Marketing terytorialny dla urz臋du gminy, regionu, miasta

Domena najwy偶szego poziomu TLD (top-level-domain) – definicja, lista, wp艂yw na SEO
3 czerwca, 2022
Favicon
Wprowadzenie nowego produktu na rynek marketing i promocja
3 czerwca, 2022
FAQ Frequently Asked Questions
Marketing terytorialny

Marketing terytorialny dla urz臋du gminy, regionu, miasta

Marketing terytorialny, jak sama nazwa wskazuje, powi膮zany jest z jakim艣 konkretnym obszarem, regionem, miejscem geograficznym, miastem b膮d藕 kompleksem. S艂u偶y wypromowaniu oraz uatrakcyjnieniu okre艣lonej jednostki lokalnej z punktu widzenia r贸偶nych grup.

Pierwsz膮 z nich stanowi膮 lokalne spo艂eczno艣ci, kt贸re chc膮 偶y膰 wygodniej w estetycznym otoczeniu. Drug膮 grup膮 s膮 oczywi艣cie tury艣ci. By zwi臋kszy膰 atrakcyjno艣膰 rozmaitych region贸w, a tym samym r贸wnie偶 ich rentowno艣膰, nale偶y zadba膰 o to, by ludzie z zewn膮trz mieli ochot臋 tam przyje偶d偶a膰.

Trzeci膮 grup臋 stanowi膮 wreszcie wszelkiej ma艣ci inwestorzy. Nale偶y w taki spos贸b zaprezentowa膰 i uwypukli膰 potencja艂 danego miasta lub krainy geograficznej, by bogacze chcieli w nie zainwestowa膰 pieni膮dze.

Rol膮 marketingu miejscowego jest zatem pokazanie konkretnego obszaru w bardziej korzystnym 艣wietle.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Co to jest marketing regionalny, a terytorialny (marketing terytorialny literatura)

Wed艂ug V. Girard marketing terytorialny to zesp贸艂 technik i dzia艂a艅 wykorzystywanych zar贸wno przez r贸偶nego rodzaju organizacje, jak i przez spo艂eczno艣膰 lokaln膮.

Stosuje si臋 je w projektach, kt贸re mog膮 dotyczy膰 rozwoju kulturowego, spo艂ecznego czy finansowego.

Z kolei A. Basdeferr stwierdzi艂, i偶 marketing lokalny oznacza takie strategie i techniki, kt贸re, w oparciu o regu艂y etyki, maj膮 s艂u偶y膰 zaspokojeniu potrzeb publicznych. W Polsce prekursorami marketingu terytorialnego byli: J. Komorowski, J. Marak, T. Markowski, R. Doma艅ski, A. Szromik.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

Jakie s膮 g艂贸wne obszary dzia艂a艅 w sferze marketingu terytorialnego?

Wdra偶anie dzia艂a艅 z zakresu marketingu terytorialnego sta艂o si臋 zasadne, gdy jednostki samorz膮dowe uzyska艂y niezale偶no艣膰 finansow膮. Od tej pory gminy, powiaty i wojew贸dztwa mog艂y samodzielnie i na w艂asn膮 odpowiedzialno艣膰 dysponowa膰 艣rodkami publicznymi na szczeblu lokalnym.

Marketing terytorialny jest bardzo szerokim poj臋ciem, kt贸re zawiera w sobie r贸偶ne odmiany marketingu takie jak: marketing miasta, marketing komunalny, marketing regionalny czy marketing lokalny.

Czasem poj臋膰 tych u偶ywa si臋 zamiennie, cho膰 nie zawsze oznacza膰 b臋d膮 dok艂adnie to samo.

Odpowiednio ukierunkowany marketing terytorialny musi by膰 oparty w pierwszej kolejno艣ci na badaniu miejscowych potrzeb lub analizie potencja艂u danego obszaru.

Marketing terytorialny przyk艂ady

Na szczeblu samorz膮dowym cz臋sto sami obywatele zg艂aszaj膮 swoje projekty udogodnie艅. M膮drzy w艂odarze s艂uchaj膮 tych podszept贸w, wiedz膮c, 偶e realizuj膮c interesy i potrzeby swoich wyborc贸w, b臋d膮 mogli liczy膰 na kolejne g艂osy w wyborach.

Narz臋dziem s艂u偶膮cym diagnozowaniu potrzeb lokalnych spo艂eczno艣ci mog膮 by膰 r贸偶nego rodzaju ankiety zar贸wno te tradycyjne w formie sond ulicznych, jak i ankiety online zamieszczane na stronach urz臋d贸w miast i gmin, czy innych instytucji terytorialnych. G艂贸wnym celem marketingu terytorialnego jest rzecz jasna sprzedawanie i zarabianie podobnie jak w przypadku ka偶dego innego rodzaju marketingu.

Je艣li stworzy si臋 w danej miejscowo艣ci park rozrywki to nie tylko zaspokoi to potrzeb臋 rekreacji jej mieszka艅c贸w, ale przede wszystkim przyniesie to wymierne zyski.

Je偶eli powstan膮 tereny atrakcyjne dla inwestor贸w czy turyst贸w, b臋d膮 oni zasila膰 bud偶et konkretnego miasta b膮d藕 gminy, co z kolei da mo偶liwo艣膰 jeszcze bardziej dynamicznego rozwoju. Jest to zatem system naczy艅 po艂膮czonych.

Idealnym marketingiem terytorialnym jest stworzenie marki, kt贸ra b臋dzie rozpoznawana w sensie globalnym.

S膮 takie charakterystyczne miejsca lub elementy architektury, kt贸re kojarz膮 si臋 jednoznacznie i nie mog膮 by膰 pomylone z 偶adnymi innymi. Na przyk艂ad Koloseum stanowi znak rozpoznawczy Rzymu, za艣 dwa kozio艂ki – znak rozpoznawczy Poznania.

Celem akcji promocyjnych jest zmiana postrzegania danego obszaru czy miasta w 艣wiadomo艣ci ludzkiej.

艢wietnym przyk艂adem mog膮 by膰 tutaj miasta takie jak Katowice czy 艁贸d藕. Oba kojarzone by艂y wcze艣niej wy艂膮cznie z terenami silnie uprzemys艂owionymi oraz g贸rniczymi (w przypadku Katowic). 艁贸d藕 zosta艂a zreszt膮 tak wykreowana w literaturze, g艂贸wnie za spraw膮 „Ziemi obiecanej” W艂adys艂awa Reymonta. Od kilkunastu lat miasta te rozwijaj膮 si臋 r贸wnie偶 pr臋偶nie pod k膮tem rekreacyjnym.

Tworzone s膮 parki, skwery, przyjemne dla oka tereny zielone z fontannami i miejscami do wypoczynku w miejskim szumie. Doskona艂ym posuni臋ciem by艂a np. zakrojona na szerok膮 skal臋 kampania zatytu艂owana „Katowice – miasto ogrod贸w”, kt贸ra zdecydowanie odczarowa艂a wizerunek miasta kojarzonego wcze艣niej g艂贸wnie z w臋glem i szkodami g贸rniczymi.

Marketing terytorialny narz臋dzia

Popularnymi narz臋dziami promowania lokalnych atrakcji s膮 koncerty, eventy oraz imprezy masowe. Najbardziej zapadaj膮 w pami臋膰 te wydarzenia, kt贸re s膮 organizowane cyklicznie np., gdy kto艣 rzuci has艂o „Przystanek Woodstock”, ka偶dy od razu wie, o jakie wydarzenie chodzi i gdzie si臋 ono odbywa.

W wielu miejscowo艣ciach stawia si臋 tablice informuj膮ce o planowanych projektach b膮d藕 te偶 dokumentuj膮ce, 偶e dany obszar zosta艂 rekultywowany, lub odnowiony dzi臋ki 艣rodkom z bud偶etu Unii Europejskiej.

W ten spos贸b daje si臋 sygna艂 zar贸wno mieszka艅com, jak i przyjezdnym, 偶e co艣 si臋 dzieje na danym terenie, 偶e nast臋puje jego nieustanny rozw贸j.

Marketing terytorialny na przyk艂adzie miasta

Promowanie miejscowo艣ci mo偶e polega膰 na reklamach z jego s艂awnymi mieszka艅cami np. Adam Ma艂ysz – Wis艂a, Bracia Golcowie – Mil贸wka, Justyna Kowalczyk – Kasina Wielka. Czasem form膮 marketingu jest pr贸ba wyr贸偶nienia si臋.

Tak sta艂o si臋 w 艢wiebodzinie, gdzie stan膮艂 ogromny pos膮g Chrystusa. Wi臋kszo艣膰 ogl膮daj膮cych kojarzy go z najs艂ynniejsz膮 na 艣wiecie figur膮 Jezusa w Rio de Janeiro, lecz konstrukcja w 艢wiebodzinie ma zdecydowanie bardziej s艂uszne gabaryty.

Nie da si臋 ukry膰, 偶e afisze, banery, bilbordy przydaj膮 si臋 do promocji regionu, lecz najbardziej efektywne formy wsp贸艂czesnej reklamy musz膮 w g艂贸wnej mierze by膰 oparte na Internecie.

Miasto czy kraina geograficzna powinny mie膰 estetyczn膮 stron臋 internetow膮 oraz profile w znanych mediach spo艂eczno艣ciowych. Aktualizowanie wpis贸w w systemie regularnym, dodawanie ciekawych zdj臋膰 panoramicznych lub umo偶liwienie internautom odbycia wirtualnej wycieczki to 艣wietne techniki s艂u偶膮ce przyci膮gni臋ciu uwagi.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy
pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Marketing terytorialny dla urz臋du gminy, regionu, miasta?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)