kompresuje wszystkie pliki obrazów podczas przesyłania.
  • Problemy z buforowaniem przeglądarki — jeśli buforowanie jest włączone, zawartość jest buforowana lokalnie podczas wywoływania strony, dzięki czemu ponowne ładowanie jest znacznie szybsze.
  • Niewykorzystane wiersze kodu w kodzie źródłowym — często się zdarza, że skrypty, które nie są już używane, są regularnie ładowane podczas przeglądania strony. Należy je usunąć. Można użyć różnych narzędzi przeglądarki, aby zobaczyć, które wiersze kodu są zbędne.
  • Brak priorytetyzacji widocznej treści — treść witryny powinna być zawsze ładowana od góry do dołu. Treść, która jest widoczna dla użytkownika na pierwszy rzut oka bez przewijania, ładuje się w ułamku sekundy.

Dzięki integracji rzeczywistych danych użytkownika Google PageSpeed Insights stał się znacznie bardziej praktyczny, a przez to niezawodny. Jest to ważne nie tylko dlatego, że szybkość ładowania jest nie tylko niezbędna jako czynnik SEO, ale także stanowi istotną część doświadczenia użytkownika lub klienta. W związku z tym ważne jest, aby regularnie sprawdzać czasy ładowania własnej witryny i jak najlepiej ją optymalizować, co często można osiągnąć niewielkim wysiłkiem i kilkoma prostymi krokami.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)