User Experience (poradnik) – co to jest + przyk艂ad projektowania

Mapa ciep艂a w analityce internetowej heatmap
Mapa ciep艂a w analityce internetowej (heatmap)-co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
29 kwietnia, 2022
Opisy kategorii seo
ISO/IEC 27701 – system zarz膮dzania informacjami o prywatno艣ci [mi臋dzynarodowy standard]
30 kwietnia, 2022
Customer experience
Customer experience

Co to jest User Experience

User experience to po polsku do艣wiadczenie u偶ytkownika (UX). Innymi s艂owy jest to miara tego, jak ludzie czuj膮 si臋, gdy wchodz膮 w interakcj臋 i anga偶uj膮 si臋 w Twoj膮 mark臋 za po艣rednictwem strony, witryny, produkt贸w i obs艂ugi klienta. Jest to jeden z najbardziej krytycznych aspekt贸w dzia艂alno艣ci w e-Commerce, poniewa偶 mo偶e znacz膮co wp艂yn膮膰 na decyzje zakupowe Twoich klient贸w online. Ich decyzje i dzia艂ania podczas poruszania si臋 po Twojej witrynie mog膮 wp艂yn膮膰 na wsp贸艂czynniki konwersji, a ostatecznie na Tw贸j zarobek.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Jako w艂a艣ciciel sklepu eCommerce musisz upewni膰 si臋, 偶e User Experience (wra偶enia u偶ytkownika) s膮 na najwy偶szym poziomie.

Marki eCommerce mog膮 pracowa膰 nad optymalizacj膮 stron produkt贸w, stron kategorii, a nawet proces贸w dodawania do koszyka. Ale skoro Twoja strona g艂贸wna jest jednym z pierwszych punkt贸w styku klienta z Twoj膮 mark膮, to warto j膮 zoptymalizowa膰, aby zapewni膰 jak najlepsz膮 obs艂ug臋 klienta, kt贸ra zwi臋kszy sprzeda偶.

Omawiaj膮c user experience nie tylko odnosimy si臋 do nawyk贸w zakupowych konsument贸w, ale projektowa膰 musimy tylko takie witryny, kt贸re zapewniaj膮 wspania艂e wra偶enia. Nawet Google podwaja znaczenie do艣wiadczenia u偶ytkownika i jego wp艂ywu na og贸lne rankingi w wyszukiwarce wzgl臋dem SEO. Aktualizacje zach臋caj膮 u偶ytkownik贸w do optymalizowania core web vitals (podstawowe wska藕niki internetowe) witryny i wielu innych czynnik贸w, kt贸re poprawiaj膮 wra偶enia odwiedzaj膮cych.

Aby pom贸c Ci stworzy膰 lepsze User Experience przedstawiamy poni偶ej zbi贸r najlepszych praktyk dotycz膮cych optymalizowania strony g艂贸wnej, kt贸re mo偶esz wdro偶y膰 w swojej firmie.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Zaprojektuj swoj膮 stron臋 internetow膮 z my艣l膮 o urz膮dzeniach mobilnych – mobile first

Coraz wi臋cej os贸b dokonuje transakcji online za pomoc膮 smartfon贸w, tablet贸w i innych urz膮dze艅 mobilnych. U偶ytkownicy mobilni nie tylko wyszukuj膮 online, ale tak偶e wykonuj膮 r贸偶ne dzia艂ania, takie jak zakupy, p艂acenie rachunk贸w i rezerwowanie bilet贸w.

Wraz z rozwojem mobilnego handlu elektronicznego sta艂o si臋 konieczne, aby strony internetowe czy sklepy eCommerce stosowa艂y podej艣cie mobile-first w tworzeniu stron internetowych.

Podej艣cie mobile-first oznacza najpierw zaprojektowanie strony internetowej na mniejsze ekrany, a nast臋pnie skoncentrowanie si臋 na wi臋kszych ekranach. Cz臋艣ci膮 tego podej艣cia jest responsywny projekt RWD, kt贸ry umo偶liwia elementom automatyczne dostosowywanie si臋 i zmian臋 ich rozmieszczenia w celu dopasowania do ekran贸w r贸偶nych urz膮dze艅.

Dzi臋ki takiemu podej艣ciu zawarto艣膰 strony jest wy艣wietlana w spos贸b wygodny dla u偶ytkownik贸w. Eliminuje to potrzeb臋 wykonywania operacji, takich jak powi臋kszanie, przesuwanie, zmiana rozmiaru lub przewijanie, gdy u偶ytkownicy przegl膮daj膮 witryn臋. Pozytywnie wp艂ywa to na wra偶enia u偶ytkownik贸w serwisu.

„Responsywna witryna ma ogromne znaczenie, poniewa偶 ludzie w dzisiejszych czasach robi膮 zakupy g艂贸wnie na urz膮dzeniach mobilnych. Nie b臋dzie zaskoczeniem, je艣li pewnego dnia zdamy sobie spraw臋, 偶e wi臋kszo艣膰 lub wszystkie zakupy robimy za pomoc膮 naszych telefon贸w. Dlatego ju偶 teraz przygotuj swoj膮 stron臋 lub sw贸j sklep internetowy na przysz艂o艣膰 i poprawne dzia艂anie na urz膮dzeniach mobilnych鈥.

Zoptymalizuj szybko艣膰 艂adowania strony g艂贸wnej

Szybko艣膰 艂adowania strony odnosi si臋 do szybko艣ci wczytywania tre艣ci, gdy u偶ytkownik odwiedza okre艣lon膮 stron臋 w Twojej witrynie. Jest to jeden z czynnik贸w, kt贸re okre艣laj膮, jak d艂ugo odwiedzaj膮cy witryn臋 pozostaje na Twojej stronie. Powolny czas 艂adowania sprawi, 偶e wi臋kszo艣膰 ludzi wy艂膮czy kart臋 przegl膮darki i p贸jdzie kupowa膰 gdzie indziej.

Ale jak szybka powinna by膰 pr臋dko艣膰 艂adowania strony g艂贸wnej? Okazuje si臋, 偶e u偶ytkownicy witryny nie b臋d膮 czeka膰 d艂u偶ej ni偶 3 sekundy na za艂adowanie strony. D艂ugi czas 艂adowania jest czynnikiem przyczyniaj膮cym si臋 do porzucania stron i zabijania konwersji.

user experience google ux
藕r贸d艂o:https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-page-speed-new-industry-benchmarks/

Wed艂ug bada艅 przeprowadzonych przez Google, gdy User Experience jest s艂aby i czas 艂adowania strony wynosi od 1 do 6 sekund, prawdopodobie艅stwo porzucenia strony przez u偶ytkownika (bounce rate) wzrasta o 106%.

Mo偶na 艣mia艂o powiedzie膰, 偶e powolna pr臋dko艣膰 艂adowania strony g艂贸wnej jest BARDZO WA呕NA dla wielu odwiedzaj膮cych.
Je艣li wra偶enia u偶ytkownika NIE b臋d膮 pozytywne, mo偶e to mie膰 negatywny wp艂yw na sprzeda偶.

Aby przyspieszy膰 dzia艂anie strony g艂贸wnej i zwi臋kszy膰 User Experience, oto kilka sprawdzonych metod, o kt贸rych warto pami臋ta膰 i kt贸re warto od razu wdro偶y膰:

  • Kompresuj swoje obrazy. Du偶e pliki graficzne znacznie spowalniaj膮 twoj膮 stron臋, wi臋c u偶yj narz臋dzi do kompresji, np Smush
  • Zminimalizuj sw贸j kod HTML. Innym elementem strony g艂贸wnej i og贸lnie sklepu eCommerce, kt贸ry mo偶e spowolni膰 szybko艣膰 艂adowania, jest kod HTML. Minifikacja to proces optymalizacji kodu witryny, na przyk艂ad usuwanie niepotrzebnego lub zb臋dnego kodu lub skracanie kodu, je艣li to mo偶liwe. Pomocne jest tu WP rocket
  • Pami臋膰 podr臋czna i buforowanie (browser caching). Po w艂膮czeniu buforowania wszelkie zasoby i elementy, kt贸re 艂aduj膮 si臋 w Twojej witrynie, s膮 鈥瀦apami臋tywane鈥 w przegl膮darce u偶ytkownika. Dzi臋ki temu strona g艂贸wna 艂aduje si臋 szybciej, poniewa偶 elementy takie jak logo i zdj臋cia nie musz膮 by膰 ponownie 艂adowane za ka偶dym razem.

Upro艣膰 wyszukiwanie i nawigacj臋

Z艂o偶ony projekt strony internetowej utrudnia u偶ytkownikom poruszanie si臋 po niej. Zb臋dne klikni臋cia i dodatkowe kroki w celu znalezienia odpowiedniej tre艣ci negatywnie wp艂yn膮 na user experience. Je艣li od razu szukaj膮cy nie znajd膮 tego, czego chc膮, to poddadz膮 si臋, zamkn膮 Twoj膮 stron臋 i p贸jd膮 szuka膰 gdzie indziej.

Projektuj膮c stron臋 czy postrony, nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 oczekiwania u偶ytkownik贸w i to, co jest dla nich najbardziej przydatne. 艁atwa nawigacja umo偶liwia im szybsze i wydajniejsze znajdowanie rzeczy.

Nawet dobrze zoptymalizowany i umieszczony pasek wyszukiwania mo偶e zwi臋kszy膰 User Experience, czyli komfort u偶ytkownika.

Elementy projektu musz膮 by膰 logiczne i intuicyjne, od umieszczenia pola wyszukiwania po lokalizacj臋 menu i pask贸w narz臋dzi. Struktura powinna umo偶liwia膰 u偶ytkownikom bezproblemowe nawigowanie mi臋dzy stronami. Przyczynia si臋 to do doskona艂ego user experience i zapewnia, 偶e 鈥嬧媜dwiedzaj膮cy pozostan膮 aktywni podczas poruszania si臋 po Twojej witrynie.

Z tego powodu rozwa偶 dodanie paska wyszukiwania u g贸ry menu strony g艂贸wnej, aby u偶ytkownicy mogli 艂atwo przechodzi膰 do r贸偶nych produkt贸w, kategorii, promocji, a nawet pisania wiadomo艣ci, wysy艂ana formularzy kontaktowych i czytania post贸w na blogu w Twojej witrynie.

Aby uzyska膰 najlepsze wyniki, przeprowad藕 testy AB. Eksperymentuj z r贸偶nymi pozycjami i projektami, aby zobaczy膰, kt贸ry z nich zapewnia wy偶sze konwersje.

Zmaksymalizuj przestrze艅 nad obszarem przewijania (above the fold)

Projekt strony w g贸rnej cz臋艣ci odnosi si臋 do sekcji na stronie internetowej, kt贸ra jest widoczna dla u偶ytkownika bez przewijania.

Mo偶e Ci臋 zaskocz臋 ale sama koncepcja „Above the fold” wywodzi si臋 ju偶 z gazet drukowanych.

Widzisz… gazety s膮 przecie偶 drukowane na du偶ych arkuszach papieru, wi臋c nale偶y je z艂o偶y膰, tak aby w kioskach widoczna by艂a tylko g贸rna cz臋艣膰 ok艂adki. Przemys艂 prasowy znalaz艂 spos贸b na wykorzystanie tego, umieszczaj膮c przykuwaj膮ce uwag臋 nag艂贸wki, sensacyjne historie i obrazy powy偶ej widocznej cz臋艣ci.

W przypadku stron internetowych dotyczy to paska przewijania.

Zastosowanie tej koncepcji na stronach internetowych nie jest tak proste, jak wersja gazetowa, poniewa偶 nie wszystkie ekrany s膮 takie same. R贸偶ne urz膮dzenia maj膮 r贸偶ne rozmiary i rozdzielczo艣ci ekranu, wi臋c ustalenie, gdzie znajduje si臋 linia scroll’u, jest do艣膰 trudne.

Nie ma sztywnych regu艂, ale dobrym punktem wyj艣cia jest poznanie, jak wymiary witryny wygl膮daj膮 dla u偶ytkownika, bior膮c pod uwag臋 r贸偶ne rozmiary ekran贸w urz膮dze艅. Aby zmaksymalizowa膰 przestrze艅 w cz臋艣ci strony widocznej na ekranie, umie艣膰 najtrafniejsze, najbardziej anga偶uj膮ce i najwa偶niejsze tre艣ci, kt贸re u偶ytkownicy chc膮 znale藕膰 po przej艣ciu na Twoj膮 stron臋 g艂贸wn膮.

Nie b贸j si臋 by膰 kreatywnym i my艣le膰 nieszablonowo.

W ten spos贸b mo偶esz naprawd臋 wprowadzi膰 du偶e zmiany w swoich elementach strony, aby zobaczy膰, kt贸ry z nich dzia艂a najlepiej. Poeksperymentuj z r贸偶nymi tekstami, obrazami lub wezwaniami do dzia艂ania, aby zobaczy膰, kt贸ra wersja powoduje najwi臋ksz膮 konwersj臋 w danym okresie.

Wyr贸偶nij swoje najpopularniejsze produkty

Promowanie produkt贸w, kt贸re s膮 ju偶 popularne, mo偶e wydawa膰 si臋 sprzeczne z intuicj膮, poniewa偶 logika podpowiada, 偶e 鈥嬧媝owiniene艣 stara膰 si臋 zwr贸ci膰 uwag臋 klient贸w na produkty, kt贸re nie sprzedaj膮 si臋 dobrze. Ale w tym szale艅stwie jest metoda.

Popularne produkty maj膮 wielu nabywc贸w. W tym sensie produkty te zaspokajaj膮 potrzeb臋 lub rozwi膮zuj膮 problem. Ludzie zwykle skupiaj膮 si臋 na produktach, kt贸re s膮 popularne, poniewa偶 ich popularno艣膰 jest postrzegana jako 艣wiadectwo jako艣ci i zalety.

Wyr贸偶niaj膮c popularne produkty na swojej stronie g艂贸wnej, nie tylko przyci膮gasz potencjalnych nabywc贸w do zakupu w艂a艣nie ich, ale tak偶e stwarzasz im mo偶liwo艣膰 zakupu innych przedmiot贸w z Twojego katalogu produkt贸w.

Dzi臋ki temu mo偶esz r贸wnie偶 zapewni膰 lepsze wra偶enia u偶ytkownik贸w powracaj膮cym klientom. Twoi lojalni kupuj膮cy mog膮 chcie膰 kupi膰 swoje ulubione produkty. Dzi臋ki temu, 偶e jest to 艂atwe to mo偶esz zach臋ci膰 ich do szybszego p艂acenia za ka偶dym razem.

Usprawnij proces realizacji transakcji

Zach臋canie klient贸w do odwiedzenia Twojej witryny to dopiero pierwszy krok na ich 艣cie偶ce zakupowej. Nawet je艣li kto艣 doda produkty do koszyka online, nie gwarantuje to, 偶e sfinalizuje transakcj臋.

Ponad 71% klient贸w, kt贸rzy dodaj膮 produkty do koszyka, porzuci je i nie przejdzie do finalizacji. Chocia偶 istnieje kilka przyczyn porzucania koszyka, jednym z nich, kt贸ry zniech臋ca ludzi do sfinalizowania zakupu, jest d艂ugi i skomplikowany proces realizacji transakcji.

Stworzenie 艂atwego i przyjaznego dla klienta procesu realizacji transakcji ma pozytywny wp艂yw na user experience i pomaga zwi臋kszy膰 wsp贸艂czynnik konwersji. Musisz ustali膰 jasn膮 drog臋 do zakupu, aby kupuj膮cy mogli przej艣膰 przez proces p艂ynnie, bez rozpraszania uwagi.

Je艣li bombardujesz klient贸w zbyt du偶膮 ilo艣ci膮 informacji i opcji, prawdopodobnie si臋 pogubi膮 i porzuc膮 koszyk z frustracji. Musisz usun膮膰 niepotrzebne kroki wymagane do sfinalizowania zakupu. Mniej klikni臋膰 oznacza szybsze p艂atno艣ci. Niekt贸re platformy umo偶liwiaj膮 proces zakupu bez rejestracji. Ty te偶 powiniene艣.

Wa偶ne jest r贸wnie偶 przedstawienie przejrzystego podsumowania zam贸wienia z podzia艂em na ilo艣膰 i koszty, aby wszyscy wiedzieli, co kupuj膮. Musisz r贸wnie偶 zapewni膰 opcj臋 usuni臋cia przedmiot贸w i u艂atwi膰 powr贸t i kontynuowanie zakup贸w.

Uproszczony proces realizacji transakcji musi by膰 uzupe艂niony o 艂atwy proces p艂atno艣ci. Wymaga to przeprowadzenia bada艅 dotycz膮cych preferencji p艂atno艣ci docelowych odbiorc贸w, aby m贸c zintegrowa膰 bramki p艂atno艣ci ze swoj膮 witryn膮.

U艂atw swoim klientom powr贸t

Ka偶da firma chce pozyskiwa膰 nowych klient贸w i uzyskiwa膰 powtarzaln膮 sprzeda偶 od powracaj膮cych klient贸w. Produkty wysokiej jako艣ci i doskona艂a obs艂uga klienta zwykle za艂atwiaj膮 spraw臋. Ale kilka strategii mo偶e u艂atwi膰 Twoim kupuj膮cym powroty.

Wielokrotnie kupuj膮cy klienci pomagaj膮 generowa膰 sta艂y strumie艅 dochod贸w dla Twojej firmy, dlatego wa偶ne jest, aby da膰 im pow贸d do ponownego zakupu. Zach臋ty, takie jak programy lojalno艣ciowe, rabaty, bezp艂atna dostawa i oferty specjalne, mo偶na zintegrowa膰 z ka偶dym sklepem internetowym, aby zach臋ci膰 do cz臋stszego odwiedzania.

Ale bardziej ni偶 zach臋ty, to ci膮g艂e ulepszenia Twojej witryny sprawi膮, 偶e klienci do niej powr贸c膮.

Klienci chc膮 mie膰 艂atwy spos贸b kontaktowania si臋 z Tob膮, je艣li maj膮 pytania lub w膮tpliwo艣ci. Mo偶esz udost臋pni膰 sw贸j zesp贸艂 obs艂ugi klienta za po艣rednictwem czatu na 偶ywo. Poprawia to r贸wnie偶 Twoj膮 interakcj臋 i mo偶esz uzyska膰 cenne informacje zwrotne, kt贸re mo偶esz wykorzysta膰 do dalszego ulepszania swoich us艂ug.

Zakupy online wymagaj膮, aby klienci mieli pewien poziom zaufania do Twojej witryny. Chc膮 mie膰 pewno艣膰, 偶e ich dane s膮 bezpieczne, gdy prowadz膮 transakcje biznesowe za po艣rednictwem Twojej platformy internetowej. Musisz im to zapewni膰 aby byli spokojni.

Mo偶liwo艣膰 艣ledzenia zam贸wie艅 i wysy艂ek to 艣wietny spos贸b na zach臋cenie do powrotu do Twojej witryny. Je艣li s膮 na stronie, zawsze istnieje szansa, 偶e inny 鈥嬧媝rodukt lub oferta zwr贸ci ich uwag臋, co jest kolejn膮 okazj膮 do sprzeda偶y. Co wi臋cej, je艣li otrzymaj膮 spersonalizowane rekomendacje i dopasowane tre艣ci, kt贸re zach臋c膮 ich do zaanga偶owania si臋 w Twoj膮 mark臋 to podwoisz pozytywny efekt.

Innym sposobem, aby pom贸c klientom w powrocie do Twojej witryny, jest u偶ycie powiadomie艅 push. Sklepy e-Commerce i strony internetowe coraz cz臋艣ciej korzystaj膮 z tej stosunkowo nowej funkcji, aby przyci膮gn膮膰 uwag臋 klient贸w i sk艂oni膰 ich do powrotu do swojej witryny, nawet je艣li przegl膮darka nie jest obecnie otwarta.

Skonfiguruj opcj臋 powiadamiania push na swojej stronie g艂贸wnej, aby odwiedzaj膮cy, kt贸rzy zasubskrybowali, otrzymywali powiadomienia o wszelkich nowych promocjach, ofertach lub wyprzeda偶ach, kt贸re posiadasz. A poniewa偶 powiadomienia push uzyskuj膮 znacznie wy偶sze wsp贸艂czynniki klikalno艣ci ni偶 wiadomo艣ci e-mail, mo偶esz zwi臋kszy膰 konwersje bez obawy, 偶e klienci nie otrzymaj膮 powiadomie艅.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Podsumowanie User Experience

Kiedy klienci dotr膮 do Twojej strony g艂贸wnej, oczekuj膮, 偶e znajd膮 odpowiednie informacje o produkcie kt贸ry chc膮 kupi膰, i chc膮 szybkiej i bezproblemowej transakcji. Twoim zadaniem jest spe艂nianie oczekiwa艅 klient贸w poprzez dostarczanie im pozytywnego User Experienc na ka偶dym etapie podr贸偶y zakupowej.

Post臋powanie zgodnie z tymi najlepszymi praktykami dotycz膮cymi User Experience strony g艂贸wnej i ka偶dej podstrony www u艂atwia odwiedzaj膮cym interakcj臋 i kontakt z Twoj膮 mark膮 oraz zwi臋ksza prawdopodobie艅stwo sfinalizowania zakupu. Kiedy Twoi klienci b臋d膮 mieli przyjemne zakupy, prawdopodobnie wr贸c膮 i powt贸rz膮 proces od nowa.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)