Mapa ciep艂a w analityce internetowej heatmap
Jakob Nielsen – UX, UI, heurystyki Nielsena
16 maja, 2022
Grafika rastrowa
D2D sprzeda偶 door to door -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
16 maja, 2022
Wska藕niki KPI Key Performance Indicators kluczowe wska藕niki efektywno艣ci
Kpi marketing

Czym s膮 kluczowe wska藕niki wydajno艣ci (KPI marketing)?

KPI marketing: (ang. Key Performance Indicators, pol. kluczowe wska藕niki wydajno艣ci w marketingu) to wymierne miary u偶ywane do oceny skuteczno艣ci kampanii marketingowych. Stanowi膮 cenne zasoby do podejmowania decyzji i sprawdzania zwrot贸w z wydatk贸w marketingowo-reklamowych. Dlatego po zaplanowaniu i wdro偶eniu strategii marketingowej, ostatnim krokiem jest pomiar jej wynik贸w.

Ponadto mierzenie marketingowych wska藕nik贸w KPI ma fundamentalne znaczenie w dostosowywaniu strategii. Mierzenie odpowiednich wska藕nik贸w KPI w marketingu pozwala oceni膰 skuteczno艣膰 dzia艂a艅 promocyjnych przy jednoczesnym audytowaniu skuteczno艣ci strategii w d艂u偶szej perspektywie.

Jak wybra膰 marketingowe KPI, kt贸re maj膮 znaczenie dla Twojej firmy?

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Niezb臋dny jest dob贸r efektywnych marketingowych KPI zgodnie z potrzebami Twojej firmy. Rzeczywi艣cie, 艣ledzenie niew艂a艣ciwych wska藕nik贸w KPI nie przyniesie praktycznych wynik贸w i spowoduje strat臋 czasu i zasob贸w.

Aby wybra膰 efektywne KPI w marketingu, zadaj sobie nast臋puj膮ce pytania:

  • Jaka jest podstawowa dzia艂alno艣膰 mojej firmy?
  • Jakie wyniki musz臋 osi膮gn膮膰, aby moja firma si臋 rozwija艂a?
  • Czy chc臋 sprzedawa膰 wi臋cej towar贸w, mo偶e generowa膰 leady, triale lub generowa膰 subskrypcje?

Prawid艂owe odpowiedzi na te pytania pomog膮 Ci wybra膰 marketingowe KPI, kt贸re pasuj膮 do cel贸w Twojej firmy i otoczenia.

W tym wpisie skoncentrujemy si臋 na KPI, kt贸re maj膮 znaczenie dla Twojej strategii marketingowej online.

KPI marketing – najwa偶niejsze mierniki sukcesu online, kt贸re powiniene艣 艣ledzi膰

ROAS, ROI i ROMI

Wska藕nik ROAS definicja: z ang. Return On Ad Spend, rozumie膰 musimy jako zwrot wydatk贸w na reklam臋.

Wska藕nik ROI (ang. return on investment, zwrot z inwestycji) 鈥 wska藕nik rentowno艣ci stosowany w celu zmierzenia efektywno艣ci dzia艂ania przedsi臋biorstwa. ROI pozwala oszacowa膰 stosunek osi膮gni臋tych zysk贸w do poniesionych przez firm臋 koszt贸w inwestycji.

Wska藕nik ROMI 鈥 Return Of Marketing Investments, odpowiada na pytanie, ile dla firmy przynosi ka偶da z艂ot贸wka zainwestowana w marketing.

Celem pomiaru ROMI jest ocena, czy wydatki marketingowe przyczyniaj膮 si臋 do zysk贸w. Je艣li masz dodatni zwrot z inwestycji w marketing, oznacza to, 偶e Twoje kampanie generuj膮 zysk netto nad wydatkami.

Znajomo艣膰 ROMI kampanii pomaga r贸wnie偶 lepiej zrozumie膰, gdzie nale偶y przydzieli膰 bud偶et marketingowy, aby uzyska膰 najlepsze wyniki. Na przyk艂ad, je艣li jedna z Twoich kampanii generuje 20% zwrotu z inwestycji marketingowych, podczas gdy druga generuje 73%, nie trzeba t艂umaczy膰 gdzie powiniene艣 lokowa膰 wi臋cej bud偶etu na reklamy.

Jak mierzy膰 ROMI?

Mamy tutaj 2 rodzaje KPI marketing dla ROMI, kr贸tko i d艂ugoterminowy:

  • ROMI kr贸tkoterminowy jest obliczany przez por贸wnanie zysk贸w z przychod贸w z inwestycjami marketingowymi. Jednak ta kalkulacja uwzgl臋dnia tylko bezpo艣redni wp艂yw inwestycji marketingowych na przychody firmy.
  • D艂ugoterminowy ROMI mo偶na wykorzysta膰 do okre艣lenia innych, mniej widocznych na pocz膮tku aspekt贸w efektywno艣ci marketingu. Na przyk艂ad je艣li kampania marketingowa nie generuje du偶ej sprzeda偶y, ale zwi臋ksza zdobywanie link贸w z mocnych domen pod SEO to wci膮偶 mo偶e si臋 op艂aca膰 w przysz艂o艣ci. Wa偶ne jest, aby we wska藕nikach ROMI uwzgl臋dni膰 takie miary, jak 艣wiadomo艣膰 marki, wej艣cia na stron臋 kt贸re w przysz艂o艣ci mo偶emy zmonetyzowa膰 remarketingiem i inne miary, aby okre艣li膰 ilo艣ciowo mniej namacalne korzy艣ci i skuteczniej kierowa膰 przysz艂e kampanie.

Wsp贸艂czynnik konwersji lead贸w w marketing KPI

Wsp贸艂czynnik konwersji potencjalnych klient贸w to odsetek os贸b, kt贸re zosta艂y przekszta艂cone w nasz cel po wyra偶eniu zainteresowania produktem lub us艂ug膮. 艢ledzenie wsp贸艂czynnika konwersji jest niezb臋dne, aby zrozumie膰, jak dzia艂a lejek sprzeda偶y i jaka kampania marketingowa ma najwi臋kszy wp艂yw na ROI/ROMI/ROAS Twojej firmy.

Jak obliczy膰 wsp贸艂czynnik konwersji potencjalnych klient贸w

Aby obliczy膰 wsp贸艂czynnik konwersji lead贸w, podziel liczb臋 lead贸w przekonwertowanych w danym okresie przez liczb臋 lead贸w utworzonych w tym samym okresie i pomn贸偶 wynik przez 100.

Wsp贸艂czynnik konwersji lead贸w = (liczba lead贸w kt贸re skonwertowa艂y w okre艣lonym czasie / liczba lead贸w zdobytych w tym samym okresie) x 100

Na przyk艂ad, je艣li 1000 lead贸w zosta艂o zdobytych w tym miesi膮cu, a 300 z nich zosta艂o przekszta艂cone na klient贸w to Tw贸j wsp贸艂czynnik konwersji lead贸w wyni贸s艂by (300/1000) x 100 = 30%

Wsp贸艂czynnik konwersji wed艂ug kana艂u marketingowego

Aby zmaksymalizowa膰 wsp贸艂czynnik konwersji lead贸w, konieczne jest zidentyfikowanie, kt贸re kana艂y marketingowe generuj膮 najbardziej kwalifikowane leady i z kt贸rych masz najwi臋kszy stopie艅 konwersji.

Google ads, emaile, facebook ads, SEO itp… Oblicz 艣redni wsp贸艂czynnik konwersji dla ka偶dego z tych kana艂贸w, aby ustali膰 priorytety i poprawi膰 te, kt贸re przynosz膮 mniej mo偶liwo艣ci.

Koszt za lead – CPL

Koszt za potencjalnego klienta to koszt, jaki p艂acisz za pozyskanie leada poprzez reklam臋 internetow膮. 艢ledzenie kosztu pozyskania potencjalnego klienta pozwala podejmowa膰 bardziej strategiczne decyzje marketingowe.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

CLV (customer lifetime value) = pomiar warto艣ci klienta

Customer Lifetime Value to prognoza zysk贸w generowanych przez firm臋 w czasie jej relacji z ka偶dym konkretnym klientem. Zwi臋kszenie warto艣ci Customer Lifetime Value pozwala na utrzymanie wi臋zi z klientami, zmniejszenie tempa rezygnowania z naszych us艂ug i zwi臋kszenie ich satysfakcji.

Jak obliczy膰 warto艣膰 偶yciow膮 klienta CLV?

Istnieje kilka r贸偶nych sposob贸w obliczania CLV. Ka偶da firma prawdopodobnie przyjmie inne zmienne do swoich oblicze艅, zgodnie z jej celami lub segmentacj膮 docelow膮. Jednak najprostszym sposobem obliczenia CLV jest odj臋cie pocz膮tkowego kosztu ich pozyskania od przychod贸w uzyskanych od klienta przez ca艂y okres wsp贸艂pracy. Je艣li jeste艣 ju偶 d艂ugo w biznesie to mo偶esz sprawdzi膰, jak d艂ugo „艣rednio” klient kupuje od Ciebie zanim przestanie.

CLV = pocz膮tkowy koszt pozyskania klienta 鈥 przych贸d uzyskany od klienta

Ruch organiczny: SEO, a SEM, PPC i SEA

Ruch organiczny odnosi si臋 do ruchu w Twojej witrynie generowanego bezp艂atnie przez wyszukiwarki, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Jest to cenny zas贸b, kt贸ry zwykle reprezentuje du偶y stosunek procentowy ca艂kowitego ruchu w wielu witrynach.

SEA 鈥 skr贸t od Search Engine Advertising, odnosi si臋 do ruchu generowanego przez p艂atny marketing, dzi臋ki reklamom pay-per-click. SEA to 艣wietne narz臋dzie, poniewa偶 daje pe艂n膮 kontrol臋 nad Twoj膮 kampani膮 online i zwi臋ksza ruch. Wad膮 SEA s膮 jednak koszty, chocia偶 w przypadku wi臋kszo艣ci firm sukces cz臋sto je przewy偶sza.

Jak obliczy膰 ruch z SEO

To stosunkowo proste, ruch z SEO, social media i innych 藕r贸de艂 mo偶na mierzy膰 za pomoc膮 zintegrowanych narz臋dzi analitycznych CMS, np darmowe Google Analytics.

Ruch w witrynie jest niezb臋dnym wska藕nikiem, ale sam w sobie mo偶e wprowadza膰 w b艂膮d. Dlatego musisz sprawdza膰, kt贸re 藕r贸d艂o daje najlepsze konwersje.

Zwrot z inwestycji w media spo艂eczno艣ciowe

艢ledzenie zwrotu z inwestycji w media spo艂eczno艣ciowe ma fundamentalne znaczenie dla oceny skuteczno艣ci strategii reklamowej i daje cenny wgl膮d wska藕niki kpi marketing. Wszystkie Twoje dzia艂ania w mediach spo艂eczno艣ciowych powinny by膰 mo偶liwe do 艣ledzenia.

Je艣li chodzi o dane o ruchu w witrynie, zasi臋g w mediach spo艂eczno艣ciowych nale偶y rozpatrywa膰 z perspektywy jego wp艂ywu na wsp贸艂czynniki konwersji i ROI. W ten spos贸b istnieje wi臋ksza szansa na osi膮gni臋cie optymalnego kpi w marketingu, kt贸ry efeltami wykracza poza cel samego zasi臋gu.

Jak obliczy膰 ROI/ROAS z social media?

Aby obliczy膰 ROI/ROAS w mediach spo艂eczno艣ciowych, podziel przychody z ka偶dego kana艂u przez wydatki. Korzystanie z narz臋dzia do raportowania wizualizacji danych pomaga w powi膮zaniu z innymi danymi, co pozwala u偶ytkownikom na przemy艣lenie strategii marketingowej. W dodatku platformy reklamowe pozwalaj膮 wewn膮trz 艣ledzi膰 wiele wsp贸艂czynnik贸w konwersji wi臋c nie musisz nic liczy膰 na piechot臋.

Wsp贸艂czynnik otwar膰 e-mail i wsp贸艂czynnik klikalno艣ci

To jest bardzo wa偶ne. Je艣li ju偶 jaki艣 czas wysy艂asz emaile to wiesz 偶e standardowe tytu艂y i biznesowe emaile nie generuj膮 ani otwar膰 ani klikni臋膰.

Innymi kluczowymi marketingowymi wska藕nikami KPI, kt贸re oceniaj膮 kampanie marketingowe, s膮 wyniki kampanii mailingowych. Do przegl膮du strategii wysy艂kowej potrzebne s膮 艣rodki:


Jak obliczy膰 wsp贸艂czynniki otwar膰 i klikalno艣ci

Wska藕nik otwar膰 poczty e-mail

Wsp贸艂czynnik otwar膰 wiadomo艣ci e-mail to odsetek os贸b, kt贸re otworzy艂y kampani臋 e-mailow膮. Ta miara pozwala oceni膰 trafno艣膰 temat贸w wiadomo艣ci e-mail oraz ujawnia jako艣膰 i zaanga偶owanie Twojej listy mailingowej.

Aby obliczy膰 procent otwar膰 wiadomo艣ci e-mail, podziel liczb臋 otwartych wiadomo艣ci e-mail przez liczb臋 dostarczonych wiadomo艣ci e-mail i pomn贸偶 przez 100. (wi臋kszo艣膰 system贸w robi to za Ciebie, np mailerlite)

Na przyk艂ad, je艣li dostarczysz wiadomo艣膰 e-mail do 1000 kontakt贸w, a otworzy j膮 300 z nich, to Tw贸j wsp贸艂czynnik otwar膰 wiadomo艣ci e-mail wyniesie 30%

Wsp贸艂czynnik otwar膰 e-maili = (Liczba otwartych e-maili / Liczba dostarczonych e-maili) x 100

Wsp贸艂czynnik klikalno艣ci

Wsp贸艂czynnik klikni臋膰 to odsetek os贸b, kt贸re klikn臋艂y 艂膮cze w wiadomo艣ci e-mail. Ta miara ocenia skuteczno艣膰 CTA. Aby obliczy膰 wsp贸艂czynnik klikalno艣ci kampanii mailingowej, podziel liczb臋 klikni臋膰 w link przez liczb臋 dostarczonych e-maili i pomn贸偶 przez 100.

Na przyk艂ad, je艣li wy艣lesz wiadomo艣膰 do 1000 kontakt贸w, a 300 z nich kliknie 艂膮cze w wiadomo艣ci e-mail, Tw贸j wsp贸艂czynnik klikalno艣ci wyniesie 30%.

Wsp贸艂czynnik klikalno艣ci = (liczba klikni臋膰 w link / liczba dostarczonych e-maili) x 100 Wsp贸艂czynnik

Jak 艣ledzi膰 te wszystkie marketingowe KPI bez poczucia przyt艂oczenia?

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty kpi marketing internetowy

Podsumowanie kpi marketing

Najwi臋ksz膮 trudno艣ci膮 dla marketera jest 艣ledzenie wska藕nik贸w KPI za pomoc膮 r贸偶nych narz臋dzi. Jest to niezwykle czasoch艂onne i wymaga solidnej wiedzy na temat kluczowych pomiar贸w i wyci膮gania wniosk贸w.

W tej pracy bardzo przydatne s膮 narz臋dzia do raportowania wizualizacji danych.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Kpi marketing?

Napisz w komentarzu.

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 111

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)