Kpi marketing

Mapa ciep艂a w analityce internetowej heatmap
Jakob Nielsen – UX, UI, heurystyki Nielsena
16 maja, 2022
Grafika rastrowa
D2D sprzeda偶 door to door (najlepsze praktyki)
16 maja, 2022
Wska藕niki KPI Key Performance Indicators kluczowe wska藕niki efektywno艣ci
Kpi marketing

Czym s膮 kluczowe wska藕niki wydajno艣ci (KPI marketing)?

KPI marketing: (ang. Key Performance Indicators, pol. kluczowe wska藕niki wydajno艣ci w marketingu) to wymierne miary u偶ywane do oceny skuteczno艣ci kampanii marketingowych. Stanowi膮 cenne zasoby do podejmowania decyzji i sprawdzania zwrot贸w z wydatk贸w marketingowo-reklamowych. Dlatego po zaplanowaniu i wdro偶eniu strategii marketingowej, ostatnim krokiem jest pomiar jej wynik贸w.

Ponadto mierzenie marketingowych wska藕nik贸w KPI ma fundamentalne znaczenie w dostosowywaniu strategii. Mierzenie odpowiednich wska藕nik贸w KPI w marketingu pozwala oceni膰 skuteczno艣膰 dzia艂a艅 promocyjnych przy jednoczesnym audytowaniu skuteczno艣ci strategii w d艂u偶szej perspektywie.

Jak wybra膰 marketingowe KPI, kt贸re maj膮 znaczenie dla Twojej firmy?

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Niezb臋dny jest dob贸r efektywnych marketingowych KPI zgodnie z potrzebami Twojej firmy. Rzeczywi艣cie, 艣ledzenie niew艂a艣ciwych wska藕nik贸w KPI nie przyniesie praktycznych wynik贸w i spowoduje strat臋 czasu i zasob贸w.

Aby wybra膰 efektywne KPI w marketingu, zadaj sobie nast臋puj膮ce pytania:

  • Jaka jest podstawowa dzia艂alno艣膰 mojej firmy?
  • Jakie wyniki musz臋 osi膮gn膮膰, aby moja firma si臋 rozwija艂a?
  • Czy chc臋 sprzedawa膰 wi臋cej towar贸w, mo偶e generowa膰 leady, triale lub generowa膰 subskrypcje?

Prawid艂owe odpowiedzi na te pytania pomog膮 Ci wybra膰 marketingowe KPI, kt贸re pasuj膮 do cel贸w Twojej firmy i otoczenia.

W tym wpisie skoncentrujemy si臋 na KPI, kt贸re maj膮 znaczenie dla Twojej strategii marketingowej online.

KPI marketing – najwa偶niejsze mierniki sukcesu online, kt贸re powiniene艣 艣ledzi膰

ROAS, ROI i ROMI

Wska藕nik ROAS definicja: z ang. Return On Ad Spend, rozumie膰 musimy jako zwrot wydatk贸w na reklam臋.

Wska藕nik ROI (ang. return on investment, zwrot z inwestycji) 鈥 wska藕nik rentowno艣ci stosowany w celu zmierzenia efektywno艣ci dzia艂ania przedsi臋biorstwa. ROI pozwala oszacowa膰 stosunek osi膮gni臋tych zysk贸w do poniesionych przez firm臋 koszt贸w inwestycji.

Wska藕nik ROMI 鈥 Return Of Marketing Investments, odpowiada na pytanie, ile dla firmy przynosi ka偶da z艂ot贸wka zainwestowana w marketing.

Celem pomiaru ROMI jest ocena, czy wydatki marketingowe przyczyniaj膮 si臋 do zysk贸w. Je艣li masz dodatni zwrot z inwestycji w marketing, oznacza to, 偶e Twoje kampanie generuj膮 zysk netto nad wydatkami.

Znajomo艣膰 ROMI kampanii pomaga r贸wnie偶 lepiej zrozumie膰, gdzie nale偶y przydzieli膰 bud偶et marketingowy, aby uzyska膰 najlepsze wyniki. Na przyk艂ad, je艣li jedna z Twoich kampanii generuje 20% zwrotu z inwestycji marketingowych, podczas gdy druga generuje 73%, nie trzeba t艂umaczy膰 gdzie powiniene艣 lokowa膰 wi臋cej bud偶etu na reklamy.

Jak mierzy膰 ROMI?

Mamy tutaj 2 rodzaje KPI marketing dla ROMI, kr贸tko i d艂ugoterminowy:

  • ROMI kr贸tkoterminowy jest obliczany przez por贸wnanie zysk贸w z przychod贸w z inwestycjami marketingowymi. Jednak ta kalkulacja uwzgl臋dnia tylko bezpo艣redni wp艂yw inwestycji marketingowych na przychody firmy.
  • D艂ugoterminowy ROMI mo偶na wykorzysta膰 do okre艣lenia innych, mniej widocznych na pocz膮tku aspekt贸w efektywno艣ci marketingu. Na przyk艂ad je艣li kampania marketingowa nie generuje du偶ej sprzeda偶y, ale zwi臋ksza zdobywanie link贸w z mocnych domen pod SEO to wci膮偶 mo偶e si臋 op艂aca膰 w przysz艂o艣ci. Wa偶ne jest, aby we wska藕nikach ROMI uwzgl臋dni膰 takie miary, jak 艣wiadomo艣膰 marki, wej艣cia na stron臋 kt贸re w przysz艂o艣ci mo偶emy zmonetyzowa膰 remarketingiem i inne miary, aby okre艣li膰 ilo艣ciowo mniej namacalne korzy艣ci i skuteczniej kierowa膰 przysz艂e kampanie.

Wsp贸艂czynnik konwersji lead贸w w marketing KPI

Wsp贸艂czynnik konwersji potencjalnych klient贸w to odsetek os贸b, kt贸re zosta艂y przekszta艂cone w nasz cel po wyra偶eniu zainteresowania produktem lub us艂ug膮. 艢ledzenie wsp贸艂czynnika konwersji jest niezb臋dne, aby zrozumie膰, jak dzia艂a lejek sprzeda偶y i jaka kampania marketingowa ma najwi臋kszy wp艂yw na ROI/ROMI/ROAS Twojej firmy.

Jak obliczy膰 wsp贸艂czynnik konwersji potencjalnych klient贸w

Aby obliczy膰 wsp贸艂czynnik konwersji lead贸w, podziel liczb臋 lead贸w przekonwertowanych w danym okresie przez liczb臋 lead贸w utworzonych w tym samym okresie i pomn贸偶 wynik przez 100.

Wsp贸艂czynnik konwersji lead贸w = (liczba lead贸w kt贸re skonwertowa艂y w okre艣lonym czasie / liczba lead贸w zdobytych w tym samym okresie) x 100

Na przyk艂ad, je艣li 1000 lead贸w zosta艂o zdobytych w tym miesi膮cu, a 300 z nich zosta艂o przekszta艂cone na klient贸w to Tw贸j wsp贸艂czynnik konwersji lead贸w wyni贸s艂by (300/1000) x 100 = 30%

Wsp贸艂czynnik konwersji wed艂ug kana艂u marketingowego

Aby zmaksymalizowa膰 wsp贸艂czynnik konwersji lead贸w, konieczne jest zidentyfikowanie, kt贸re kana艂y marketingowe generuj膮 najbardziej kwalifikowane leady i z kt贸rych masz najwi臋kszy stopie艅 konwersji.

Google ads, emaile, facebook ads, SEO itp… Oblicz 艣redni wsp贸艂czynnik konwersji dla ka偶dego z tych kana艂贸w, aby ustali膰 priorytety i poprawi膰 te, kt贸re przynosz膮 mniej mo偶liwo艣ci.

Koszt za lead – CPL

Koszt za potencjalnego klienta to koszt, jaki p艂acisz za pozyskanie leada poprzez reklam臋 internetow膮. 艢ledzenie kosztu pozyskania potencjalnego klienta pozwala podejmowa膰 bardziej strategiczne decyzje marketingowe.

Jak poprawic dostarczalnosc wiadomosci e mail

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

CLV (customer lifetime value) = pomiar warto艣ci klienta

Customer Lifetime Value to prognoza zysk贸w generowanych przez firm臋 w czasie jej relacji z ka偶dym konkretnym klientem. Zwi臋kszenie warto艣ci Customer Lifetime Value pozwala na utrzymanie wi臋zi z klientami, zmniejszenie tempa rezygnowania z naszych us艂ug i zwi臋kszenie ich satysfakcji.

Jak obliczy膰 warto艣膰 偶yciow膮 klienta CLV?

Istnieje kilka r贸偶nych sposob贸w obliczania CLV. Ka偶da firma prawdopodobnie przyjmie inne zmienne do swoich oblicze艅, zgodnie z jej celami lub segmentacj膮 docelow膮. Jednak najprostszym sposobem obliczenia CLV jest odj臋cie pocz膮tkowego kosztu ich pozyskania od przychod贸w uzyskanych od klienta przez ca艂y okres wsp贸艂pracy. Je艣li jeste艣 ju偶 d艂ugo w biznesie to mo偶esz sprawdzi膰, jak d艂ugo „艣rednio” klient kupuje od Ciebie zanim przestanie.

CLV = pocz膮tkowy koszt pozyskania klienta 鈥 przych贸d uzyskany od klienta

Ruch organiczny: SEO, a SEM, PPC i SEA

Ruch organiczny odnosi si臋 do ruchu w Twojej witrynie generowanego bezp艂atnie przez wyszukiwarki, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Jest to cenny zas贸b, kt贸ry zwykle reprezentuje du偶y stosunek procentowy ca艂kowitego ruchu w wielu witrynach.

SEA 鈥 skr贸t od Search Engine Advertising, odnosi si臋 do ruchu generowanego przez p艂atny marketing, dzi臋ki reklamom pay-per-click. SEA to 艣wietne narz臋dzie, poniewa偶 daje pe艂n膮 kontrol臋 nad Twoj膮 kampani膮 online i zwi臋ksza ruch. Wad膮 SEA s膮 jednak koszty, chocia偶 w przypadku wi臋kszo艣ci firm sukces cz臋sto je przewy偶sza.

Jak obliczy膰 ruch z SEO

To stosunkowo proste, ruch z SEO, social media i innych 藕r贸de艂 mo偶na mierzy膰 za pomoc膮 zintegrowanych narz臋dzi analitycznych CMS, np darmowe Google Analytics.

Ruch w witrynie jest niezb臋dnym wska藕nikiem, ale sam w sobie mo偶e wprowadza膰 w b艂膮d. Dlatego musisz sprawdza膰, kt贸re 藕r贸d艂o daje najlepsze konwersje.

Zwrot z inwestycji w media spo艂eczno艣ciowe

艢ledzenie zwrotu z inwestycji w media spo艂eczno艣ciowe ma fundamentalne znaczenie dla oceny skuteczno艣ci strategii reklamowej i daje cenny wgl膮d wska藕niki kpi marketing. Wszystkie Twoje dzia艂ania w mediach spo艂eczno艣ciowych powinny by膰 mo偶liwe do 艣ledzenia.

Je艣li chodzi o dane o ruchu w witrynie, zasi臋g w mediach spo艂eczno艣ciowych nale偶y rozpatrywa膰 z perspektywy jego wp艂ywu na wsp贸艂czynniki konwersji i ROI. W ten spos贸b istnieje wi臋ksza szansa na osi膮gni臋cie optymalnego kpi w marketingu, kt贸ry efeltami wykracza poza cel samego zasi臋gu.

Jak obliczy膰 ROI/ROAS z social media?

Aby obliczy膰 ROI/ROAS w mediach spo艂eczno艣ciowych, podziel przychody z ka偶dego kana艂u przez wydatki. Korzystanie z narz臋dzia do raportowania wizualizacji danych pomaga w powi膮zaniu z innymi danymi, co pozwala u偶ytkownikom na przemy艣lenie strategii marketingowej. W dodatku platformy reklamowe pozwalaj膮 wewn膮trz 艣ledzi膰 wiele wsp贸艂czynnik贸w konwersji wi臋c nie musisz nic liczy膰 na piechot臋.

Wsp贸艂czynnik otwar膰 e-mail i wsp贸艂czynnik klikalno艣ci

To jest bardzo wa偶ne. Je艣li ju偶 jaki艣 czas wysy艂asz emaile to wiesz 偶e standardowe tytu艂y i biznesowe emaile nie generuj膮 ani otwar膰 ani klikni臋膰.

Innymi kluczowymi marketingowymi wska藕nikami KPI, kt贸re oceniaj膮 kampanie marketingowe, s膮 wyniki kampanii mailingowych. Do przegl膮du strategii wysy艂kowej potrzebne s膮 艣rodki:


Jak obliczy膰 wsp贸艂czynniki otwar膰 i klikalno艣ci

Wska藕nik otwar膰 poczty e-mail

Wsp贸艂czynnik otwar膰 wiadomo艣ci e-mail to odsetek os贸b, kt贸re otworzy艂y kampani臋 e-mailow膮. Ta miara pozwala oceni膰 trafno艣膰 temat贸w wiadomo艣ci e-mail oraz ujawnia jako艣膰 i zaanga偶owanie Twojej listy mailingowej.

Aby obliczy膰 procent otwar膰 wiadomo艣ci e-mail, podziel liczb臋 otwartych wiadomo艣ci e-mail przez liczb臋 dostarczonych wiadomo艣ci e-mail i pomn贸偶 przez 100. (wi臋kszo艣膰 system贸w robi to za Ciebie, np mailerlite)

Na przyk艂ad, je艣li dostarczysz wiadomo艣膰 e-mail do 1000 kontakt贸w, a otworzy j膮 300 z nich, to Tw贸j wsp贸艂czynnik otwar膰 wiadomo艣ci e-mail wyniesie 30%

Wsp贸艂czynnik otwar膰 e-maili = (Liczba otwartych e-maili / Liczba dostarczonych e-maili) x 100

Wsp贸艂czynnik klikalno艣ci

Wsp贸艂czynnik klikni臋膰 to odsetek os贸b, kt贸re klikn臋艂y 艂膮cze w wiadomo艣ci e-mail. Ta miara ocenia skuteczno艣膰 CTA. Aby obliczy膰 wsp贸艂czynnik klikalno艣ci kampanii mailingowej, podziel liczb臋 klikni臋膰 w link przez liczb臋 dostarczonych e-maili i pomn贸偶 przez 100.

Na przyk艂ad, je艣li wy艣lesz wiadomo艣膰 do 1000 kontakt贸w, a 300 z nich kliknie 艂膮cze w wiadomo艣ci e-mail, Tw贸j wsp贸艂czynnik klikalno艣ci wyniesie 30%.

Wsp贸艂czynnik klikalno艣ci = (liczba klikni臋膰 w link / liczba dostarczonych e-maili) x 100 Wsp贸艂czynnik

Jak 艣ledzi膰 te wszystkie marketingowe KPI bez poczucia przyt艂oczenia?

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty kpi marketing internetowy

Podsumowanie kpi marketing

Najwi臋ksz膮 trudno艣ci膮 dla marketera jest 艣ledzenie wska藕nik贸w KPI za pomoc膮 r贸偶nych narz臋dzi. Jest to niezwykle czasoch艂onne i wymaga solidnej wiedzy na temat kluczowych pomiar贸w i wyci膮gania wniosk贸w.

W tej pracy bardzo przydatne s膮 narz臋dzia do raportowania wizualizacji danych.

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy

A jak jest u Ciebie?

Przy okazji, daj zna膰 co s膮dzisz o dzisiejszym wpisie pt. Kpi marketing?

Napisz w komentarzu.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten ca艂kowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpot臋偶niejsze nowe sposoby 偶eby zredukowa膰 koszty pozyskania nowych klient贸w i wystrzeli膰 w kosmos sw贸j ROAS z reklam鈥 i dodatkowo osi膮gn膮膰 tak膮 sprzeda偶 jak nigdy dot膮d.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)