Ehandel, handel elektroniczny (musisz to wiedzie膰 10x)

Sklep internetowy
Sklep internetowy definicja, jak sprzedawa膰 online w e-commerce
20 stycznia, 2022
Pozycjonowanie niemcy
Pozycjonowanie Niemcy, strony i SEO niemieckie sklepy internetowe (e-commerce)
21 stycznia, 2022
Ehandel
Ehandel

Co to jest ehandel definicja

Ehandel (handel elektroniczny, e-handel, e-commerce) to transakcje przeprowadzane przez sieci komputerowe, czyli kupowanie i sprzedawanie towar贸w i us艂ug lub przesy艂anie funduszy lub danych za po艣rednictwem sieci elektronicznej, g艂贸wnie Internetu. Te transakcje biznesowe wyst臋puj膮 albo w relacjach mi臋dzy przedsi臋biorstwami (B2B), mi臋dzy przedsi臋biorstwami i konsumentami (B2C) lub mi臋dzy konsumentami. Terminy e-commerce i e-biznes s膮 cz臋sto u偶ywane zamiennie.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam…

(sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu)

E-handel

Jak dzia艂a ehandel?

Handel elektroniczny jest mo偶liwy dzi臋ki internetowi, przez kt贸ry klienci mog膮 uzyska膰 dost臋p do sklepu internetowego, aby przegl膮da膰 i sk艂ada膰 zam贸wienia na produkty lub us艂ugi za po艣rednictwem w艂asnych urz膮dze艅.

W trakcie sk艂adania zam贸wienia przegl膮darka internetowa klienta komunikuje si臋 z serwerem, na kt贸rym znajduje si臋 strona sklepu internetowego. Dane dotycz膮ce zam贸wienia zostan膮 nast臋pnie przekazane do centralnego komputera zwanego mened偶erem zam贸wie艅 鈥 a nast臋pnie przekazane do baz danych, kt贸re zarz膮dzaj膮 poziomami zapas贸w, systemu, kt贸ry zarz膮dza informacjami o p艂atno艣ciach (za pomoc膮 aplikacji takich jak Przelewy24, PayPal) oraz systemu bankowego.. Ma to na celu upewnienie si臋, 偶e zapasy w sklepie i 艣rodki klient贸w s膮 wystarczaj膮ce do przetworzenia zam贸wienia. Po zatwierdzeniu zam贸wienia system powiadomi serwer WWW sklepu, kt贸ry nast臋pnie wy艣wietli komunikat informuj膮cy klienta o pomy艣lnym przetworzeniu zam贸wienia. System ds. zam贸wie艅 prze艣le nast臋pnie dane zam贸wienia do magazynu lub dzia艂u realizacji, aby produkt lub us艂uga zosta艂y pomy艣lnie wys艂ane do klienta. Na tym etapie produkty materialne i/lub cyfrowe mog膮 zosta膰 wys艂ane do klienta lub mo偶e zosta膰 przyznany dost臋p do us艂ugi.

Platformy obs艂uguj膮ce transakcje handlu elektronicznego mog膮 obejmowa膰 sklepy internetowe, w kt贸rych sprzedawcy po prostu si臋 rejestruj膮, takie jak allegro, czy amazon, lub narz臋dzia oprogramowania jako us艂ugi (SaaS), kt贸re umo偶liwiaj膮 klientom 鈥瀔orzystanie z鈥 infrastruktury sklepu internetowego; lub narz臋dzia typu open source dla firm do zarz膮dzania rozwojem wewn臋trznym.

Formy handlu elektronicznego

Najbardziej znane formy handlu elektronicznego to handel:

  • bezpo艣redni lub kompleksowy
  • po艣redni
  • hybrydowy

Rodzaje e-handlu


Handel elektroniczny mi臋dzy przedsi臋biorstwami (B2B) odnosi si臋 do elektronicznej wymiany produkt贸w, us艂ug lub informacji mi臋dzy przedsi臋biorstwami, a nie mi臋dzy przedsi臋biorstwami a konsumentami. Przyk艂adami s膮 katalogi online oraz witryny wymiany produkt贸w i dostaw, kt贸re umo偶liwiaj膮 firmom wyszukiwanie produkt贸w, us艂ug i informacji oraz inicjowanie transakcji za po艣rednictwem interfejs贸w e-zam贸wie艅.

Business-to-consumer (B2C) to detaliczna cz臋艣膰 e-commerce w Internecie. Dzieje si臋 tak, gdy firmy sprzedaj膮 produkty, us艂ugi lub informacje bezpo艣rednio konsumentom.

Obecnie w Internecie istnieje niezliczona ilo艣膰 wirtualnych sklep贸w sprzedaj膮cych wszelkiego rodzaju towary konsumpcyjne. Najbardziej rozpoznawalnym przyk艂adem takich witryn s膮 Allegro, Amazon, Ebay itp.

Konsument do konsumenta (C2C) to rodzaj handlu elektronicznego, w kt贸rym konsumenci wymieniaj膮 mi臋dzy sob膮 produkty, us艂ugi i informacje online. Transakcje te s膮 zazwyczaj przeprowadzane za po艣rednictwem strony trzeciej, kt贸ra zapewnia platform臋 internetow膮, na kt贸rej przeprowadzane s膮 transakcje.

Aukcje internetowe i og艂oszenia drobne to dwa przyk艂ady platform C2C.

Consumer-to-business (C2B) to rodzaj handlu elektronicznego, w kt贸rym konsumenci udost臋pniaj膮 swoje produkty i us艂ugi online, aby firmy mog艂y licytowa膰 i kupowa膰. Jest to przeciwie艅stwo tradycyjnego modelu handlu B2C.

Popularnym przyk艂adem platformy C2B jest rynek, na kt贸rym sprzedawane s膮 zdj臋cia, obrazy, multimedia i elementy projektu bez tantiem. Innym przyk艂adem mo偶e by膰 tablica og艂osze艅.

Business-to-administration (B2A) odnosi si臋 do transakcji przeprowadzanych online pomi臋dzy przedsi臋biorstwami a administracj膮 publiczn膮 lub organami rz膮dowymi. Wiele ga艂臋zi rz膮dowych jest w taki czy inny spos贸b uzale偶nionych od e-us艂ug lub produkt贸w, zw艂aszcza je艣li chodzi o dokumenty prawne, rejestry, ubezpieczenie spo艂eczne, podatki i zatrudnienie.

Consumer-to-administration (C2A) odnosi si臋 do transakcji dokonywanych online pomi臋dzy indywidualnymi konsumentami a organami administracji publicznej lub rz膮dowej. Rz膮d rzadko kupuje produkty lub us艂ugi od obywateli, ale osoby fizyczne cz臋sto korzystaj膮 ze 艣rodk贸w elektronicznych.

Mobilny e-commerce (M-commerce) to rozwijaj膮cy si臋 rodzaj handlu elektronicznego, kt贸ry obejmuje transakcje sprzeda偶y online dokonywane za pomoc膮 urz膮dze艅 mobilnych, takich jak smartfony i tablety. M-commerce obejmuje zakupy mobilne, bankowo艣膰 mobiln膮 i p艂atno艣ci mobilne. Mobilne chatboty zapewniaj膮 r贸wnie偶 firmom mo偶liwo艣ci handlu elektronicznego, umo偶liwiaj膮c konsumentom dokonywanie transakcji z firmami za pomoc膮 rozm贸w g艂osowych lub tekstowych.

E-handel wady i zalety


Korzy艣ci p艂yn膮ce z handlu elektronicznego obejmuj膮 jego ca艂odobow膮 dost臋pno艣膰, szybko艣膰 dost臋pu, szerok膮 dost臋pno艣膰 towar贸w i us艂ug dla konsumenta i mi臋dzynarodowy zasi臋g.

  • Szybko艣膰 dost臋pu. Podczas gdy kupuj膮cy w sklepie fizycznym mog膮 by膰 spowalniani przez t艂umy, witryny e-commerce dzia艂aj膮 szybko, co jest uwarunkowane wzgl臋dami obliczeniowymi i przepustowo艣ci膮 zar贸wno na urz膮dzeniu konsumenckim, jak i witrynie ehandlu. Strony produkt贸w i strony koszyka 艂aduj膮 si臋 w ci膮gu kilku sekund lub kr贸cej. Transakcja e-commerce mo偶e obejmowa膰 kilka klikni臋膰 i zaj膮膰 mniej ni偶 sze艣膰 minut.
  • Szeroka dost臋pno艣膰. Ehandel umo偶liwia markom udost臋pnianie szerokiej gamy produkt贸w, kt贸re s膮 nast臋pnie wysy艂ane z magazynu po dokonaniu zakupu. Klienci prawdopodobnie odnios膮 wi臋kszy sukces w znajdowaniu tego, czego chc膮 online.
  • Dost臋pno艣膰. Opr贸cz przerw w dzia艂aniu lub zaplanowanych prac konserwacyjnych witryny e-commerce s膮 dost臋pne 24 godziny na dob臋, 7 dni w tygodniu, umo偶liwiaj膮c odwiedzaj膮cym przegl膮danie i robienie zakup贸w w dowolnym momencie. Firmy stacjonarne zwykle otwieraj膮 si臋 na okre艣lon膮 liczb臋 godzin, a w niekt贸re dni mog膮 nawet by膰 zamkni臋te ca艂kowicie.
  • 艁atwy dost臋p. Klienci dokonuj膮cy zakup贸w w sklepie fizycznym mog膮 mie膰 trudno艣ci z okre艣leniem, w kt贸rej alejce znajduje si臋 dany produkt. W handlu elektronicznym odwiedzaj膮cy mog膮 przegl膮da膰 strony kategorii produkt贸w i korzysta膰 z funkcji wyszukiwania w witrynie, aby natychmiast znale藕膰 produkt.
  • Mi臋dzynarodowy zasi臋g. Firmy stacjonarne prowadz膮 sprzeda偶 klientom, kt贸rzy fizycznie odwiedzaj膮 ich sklepy. Dzi臋ki e-commerce firmy mog膮 sprzedawa膰 ka偶demu klientowi, kt贸ry ma dost臋p do sieci. Handel elektroniczny mo偶e poszerzy膰 baz臋 klient贸w biznesowych
  • Ni偶szy koszt. Firmy zajmuj膮ce si臋 handlem elektronicznym unikaj膮 koszt贸w zwi膮zanych ze sklepami fizycznymi, takich jak czynsz, zapasy i sprzedawcy, chocia偶 mog膮 ponosi膰 koszty wysy艂ki i magazynowania.
  • Personalizacja i rekomendacje produkt贸w. Witryny handlu elektronicznego mog膮 艣ledzi膰 histori臋 przegl膮dania, wyszukiwania i zakup贸w przez odwiedzaj膮cych. Mog膮 wykorzystywa膰 te dane do przedstawiania przydatnych i spersonalizowanych rekomendacji produkt贸w oraz uzyskiwania cennych informacji na temat rynk贸w docelowych. Przyk艂ady obejmuj膮 sekcje stron produkt贸w 鈥濩z臋sto kupowane razem鈥 i 鈥濳lienci, kt贸rzy ogl膮dali ten produkt, ogl膮dali r贸wnie偶鈥.


Wady handlu elektronicznego obejmuj膮 czasami ograniczon膮 obs艂ug臋 klienta, konsumenci nie mog膮 zobaczy膰 lub dotkn膮膰 produktu przed zakupem oraz czas oczekiwania na wysy艂k臋 produktu.

  • Ograniczona obs艂uga klienta. Je艣li klient ma pytanie lub problem w sklepie stacjonarnym mo偶e zwr贸ci膰 si臋 o pomoc do sprzedawcy. W sklepie internetowym obs艂uga klienta mo偶e by膰 ograniczona: Witryna mo偶e zapewnia膰 wsparcie tylko w okre艣lonych godzinach dnia, a po艂膮czenie z numerem telefonu obs艂ugi klienta mo偶e zniech臋ci膰 klienta.
  • Nie mog膮c dotkn膮膰 ani zobaczy膰 produktu. Chocia偶 obrazy na stronie internetowej mog膮 dawa膰 dobry wyobra偶enie o produkcie, r贸偶ni si臋 od do艣wiadczania go 鈥瀊ezpo艣rednio鈥. Handel elektroniczny mo偶e sk艂ania膰 do poczucia konsument贸w 偶e otrzymuj膮 produkty inne od ich oczekiwa艅, co prowadzi do zwrot贸w. W niekt贸rych przypadkach klient ponosi koszty wysy艂ki zwracanego towaru do sprzedawcy.
  • Czas oczekiwania. Je艣li klient zobaczy w sklepie przedmiot, kt贸ry mu si臋 podoba, p艂aci za niego, a nast臋pnie idzie z nim do domu. W przypadku ehandlu istnieje czas oczekiwania na wys艂anie produktu na adres klienta. Chocia偶 okna wysy艂ki zmniejszaj膮 si臋, poniewa偶 dostawa nast臋pnego dnia jest obecnie do艣膰 powszechna, nie jest to natychmiastowe.
  • Bezpiecze艅stwo. Hakerzy mog膮 tworzy膰 autentycznie wygl膮daj膮ce strony internetowe, kt贸re twierdz膮, 偶e sprzedaj膮 dobrze znane produkty. Zamiast tego witryna wysy艂a klientom podrobione lub imitowane wersje tych produkt贸w 鈥 lub po prostu zbiera informacje o kartach kredytowych klient贸w.


E-handel sklep internetowy i aplikacje


Handel elektroniczny jest prowadzony przy u偶yciu r贸偶nych aplikacji, takich jak poczta elektroniczna, katalogi i koszyki online, protok贸艂 przesy艂ania plik贸w, Secure Electronic Transaction, us艂ugi sieciowe i urz膮dzenia mobilne. Obejmuje to dzia艂ania B2B i dzia艂ania informacyjne, takie jak u偶ywanie poczty e-mail do reklam, zwykle postrzeganych jako spam, skierowanych do konsument贸w i innych potencjalnych klient贸w, a tak偶e wysy艂anie newslettera marketingowego do subskrybent贸w i SMS-贸w na urz膮dzenia mobilne. Coraz wi臋cej firm pr贸buje teraz przyci膮gn膮膰 konsument贸w bezpo艣rednio online, korzystaj膮c z takich narz臋dzi, jak kupony, marketing w mediach spo艂eczno艣ciowych i reklamy ukierunkowane.

Rozw贸j handlu elektronicznego zmusi艂 personel IT do wyj艣cia poza projektowanie i konserwacj臋 infrastruktury i rozwa偶enie wielu aspekt贸w zwi膮zanych z klientami, takich jak prywatno艣膰 i bezpiecze艅stwo danych konsument贸w. Podczas opracowywania system贸w i aplikacji informatycznych w celu dostosowania do dzia艂a艅 zwi膮zanych z handlem elektronicznym nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 nakazy zgodno艣ci z przepisami dotycz膮cymi zarz膮dzania danymi, zasady prywatno艣ci informacji umo偶liwiaj膮cych identyfikacj臋 os贸b oraz protoko艂y ochrony informacji.

Platformy i dostawcy handlu elektronicznego

Platforma e-commerce to narz臋dzie s艂u偶膮ce do zarz膮dzania biznesem e-handlowym. Dost臋pne s膮 opcje platform handlu elektronicznego dla klient贸w o r贸偶nej wielko艣ci, od ma艂ych firm po du偶e przedsi臋biorstwa. Te platformy handlu elektronicznego obejmuj膮 du偶e „rynki” , takie jak Amazon, kt贸re wymagaj膮 po prostu rejestracji kont u偶ytkownik贸w i niewielkiej lub 偶adnej implementacji IT. Innym modelem platformy e-commerce jest SaaS, w ramach kt贸rej w艂a艣ciciele sklep贸w mog膮 subskrybowa膰 przestrze艅 w us艂udze hostowanej w chmurze, kt贸ra nie wymaga wewn臋trznego rozwoju ani infrastruktury lokalnej. Inne platformy handlu elektronicznego mog膮 mie膰 posta膰 platform open source, kt贸re wymagaj膮 艣rodowiska hostingowego (w chmurze lub lokalnie), pe艂nego r臋cznego wdro偶enia i utrzymania.

Oto kilka przyk艂ad贸w platform e-commerce marketplace:

  • Amazon
  • Allegro
  • eBay

Do firm oferuj膮cych us艂ugi platformy e-commerce dla klient贸w prowadz膮cych w艂asne witryny sklep贸w internetowych nale偶膮:

  • Shopify
  • WooCommerce
  • Magento
  • BigCommerce
  • Salesforce Commerce Cloud (opcje B2B i B2C)
  • Oracle SuiteCommerce

Historia e-commerce

Pocz膮tki e-commerce si臋gaj膮 lat 60-tych. Mamy wtedy rozw贸j EDI, czyli (ang. Electronic Data Interchange 鈥 EDI) automatyczna wymiana danych i dokument贸w mi臋dzy r贸偶nymi systemami komputerowymi z wykorzystaniem ustalonych format贸w komunikat贸w.

W latach 80. wzros艂a liczba indywidualnych u偶ytkownik贸w dziel膮cych si臋 dokumentami elektronicznymi. Dalej mamy rozw贸j eBaya i Amazona w latach 90. co zrewolucjonizowa艂o bran偶臋 e-commerce. Konsumenci mog膮 teraz kupowa膰 niesko艅czone ilo艣ci produkt贸w online, od e-sprzedawc贸w, typowych sklep贸w stacjonarnych z mo偶liwo艣ciami e-commerce. Obecnie prawie wszystkie firmy detaliczne integruj膮 praktyki biznesowe online ze swoimi modelami biznesowymi.

Bior膮c pod uwag臋 du偶y wzrost handlu elektronicznego w ostatnich latach, wielu analityk贸w, ekonomist贸w i konsument贸w debatowa艂o, czy internetowy rynek B2C wkr贸tce sprawi, 偶e fizyczne, tradycyjne sklepy stan膮 si臋 przestarza艂e. Nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e zakupy online rozwijaj膮 si臋 w znacz膮cym tempie.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)