Ehandel, handel elektroniczny (musisz to wiedzie膰 10x + przyk艂ady i definicja)

Ehandel, handel elektroniczny (musisz to wiedzie膰 10x + przyk艂ady i definicja)

Ehandel
Ehandel

Co to jest ehandel definicja

Ehandel (handel elektroniczny, e-handel, e-commerce) to transakcje przeprowadzane przez sieci komputerowe, czyli kupowanie i sprzedawanie towar贸w i us艂ug lub przesy艂anie funduszy lub danych za po艣rednictwem sieci elektronicznej, g艂贸wnie Internetu. Te transakcje biznesowe wyst臋puj膮 albo w relacjach mi臋dzy przedsi臋biorstwami (B2B), mi臋dzy przedsi臋biorstwami i konsumentami (B2C) lub mi臋dzy konsumentami. Terminy e-commerce i e-biznes s膮 cz臋sto u偶ywane zamiennie.

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Reklama:

sklep internetowy ecommerce seo sem reklama
E-handel

Jak dzia艂a ehandel?

Handel elektroniczny jest mo偶liwy dzi臋ki internetowi, przez kt贸ry klienci mog膮 uzyska膰 dost臋p do sklepu internetowego, aby przegl膮da膰 i sk艂ada膰 zam贸wienia na produkty lub us艂ugi za po艣rednictwem w艂asnych urz膮dze艅.

W trakcie sk艂adania zam贸wienia przegl膮darka internetowa klienta komunikuje si臋 z serwerem, na kt贸rym znajduje si臋 strona sklepu internetowego. Dane dotycz膮ce zam贸wienia zostan膮 nast臋pnie przekazane do centralnego komputera zwanego mened偶erem zam贸wie艅 鈥 a nast臋pnie przekazane do baz danych, kt贸re zarz膮dzaj膮 poziomami zapas贸w, systemu, kt贸ry zarz膮dza informacjami o p艂atno艣ciach (za pomoc膮 aplikacji takich jak Przelewy24, PayPal) oraz systemu bankowego.

Ma to na celu upewnienie si臋, 偶e zapasy w sklepie i 艣rodki klient贸w s膮 wystarczaj膮ce do przetworzenia zam贸wienia. Po zatwierdzeniu zam贸wienia system powiadomi serwer WWW sklepu, kt贸ry nast臋pnie wy艣wietli komunikat informuj膮cy klienta o pomy艣lnym przetworzeniu zam贸wienia. System ds. zam贸wie艅 prze艣le nast臋pnie dane zam贸wienia do magazynu lub dzia艂u realizacji, aby produkt lub us艂uga zosta艂y pomy艣lnie wys艂ane do klienta. Na tym etapie produkty materialne i/lub cyfrowe mog膮 zosta膰 wys艂ane do klienta lub mo偶e zosta膰 przyznany dost臋p do us艂ugi.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Platformy obs艂uguj膮ce transakcje handlu elektronicznego mog膮 obejmowa膰 sklepy internetowe, w kt贸rych sprzedawcy po prostu si臋 rejestruj膮, takie jak allegro, czy amazon, lub narz臋dzia oprogramowania jako us艂ugi (SaaS), kt贸re umo偶liwiaj膮 klientom 鈥瀔orzystanie z鈥 infrastruktury sklepu internetowego; lub narz臋dzia typu open source dla firm do zarz膮dzania rozwojem wewn臋trznym.

Formy handlu elektronicznego

Najbardziej znane formy handlu elektronicznego to handel:

  • bezpo艣redni lub kompleksowy
  • po艣redni
  • hybrydowy

Rodzaje e-handlu


Handel elektroniczny mi臋dzy przedsi臋biorstwami (B2B) odnosi si臋 do elektronicznej wymiany produkt贸w, us艂ug lub informacji mi臋dzy przedsi臋biorstwami, a nie mi臋dzy przedsi臋biorstwami a konsumentami. Przyk艂adami s膮 katalogi online oraz witryny wymiany produkt贸w i dostaw, kt贸re umo偶liwiaj膮 firmom wyszukiwanie produkt贸w, us艂ug i informacji oraz inicjowanie transakcji za po艣rednictwem interfejs贸w e-zam贸wie艅.

Business-to-consumer (B2C) to detaliczna cz臋艣膰 e-commerce w Internecie. Dzieje si臋 tak, gdy firmy sprzedaj膮 produkty, us艂ugi lub informacje bezpo艣rednio konsumentom.

Obecnie w Internecie istnieje niezliczona ilo艣膰 wirtualnych sklep贸w sprzedaj膮cych wszelkiego rodzaju towary konsumpcyjne. Najbardziej rozpoznawalnym przyk艂adem takich witryn s膮 Allegro, Amazon, Ebay itp.

Konsument do konsumenta (C2C) to rodzaj handlu elektronicznego, w kt贸rym konsumenci wymieniaj膮 mi臋dzy sob膮 produkty, us艂ugi i informacje online. Transakcje te s膮 zazwyczaj przeprowadzane za po艣rednictwem strony trzeciej, kt贸ra zapewnia platform臋 internetow膮, na kt贸rej przeprowadzane s膮 transakcje.

Aukcje internetowe i og艂oszenia drobne to dwa przyk艂ady platform C2C.

Consumer-to-business (C2B) to rodzaj handlu elektronicznego, w kt贸rym konsumenci udost臋pniaj膮 swoje produkty i us艂ugi online, aby firmy mog艂y licytowa膰 i kupowa膰. Jest to przeciwie艅stwo tradycyjnego modelu handlu B2C.

Popularnym przyk艂adem platformy C2B jest rynek, na kt贸rym sprzedawane s膮 zdj臋cia, obrazy, multimedia i elementy projektu bez tantiem. Innym przyk艂adem mo偶e by膰 tablica og艂osze艅.

Business-to-administration (B2A) odnosi si臋 do transakcji przeprowadzanych online pomi臋dzy przedsi臋biorstwami a administracj膮 publiczn膮 lub organami rz膮dowymi. Wiele ga艂臋zi rz膮dowych jest w taki czy inny spos贸b uzale偶nionych od e-us艂ug lub produkt贸w, zw艂aszcza je艣li chodzi o dokumenty prawne, rejestry, ubezpieczenie spo艂eczne, podatki i zatrudnienie.

Consumer-to-administration (C2A) odnosi si臋 do transakcji dokonywanych online pomi臋dzy indywidualnymi konsumentami a organami administracji publicznej lub rz膮dowej. Rz膮d rzadko kupuje produkty lub us艂ugi od obywateli, ale osoby fizyczne cz臋sto korzystaj膮 ze 艣rodk贸w elektronicznych.

Mobilny e-commerce (M-commerce) to rozwijaj膮cy si臋 rodzaj handlu elektronicznego, kt贸ry obejmuje transakcje sprzeda偶y online dokonywane za pomoc膮 urz膮dze艅 mobilnych, takich jak smartfony i tablety. M-commerce obejmuje zakupy mobilne, bankowo艣膰 mobiln膮 i p艂atno艣ci mobilne. Mobilne chatboty zapewniaj膮 r贸wnie偶 firmom mo偶liwo艣ci handlu elektronicznego, umo偶liwiaj膮c konsumentom dokonywanie transakcji z firmami za pomoc膮 rozm贸w g艂osowych lub tekstowych.

E-handel wady i zalety

Korzy艣ci p艂yn膮ce z handlu elektronicznego obejmuj膮 jego ca艂odobow膮 dost臋pno艣膰, szybko艣膰 dost臋pu, szerok膮 dost臋pno艣膰 towar贸w i us艂ug dla konsumenta i mi臋dzynarodowy zasi臋g.

  • Szybko艣膰 dost臋pu. Podczas gdy kupuj膮cy w sklepie fizycznym mog膮 by膰 spowalniani przez t艂umy, witryny e-commerce dzia艂aj膮 szybko, co jest uwarunkowane wzgl臋dami obliczeniowymi i przepustowo艣ci膮 zar贸wno na urz膮dzeniu konsumenckim, jak i witrynie ehandlu. Strony produkt贸w i strony koszyka 艂aduj膮 si臋 w ci膮gu kilku sekund lub kr贸cej. Transakcja e-commerce mo偶e obejmowa膰 kilka klikni臋膰 i zaj膮膰 mniej ni偶 sze艣膰 minut.
  • Szeroka dost臋pno艣膰. Ehandel umo偶liwia markom udost臋pnianie szerokiej gamy produkt贸w, kt贸re s膮 nast臋pnie wysy艂ane z magazynu po dokonaniu zakupu. Klienci prawdopodobnie odnios膮 wi臋kszy sukces w znajdowaniu tego, czego chc膮 online.
  • Dost臋pno艣膰. Opr贸cz przerw w dzia艂aniu lub zaplanowanych prac konserwacyjnych witryny e-commerce s膮 dost臋pne 24 godziny na dob臋, 7 dni w tygodniu, umo偶liwiaj膮c odwiedzaj膮cym przegl膮danie i robienie zakup贸w w dowolnym momencie. Firmy stacjonarne zwykle otwieraj膮 si臋 na okre艣lon膮 liczb臋 godzin, a w niekt贸re dni mog膮 nawet by膰 zamkni臋te ca艂kowicie.
  • 艁atwy dost臋p. Klienci dokonuj膮cy zakup贸w w sklepie fizycznym mog膮 mie膰 trudno艣ci z okre艣leniem, w kt贸rej alejce znajduje si臋 dany produkt. W handlu elektronicznym odwiedzaj膮cy mog膮 przegl膮da膰 strony kategorii produkt贸w i korzysta膰 z funkcji wyszukiwania w witrynie, aby natychmiast znale藕膰 produkt.
  • Mi臋dzynarodowy zasi臋g. Firmy stacjonarne prowadz膮 sprzeda偶 klientom, kt贸rzy fizycznie odwiedzaj膮 ich sklepy. Dzi臋ki e-commerce firmy mog膮 sprzedawa膰 ka偶demu klientowi, kt贸ry ma dost臋p do sieci. Handel elektroniczny mo偶e poszerzy膰 baz臋 klient贸w biznesowych
  • Ni偶szy koszt. Firmy zajmuj膮ce si臋 handlem elektronicznym unikaj膮 koszt贸w zwi膮zanych ze sklepami fizycznymi, takich jak czynsz, zapasy i sprzedawcy, chocia偶 mog膮 ponosi膰 koszty wysy艂ki i magazynowania.
  • Personalizacja i rekomendacje produkt贸w. Witryny handlu elektronicznego mog膮 艣ledzi膰 histori臋 przegl膮dania, wyszukiwania i zakup贸w przez odwiedzaj膮cych. Mog膮 wykorzystywa膰 te dane do przedstawiania przydatnych i spersonalizowanych rekomendacji produkt贸w oraz uzyskiwania cennych informacji na temat rynk贸w docelowych. Przyk艂ady obejmuj膮 sekcje stron produkt贸w 鈥濩z臋sto kupowane razem鈥 i 鈥濳lienci, kt贸rzy ogl膮dali ten produkt, ogl膮dali r贸wnie偶鈥.

Wady handlu elektronicznego obejmuj膮 czasami ograniczon膮 obs艂ug臋 klienta, konsumenci nie mog膮 zobaczy膰 lub dotkn膮膰 produktu przed zakupem oraz czas oczekiwania na wysy艂k臋 produktu.

  • Ograniczona obs艂uga klienta. Je艣li klient ma pytanie lub problem w sklepie stacjonarnym mo偶e zwr贸ci膰 si臋 o pomoc do sprzedawcy. W sklepie internetowym obs艂uga klienta mo偶e by膰 ograniczona: Witryna mo偶e zapewnia膰 wsparcie tylko w okre艣lonych godzinach dnia, a po艂膮czenie z numerem telefonu obs艂ugi klienta mo偶e zniech臋ci膰 klienta.
  • Nie mog膮c dotkn膮膰 ani zobaczy膰 produktu. Chocia偶 obrazy na stronie internetowej mog膮 dawa膰 dobry wyobra偶enie o produkcie, r贸偶ni si臋 od do艣wiadczania go 鈥瀊ezpo艣rednio鈥. Handel elektroniczny mo偶e sk艂ania膰 do poczucia konsument贸w 偶e otrzymuj膮 produkty inne od ich oczekiwa艅, co prowadzi do zwrot贸w. W niekt贸rych przypadkach klient ponosi koszty wysy艂ki zwracanego towaru do sprzedawcy.
  • Czas oczekiwania. Je艣li klient zobaczy w sklepie przedmiot, kt贸ry mu si臋 podoba, p艂aci za niego, a nast臋pnie idzie z nim do domu. W przypadku ehandlu istnieje czas oczekiwania na wys艂anie produktu na adres klienta. Chocia偶 okna wysy艂ki zmniejszaj膮 si臋, poniewa偶 dostawa nast臋pnego dnia jest obecnie do艣膰 powszechna, nie jest to natychmiastowe.
  • Bezpiecze艅stwo. Hakerzy mog膮 tworzy膰 autentycznie wygl膮daj膮ce strony internetowe, kt贸re twierdz膮, 偶e sprzedaj膮 dobrze znane produkty. Zamiast tego witryna wysy艂a klientom podrobione lub imitowane wersje tych produkt贸w 鈥 lub po prostu zbiera informacje o kartach kredytowych klient贸w.


E-handel sklep internetowy i aplikacje

Handel elektroniczny jest prowadzony przy u偶yciu r贸偶nych aplikacji, takich jak poczta elektroniczna, katalogi i koszyki online, protok贸艂 przesy艂ania plik贸w, Secure Electronic Transaction, us艂ugi sieciowe i urz膮dzenia mobilne. Obejmuje to dzia艂ania B2B i dzia艂ania informacyjne, takie jak u偶ywanie poczty e-mail do reklam, zwykle postrzeganych jako spam, skierowanych do konsument贸w i innych potencjalnych klient贸w, a tak偶e wysy艂anie newslettera marketingowego do subskrybent贸w i SMS-贸w na urz膮dzenia mobilne. Coraz wi臋cej firm pr贸buje teraz przyci膮gn膮膰 konsument贸w bezpo艣rednio online, korzystaj膮c z takich narz臋dzi, jak kupony, marketing w mediach spo艂eczno艣ciowych i reklamy ukierunkowane.

Rozw贸j handlu elektronicznego zmusi艂 personel IT do wyj艣cia poza projektowanie i konserwacj臋 infrastruktury i rozwa偶enie wielu aspekt贸w zwi膮zanych z klientami, takich jak prywatno艣膰 i bezpiecze艅stwo danych konsument贸w. Podczas opracowywania system贸w i aplikacji informatycznych w celu dostosowania do dzia艂a艅 zwi膮zanych z handlem elektronicznym nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 nakazy zgodno艣ci z przepisami dotycz膮cymi zarz膮dzania danymi, zasady prywatno艣ci informacji umo偶liwiaj膮cych identyfikacj臋 os贸b oraz protoko艂y ochrony informacji.

Platformy i dostawcy handlu elektronicznego

Platforma e-commerce to narz臋dzie s艂u偶膮ce do zarz膮dzania biznesem e-handlowym. Dost臋pne s膮 opcje platform handlu elektronicznego dla klient贸w o r贸偶nej wielko艣ci, od ma艂ych firm po du偶e przedsi臋biorstwa. Te platformy handlu elektronicznego obejmuj膮 du偶e „rynki” , takie jak Amazon, kt贸re wymagaj膮 po prostu rejestracji kont u偶ytkownik贸w i niewielkiej lub 偶adnej implementacji IT. Innym modelem platformy e-commerce jest SaaS, w ramach kt贸rej w艂a艣ciciele sklep贸w mog膮 subskrybowa膰 przestrze艅 w us艂udze hostowanej w chmurze, kt贸ra nie wymaga wewn臋trznego rozwoju ani infrastruktury lokalnej. Inne platformy handlu elektronicznego mog膮 mie膰 posta膰 platform open source, kt贸re wymagaj膮 艣rodowiska hostingowego (w chmurze lub lokalnie), pe艂nego r臋cznego wdro偶enia i utrzymania.

Oto kilka przyk艂ad贸w platform e-commerce marketplace:

  • Amazon
  • Allegro
  • eBay

Do firm oferuj膮cych us艂ugi platformy e-commerce dla klient贸w prowadz膮cych w艂asne witryny sklep贸w internetowych nale偶膮:

  • Shopify
  • WooCommerce
  • Magento
  • BigCommerce
  • Salesforce Commerce Cloud (opcje B2B i B2C)
  • Oracle SuiteCommerce

Historia e-commerce

Pocz膮tki e-commerce si臋gaj膮 lat 60-tych. Mamy wtedy rozw贸j EDI, czyli (ang. Electronic Data Interchange 鈥 EDI) automatyczna wymiana danych i dokument贸w mi臋dzy r贸偶nymi systemami komputerowymi z wykorzystaniem ustalonych format贸w komunikat贸w.

W latach 80. wzros艂a liczba indywidualnych u偶ytkownik贸w dziel膮cych si臋 dokumentami elektronicznymi. Dalej mamy rozw贸j eBaya i Amazona w latach 90. co zrewolucjonizowa艂o bran偶臋 e-commerce. Konsumenci mog膮 teraz kupowa膰 niesko艅czone ilo艣ci produkt贸w online, od e-sprzedawc贸w, typowych sklep贸w stacjonarnych z mo偶liwo艣ciami e-commerce. Obecnie prawie wszystkie firmy detaliczne integruj膮 praktyki biznesowe online ze swoimi modelami biznesowymi.

Bior膮c pod uwag臋 du偶y wzrost handlu elektronicznego w ostatnich latach, wielu analityk贸w, ekonomist贸w i konsument贸w debatowa艂o, czy internetowy rynek B2C wkr贸tce sprawi, 偶e fizyczne, tradycyjne sklepy stan膮 si臋 przestarza艂e. Nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e zakupy online rozwijaj膮 si臋 w znacz膮cym tempie.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 555

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!
Ehandel, handel elektroniczny (musisz to wiedzie膰 10x + przyk艂ady i definicja)
U偶ywamy plik贸w cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewni膰 Ci najbardziej odpowiednie wra偶enia, zapami臋tuj膮c Twoje preferencje. Klikaj膮c 鈥濧kceptuj臋鈥, wyra偶asz zgod臋 na u偶ywanie plik贸w cookie. Je艣li nie wyra偶asz zgody, ustawienia dotycz膮ce plik贸w cookies mo偶esz zmieni膰 w swojej przegl膮darce.
Czytaj wi臋cej