Marketing wirusowy -co to jest? Przykłady, wady i zalety jak działa viral (definicja)

Marketing wirusowy

Marketing wirusowy

Najważniejsze:

  • Marketing wirusowy to materiał reklamowy, który jest rozpowszechniany samoczynnie przez internautów (ponieważ content jest bardzo śmieszny, ciekawy i interesujący)
  • Viral marketing najczęściej używa kontrowersji, humoru, lub jakiejś formy rozdania upominków. Natomiast marketing szeptany stawia na użyteczność.
  • Treść wirusowa bardzo szybko rozprzestrzenia się w internecie. Bardzo dobre rezultaty przynosi łączenie wiral marketingu z real-time marketingiem.
Marketing wirusowy

Co to jest marketing wirusowy? Definicja

Marketing wirusowy definicja: z angielskiego viral marketing. Czyli działania mające za zadanie zwiększenie świadomości marki lub produktu poprzez zaciekawienie użytkowników, którzy sami przekazują dalej tę samą treść.

Dzisiaj pokażę Tobie przykład, jak marketing wirusowy w social mediach i content wygenerował kilku tysięcy unikalnych gości na zupełnie nowej stronie internetowej.

Obejrzyj film pt. Marketing Wirusowy:

Dowiesz się dlaczego właśnie marketing wirusowy, to wspaniałe narzędzie aby napędzić ruch, sprzedaż i sukces w Twojej firmie.

Gotów aby marketing wirusowy odkrył przed Tobą swoje tajemnice? Zaczynajmy…

Marketing wirusowy (z ang. viral marketig), to technika, która ma na celu budowanie świadomości marki, usługi, lub produktu poprzez duże zasięgi organiczne, zaciekawienie, czy rozbawienie użytkowników. Im więcej osób polubi nasz content tym więcej przekaże dalej tą naszą treść, rozprzestrzeniając ją jak wirus (i właśnie od tego pochodzi nazwa viral).

Według ekspertów do spraw marketingu stosowanie marketingu wirusowego jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów, jeśli chodzi o wzrost sprzedaży i zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów. Marketing wirusowy, czyli inaczej viral marketing, musi być dokładnie przemyślany I dopasowany do oczekiwań odbiorców.

Marketing wirusowy – na czym polega?

Marketing wirusowy jest techniką, którą w dzisiejszych czasach stosuje się coraz częściej. Ma ona na celu zwiększenie świadomości produktu bądź też marki poprzez wzbudzenie zaciekawienia lub rozbawienia użytkowników. Potencjalni klienci sami z siebie przekazują dalej treść, która rozprzestrzenia się jak wirus. Biorąc pod uwagę zasięgi, marketing wirusowy jest o wiele bardziej skuteczny od tradycyjnej kampanii reklamowej.

Pojęcie marketingu wirusowego po raz pierwszy pojawiło się w roku 1997, kiedy przeprowadzona przez firmę Hotmail kampania reklamowa sprawiła, że kilkanaście milionów użytkowników założyło nowe konta mailowe. Wszystko dlatego, że kampania jak na ówczesne czasy była bardzo oryginalna, przez co wzbudziła ogromne zainteresowanie potencjalnych klientów.

Nazwa tego rodzaju marketingu bierze się stąd, że rozchodzi się on równie szybko, co wirus internetowy. Mogłoby się wydawać, że jest to zjawisko, nad którym ciężko zaplanować i nie ma się na nie wpływu. Oczywiście, nastroje panujące w internecie mogą wpływać na nie w pewnym stopniu, niemniej jednak zazwyczaj proces rozprzestrzeniania się reklamy jest zaplanowany ściśle już na etapie jej tworzenia.

Warto także zastanowić się, jaką formę najczęściej przybiera marketing wirusowy. Z racji tego, że treści wizualne w internecie najłatwiej przyciągają uwagę użytkowników, to zazwyczaj to głównie grafiki oraz materiały wideo są podstawowymi narzędziami, z których korzysta marketing wirusowy.

Viral marketing i jego cele

Głównym celem marketingu wirusowego jest to, by użytkownicy sami zajęli się przekazywaniem dalej danej informacji. Dlatego też bardzo często marketing wirusowy wykorzystuje poczucie humoru. W przypadku humorystycznej kampanii reklamowej internauci przekazując treści dalej, kierują się przede wszystkim ich walorami humorystycznymi, nie myśląc o usłudze i produkcie.

Stąd też ciekawa treść rozprzestrzeniania się pomiędzy użytkownikami w błyskawicznym tempie, a cel kampanii zostaje osiągnięty. Informacja trafia do mnóstwa potencjalnych klientów w wyjątkowo krótkim czasie.

Biorąc pod uwagę powyższe, z pewnością można stwierdzić, że marketing wirusowy doskonale sprawdza się w przypadku marek, które dopiero wchodzą na rynek. Dzięki niemu można promować produkt, który dopiero się pojawił na rynku, a także stwarzać na niego zapotrzebowanie. Marketing wirusowy może sprawić, że potencjalni klienci dowiedzą się o marce.

Jaki powinien być marketing wirusowy?

Aby kampania marketingu wirusowego była skuteczna, przede wszystkim powinna być zapadająca w pamięć, błyskotliwa i oryginalna. Oczywiście, powinna ona wzbudzać w szerokim gronie odbiorców pozytywne uczucia, które będą chcieli przekazać dalej. Zazwyczaj marketing wirusowy opiera się na przekazie, który jest zabawny bądź też dwuznaczny.

Internauci, którzy dalej będą chcieli przekazać interesujące ich treści, zazwyczaj wykorzystają do tego celu komunikatory i media społecznościowe. Dlatego też pożądaną formą marketingu wirusowego są filmy, a także zdjęcia i materiały graficzne.

Oczywiście, nie jest to reguła co do tego, jak powinien wyglądać marketing wirusowy. Bardzo często zdarza się, że wśród użytkowników w błyskawicznym tempie rozchodzą się treści nie tyle zabawne, co kontrowersyjne bądź też wzruszające. Ważne jest jedynie, by treści te były dopasowane do osób, które powinny zająć się ich przekazaniem dalej.

Marketing wirusowy przykłady

Jeśli chodzi o marketing wirusowy przykłady, to z pewnością warto wspomnieć kampanie reklamowe Allegro, które w okresie świątecznym podbiły serca tysięcy internatów. Pokazywały one starszego człowieka, który pilnie uczył się języka angielskiego, by móc porozumieć się z wnuczkiem w trakcie świątecznego wyjazdu.

Znajomością zasad marketingu wirusowego wykazała się także swojego czasu firma Orange, która zajęła się tworzeniem krótkich dialogów pomiędzy sercem i rozumem. Cytaty z krótkich scenek bardzo szybko zyskały miano kultowych, rozprzestrzeniając się pomiędzy internautami w ekspresowym tempie.

Warto także wspomnieć również działania firmy Samsung, która w czasie trwania gali oscarowej wykorzystała jeden ze swoich telefonów do zrobienia słynnego selfie, na którym pojawiły się największe gwiazdy Hollywood. Zdjęcie w wyjątkowo krótkim czasie rozprzestrzeniło się w internecie i wkrótce mówił o nim cały świat.

A reklama piwa Żywiec?

Żona bez „ż”, to tylko ona.

Co to znaczy Viralowo?

Jeśli coś się rozprzestrzenia viralowo, to znaczy, że posiada interesującą (np. poruszającą emocjonalnie, zabawną, poważną itp.) treść (np. slogan, filmik, obraz), która z tego powodu bardzo szybko rozprzestrzenia się organicznie w Internecie.

Czyli osoby same udostępniają te materiały.

MARKETING WIRUSOWY, jak działa

Treści wirusowe są wspaniałe o tyle, że nawet bez posiadania dużych kont w social media, czy potężnego ruchu z SEO, możesz wygenerować olbrzymie zasięgi.

Ważne jest, aby tworzyć odpowiedni content, który zaciekawia i buduje chęć udostępniania.

Pamiętaj także, że inne treści tworzy się w dojrzałej branży, a inne w dopiero rozwijającej się niszy.

demand generation inbound marketing content

W tym przypadku przeprowadzę Cię przez proces, którego używa się, aby generować wirale.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Czym jest marketing wirusowy?

Nie ma jednej definicji marketingu wirusowego, z którą wszyscy się zgadzają.

Ale to pasuje bardzo dobrze:

Marketing wirusowy to podejście mające na celu nakłonienie innych do udostępnienia Twojego produktu, usługi, czy innych treści.

Innymi słowy, tradycyjny marketing polega na wysyłaniu wiadomości marketingowych do grupy (np. W reklamach telewizyjnych).

Ale marketing wirusowy to miejsce, w którym zachęcasz do rozpowszechniania swojego produktu lub usługi za pomocą słów kluczowych, formatu contentu i akcji które podejmiesz.

W teorii fajnie to brzmi. Ale w prawdziwym świecie większość produktów nie ma realnej szansy na przejście do kategorii-marketing wirusowy.

Marketing wirusowy

W jaki sposób więc stworzyć ciekawy i szybko rozprzestrzeniający się wiral?

Czytaj dalej.

W jaki sposób Marketing Wirusowy generuje Połączenia, Ruch i Akcje Społeczne

Pozwól, że Ci to przedstawię:

Technika, którą za chwilę omówimy na skuteczny Marketing Wirusowy polega na publikowaniu treści w oparciu o sprawdzoną strukturę.

Innymi słowy:

Znajdujesz stare treści, stary content który się dobrze sprzedał i był popularny… i robisz z tego coś lepszego.

(Nie ma znaczenia, czy chcesz stworzyć wirusowe wideo, blog lub podcast. Zasady są takie same)

Ale wyprzedzam siebie 🙂

Oto przegląd procesu 3-etapowego:

1. Znajdź treści, które dobrze się sprawdzają w Twojej branży

2. Zidentyfikuj luki w tej treści … i stwórz coś, co wypełni te luki (dzisiejszy post ma DUŻO szczegółów, jak to zrobić)

3. Promuj swoją zawartość jak szalony

Najlepsza część?

Działa to nawet jeśli jesteś w superkonkurencyjnej branży.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Jak wygenerować kilku tysięcy odwiedzających (w jeden dzień)- marketing wirusowy przykłady

Przytoczę Tobie przykład jednego z naszych klientów z „nudnej” branży, czyli produkcja mebli.

Ważne:

Branża meblowa jest szalenie konkurencyjna, zdominowana przez gigantów i firmy działające w marketingu internetowym od wielu lat.

Dodatkowo, nasz klient niedawno opuścił swoją pracę etatową, żeby otworzyć firmę meblową. Do tej pory wykonywał tylko małe zlecenia, pracując po godzinach i sprzedając na allegro.

Ponieważ znamy się od lat (to mój znajomy ze studiów) to wiedział, że jest doskonały w tym co robię, usiedliśmy razem i przejrzeliśmy to co było możliwe do osiągnięcia.

Po analizie doszliśmy do wniosku że jego konkurenci posiadając dominujące pozycje na rynku, odpuścili content marketingu i social media.

Czyli:

Mimo że konkurenci posiadali ogromne bazy użytkowników, nie promowali swoich witryn za pomocą social media lub treści, czy marketingu wirusowego. Dostrzegłem możliwości , aby szybko zdobyć część udziałów w rynku.

Wtedy zdecydował się wypróbować nową strategię na wirale.

Oto co się stało …

Zanim ujawnię proces krok po kroku, jaki zastosowaliśmy, to chcę powiedzieć Ci raz jeszcze jakie odniósł wyniki.

Ze względu na to, że jest to wirusowe działanie, czyli marketing wirusowy, zawartość została udostępniona ponad 120 000 razy w mediach społecznościowych.

Ta treść przyniosła także 6000 odwiedzających w jeden dzień (więcej o tym później)

Do tej pory minęło 5 miesięcy a treść cały czas przynosi wielu odwiedzających witrynę.

Jest to jedna z często pomijanych zasad marketingu wirusowego:

Ogromne skoki natężenia ruchu zazwyczaj nie kończą się z dnia na dzień.

Oto kilka przykładów:

Strony znanych marek stworzyły wirusowe filmy, które wygenerowały miliony wyświetleń.

Dzięki temu, że ich filmy stały się wirusowe, świadomość marki i sprzedaż wystrzeliły jak rakieta …

… i nigdy nie wróciły do pierwotnego poziomu.

I to była podobna historia z kampanią naszego klienta.

Przed masowym wzrostem natężenia ruchu na stronie internetowej wynosił średnio około 50 osób dziennie.

Teraz średnio ponad 7000 wizyt dziennie .

Konkluzja: Pojedyncza wirusowa kampania marketingowa może w dużym stopniu wpłynąć na długoterminowy ruch w Twojej witrynie.

JEŚLI dysponujesz systemem, który przekształci ten ruch w ruch w kupujących to właśnie zapewniłeś swojej firmie sukces.

lejek content marketingowy sales funnel

Pewnie zastanawiasz się:

„OK, więc jak mam to zrobić?”

Marketing wirusowy = coś ciekawego + przyjemne do oglądania + użyteczne, aby mogło sprzedawać Twoją wiedzę/produkt/usługę

Bo same wyświetlenia nic Ci nie dadzą.

Jak chcesz to możesz zacząć tańczyć na TikToku, ale to Ci nic nie da.

Ponieważ treść naszego klienta generowała wiele ruchu, wygenerowała automatycznie także do niej linki zwrotne.

Co pomogło w SEO.

Jak można się domyślić, były to kontekstowe backlinki klasy A.

Te linki kontekstowe podniosły wartość całej witryny.

… co zwiększyło rankingi dla każdej strony w jego domenie!

Teraz, gdy zobaczyłeś niesamowite wyniki, czas przejść przez trzyetapowy proces, w którym rozpowszechnia się wiralowo informacje o swojej firmie.

Krok 1: Znajdź treść z historią sukcesu

Sekret publikowania treści, które ludzie chcą udostępniać, to:

Oprzyj swoje treści na czymś, co już działa.

To może brzmieć intuicyjnie. Ale widzę, że wiele osób publikuje treści, które MYŚLĄ, że są świetne.

Niestety…

… ale częściej niż nie, treść, która nie jest oparta na sprawdzonej strukturze, nie działa dobrze i pozostaje kolejnym z tysięcy nieodwiedzonych artykułów, postów, czy wideo.

Także przejrzyj dokładnie najpopularniejsze hashtagi i wpisy blogowe.

Jak łatwo znaleźć pomysły na marketing wirusowy

Być może myślisz: „Jak mogę znaleźć treści, które są już dobrze zrobione w mojej niszy?”

Oto dokładnie 3-etapowy przepływ pracy, którego używam. I działa świetnie.

1. Najpierw otwieram BuzzSumo i wpisuję BARDZO szerokie słowo kluczowe. Ewentualnie używam ahrefs, lub śledzę fanpage na facebook w których artykuły mają wiele polubień.

Załóżmy, że masz bloga fitness. Chciałbyś użyć ogólnego słowa kluczowego, takiego jak „utrata wagi”, „spalanie tłuszczu” lub „odchudzanie”.

Następnie szukam treści, które zawierają dużo akcji społecznościowych właśnie dla tych tematów.

Dodaję je do mojej listy.

2. Następnie znajduję słowa i wyrażenia w wynikach, które ludzie mogą wykorzystać w wyszukiwarce Google.

Przykładowe potencjalne słowa kluczowe muszą się znaleźć na Twojej liście. Tutaj możesz użyć GKP google keyword planner lub innych już płatnych programów.

Pozycjonowanie-stron-z-Google-Keyword-Planner

3. Na koniec wpisuję kilka adresów URL stron startowych mojego konkurenta do programu analitycznego.

Krok 2: Popraw zawartość, którą znajdziesz

To jest ważne:

Ideą techniki na ciekawy marketing wirusowy jest wprowadzenie strategicznych ulepszeń do treści znalezionych w kroku 1.

To jest to samo podejście, które wykorzystywali pionierzy, tacy jak Henry Ford budowali swoje imperia:

Weź coś dobrego … i spraw, by było lepsze.

Ale pytanie brzmi:

W JAKI SPOSÓB WYKORZYSTAĆ dobre wiralowe treści

Oto 6 technik, których musisz użyć, aby radykalnie poprawić znalezioną zawartość:

1. Przełóż treść na pełny content. Np w SEO do formatu pełnego posta na blogu z wprowadzeniem, treścią i wnioskiem.

Dodaj do swojej zawartości mocny wstęp i wnioski, które sprawią, że post na blogu bardziej przypomina poradnik niż miszmasz, nie zoptymalizowany pod SEO.

Także podstawy poprawnej stylistyki i tego czego uczyliśmy się na j.polskim są tutaj wskazane.

Oto, co musisz zrobić dalej:

2. Przedstaw różne rodzaje i typy tego o czym piszesz.

Może tak jak w przypadku aut gdzie mamy różne wyposażenie, bądź jeśli oferujesz kursy wyjaśnij poziomy zaawansowania.

3. Wskaż, która opcja jest najlepsza dla danej osoby.

Powiem wam mały sekret o budowaniu linków:

Faktem jest, że ludzie lubią dzielić się niesamowicie przydatnymi rzeczami.

Wierzcie lub nie, ale tworzenie czegoś bardzo użytecznego nie jest takie trudne.

4. Napisz krótki opis gdzie i jakich informacji powinni szukać czytelnicy, aby pogłębić temat.

Oczywiście, wszystkie te treści pomagają w SEO na stronie.

5. Zadbaj o ciekawą grafikę.

Nic nie przebije strategii wizualnych. Czy to wideo, czy grafika.

Zobacz jak długo musiałbym na przykład wyjaśniać koncepcję 7p marketing mix, a tymczasem dodaję obraz poniżej i wiesz już na czym to polega:

7p marketing mix

6. Zasugeruj kolejne kroki.

W tym momencie prawdopodobnie zastanawiasz się:

Jak długo trwały wszystkie te ulepszenia?

Właściwie zajmuje to raptem kilka godzin.

Na przykład:

  • 1 godzina na przeszukanie internetu w poszukiwaniu dodatkowych zasobów
  • 1 godzina, aby zebrać lub stworzyć grafiki, albo wykonać zdjęcia swojego produktu
  • 1,5 godziny, aby zebrać informacje
  • 2 godziny na napisanie posta i złożenie go razem

W tym momencie masz na swojej stronie epicki kawałek treści.

Ale co dokładnie sprawiło, że Twoje treści mogą stać się przykładem tego czym jest marketing wirusowy?

Cóż, tutaj wkracza krok 3 tego procesu.

Krok 3: Promuj swoje treści

Pisałem o tym wcześniej :

Jeśli chcesz, aby Twoje treści osiągały wyniki, nie możesz polegać na metodzie „Publikuj i módl się”.

Faktem jest, że codziennie publikowane są 2 miliony blogów .

Nikt nie zobaczy Twoich treści, dopóki nie wypromujesz go.

Dlatego eksperci w dziedzinie marketingu wirusowego podkreślają znaczenie promocji .

Więc…

Jak promować swoją zawartość?

Cieszę się, że zapytałeś …

Najpierw prześlij swój post do miejsca, w którym jest Twoja docelowa publiczność.

Projektanci wnętrz stanowią ogromną część grupy docelowej naszego klienta z branży meblowej, więc byli oni targetem numer 1.

I gdzie oni spędzają czas?

Na grupach na facebooku i blogach. Postanowił więc tam udostępnić swoje treści. W dodatku jako osoba produkująca meble jest odbierany przyjaźnie ponieważ nie jest konkurencją dla projektantów wnętrz, ale przeciwnie. Ułatwia im pracę.

No i co z ruchem na stronie?

Te kilka postów przyciągnęło kilkaset odwiedzających na stronę!

Więc…

Jaki jest cel całego ruchu, jeśli nikt niczego nie kupuje … ani nawet nie czyta tego artykułu do końca?

Ponieważ dobry fragment contentu spowoduje, że część z tych osób będzie udostępniała Twoje treści na Twitterze, Facebooku, LinkedIn i dalej.

I to rozprzestrzenia słowo o Tobie i Twojej firmie.

(A jeśli piszą na blogu, mogą również linkować do Twojego artykułu).

Kampania viral marketing, skuteczny przekaz

Odbiorca powinien otrzymywać najlepszy przekaz reklamowy. Forma promocji online powinna być dostosowana do tego jak internauta reaguje. Więc wiesz już jak przekazywać to na czym mu zależy? Kampania marketingu to coś co możemy dla Ciebie robić.

Podsumowując, marketing wirusowy jest bardzo skuteczny, jeśli wykorzystuje się go w odpowiedni sposób. Umożliwia on dotarcie do ogromnej liczby odbiorców, a to z pewnością jest jego największą zaletą. Dodatkowo dodać należy, że dystrybucja materiału nic firmy nie kosztuje, ponieważ zajmują się nią z własnej woli internauci.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Czy warto inwestować w kampanie wirusowe?

Warto inwestować w produkcję treści wiralowych. Może nie nadają się one do matematycznego skalowania firmy, ale doskonale budują zasięg i rozpoznawalność, a także podnoszą współczynnik konwersji. Bo jeśli ktoś nas zna, to łatwiej jest jemu od nas kupić i ma mniejszy opór.

Co to jest reklama wirusowa?

Reklama wirusowa to odmiana marketingu wiralowego, nie mylić z marketingiem szeptanym. We wszystkich przypadkach celem jest wywołanie reakcji u odbiorcy i skłonienie go do działania (np. udostępnienia dalej).

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!