Zawartość strony
Marketing terytorialny, jak sama nazwa wskazuje, powiązany jest z jakimś konkretnym obszarem, regionem, miejscem geograficznym, miastem bądź kompleksem. Służy wypromowaniu oraz uatrakcyjnieniu określonej jednostki lokalnej z punktu widzenia różnych grup.
Pierwszą z nich stanowią lokalne społeczności, które chcą żyć wygodniej w estetycznym otoczeniu. Drugą grupą są oczywiście turyści. By zwiększyć atrakcyjność rozmaitych regionów, a tym samym również ich rentowność, należy zadbać o to, by ludzie z zewnątrz mieli ochotę tam przyjeżdżać.
Trzecią grupę stanowią wreszcie wszelkiej maści inwestorzy. Należy w taki sposób zaprezentować i uwypuklić potencjał danego miasta lub krainy geograficznej, by bogacze chcieli w nie zainwestować pieniądze.
Rolą marketingu miejscowego jest zatem pokazanie konkretnego obszaru w bardziej korzystnym świetle.
Według V. Girard marketing terytorialny to zespół technik i działań wykorzystywanych zarówno przez różnego rodzaju organizacje, jak i przez społeczność lokalną.
Stosuje się je w projektach, które mogą dotyczyć rozwoju kulturowego, społecznego czy finansowego.
Z kolei A. Basdeferr stwierdził, iż marketing lokalny oznacza takie strategie i techniki, które, w oparciu o reguły etyki, mają służyć zaspokojeniu potrzeb publicznych. W Polsce prekursorami marketingu terytorialnego byli: J. Komorowski, J. Marak, T. Markowski, R. Domański, A. Szromik.
🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸
🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).
Wdrażanie działań z zakresu marketingu terytorialnego stało się zasadne, gdy jednostki samorządowe uzyskały niezależność finansową. Od tej pory gminy, powiaty i województwa mogły samodzielnie i na własną odpowiedzialność dysponować środkami publicznymi na szczeblu lokalnym.
Marketing terytorialny jest bardzo szerokim pojęciem, które zawiera w sobie różne odmiany marketingu takie jak: marketing miasta, marketing komunalny, marketing regionalny czy marketing lokalny.
Czasem pojęć tych używa się zamiennie, choć nie zawsze oznaczać będą dokładnie to samo.
Odpowiednio ukierunkowany marketing terytorialny musi być oparty w pierwszej kolejności na badaniu miejscowych potrzeb lub analizie potencjału danego obszaru.
Na szczeblu samorządowym często sami obywatele zgłaszają swoje projekty udogodnień. Mądrzy włodarze słuchają tych podszeptów, wiedząc, że realizując interesy i potrzeby swoich wyborców, będą mogli liczyć na kolejne głosy w wyborach.
Narzędziem służącym diagnozowaniu potrzeb lokalnych społeczności mogą być różnego rodzaju ankiety zarówno te tradycyjne w formie sond ulicznych, jak i ankiety online zamieszczane na stronach urzędów miast i gmin, czy innych instytucji terytorialnych. Głównym celem marketingu terytorialnego jest rzecz jasna sprzedawanie i zarabianie podobnie jak w przypadku każdego innego rodzaju marketingu.
Jeśli stworzy się w danej miejscowości park rozrywki to nie tylko zaspokoi to potrzebę rekreacji jej mieszkańców, ale przede wszystkim przyniesie to wymierne zyski.
Jeżeli powstaną tereny atrakcyjne dla inwestorów czy turystów, będą oni zasilać budżet konkretnego miasta bądź gminy, co z kolei da możliwość jeszcze bardziej dynamicznego rozwoju. Jest to zatem system naczyń połączonych.
Idealnym marketingiem terytorialnym jest stworzenie marki, która będzie rozpoznawana w sensie globalnym.
Są takie charakterystyczne miejsca lub elementy architektury, które kojarzą się jednoznacznie i nie mogą być pomylone z żadnymi innymi. Na przykład Koloseum stanowi znak rozpoznawczy Rzymu, zaś dwa koziołki – znak rozpoznawczy Poznania.
Celem akcji promocyjnych jest zmiana postrzegania danego obszaru czy miasta w świadomości ludzkiej.
Świetnym przykładem mogą być tutaj miasta takie jak Katowice czy Łódź. Oba kojarzone były wcześniej wyłącznie z terenami silnie uprzemysłowionymi oraz górniczymi (w przypadku Katowic). Łódź została zresztą tak wykreowana w literaturze, głównie za sprawą „Ziemi obiecanej” Władysława Reymonta. Od kilkunastu lat miasta te rozwijają się również prężnie pod kątem rekreacyjnym.
Tworzone są parki, skwery, przyjemne dla oka tereny zielone z fontannami i miejscami do wypoczynku w miejskim szumie. Doskonałym posunięciem była np. zakrojona na szeroką skalę kampania zatytułowana „Katowice – miasto ogrodów”, która zdecydowanie odczarowała wizerunek miasta kojarzonego wcześniej głównie z węglem i szkodami górniczymi.
Popularnymi narzędziami promowania lokalnych atrakcji są koncerty, eventy oraz imprezy masowe. Najbardziej zapadają w pamięć te wydarzenia, które są organizowane cyklicznie np., gdy ktoś rzuci hasło „Przystanek Woodstock”, każdy od razu wie, o jakie wydarzenie chodzi i gdzie się ono odbywa.
W wielu miejscowościach stawia się tablice informujące o planowanych projektach bądź też dokumentujące, że dany obszar został rekultywowany, lub odnowiony dzięki środkom z budżetu Unii Europejskiej.
W ten sposób daje się sygnał zarówno mieszkańcom, jak i przyjezdnym, że coś się dzieje na danym terenie, że następuje jego nieustanny rozwój.
Promowanie miejscowości może polegać na reklamach z jego sławnymi mieszkańcami np. Adam Małysz – Wisła, Bracia Golcowie – Milówka, Justyna Kowalczyk – Kasina Wielka. Czasem formą marketingu jest próba wyróżnienia się.
Tak stało się w Świebodzinie, gdzie stanął ogromny posąg Chrystusa. Większość oglądających kojarzy go z najsłynniejszą na świecie figurą Jezusa w Rio de Janeiro, lecz konstrukcja w Świebodzinie ma zdecydowanie bardziej słuszne gabaryty.
Nie da się ukryć, że afisze, banery, bilbordy przydają się do promocji regionu, lecz najbardziej efektywne formy współczesnej reklamy muszą w głównej mierze być oparte na Internecie.
Miasto czy kraina geograficzna powinny mieć estetyczną stronę internetową oraz profile w znanych mediach społecznościowych. Aktualizowanie wpisów w systemie regularnym, dodawanie ciekawych zdjęć panoramicznych lub umożliwienie internautom odbycia wirtualnej wycieczki to świetne techniki służące przyciągnięciu uwagi.
A jak jest u Ciebie?
Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Marketing terytorialny dla urzędu gminy, regionu, miasta?
Napisz w komentarzu.
Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?
Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111
Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |