User Experience (poradnik) – co to jest + przykład projektowania

Mapa ciepła w analityce internetowej heatmap
Mapa ciepła w analityce internetowej (heatmap)
29 kwietnia, 2022
Opisy kategorii seo
ISO/IEC 27701 – system zarządzania informacjami o prywatności [międzynarodowy standard]
30 kwietnia, 2022
Customer experience
Customer experience

Co to jest User Experience

User experience to po polsku doświadczenie użytkownika (UX). Innymi słowy jest to miara tego, jak ludzie czują się, gdy wchodzą w interakcję i angażują się w Twoją markę za pośrednictwem strony, witryny, produktów i obsługi klienta. Jest to jeden z najbardziej krytycznych aspektów działalności w e-Commerce, ponieważ może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe Twoich klientów online. Ich decyzje i działania podczas poruszania się po Twojej witrynie mogą wpłynąć na współczynniki konwersji, a ostatecznie na Twój zarobek.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Jako właściciel sklepu eCommerce musisz upewnić się, że User Experience (wrażenia użytkownika) są na najwyższym poziomie.

Marki eCommerce mogą pracować nad optymalizacją stron produktów, stron kategorii, a nawet procesów dodawania do koszyka. Ale skoro Twoja strona główna jest jednym z pierwszych punktów styku klienta z Twoją marką, to warto ją zoptymalizować, aby zapewnić jak najlepszą obsługę klienta, która zwiększy sprzedaż.

Omawiając user experience nie tylko odnosimy się do nawyków zakupowych konsumentów, ale projektować musimy tylko takie witryny, które zapewniają wspaniałe wrażenia. Nawet Google podwaja znaczenie doświadczenia użytkownika i jego wpływu na ogólne rankingi w wyszukiwarce względem SEO. Aktualizacje zachęcają użytkowników do optymalizowania core web vitals (podstawowe wskaźniki internetowe) witryny i wielu innych czynników, które poprawiają wrażenia odwiedzających.

Aby pomóc Ci stworzyć lepsze User Experience przedstawiamy poniżej zbiór najlepszych praktyk dotyczących optymalizowania strony głównej, które możesz wdrożyć w swojej firmie.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Zaprojektuj swoją stronę internetową z myślą o urządzeniach mobilnych – mobile first

Coraz więcej osób dokonuje transakcji online za pomocą smartfonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Użytkownicy mobilni nie tylko wyszukują online, ale także wykonują różne działania, takie jak zakupy, płacenie rachunków i rezerwowanie biletów.

Wraz z rozwojem mobilnego handlu elektronicznego stało się konieczne, aby strony internetowe czy sklepy eCommerce stosowały podejście mobile-first w tworzeniu stron internetowych.

Podejście mobile-first oznacza najpierw zaprojektowanie strony internetowej na mniejsze ekrany, a następnie skoncentrowanie się na większych ekranach. Częścią tego podejścia jest responsywny projekt RWD, który umożliwia elementom automatyczne dostosowywanie się i zmianę ich rozmieszczenia w celu dopasowania do ekranów różnych urządzeń.

Dzięki takiemu podejściu zawartość strony jest wyświetlana w sposób wygodny dla użytkowników. Eliminuje to potrzebę wykonywania operacji, takich jak powiększanie, przesuwanie, zmiana rozmiaru lub przewijanie, gdy użytkownicy przeglądają witrynę. Pozytywnie wpływa to na wrażenia użytkowników serwisu.

„Responsywna witryna ma ogromne znaczenie, ponieważ ludzie w dzisiejszych czasach robią zakupy głównie na urządzeniach mobilnych. Nie będzie zaskoczeniem, jeśli pewnego dnia zdamy sobie sprawę, że większość lub wszystkie zakupy robimy za pomocą naszych telefonów. Dlatego już teraz przygotuj swoją stronę lub swój sklep internetowy na przyszłość i poprawne działanie na urządzeniach mobilnych”.

Zoptymalizuj szybkość ładowania strony głównej

Szybkość ładowania strony odnosi się do szybkości wczytywania treści, gdy użytkownik odwiedza określoną stronę w Twojej witrynie. Jest to jeden z czynników, które określają, jak długo odwiedzający witrynę pozostaje na Twojej stronie. Powolny czas ładowania sprawi, że większość ludzi wyłączy kartę przeglądarki i pójdzie kupować gdzie indziej.

Ale jak szybka powinna być prędkość ładowania strony głównej? Okazuje się, że użytkownicy witryny nie będą czekać dłużej niż 3 sekundy na załadowanie strony. Długi czas ładowania jest czynnikiem przyczyniającym się do porzucania stron i zabijania konwersji.

user experience google ux
źródło:https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-page-speed-new-industry-benchmarks/

Według badań przeprowadzonych przez Google, gdy User Experience jest słaby i czas ładowania strony wynosi od 1 do 6 sekund, prawdopodobieństwo porzucenia strony przez użytkownika (bounce rate) wzrasta o 106%.

Można śmiało powiedzieć, że powolna prędkość ładowania strony głównej jest BARDZO WAŻNA dla wielu odwiedzających.
Jeśli wrażenia użytkownika NIE będą pozytywne, może to mieć negatywny wpływ na sprzedaż.

Aby przyspieszyć działanie strony głównej i zwiększyć User Experience, oto kilka sprawdzonych metod, o których warto pamiętać i które warto od razu wdrożyć:

  • Kompresuj swoje obrazy. Duże pliki graficzne znacznie spowalniają twoją stronę, więc użyj narzędzi do kompresji, np Smush
  • Zminimalizuj swój kod HTML. Innym elementem strony głównej i ogólnie sklepu eCommerce, który może spowolnić szybkość ładowania, jest kod HTML. Minifikacja to proces optymalizacji kodu witryny, na przykład usuwanie niepotrzebnego lub zbędnego kodu lub skracanie kodu, jeśli to możliwe. Pomocne jest tu WP rocket
  • Pamięć podręczna i buforowanie (browser caching). Po włączeniu buforowania wszelkie zasoby i elementy, które ładują się w Twojej witrynie, są „zapamiętywane” w przeglądarce użytkownika. Dzięki temu strona główna ładuje się szybciej, ponieważ elementy takie jak logo i zdjęcia nie muszą być ponownie ładowane za każdym razem.

Uprość wyszukiwanie i nawigację

Złożony projekt strony internetowej utrudnia użytkownikom poruszanie się po niej. Zbędne kliknięcia i dodatkowe kroki w celu znalezienia odpowiedniej treści negatywnie wpłyną na user experience. Jeśli od razu szukający nie znajdą tego, czego chcą, to poddadzą się, zamkną Twoją stronę i pójdą szukać gdzie indziej.

Projektując stronę czy postrony, należy wziąć pod uwagę oczekiwania użytkowników i to, co jest dla nich najbardziej przydatne. Łatwa nawigacja umożliwia im szybsze i wydajniejsze znajdowanie rzeczy.

Nawet dobrze zoptymalizowany i umieszczony pasek wyszukiwania może zwiększyć User Experience, czyli komfort użytkownika.

Elementy projektu muszą być logiczne i intuicyjne, od umieszczenia pola wyszukiwania po lokalizację menu i pasków narzędzi. Struktura powinna umożliwiać użytkownikom bezproblemowe nawigowanie między stronami. Przyczynia się to do doskonałego user experience i zapewnia, że ​​odwiedzający pozostaną aktywni podczas poruszania się po Twojej witrynie.

Z tego powodu rozważ dodanie paska wyszukiwania u góry menu strony głównej, aby użytkownicy mogli łatwo przechodzić do różnych produktów, kategorii, promocji, a nawet pisania wiadomości, wysyłana formularzy kontaktowych i czytania postów na blogu w Twojej witrynie.

Aby uzyskać najlepsze wyniki, przeprowadź testy AB. Eksperymentuj z różnymi pozycjami i projektami, aby zobaczyć, który z nich zapewnia wyższe konwersje.

Zmaksymalizuj przestrzeń nad obszarem przewijania (above the fold)

Projekt strony w górnej części odnosi się do sekcji na stronie internetowej, która jest widoczna dla użytkownika bez przewijania.

Może Cię zaskoczę ale sama koncepcja „Above the fold” wywodzi się już z gazet drukowanych.

Widzisz… gazety są przecież drukowane na dużych arkuszach papieru, więc należy je złożyć, tak aby w kioskach widoczna była tylko górna część okładki. Przemysł prasowy znalazł sposób na wykorzystanie tego, umieszczając przykuwające uwagę nagłówki, sensacyjne historie i obrazy powyżej widocznej części.

W przypadku stron internetowych dotyczy to paska przewijania.

Zastosowanie tej koncepcji na stronach internetowych nie jest tak proste, jak wersja gazetowa, ponieważ nie wszystkie ekrany są takie same. Różne urządzenia mają różne rozmiary i rozdzielczości ekranu, więc ustalenie, gdzie znajduje się linia scroll’u, jest dość trudne.

Nie ma sztywnych reguł, ale dobrym punktem wyjścia jest poznanie, jak wymiary witryny wyglądają dla użytkownika, biorąc pod uwagę różne rozmiary ekranów urządzeń. Aby zmaksymalizować przestrzeń w części strony widocznej na ekranie, umieść najtrafniejsze, najbardziej angażujące i najważniejsze treści, które użytkownicy chcą znaleźć po przejściu na Twoją stronę główną.

Nie bój się być kreatywnym i myśleć nieszablonowo.

W ten sposób możesz naprawdę wprowadzić duże zmiany w swoich elementach strony, aby zobaczyć, który z nich działa najlepiej. Poeksperymentuj z różnymi tekstami, obrazami lub wezwaniami do działania, aby zobaczyć, która wersja powoduje największą konwersję w danym okresie.

Wyróżnij swoje najpopularniejsze produkty

Promowanie produktów, które są już popularne, może wydawać się sprzeczne z intuicją, ponieważ logika podpowiada, że ​​powinieneś starać się zwrócić uwagę klientów na produkty, które nie sprzedają się dobrze. Ale w tym szaleństwie jest metoda.

Popularne produkty mają wielu nabywców. W tym sensie produkty te zaspokajają potrzebę lub rozwiązują problem. Ludzie zwykle skupiają się na produktach, które są popularne, ponieważ ich popularność jest postrzegana jako świadectwo jakości i zalety.

Wyróżniając popularne produkty na swojej stronie głównej, nie tylko przyciągasz potencjalnych nabywców do zakupu właśnie ich, ale także stwarzasz im możliwość zakupu innych przedmiotów z Twojego katalogu produktów.

Dzięki temu możesz również zapewnić lepsze wrażenia użytkowników powracającym klientom. Twoi lojalni kupujący mogą chcieć kupić swoje ulubione produkty. Dzięki temu, że jest to łatwe to możesz zachęcić ich do szybszego płacenia za każdym razem.

Usprawnij proces realizacji transakcji

Zachęcanie klientów do odwiedzenia Twojej witryny to dopiero pierwszy krok na ich ścieżce zakupowej. Nawet jeśli ktoś doda produkty do koszyka online, nie gwarantuje to, że sfinalizuje transakcję.

Ponad 71% klientów, którzy dodają produkty do koszyka, porzuci je i nie przejdzie do finalizacji. Chociaż istnieje kilka przyczyn porzucania koszyka, jednym z nich, który zniechęca ludzi do sfinalizowania zakupu, jest długi i skomplikowany proces realizacji transakcji.

Stworzenie łatwego i przyjaznego dla klienta procesu realizacji transakcji ma pozytywny wpływ na user experience i pomaga zwiększyć współczynnik konwersji. Musisz ustalić jasną drogę do zakupu, aby kupujący mogli przejść przez proces płynnie, bez rozpraszania uwagi.

Jeśli bombardujesz klientów zbyt dużą ilością informacji i opcji, prawdopodobnie się pogubią i porzucą koszyk z frustracji. Musisz usunąć niepotrzebne kroki wymagane do sfinalizowania zakupu. Mniej kliknięć oznacza szybsze płatności. Niektóre platformy umożliwiają proces zakupu bez rejestracji. Ty też powinieneś.

Ważne jest również przedstawienie przejrzystego podsumowania zamówienia z podziałem na ilość i koszty, aby wszyscy wiedzieli, co kupują. Musisz również zapewnić opcję usunięcia przedmiotów i ułatwić powrót i kontynuowanie zakupów.

Uproszczony proces realizacji transakcji musi być uzupełniony o łatwy proces płatności. Wymaga to przeprowadzenia badań dotyczących preferencji płatności docelowych odbiorców, aby móc zintegrować bramki płatności ze swoją witryną.

Ułatw swoim klientom powrót

Każda firma chce pozyskiwać nowych klientów i uzyskiwać powtarzalną sprzedaż od powracających klientów. Produkty wysokiej jakości i doskonała obsługa klienta zwykle załatwiają sprawę. Ale kilka strategii może ułatwić Twoim kupującym powroty.

Wielokrotnie kupujący klienci pomagają generować stały strumień dochodów dla Twojej firmy, dlatego ważne jest, aby dać im powód do ponownego zakupu. Zachęty, takie jak programy lojalnościowe, rabaty, bezpłatna dostawa i oferty specjalne, można zintegrować z każdym sklepem internetowym, aby zachęcić do częstszego odwiedzania.

Ale bardziej niż zachęty, to ciągłe ulepszenia Twojej witryny sprawią, że klienci do niej powrócą.

Klienci chcą mieć łatwy sposób kontaktowania się z Tobą, jeśli mają pytania lub wątpliwości. Możesz udostępnić swój zespół obsługi klienta za pośrednictwem czatu na żywo. Poprawia to również Twoją interakcję i możesz uzyskać cenne informacje zwrotne, które możesz wykorzystać do dalszego ulepszania swoich usług.

Zakupy online wymagają, aby klienci mieli pewien poziom zaufania do Twojej witryny. Chcą mieć pewność, że ich dane są bezpieczne, gdy prowadzą transakcje biznesowe za pośrednictwem Twojej platformy internetowej. Musisz im to zapewnić aby byli spokojni.

Możliwość śledzenia zamówień i wysyłek to świetny sposób na zachęcenie do powrotu do Twojej witryny. Jeśli są na stronie, zawsze istnieje szansa, że inny ​​produkt lub oferta zwróci ich uwagę, co jest kolejną okazją do sprzedaży. Co więcej, jeśli otrzymają spersonalizowane rekomendacje i dopasowane treści, które zachęcą ich do zaangażowania się w Twoją markę to podwoisz pozytywny efekt.

Innym sposobem, aby pomóc klientom w powrocie do Twojej witryny, jest użycie powiadomień push. Sklepy e-Commerce i strony internetowe coraz częściej korzystają z tej stosunkowo nowej funkcji, aby przyciągnąć uwagę klientów i skłonić ich do powrotu do swojej witryny, nawet jeśli przeglądarka nie jest obecnie otwarta.

Skonfiguruj opcję powiadamiania push na swojej stronie głównej, aby odwiedzający, którzy zasubskrybowali, otrzymywali powiadomienia o wszelkich nowych promocjach, ofertach lub wyprzedażach, które posiadasz. A ponieważ powiadomienia push uzyskują znacznie wyższe współczynniki klikalności niż wiadomości e-mail, możesz zwiększyć konwersje bez obawy, że klienci nie otrzymają powiadomień.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Podsumowanie User Experience

Kiedy klienci dotrą do Twojej strony głównej, oczekują, że znajdą odpowiednie informacje o produkcie który chcą kupić, i chcą szybkiej i bezproblemowej transakcji. Twoim zadaniem jest spełnianie oczekiwań klientów poprzez dostarczanie im pozytywnego User Experienc na każdym etapie podróży zakupowej.

Postępowanie zgodnie z tymi najlepszymi praktykami dotyczącymi User Experience strony głównej i każdej podstrony www ułatwia odwiedzającym interakcję i kontakt z Twoją marką oraz zwiększa prawdopodobieństwo sfinalizowania zakupu. Kiedy Twoi klienci będą mieli przyjemne zakupy, prawdopodobnie wrócą i powtórzą proces od nowa.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)