Ehandel, handel elektroniczny (musisz to wiedzieć 10x + przykłady i definicja)

Ehandel, handel elektroniczny (musisz to wiedzieć 10x + przykłady i definicja)

Ehandel
Ehandel

Co to jest ehandel definicja

Ehandel (handel elektroniczny, e-handel, e-commerce) to transakcje przeprowadzane przez sieci komputerowe, czyli kupowanie i sprzedawanie towarów i usług lub przesyłanie funduszy lub danych za pośrednictwem sieci elektronicznej, głównie Internetu. Te transakcje biznesowe występują albo w relacjach między przedsiębiorstwami (B2B), między przedsiębiorstwami i konsumentami (B2C) lub między konsumentami. Terminy e-commerce i e-biznes są często używane zamiennie.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC
E-handel

Jak działa ehandel?

Handel elektroniczny jest możliwy dzięki internetowi, przez który klienci mogą uzyskać dostęp do sklepu internetowego, aby przeglądać i składać zamówienia na produkty lub usługi za pośrednictwem własnych urządzeń.

W trakcie składania zamówienia przeglądarka internetowa klienta komunikuje się z serwerem, na którym znajduje się strona sklepu internetowego. Dane dotyczące zamówienia zostaną następnie przekazane do centralnego komputera zwanego menedżerem zamówień – a następnie przekazane do baz danych, które zarządzają poziomami zapasów, systemu, który zarządza informacjami o płatnościach (za pomocą aplikacji takich jak Przelewy24, PayPal) oraz systemu bankowego.

Ma to na celu upewnienie się, że zapasy w sklepie i środki klientów są wystarczające do przetworzenia zamówienia. Po zatwierdzeniu zamówienia system powiadomi serwer WWW sklepu, który następnie wyświetli komunikat informujący klienta o pomyślnym przetworzeniu zamówienia. System ds. zamówień prześle następnie dane zamówienia do magazynu lub działu realizacji, aby produkt lub usługa zostały pomyślnie wysłane do klienta. Na tym etapie produkty materialne i/lub cyfrowe mogą zostać wysłane do klienta lub może zostać przyznany dostęp do usługi.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Platformy obsługujące transakcje handlu elektronicznego mogą obejmować sklepy internetowe, w których sprzedawcy po prostu się rejestrują, takie jak allegro, czy amazon, lub narzędzia oprogramowania jako usługi (SaaS), które umożliwiają klientom „korzystanie z” infrastruktury sklepu internetowego; lub narzędzia typu open source dla firm do zarządzania rozwojem wewnętrznym.

Formy handlu elektronicznego

Najbardziej znane formy handlu elektronicznego to handel:

  • bezpośredni lub kompleksowy
  • pośredni
  • hybrydowy

Rodzaje e-handlu


Handel elektroniczny między przedsiębiorstwami (B2B) odnosi się do elektronicznej wymiany produktów, usług lub informacji między przedsiębiorstwami, a nie między przedsiębiorstwami a konsumentami. Przykładami są katalogi online oraz witryny wymiany produktów i dostaw, które umożliwiają firmom wyszukiwanie produktów, usług i informacji oraz inicjowanie transakcji za pośrednictwem interfejsów e-zamówień.

Business-to-consumer (B2C) to detaliczna część e-commerce w Internecie. Dzieje się tak, gdy firmy sprzedają produkty, usługi lub informacje bezpośrednio konsumentom.

Obecnie w Internecie istnieje niezliczona ilość wirtualnych sklepów sprzedających wszelkiego rodzaju towary konsumpcyjne. Najbardziej rozpoznawalnym przykładem takich witryn są Allegro, Amazon, Ebay itp.

Konsument do konsumenta (C2C) to rodzaj handlu elektronicznego, w którym konsumenci wymieniają między sobą produkty, usługi i informacje online. Transakcje te są zazwyczaj przeprowadzane za pośrednictwem strony trzeciej, która zapewnia platformę internetową, na której przeprowadzane są transakcje.

Aukcje internetowe i ogłoszenia drobne to dwa przykłady platform C2C.

Consumer-to-business (C2B) to rodzaj handlu elektronicznego, w którym konsumenci udostępniają swoje produkty i usługi online, aby firmy mogły licytować i kupować. Jest to przeciwieństwo tradycyjnego modelu handlu B2C.

Popularnym przykładem platformy C2B jest rynek, na którym sprzedawane są zdjęcia, obrazy, multimedia i elementy projektu bez tantiem. Innym przykładem może być tablica ogłoszeń.

Business-to-administration (B2A) odnosi się do transakcji przeprowadzanych online pomiędzy przedsiębiorstwami a administracją publiczną lub organami rządowymi. Wiele gałęzi rządowych jest w taki czy inny sposób uzależnionych od e-usług lub produktów, zwłaszcza jeśli chodzi o dokumenty prawne, rejestry, ubezpieczenie społeczne, podatki i zatrudnienie.

Consumer-to-administration (C2A) odnosi się do transakcji dokonywanych online pomiędzy indywidualnymi konsumentami a organami administracji publicznej lub rządowej. Rząd rzadko kupuje produkty lub usługi od obywateli, ale osoby fizyczne często korzystają ze środków elektronicznych.

Mobilny e-commerce (M-commerce) to rozwijający się rodzaj handlu elektronicznego, który obejmuje transakcje sprzedaży online dokonywane za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety. M-commerce obejmuje zakupy mobilne, bankowość mobilną i płatności mobilne. Mobilne chatboty zapewniają również firmom możliwości handlu elektronicznego, umożliwiając konsumentom dokonywanie transakcji z firmami za pomocą rozmów głosowych lub tekstowych.

E-handel wady i zalety

Korzyści płynące z handlu elektronicznego obejmują jego całodobową dostępność, szybkość dostępu, szeroką dostępność towarów i usług dla konsumenta i międzynarodowy zasięg.

  • Szybkość dostępu. Podczas gdy kupujący w sklepie fizycznym mogą być spowalniani przez tłumy, witryny e-commerce działają szybko, co jest uwarunkowane względami obliczeniowymi i przepustowością zarówno na urządzeniu konsumenckim, jak i witrynie ehandlu. Strony produktów i strony koszyka ładują się w ciągu kilku sekund lub krócej. Transakcja e-commerce może obejmować kilka kliknięć i zająć mniej niż sześć minut.
  • Szeroka dostępność. Ehandel umożliwia markom udostępnianie szerokiej gamy produktów, które są następnie wysyłane z magazynu po dokonaniu zakupu. Klienci prawdopodobnie odniosą większy sukces w znajdowaniu tego, czego chcą online.
  • Dostępność. Oprócz przerw w działaniu lub zaplanowanych prac konserwacyjnych witryny e-commerce są dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, umożliwiając odwiedzającym przeglądanie i robienie zakupów w dowolnym momencie. Firmy stacjonarne zwykle otwierają się na określoną liczbę godzin, a w niektóre dni mogą nawet być zamknięte całkowicie.
  • Łatwy dostęp. Klienci dokonujący zakupów w sklepie fizycznym mogą mieć trudności z określeniem, w której alejce znajduje się dany produkt. W handlu elektronicznym odwiedzający mogą przeglądać strony kategorii produktów i korzystać z funkcji wyszukiwania w witrynie, aby natychmiast znaleźć produkt.
  • Międzynarodowy zasięg. Firmy stacjonarne prowadzą sprzedaż klientom, którzy fizycznie odwiedzają ich sklepy. Dzięki e-commerce firmy mogą sprzedawać każdemu klientowi, który ma dostęp do sieci. Handel elektroniczny może poszerzyć bazę klientów biznesowych
  • Niższy koszt. Firmy zajmujące się handlem elektronicznym unikają kosztów związanych ze sklepami fizycznymi, takich jak czynsz, zapasy i sprzedawcy, chociaż mogą ponosić koszty wysyłki i magazynowania.
  • Personalizacja i rekomendacje produktów. Witryny handlu elektronicznego mogą śledzić historię przeglądania, wyszukiwania i zakupów przez odwiedzających. Mogą wykorzystywać te dane do przedstawiania przydatnych i spersonalizowanych rekomendacji produktów oraz uzyskiwania cennych informacji na temat rynków docelowych. Przykłady obejmują sekcje stron produktów „Często kupowane razem” i „Klienci, którzy oglądali ten produkt, oglądali również”.

Wady handlu elektronicznego obejmują czasami ograniczoną obsługę klienta, konsumenci nie mogą zobaczyć lub dotknąć produktu przed zakupem oraz czas oczekiwania na wysyłkę produktu.

  • Ograniczona obsługa klienta. Jeśli klient ma pytanie lub problem w sklepie stacjonarnym może zwrócić się o pomoc do sprzedawcy. W sklepie internetowym obsługa klienta może być ograniczona: Witryna może zapewniać wsparcie tylko w określonych godzinach dnia, a połączenie z numerem telefonu obsługi klienta może zniechęcić klienta.
  • Nie mogąc dotknąć ani zobaczyć produktu. Chociaż obrazy na stronie internetowej mogą dawać dobry wyobrażenie o produkcie, różni się od doświadczania go „bezpośrednio”. Handel elektroniczny może skłaniać do poczucia konsumentów że otrzymują produkty inne od ich oczekiwań, co prowadzi do zwrotów. W niektórych przypadkach klient ponosi koszty wysyłki zwracanego towaru do sprzedawcy.
  • Czas oczekiwania. Jeśli klient zobaczy w sklepie przedmiot, który mu się podoba, płaci za niego, a następnie idzie z nim do domu. W przypadku ehandlu istnieje czas oczekiwania na wysłanie produktu na adres klienta. Chociaż okna wysyłki zmniejszają się, ponieważ dostawa następnego dnia jest obecnie dość powszechna, nie jest to natychmiastowe.
  • Bezpieczeństwo. Hakerzy mogą tworzyć autentycznie wyglądające strony internetowe, które twierdzą, że sprzedają dobrze znane produkty. Zamiast tego witryna wysyła klientom podrobione lub imitowane wersje tych produktów — lub po prostu zbiera informacje o kartach kredytowych klientów.


E-handel sklep internetowy i aplikacje

Handel elektroniczny jest prowadzony przy użyciu różnych aplikacji, takich jak poczta elektroniczna, katalogi i koszyki online, protokół przesyłania plików, Secure Electronic Transaction, usługi sieciowe i urządzenia mobilne. Obejmuje to działania B2B i działania informacyjne, takie jak używanie poczty e-mail do reklam, zwykle postrzeganych jako spam, skierowanych do konsumentów i innych potencjalnych klientów, a także wysyłanie newslettera marketingowego do subskrybentów i SMS-ów na urządzenia mobilne. Coraz więcej firm próbuje teraz przyciągnąć konsumentów bezpośrednio online, korzystając z takich narzędzi, jak kupony, marketing w mediach społecznościowych i reklamy ukierunkowane.

Rozwój handlu elektronicznego zmusił personel IT do wyjścia poza projektowanie i konserwację infrastruktury i rozważenie wielu aspektów związanych z klientami, takich jak prywatność i bezpieczeństwo danych konsumentów. Podczas opracowywania systemów i aplikacji informatycznych w celu dostosowania do działań związanych z handlem elektronicznym należy wziąć pod uwagę nakazy zgodności z przepisami dotyczącymi zarządzania danymi, zasady prywatności informacji umożliwiających identyfikację osób oraz protokoły ochrony informacji.

Platformy i dostawcy handlu elektronicznego

Platforma e-commerce to narzędzie służące do zarządzania biznesem e-handlowym. Dostępne są opcje platform handlu elektronicznego dla klientów o różnej wielkości, od małych firm po duże przedsiębiorstwa. Te platformy handlu elektronicznego obejmują duże „rynki” , takie jak Amazon, które wymagają po prostu rejestracji kont użytkowników i niewielkiej lub żadnej implementacji IT. Innym modelem platformy e-commerce jest SaaS, w ramach której właściciele sklepów mogą subskrybować przestrzeń w usłudze hostowanej w chmurze, która nie wymaga wewnętrznego rozwoju ani infrastruktury lokalnej. Inne platformy handlu elektronicznego mogą mieć postać platform open source, które wymagają środowiska hostingowego (w chmurze lub lokalnie), pełnego ręcznego wdrożenia i utrzymania.

Oto kilka przykładów platform e-commerce marketplace:

  • Amazon
  • Allegro
  • eBay

Do firm oferujących usługi platformy e-commerce dla klientów prowadzących własne witryny sklepów internetowych należą:

  • Shopify
  • WooCommerce
  • Magento
  • BigCommerce
  • Salesforce Commerce Cloud (opcje B2B i B2C)
  • Oracle SuiteCommerce

Historia e-commerce

Początki e-commerce sięgają lat 60-tych. Mamy wtedy rozwój EDI, czyli (ang. Electronic Data Interchange – EDI) automatyczna wymiana danych i dokumentów między różnymi systemami komputerowymi z wykorzystaniem ustalonych formatów komunikatów.

W latach 80. wzrosła liczba indywidualnych użytkowników dzielących się dokumentami elektronicznymi. Dalej mamy rozwój eBaya i Amazona w latach 90. co zrewolucjonizowało branżę e-commerce. Konsumenci mogą teraz kupować nieskończone ilości produktów online, od e-sprzedawców, typowych sklepów stacjonarnych z możliwościami e-commerce. Obecnie prawie wszystkie firmy detaliczne integrują praktyki biznesowe online ze swoimi modelami biznesowymi.

Biorąc pod uwagę duży wzrost handlu elektronicznego w ostatnich latach, wielu analityków, ekonomistów i konsumentów debatowało, czy internetowy rynek B2C wkrótce sprawi, że fizyczne, tradycyjne sklepy staną się przestarzałe. Nie ma wątpliwości, że zakupy online rozwijają się w znaczącym tempie.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 555

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!