Real time bidding -co to jest RTB i jak działa w praktyce?

Grafika rastrowa

RTBreal time bidding to model zautomatyzowanego zakupu powierzchni reklamowej w modelu aukcyjnym w czasie rzeczywistym.

Real time bidding

Real-time bidding (RTB) – co warto wiedzieć?

Z całą pewnością każdy zetknął się z sytuacją, gdy wyświetlane w internecie reklamy zupełnie do niego nie trafiały i całkowicie rozmijały się z faktycznymi potrzebami.

Oczywiście takie wyświetlenia dla reklamodawcy są nieopłacalne, ponieważ nieposiadająca samochodu osoba racze nie kupi do niego części, a kobieta nie będzie zainteresowana maszynkami do golenia twarzy.

Żeby rozwiązać ten problem i znacznie usprawnić proces wyświetlania i dobierania reklamy do danego użytkownika, powołano do życia technologie Real-time bidding.

Czym ona jest, na jakiej zasadzie funkcjonuje, a przede wszystkim, jakie płyną z niej korzyści?

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Czym jest Real-time bidding? Definicja.

Real time bidding definicja – inaczej RTB to model zautomatyzowanego zakupu powierzchni reklamowej.

Zwykły użytkownik internetu, który wchodzi na określone strony z chęcią pozyskania informacji na dany temat, nie zastanawia się, dlaczego wyświetliła mu się określona reklama. Jak się jednak okazuje, nie jest to zupełnie przypadkowe i zależy od wielu niezależnych od siebie czynników. Warto w tym wypadku wspomnieć przykładowo targetowanie oraz modele rozliczania. O czym konkretnie mowa?

Przykładowo niezwykle popularną formą płacenia za reklamy jest rozliczanie metodą CPC, czyli cost per click. W tym wypadku reklamodawca płaci tylko za te reklamy, które zostały kliknięte przez użytkowników.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

No dobrze, ale czym tak właściwie jest Real-time bidding? Jak się okazuje, jest to technologia, która działa podobnie do CPC, lecz w znacznie bardziej zaawansowany sposób.

Jak nazwa sama wskazuje, RTB to technologia pozwalająca na kupowanie powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym w sposób całkowicie automatyczny. Oczywiście dla laika niezwiązanego z branżą takie określenie może wydawać się niejasne, dlatego lepiej przedstawić to w dużym uproszczeniu.

W chwili, gdy użytkownik wchodzi na daną stronę, do tej pory wyświetlane mu były losowe, często niezwiązane z jego zainteresowaniami i potrzebami reklamy, które były z góry opłacone.

W przypadku RTB po wejściu na stronę uruchomiona zostaje specjalna aukcja, na której reklamodawcy w czasie rzeczywistym licytują się, czyja reklama ma zostać wyświetlona.

Specjalny algorytm odpowiedzialny za prace całego systemu wybiera najwyższą ofertę i wyświetla daną reklamę użytkownikowi. I choć wydaje się to bardzo skomplikowane i przede wszystkim długotrwałe, to cały proces trwa nie więcej niż 100 milisekund.

Ekosystem Real-time bidding

Żeby RTB mogło działać, nie wystarczy algorytm przeprowadzający pomiędzy reklamodawcami aukcję i wybierający najatrakcyjniejszą ofertę. Struktura tego systemu jest znacznie bardziej rozbudowana i tworząca specjalny ekosystem składający się z wielu współpracujących pomiędzy sobą czynników.

O czym konkretnie mowa?

Żeby RTB mógł działać, potrzebna jest współpraca wydawców, czyli właścicieli stron internetowych z platformami SSP, czyli Supply Side Platform. Są to platformy zajmujące się sprzedażą powierzchni reklamowych w sieci.

Do tego dochodzi jeszcze ścisła współpraca reklamodawców z platformami DSP, czyli Demand Side Platform, pozywającymi obliczyć stawki dla konkretnej odsłony. Na koniec pamiętać trzeba oczywiście o fundamencie całego systemu, czyli o hurtowniach danych, które dostarczają do systemu informacje o użytkownikach, co pozwala spersonalizować dla nich reklamy.

Jak działają hurtownie danych dla real time bidding?

Skoro już wiadomo, jak działa system RTB, warto się teraz zastanowić nad tym, co zapewne zaczęło zastanawiać sporą grupę osób — skąd hurtownia danych pozyskuje informacje o użytkownikach i jak to ogólnie rzecz biorąc działa?

Podstawą Real-time bidding jest przede wszystkim licytacja stawkami za wyświetlenia reklamy, lecz co najważniejsze, spersonalizowanie jej do danego użytkownika.

Skąd jednak czerpać informacje o użytkownikach i w ten sposób dobierać im odpowiednie treści?

Jak się okazuje, wszystko jest wynikiem analizy tego, czego się szukało lub co się wyświetlało w internecie. Przykładowo, jeśli od kilku dni wyszukuje się informacje, jaki zegarek kupić, system RTB zacznie wyświetlać właśnie reklamy zegarków.

Najważniejsze korzyści płynące z Real-time bidding

Jak więc widać, jest to technologia naprawdę bardzo ciekawa i dająca spore możliwości. Warto się jednak na sam koniec zastanowić nad tym, jakie są jej najważniejsze zalety, lecz przede wszystkim, jakimi charakteryzuje się wadami.
Jeśli chodzi o wady, to z całą pewnością wymienić tu trzeba koszt.

Jest to forma reklamowania się, która jest zdecydowanie najdroższa spośród innych rozwiązań. Co więcej, cennik nie jest w tym wypadku sztywno ustawiony, lecz cena reklamy podlega licytacji, co może diametralnie podnieść jej koszt.

Jak jednak wyglądają zalety takiego rozwiązania? Przede wszystkim wiedzieć trzeba to, że reklamy trafiają dokładnie do tego konsumenta, do którego są adresowane.

Często w przypadku innych metod kupowania w sieci reklam dochodzi do efektu tzw. przepalania reklam, czyli wyświetlania ich tym użytkownikom, którzy zupełnie nie są nimi zainteresowani.

Oznacza to, że mniejszym kosztem osiąga się mniejsze efekty. W przypadku Real-time bidding co prawda trzeba zapłacić więcej za wyświetlenie, lecz zawsze jest ono trafne i dobrze zaadresowane, czyli najpewniej osiągnie się dzięki niemu pozytywne efekty.

Jakie są główne zalety RTB dla reklamodawców?

RTB pozwala na precyzyjne targetowanie reklam, co zwiększa ich efektywność i ROI. Reklamodawcy mogą licytować wyświetlenia w czasie rzeczywistym, dostosowując oferty do specyficznych odbiorców.

Czy RTB jest dostępne dla wszystkich typów reklam internetowych?

RTB jest najczęściej stosowane w reklamach displayowych, wideo oraz mobilnych. System pozwala na zakup powierzchni reklamowej na różnych platformach i urządzeniach.

Jakie wyzwania mogą napotkać użytkownicy RTB?

Jednym z wyzwań może być zapewnienie prywatności i bezpieczeństwa danych. Ponadto, złożoność systemu RTB wymaga od reklamodawców i wydawców dokładnego zrozumienia jego mechanizmów oraz ciągłego monitorowania i optymalizacji kampanii.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Real time bidding -co to jest i jak działa w praktyce?

Napisz w komentarzu.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!