Marketing zewnętrzny, czy outsourcing marketingu Twojej firmy na dział zewnętrzny to dobry pomysł?

Trade marketing
Trade marketing, czyli marketing handlowy (jak wykorzystać aby zwiększyć sprzedaż)
6 stycznia, 2022
Marketing i reklama
Marketing i reklama (podobieństwa, czym się różni i strategia)
6 stycznia, 2022
Marketing zewnętrzny
Marketing zewnętrzny

Marketing zewnętrzny, czy outsourcing marketingu Twojej firmy na dział zewnętrzny to dobry pomysł?

Outsourcować czy nie outsourcować? To pytanie, które wciąż na nowo pojawia się na spotkaniach kierownictwa. A temat ten pojawia się w dzisiejszych czasach szczególnie często. Czemu? Ponieważ marketing usług profesjonalnych ewoluuje, a wiele firm stara się nadążyć.Marketing zewnętrzny to wyspecjalizowana usługa polegająca na zleceniu na zewnątrz części lub całości działań.
Od lat profesjonalne usługi są oferowane poprzez relacje osobiste, rekomendacje oraz różnorodne wydarzenia networkingowe i edukacyjne.

Ale wszystko to zaczyna się zmieniać. Na scenie pojawia się nowe pokolenie kupujących, którzy dorastali z Internetem na wyciągnięcie ręki. Oczekują, że będą kształceni za darmo. Oczekują przejrzystości od swoich dostawców usług. Co ważne, spodziewają się znaleźć firmę, która dokładnie odpowiada ich potrzebom.

W rezultacie w dzisiejszym marketingu nie chodzi już o to, kogo znasz, ale o to, co wiesz. I jak dobrze możesz rozpowszechniać informacje.

Co to jest marketing zewnętrzny definicja

Marketing zewnętrzny czyli zlecony na zewnątrz to praktyka delegowania funkcji marketingowych organizacji firmie zewnętrznej. Zarówno funkcje strategiczne, jak i operacyjne mogą być i często są delegowane na partnera marketingowego będącego stroną trzecią, który posiada specjalistyczną wiedzę, narzędzia i profesjonalny personel do świadczenia pełnego zestawu usług marketingowych. A ponieważ to on jest odpowiedzialny za wykonanie programu, partner zewnętrzny zazwyczaj regularnie raportuje o wynikach programu.
Oczywiście firmy świadczące usługi profesjonalne polegają na różnym stopniu outsourcingu marketingu, od obsługi wszystkiego we własnym zakresie do outsourcingu każdej funkcji z osobna.

Na przykład jedną z funkcji marketingowych często zlecanych na zewnątrz przez firmy świadczące usługi profesjonalne jest projektowanie stron internetowych. Bardzo niewiele firm posiada własne doświadczenie w projektowaniu i rozwijaniu złożonej strony www. To zadanie najlepiej odpowiadające firmie, która na co dzień projektuje i buduje strony internetowe.

Z drugiej strony niektóre firmy zlecają na zewnątrz każdy aspekt swojego marketingu. Dzięki temu ich kierownictwo i specjaliści mogą intensywnie skoncentrować się na swojej podstawowej działalności. Polegają na swoim partnerze marketingowym, aby zaproponować strategię, wdrożyć ją i zdać raport z jej postępów. Ich firma marketingowa jest kluczowym partnerem w ich sukcesie.

Co to jest marketing wewnętrzny definicja

Marketing wewnętrzny są to działania strategiczne i taktyczne, których celem jest tworzenie kultury organizacji zorientowanej na klienta a całość jest obsługiwana inhouse, czyli w firmie.

Co to jest marketing interakcyjny definicja

Marketing interakcyjny dotyczy relacji z nabywcami. Jest metodą komunikacji i budowania relacji w oparciu o wartości i interakcje.

Kto korzysta z outsourcingu marketingu i dlaczego?

Marketing zlecany na zewnątrz jest powszechny w firmach świadczących usługi profesjonalne każdej wielkości i we wszystkich branżach. Nawet indywidualni eksperci w większych firmach często poszukują zewnętrznych ekspertyz marketingowych.
Istnieje wiele powodów, dla których firmy zlecają część lub całość swoich działań marketingowych. Oto kilka najczęstszych sytuacji:

  • Firma może poświęcić tylko ograniczoną liczbę godzin tygodniowo na marketing i chce poprawić jakość i spójność swojego marketingu.
  • Mała firma nie ma budżetu na pełnoetatowego marketera. Outsourcing uwalnia cenny, często płatny czas, który mogą poświęcić na obsługę swoich klientów.
  • Duża firma rozumie, że outsourcing niektórych funkcji, takich jak marketing treści, może być tańsze i lepszej jakości niż robienie tego samemu.
  • Dział marketingu korzysta z usług zewnętrznej firmy marketingowej, aby przejąć rutynowe, powtarzalne lub żmudne zadania, takie jak projektowanie i konfigurowanie kampanii e-mailowych, aby mogli skupić się na bardziej strategicznych zadaniach.
  • Firma chce marketingu z najwyższej półki. Outsourcing do renomowanego partnera zapewnia dostęp do zespołu wysoko wykwalifikowanych ekspertów z szerokiego spektrum dyscyplin marketingowych.
  • Partnerzy firmy są zmęczeni inwestowaniem w marketing, ale nigdy nie wiedzą, czy osiągają wyniki. Ich nowa zewnętrzna firma marketingowa zapewnia pełną odpowiedzialność, pomiary i raportowanie.
  • Liderzy uważają, że ich dział marketingu nie ma świeżych pomysłów. Dlatego zatrudniają zewnętrzną firmę, która zapewnia strategię marketingową, a także wsparcie wdrożeniowe w obszarach, w których wewnętrzny zespół jest słaby. Całość obsługiwana jest przez profesjonalistów, którzy są na bieżąco z najnowszymi trendami, technologiami i technikami.

Poziomy zleconych działań marketingowych

Wiele firm zleca funkcje marketingowe w sposób przypadkowy. Często decyzje outsourcingowe są reaktywne — wypełniają nieoczekiwane luki w zasobach. Firmy nie zawsze rozumieją, że outsourcing może być strategicznym zasobem, który może znacznie poprawić wydajność i jakość ich marketingu. Jednak, aby jak najlepiej to wykorzystać, wymaga przynajmniej pewnego wcześniejszego planowania.

5 korzyści z outsourcingu marketingu

Dlaczego outsourcing marketingu jest tak popularny wśród firm świadczących usługi profesjonalne? Jak się okazuje, przyczyny tkwią w zmieniającym się charakterze samego marketingu usług profesjonalnych.
Oto pięć ważnych powodów, dla których firmy inwestują w marketing zewnętrzny:

  1. Marketing nie jest podstawową funkcją większości profesjonalnych firm usługowych. Firmy świadczące usługi profesjonalne są zwykle prowadzone przez księgowych, prawników, konsultantów ds. zarządzania, inżynierów lub innych specjalistów w swoich dziedzinach, a nie marketerów (choć z pewnością istnieją pewne wyjątki). Ci specjaliści często nie są zaznajomieni z najnowszymi trendami i technikami marketingowymi — i mogą nie być skłonni do zostania ekspertami w jeszcze innej specjalizacji.
  2. Skuteczny marketing treści wymaga rosnącego, zróżnicowanego zestawu umiejętności. Dawno, dawno temu firmy mogły radzić sobie własnymi zasobami. Planowanie wydarzeń networkingowych i okazjonalne uczestnictwo w targach wymagają kilku specjalistycznych umiejętności. Dzisiejszy marketing wymaga jednak wysoce rozwiniętej wiedzy technicznej, takiej jak optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, projektowanie stron docelowych, tworzenie ofert, analityka witryny, przekonujące pisanie i automatyzacja marketingu itp.
  3. Marketing zlecony na zewnątrz jest tańszy. Chociaż opłaty za outsourcing mogą początkowo wydawać się wysokie, w rzeczywistości mogą być dość opłacalne. Otrzymujesz dostęp do bardzo zróżnicowanego, wysokiej jakości zestawu umiejętności bez konieczności zatrudniania, szkolenia i nadzorowania zespołu specjalistów. Płacisz tylko za to, czego potrzebujesz, kiedy tego potrzebujesz. A ponieważ wykorzystujesz talenty doświadczonych specjalistów, prawdopodobnie przyniosą one również lepsze wyniki.
  4. Pomaga skoncentrować się na najcenniejszych zasobach. Tradycyjnie firmy świadczące usługi profesjonalne polegały na swoich najcenniejszych ludziach przy pisaniu treści opartych na przywództwie myślowym i nawiązywaniu kontaktów wymaganych do generowania nowych możliwości biznesowych. Ale te wymagania eliminują płatny czas profesjonalisty — niekończące się źródło frustracji dla dyrektorów marketingu na całym świecie. Outsourcing marketingu zmienia tę równowagę. Godzinny wywiad z ekspertem może dostarczyć informacji wystarczających na całą kampanię content marketingową. Może to zaoszczędzić wiele bolesnych godzin, które eksperci mogliby spędzić sami na pisaniu treści. Co więcej, outsourcowany marketing zazwyczaj osiąga lepsze wyniki.
  5. Marketing zlecony na zewnątrz zapewnia pojedynczy punkt odpowiedzialności. Wraz z rozwojem marketingu treści pojawia się rozwój marketingu. Nowoczesne narzędzia do analityki i automatyzacji marketingu pozwalają na bardzo dokładne śledzenie wyników. Dokładny monitoring pozwala na wyraźną odpowiedzialność. Krótko mówiąc, za wyniki odpowiada Twój zewnętrzny partner marketingowy.

3 zagrożenia związane z outsourcingiem marketingu

Jak każda inwestycja, marketing zlecony na zewnątrz wiąże się z pewnym ryzykiem. Oto trzy możliwe koszty związane z outsourcingiem marketingu:

  • Morale wewnętrzne i kwestie odpowiedzialności. W zależności od tego, jakie funkcje będziesz zlecać na zewnątrz, Twój obecny personel marketingowy może poczuć się zagrożony, gdy pozyskasz nowego partnera marketingowego. Ponadto Twój zespół nie może być przyzwyczajony do tempa i presji programu marketingowego zorientowanego na wyniki. Aby poradzić sobie z tymi problemami, musisz jasno zdefiniować role ludzi, poinformować pracowników, że są teraz częścią większego zespołu i wyjaśnić, że sukces zależy od tego, czy wszyscy wykonują swoją część.
  • Mniejszy dostęp na miejscu do zespołu marketingowego. W niektórych, ale nie we wszystkich sytuacjach outsourcingu zespół pełniący funkcję marketingową może znajdować się poza siedzibą firmy. To rozwiązanie może, ale nie musi być dla Ciebie nowe, w zależności od zasad pracy zdalnej Twojej firmy. Przyzwyczajanie się do codziennej pracy z partnerami spoza firmy może być frustrujące i trudne do przystosowania.
  • Potencjalnie wyższy koszt. Większość zwolenników outsourcingu twierdzi, że outsourcing kosztuje mniej. W końcu pozwala uniknąć długoterminowych kosztów związanych z zatrudnianiem i nadzorowaniem nowego personelu. Płacisz tylko za te usługi, których potrzebujesz. Niektóre firmy uważają jednak, że outsourcing zwiększa ich koszty marketingowe. Wierzymy, że dzieje się tak, gdy firmy nie finansują wystarczająco marketingu, aby osiągnąć sukces. Kiedy rozpoczęli program outsourcingowy, ich koszty są wyższe, ponieważ płacą teraz za zasoby potrzebne do osiągnięcia wyników.

Współpraca; typowe outsourcingowe usługi marketingowe przykłady

Przejdziemy teraz do podstawowych funkcji marketingowych outsorcingu działu marketingu — z których wszystkie można zlecić na zewnątrz. Pamiętaj, że istnieje wiele różnych sposobów na opisanie szerokiego zakresu funkcji marketingowych.

  • Badania — obejmuje badanie rynku, konkurentów i klientów. Badania mogą ujawnić bogactwo informacji na temat możliwości rynkowych, osobowości nabywców, adekwatności usług i cen. Może również pomóc w zrozumieniu marki pracodawcy i strategii rekrutacyjnych.
  • Strategia — obejmuje szeroki zakres wytycznych wysokiego szczebla dla każdego poziomu organizacji, takich jak ogólne strategie rozwoju całej firmy, strategie wejścia na rynek dla określonych praktyk, strategie rozwoju osobistego dla poszczególnych specjalistów oraz planowanie sukcesji. Obejmuje również opracowywanie wyróżników, pozycjonowania i przesyłania wiadomości do różnych odbiorców.
  • Cały pion „kreatywny” — w większości funkcja ta obejmuje projektowanie graficzne i pisanie. Obejmuje logo i tożsamość marki, materiały marketingowe, projektowanie i tworzenie stron internetowych, tekst marketingowy, elementy treści podpisu i wszystko inne, co wymaga kreatywnego podejścia.
  • Szkolenie — Budowanie umiejętności rozwoju biznesu jest nieustannym wyzwaniem w wielu firmach. Ta kategoria obejmuje szkolenie odpowiednich pracowników w zakresie technik rozwoju biznesu, technologii CRM i automatyzacji marketingu, tworzenia sieci, mediów społecznościowych i innych umiejętności związanych z marketingiem i sprzedażą.
  • Operacje — obejmuje prowadzenie codziennych działań marketingowych. Przykłady obejmują produkcję i edycję treści, public relations, wsparcie mediów społecznościowych, wydarzenia, seminaria internetowe, kampanie e-mailowe i obsługę baz danych.
  • Analiza — nie możesz naprawić tego, czego nie możesz zmierzyć. Skuteczny, nowoczesny zespół marketingowy musi być w stanie śledzić, analizować i raportować każdy aspekt swojego programu — taki jak analityka online, wydajność poczty e-mail, generowanie potencjalnych klientów, możliwości, propozycje oraz wygrane/straty. Uzbrojony w te informacje, Twój zespół może w razie potrzeby dostosować Twój plan.

Czy powinieneś zlecić marketing na zewnątrz?

Czy outsourcing marketingu jest dla Ciebie odpowiedni? To pytanie, które zadaje coraz więcej profesjonalnych firm usługowych. Większość firm zleca już przynajmniej kilka zadań, takich jak projektowanie graficzne i content marketing.
W wielu branżach presja konkurencyjna, taka jak automatyzacja, ustawodawstwo i zmiany na rynku, zmuszają ich do ponownego przyjrzenia się każdemu aspektowi ich działalności, w tym marketingu. Inne firmy chcą odejść od obsadzania niepodstawowych funkcji, w których niekoniecznie wyróżniają się, i zamiast tego skupiają się na tym, co robią najlepiej. Istnieje również ugruntowana i rosnąca tendencja do przenoszenia kluczowych zadań do usług opartych na subskrypcji.
Przeglądając swój program marketingowy, spójrz na każdy element i zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy ta aktywność ma kluczowe znaczenie dla tego, co robimy?
  • Czy wiemy, jak robić to samemu?
  • Czy stać nas na zatrudnienie dodatkowej osoby tylko do tych zadań?
  • Czy zarządzanie tą funkcją jest łatwe?
  • Czy stać nas na stałe koszty ogólne?

Wniosek z tego czy opłaca się mieć zewnętrzny dział marketingu internetowego

Marketing zlecony na zewnątrz jest ważnym sposobem, w jaki firmy świadczące usługi profesjonalne nadążają za tempem zmian na rynku. Podczas gdy niektóre firmy używają go do zaspokojenia odrębnych, krótkoterminowych potrzeb, inne zwracają się do zewnętrznych firm marketingowych, aby zapewnić wyrafinowanie, moc i wydajność, których nigdy nie uzyskają przy pomocy własnych zasobów.

Są szanse, że w najbliższej przyszłości będziesz korzystać z zewnętrznych zasobów marketingowych — jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. Wtedy polecamy siebie, UniqueSEO.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)