Ux ecommerce, dobrze zaprojektowany sklep internetowy + wytyczne

Analityka ecommerce
Analityka ecommerce, jak dane mog膮 zwi臋kszy膰 sprzeda偶 online
27 stycznia, 2022
magazyn internetowy
Magazyn internetowy (magazyn sklepu internetowego online)
27 stycznia, 2022
ux ecommerce
ux ecommerce

Ux ecommerce, dobrze zaprojektowany sklep internetowy + wytyczne

Klienci dokonuj膮cy zakup贸w online skupiaj膮 si臋 na stronach produkt贸w, aby zdecydowa膰, co kupi膰. Pom贸偶 im stosuj膮c zasady ux ecommerce m.in.:

  • odpowiadaj膮c na pytania,
  • umo偶liwiaj膮c por贸wnania,
  • udost臋pniaj膮c recenzje i
  • u艂atwiaj膮c proces zakupu.

W handlu elektronicznym strony produkt贸w maj膮 kluczowe znaczenie dla sukcesu witryny. Klienci musz膮 mie膰 wystarczaj膮c膮 ilo艣膰 informacji, aby podj膮膰 艣wiadom膮 decyzj臋 o zakupie. Strona produktu lub strona szczeg贸艂贸w produktu to miejsce, w kt贸rym u偶ytkownicy decyduj膮, czy i co kupi膰. Strona musi zawiera膰 pe艂ne informacje o produkcie, w przyst臋pny spos贸b edukowa膰 i informowa膰 u偶ytkownika.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Jak wygl膮da dobrze zaprojektowany sklep internetowy

Klienci online nie mog膮 dotkn膮膰 produktu, zada膰 pytania sprzedawcy, przymierzy膰 ani u偶y膰 produktu przed zakupem. Oczywi艣cie, zmotywowani klienci mog膮 zam贸wi膰 pr贸bki, aby wyczu膰 materia艂. Mog膮 te偶 zadawa膰 pytania za po艣rednictwem czatu na 偶ywo. Ale wszystkie one wi膮偶膮 si臋 z wysokimi kosztami interakcji, wymagaj膮 silnej motywacji i ch臋ci sp臋dzenia du偶ej ilo艣ci czasu w aplikacji lub na stronie.

W wielu przypadkach klienci nie chc膮 inwestowa膰 tak du偶o czasu, wi臋c strona produktu musi pom贸c im w jak najszybszym uzyskaniu informacji. W najlepszym interesie sklepu jest upewnienie si臋, 偶e udzielane s膮 odpowiedzi na pytania u偶ytkownik贸w i 偶e produkt jest w艂a艣ciwie reprezentowany.

B艂臋dy UX

S艂abe strony produkt贸w maj膮 dwa g艂贸wne wyniki, z kt贸rych oba szkodz膮 relacji klient贸w z witryn膮:

  • Kupuj膮cy nie mog膮 zdecydowa膰, czy produkt spe艂nia ich kwalifikacje i rezygnuj膮 z zakupu.
  • Kupuj膮cy kupuj膮 niew艂a艣ciwy produkt w oparciu o niedok艂adne za艂o偶enia, co skutkuje niezadowoleniem klient贸w lub zwracaniem zakup贸w.

W tym artykule przedstawiamy kr贸tki przegl膮d ustale艅 i rekomendacji.

ux ecommerce

Co umie艣ci膰 na stronach produkt贸w, Wytyczne UX

Strona produktu to motor nap臋dowy z du偶膮 odpowiedzialno艣ci膮 i zadaniami do wykonania, odpowiadaj膮c na pytania klient贸w i przygotowuj膮c kupuj膮cych do zakupu. Dlatego bardzo wa偶ne jest, aby witryny i aplikacje dzia艂a艂y prawid艂owo. Dobrze zaprojektowane strony produkt贸w maj膮 cechy, kt贸re okre艣la si臋 jako niezb臋dne.

Co musisz mie膰 z perspektywy UX ecommerce

Jako absolutne minimum strony produkt贸w musz膮 zawiera膰 te podstawowe elementy:

  • Opisowa nazwa produktu
  • Wyra藕ne obrazy
  • Powi臋kszony widok obrazu(贸w)
  • Cena, w tym wszelkie dodatkowe op艂aty zwi膮zane z produktem
  • Jasne opcje produkt贸w, takie jak kolor i rozmiar oraz spos贸b ich wyboru
  • Dost臋pno艣膰 produktu
  • Przejrzysty spos贸b dodawania produktu do koszyka i wyra藕na informacja zwrotna po dodaniu
  • Zwi臋z艂y i informacyjny opis produktu

Co dobrze by by艂o gdyby艣 mia艂 z perspektywy UX ecommerce

Kupuj膮cy zazwyczaj oczekuj膮 i doceniaj膮 te elementy na stronach produkt贸w, ale nie wszystkie witryny i aplikacje potrzebuj膮 ka偶dego z nich.

  • Oceny lub recenzje klient贸w lub ekspert贸w, kt贸re mo偶na sortowa膰 lub filtrowa膰
  • Dodatkowe zdj臋cia produkt贸w
  • Filmy o produktach
  • Funkcja powi臋kszania lub przesuwania na zdj臋ciach produkt贸w
  • Powi膮zane rekomendacje produkt贸w
  • Lista 偶ycze艅

Co jest ju偶 typowym dodatkiem w UX ecommerce

Mo偶e si臋 to przyda膰 w przypadku niekt贸rych produkt贸w, ale tylko wtedy, gdy s膮 one bezb艂臋dnie wykonane z wysok膮 u偶yteczno艣ci膮 dla u偶ytkownika.

  • Wirtualne przymierzanie
  • Recenzje zdj臋膰 lub film贸w od klient贸w
  • Metadane i zaawansowane filtrowanie w opiniach
  • Opcje zakupu cyklicznego lub subskrypcji
  • Narz臋dzia do dostosowywania produkt贸w
  • Zdj臋cia 360掳
  • Filmy instrukta偶owe lub animacje krok po kroku

Przewiduj i odpowiadaj na pytania dotycz膮ce produkt贸w

Kupuj膮cy szukaj膮 odpowiedzi na wszystkie pytania dotycz膮ce produkt贸w na stronie produktu.

Wiele witryn oferuje niewystarczaj膮ce informacje o produktach, co pozostawia u偶ytkownikom pytania bez odpowiedzi i niewystarczaj膮c膮 ilo艣膰 informacji do podejmowania decyzji zakupowych. Chocia偶 nie jest mo偶liwe poznanie ka偶dego pytania, jakie kto艣 mo偶e mie膰 na temat produktu, niekt贸re witryny zaniedba艂y oferowanie nawet podstawowych informacji o produkcie.

Jednym z powszechnych problem贸w zwi膮zanych z zakupami online jest konieczno艣膰 zwrotu produktu. Gdyby witryny w pe艂ni opisywa艂y produkty, u偶ytkownicy prawdopodobnie kupili w艂a艣ciwy produkt i byli pewni swoich zakup贸w. Nie musia艂 by艣 martwi膰 si臋 o potencjalne zwroty.

Dobre praktyki:

  • Konkretny opis a nie lanie wody. U偶ytkownicy nie szukaj膮 reklam贸wki, ale solidnego opisu produktu, tego, jak mo偶na go u偶ywa膰, jak wygl膮da i co robi. U偶ytkownicy zazwyczaj przegl膮daj膮 tekst podczas czytania online, czytaj膮c wi臋cej na pocz膮tku opisu ni偶 na ko艅cu i wi臋cej na pocz膮tku wiersza ni偶 na ko艅cu wiersza. Nie marnuj pierwszych kilku linijek opis贸w produkt贸w 鈥 przejd藕 od razu do sedna. Opisy powinny r贸wnie偶 wyja艣nia膰 wszelkie terminy, kt贸rych u偶ytkownicy prawdopodobnie nie b臋d膮 znali.
  • U偶yj obraz贸w i/lub film贸w, aby odpowiedzie膰 na pytania. Zdj臋cia produkt贸w okre艣laj膮 oczekiwania u偶ytkownik贸w dotycz膮ce produkt贸w, kt贸re wybieraj膮 i kupuj膮. Zdj臋cia i filmy powinny wsp贸艂gra膰 z opisem, aby zapewni膰 pe艂ne zrozumienie produktu. Jedno wy艣wietlenie produktu rzadko wystarcza, aby odpowiedzie膰 na pytania u偶ytkownik贸w.

Pom贸偶 u偶ytkownikom por贸wna膰 produkty

U偶ytkownicy cz臋sto por贸wnuj膮 przedmioty w witrynie i chc膮 widzie膰 te same informacje o ka偶dym przedmiocie, kt贸ry rozwa偶aj膮. Kluczowe znaczenie maj膮 sp贸jne informacje o por贸wnywalnych produktach. Wy艣wietlanie informacji wp艂ywa r贸wnie偶 na 艂atwo艣膰 por贸wnywania przedmiot贸w. Niekt贸re witryny na przestrzeni lat zmienia艂y wygl膮d strony lub informacje dost臋pne dla produkt贸w, zmuszaj膮c u偶ytkownik贸w do poszukiwania potrzebnych informacji.

Kupuj膮cy potrzebuj膮 informacji, aby by艂y wiarygodne na trzech r贸偶nych poziomach:

  • Wariant produktu. Kupuj膮cy rozwa偶aj膮cy opcje produktu, oczekuj膮 , 偶e te same informacje b臋d膮 dost臋pne dla wszystkich wariant贸w.
  • Kategoria produktu. Klienci kupuj膮cy dany rodzaj produktu oczekuj膮, 偶e witryna b臋dzie pokazywa膰 podobne rodzaje szczeg贸艂贸w dla r贸偶nych marek i modeli.
  • Strona produktu jednakowa w ca艂ej witrynie. Og贸lnie rzecz bior膮c, gdy ludzie przenosz膮 si臋 ze strony na stron臋 w witrynie, oczekuj膮, 偶e strony b臋d膮 wygl膮da膰 i dzia艂a膰 sp贸jnie. Jest to jedna z dziesi臋ciu heurystyk projektowania interfejsu u偶ytkownika (heurystyki NIelsenowskie, wymienione na koniec tego paragrafu).
  • Strona produkt贸w konkurencji. Warto postara膰 si臋 zrozumie膰, jakie informacje u偶ytkownicy mog膮 zobaczy膰 w witrynach konkurencji i oferowa膰 te same informacje na stronach swoich produkt贸w.
  • Strony produkt贸w s膮 bardzo pomocne dla kupuj膮cych, gdy wy艣wietlaj膮 rekomendacje powi膮zanych produkt贸w. Te sugestie pomagaj膮 u偶ytkownikom odkry膰 alternatywy produkt贸w, o kt贸rych mogli nie my艣le膰.

Heurystyki Nielsena

10 heurystyk Jakoba Nielsena to:

  1. Pokazuj status systemu
  2. Zachowaj zgodno艣膰 pomi臋dzy systemem a rzeczywisto艣ci膮
  3. Daj u偶ytkownikowi pe艂n膮 kontrol臋
  4. Trzymaj si臋 standard贸w i zachowaj sp贸jno艣膰
  5. Zapobiegaj b艂臋dom
  6. Pozwalaj wybiera膰, zamiast zmusza膰 do pami臋tania
  7. Zapewnij elastyczno艣膰 i efektywno艣膰
  8. Dbaj o estetyk臋 i umiar
  9. Zapewnij skuteczn膮 obs艂ug臋 b艂臋d贸w
  10. Zadbaj o pomoc i dokumentacj臋鈥

W艂a艣ciwy UX sklepu internetowego aby zainicjowa膰 proces zakupu

Strona produktu to kluczowy obszar, w kt贸rym u偶ytkownicy decyduj膮 si臋 na zakup produktu i przeniesienie go do koszyka. Aby to zrobi膰, u偶ytkownicy musz膮 wiedzie膰, jakie s膮 ich opcje produkt贸w i jak je wybra膰.

Aby u艂atwi膰 u偶ytkownikom rozpocz臋cie procesu zakupu, strony produkt贸w musz膮:

  • Wyja艣nia膰 ka偶d膮 odmian臋 produktu. U偶ytkownicy musz膮 zrozumie膰, co oznacza ka偶da opcja 鈥 czy jest to kolor, rozmiar, ilo艣膰 pami臋ci, czy jakakolwiek inna cecha produktu. Wyb贸r opcji r贸wnie偶 musi by膰 prosty, aby u偶ytkownicy mogli 艂atwo wybra膰 dok艂adnie taki przedmiot, jaki chc膮.
  • Poinformuj o dost臋pno艣ci produktu. Jest to szczeg贸lnie wa偶ne, je艣li dost臋pno艣膰 jest r贸偶na dla r贸偶nych rozmiar贸w czy wersji produktu. U偶ytkownicy powinni wiedzie膰, kiedy produkty nie s膮 dost臋pne, bez konieczno艣ci dodawania produktu do koszyka tylko po to, aby dowiedzie膰 si臋, 偶e jest zam贸wiony lub wyprzedany.
  • Przeka偶 wyra藕n膮 opini臋 po dodaniu produktu do koszyka. Ostatnim krokiem w przeniesieniu u偶ytkownika do procesu zakupu jest umieszczenie produktu w koszyku.
  • Nieodpowiednie informacje zwrotne powoduj膮 wiele problem贸w. Niekt贸rzy u偶ytkownicy my艣l膮, 偶e dodali przedmioty, kiedy tego nie zrobili. W innych przypadkach u偶ytkownicy nie zdaj膮 sobie cz臋sto sprawy, 偶e dodali przedmioty, wi臋c dodaj膮 je wielokrotnie, co ko艅czy si臋 wieloma przedmiotami w koszyku.

Wniosek

Na stronach produkt贸w klienci staraj膮 si臋 okre艣li膰, czy produkt odpowiada ich potrzebom. Aby odnie艣膰 sukces, witryny e-commerce musz膮 najpierw przeprowadzi膰 badania, aby okre艣li膰 rodzaje pyta艅, jakie klienci maj膮 na temat ich produkt贸w. Projektanci powinni u偶ywa膰 opis贸w i zdj臋膰, aby odpowiada膰 na pytania u偶ytkownik贸w, pomaga膰 im w por贸wnywaniu produkt贸w i umo偶liwia膰 ludziom rozpocz臋cie procesu zakupu tak szybko i 艂atwo, jak to mo偶liwe.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)