Czy Windows 11 jest dobry? Czy jest za darmo? (opis, przyk艂ady, instalacja)
16 stycznia, 2023
social media plan
Social media plan -co to jest, ustawienia krok po kroku+[1 BONUS]
17 stycznia, 2023

Cykl 偶ycia produktu -co to? (przyk艂ady, definicja)

UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
Cykl 偶ycia produktu -co to? (przyk艂ady, definicja)
Cykl 偶ycia produktu -co to? (przyk艂ady, definicja) 1
/
Cykl 偶ycia produktu

Cykl 偶ycia produktu -co to? (przyk艂ady, definicja)

Cykl 偶ycia produktu okre艣la jak d艂ugo jest zapotrzebowanie na produkt, lub us艂ug臋. Czyli jak d艂ugo, przys艂owiowo b臋dzie na p贸艂ce sklepowej. Mo偶e to by膰 zdeterminowane przez to jak jest u偶yteczny, czy jest na niego moda, albo czy nie zmieni艂a si臋 na przyk艂ad technologia. Zobacz… w latach 80 i na pocz膮tku lat 90 by艂 boom na odtwarzacze VHS. Niewa偶ne jak by艣 ten produkt ulepsza艂 to po prostu nie by艂o ju偶 na niego popytu, czyli sko艅czy艂 si臋 jego cykl 偶ycia.

Tak jest praktycznie ze wszystkim. Dzisiaj wi臋c opowiem na ten temat troch臋 wi臋cej, oraz poka偶臋 jak taki cykl mo偶na wyd艂u偶a膰, a tak偶e jakie strategie stosowa膰 na ka偶dym z etap贸w. Zapraszam!

Cykl 偶ycia produktu to koncepcja kt贸r膮 najcz臋艣ciej stosuje kierownictwo i marketerzy jako czynnik decyduj膮cy o tym, kiedy nale偶y obni偶y膰 ceny, zwi臋kszy膰 wydatki na reklam臋, wej艣膰 na nowe rynki czy zrobi膰 rebranding, lub upgrade produktu do nowszej wersji.

diagram marketingowy jak budowa膰 艣wiadomo艣膰 za pomoc膮 reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawd藕 nasz膮 ofert臋

KONIEC REKLAMY

Jak dzia艂a cykl 偶ycia produktu?

Ludzie maj膮 sw贸j cykl 偶ycia, od narodzin po 艣mier膰 i tak samo jest z produktami. Najcz臋艣ciej dzieli si臋 go na cztery etapy:

  • wprowadzenie na rynek
  • wzrost sprzeda偶y
  • dojrza艂o艣膰 rynkowa, czyli nasycenie rynku i osi膮gni臋cie pe艂nego rozwoju
  • spadek, a偶 do wycofania produktu z rynku.

Niekt贸rzy dodaj膮 jeszcze pi膮ty etap, a w sumie etap zerowy czyli R&D- badania i rozw贸j.

Czym charakteryzuj膮 si臋 fazy cyklu 偶ycia produktu?

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

馃POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y.馃捀馃捀馃捀

馃攼 Twoje dane s膮 bezpieczne.馃攼 (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a, tylko konkrety-zero spamu).

Etap wprowadzenia

Faza wprowadzenia to pierwszy kontakt klient贸w z nowym produktem. Firma ponosi tutaj znaczne wydatki reklamowe. Kampanie marketingowe koncentruj膮 si臋 na budowaniu 艣wiadomo艣ci o produkcie i jego zaletach, zw艂aszcza je艣li nie do ko艅ca odbiorcy rozumiej膮 zastosowanie, albo czym si臋 odr贸偶nia od konkurencji.

Na etapie wprowadzania cz臋sto konkurencja jest niewielka. Pojawiaj膮 si臋 dopiero p贸藕niej, kiedy produkt narobi szumu i wzbudzi zainteresowanie. Jednak mimo to 偶e nie ma konkurencji to zyski osi膮gane s膮 bardzo ma艂e, lub firma notuje strat臋. Sprzeda偶 mimo nak艂ad贸w marketingowych jest niska i dopiero rozwija si臋 i strategia sprzeda偶y ca艂y czas si臋 buduje.

W trakcie fazy wprowadzenia produktu na rynek przedsi臋biorstwo mo偶e zastosowa膰 jedn膮 z kilku strategii marketingowych:

  • strategia szybkiego „zbierania 艣mietanki”- polega na ustaleniu przez przedsi臋biorstwo wysokiej ceny produktu przy r贸wnoczesnym stosowaniu intensywnej reklamy. czyli wysoka cena i wysokie wydatki marketingowe. Aby to zadzia艂a艂o to firma musi posiada膰 pozytywny wizerunek.
  • strategia wolnego „zbierania 艣mietanki” – tutaj cena na produkty jest wysoka, ale ogranicza si臋 wydatki marketingowe. Mo偶na to osi膮gn膮膰 tylko wtedy, kiedy konsumenci b臋d膮 posiada膰 wysok膮 艣wiadomo艣膰 na temat produktu.
  • strategia szybkiej penetracji – ustalamy niskie ceny przy du偶ych nak艂adach marketingowych. Przedsi臋biorstwo zdobywa udzia艂 w rynku kosztem zysku.
  • strategia wolnej penetracji – polega na ustaleniu niskich cen oraz na ograniczeniu wydatk贸w na reklam臋. Jest to strategia d艂ugoterminowa, kt贸ra z czasem dopiero buduje efekt skali.

Etap wzrostu

Je艣li produkt si臋 przyjmie to przechodzimy do etapu wzrostu. Charakteryzuje si臋 to rosn膮cym popytem, wzrostem produkcji i rozszerzaniem zapotrzebowania.

W fazie wzrostu produkt staje si臋 rozpoznawalny i bardziej popularny. Firma nadal inwestuje sporo w reklam臋, ale ju偶 na tym etapie pojawiaj膮 si臋 zyski i rosn膮. Wszystko zale偶y jak szybko pojawi si臋 konkurencja. Im b臋dzie ich wi臋cej, tym kampanie marketingowe b臋d膮 bardziej nastawione na odr贸偶nienie produktu od innych, ani偶eli na budowaniu 艣wiadomo艣ci, czy pokazywaniu 偶e jest to nowe rozwi膮zanie. Klienci s膮 ju偶 jego 艣wiadomi.

Dodatkowo, im wi臋cej konkurencji zaczyna si臋 pojawia膰 tym ceny zaczynaj膮 spada膰.

Strategia marketingowa w fazie wzrostu sprzeda偶y polega na:

  • udoskonaleniu dystrybucji
  • umocnieniu pozycji na rynku
  • budowaniu lojalno艣ci klient贸w wobec produktu
  • obni偶eniu cen, aby zniech臋ca膰 konkurencj臋 do wej艣cia na rynek

Etap dojrza艂o艣ci

Faza dojrza艂o艣ci cyklu 偶ycia produktu jest najbardziej op艂acalnym etapem, poniewa偶 to w艂a艣nie tutaj zaczynaj膮 spada膰 koszty produkcji i marketingu. Dzieje si臋 tak poniewa偶 rynek jest nasycony produktem, konkurencja jest ju偶 spora, wi臋c i wi臋cej dystrybutor贸w i mo偶liwo艣ci ta艅szej produkcji. Czyli wytwarzamy produkt o wiele taniej ni偶 na innych etapach. To na tym etapie sprzeda偶 jest najwi臋ksza, ale mar偶e zaczynaj膮 si臋 mocno kurczy膰.

To co tutaj te偶 si臋 dzieje, to wprowadzanie innowacji. Dodatkowo firmy chc膮 si臋 wyr贸偶ni膰 jeszcze bardziej od konkurencji.

W fazie dojrza艂o艣ci rywalizacja jest na najwy偶szym poziomie. Poziomy sprzeda偶y si臋 stabilizuj膮, a firma d膮偶y do tego, aby jej produkt istnia艂 jak najd艂u偶ej w tej fazie dojrza艂o艣ci.

Mamy tu wi臋c dwie dost臋pne strategie:

  • Strategia defensywna polega na utrzymaniu pozycji na rynku.
  • Strategia ofensywna polega na zdobywaniu nowych segment贸w rynku -czyli innowacja + marketing.

Zapami臋taj jedn膮 rzecz: Nowy produkt wymaga obja艣nienia, a dojrza艂y produkt 鈥 zr贸偶nicowania.

Etap spadku

Gdy produkt staje si臋 coraz bardziej konkurencyjny, poniewa偶 inne firmy nas na艣laduj膮 to zaczyna traci膰 si臋 udzia艂 w rynku i rozpoczyna jego upadek. Sprzeda偶 produkt贸w zaczyna spada膰 z powodu wielu opcji alternatywnych i nasycenia rynku. To tutaj firmy zaczynaj膮 ogranicza膰 wydatki marketingowe.

Je艣li produkt zostanie ca艂kowicie wycofany, firma przestanie generowa膰 dla niego wsparcie. Alternatywnie mo偶na zdecydowa膰 si臋 na od艣wie偶enie produktu lub wprowadzenie ca艂kowicie przebudowanego modelu nowej generacji. Je艣li aktualizacja jest wystarczaj膮co istotna, mo偶na utrzyma膰 si臋 na d艂u偶ej.

Etap cyklu 偶ycia produktu wp艂ywa na spos贸b, w jaki jest on sprzedawany konsumentom. Nowy produkt wymaga wyja艣nienia, a dojrza艂y produkt nale偶y odr贸偶ni膰 od konkurencji.

Zalety korzystania z cyklu 偶ycia produktu

Cykl 偶ycia produktu lepiej pozwala zrozumie膰, w jaki spos贸b ka偶dy produkt wp艂ywa na portfolio firmy. Umo偶liwia to wewn臋trzne lokowanie zasob贸w produkcyjnych, czy bud偶et贸w marketingowych do okre艣lonych dzia艂贸w.

Na przyk艂ad firma mo偶e podj膮膰 decyzj臋 o przeniesieniu cz臋艣ci personelu do produkt贸w na etapie wzrostu, albo mo偶e wycofa膰 bud偶et je艣li produkt znajduje si臋 w fazie spadku i przesuwa go do innej.

Cykl 偶ycia produktu w naturalny spos贸b ma pozytywny wp艂yw na wzrost gospodarczy, poniewa偶 sprzyja innowacjom i zniech臋ca do wspierania przestarza艂ych produkt贸w. Bo skoro firma ne ulepsza swoich wyrob贸w, a robi to konkurencja, to logicznym jest to do konkurenta przejdzie cz臋艣膰 klient贸w, tylko dlatego 偶e maj膮 nowszy produkt z lepszymi funkcjami.

Ograniczenia korzystania z cyklu 偶ycia produktu

Pomimo przydatno艣ci do planowania i analizy, cykl 偶ycia produktu nie dotyczy ka偶dej bran偶y, chodzi g艂贸wnie o spo偶ywk臋. Ci臋偶ko jest w niesko艅czono艣膰 ulepsza膰 napoje, mleko czy produkty spo偶ywcze. One po prostu zawsze b臋d膮 w fazie dojrza艂o艣ci. Mo偶na co najwy偶ej wprowadza膰 inne smaki, lub wersje.

Cykl 偶ycia produktu, a macierz BCG

Cykl 偶ycia produktu cz臋sto por贸wnuje si臋 do macierzy Boston Consulting Group.

Je艣li nie wiesz czym jest macierz BCG to tabela, kt贸ra sk艂ada si臋 z czterech kwadrat贸w i opisuje produkty na podstawie ich wzrostu rynkowego i udzia艂u w rynku, Mamy

  • 鈥濭wiazdy鈥 – produkty o wysokim wzro艣cie i wysokim udziale w rynku.
  • 鈥濪ojne krowy鈥 – produkty o niskim wzro艣cie i wysokim udziale w rynku.
  • 鈥瀂naki zapytania鈥 – produkty o wysokim wzro艣cie i niskim udziale w rynku.
  • 鈥濸sy鈥 – produkty o niskim wzro艣cie i niskim udziale w rynku, z kt贸rych prawdopodobnie b臋dzie trzeba zrezygnowa膰.

Z nami ka偶da firma mo偶e si臋 rozwija膰. Tworzymy firmy i rozwijamy istniej膮ce w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z reszt膮 zobacz co mo偶emy osi膮gn膮膰 w kilka miesi臋cy:

Czy warto inwestowa膰 w seo: dlaczego pozycjonowanie si臋 op艂aca

Zacznij wsp贸艂prac臋 z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bie偶膮co jeste艣my zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawa膰 Tobie to co najlepiej dzia艂a. Konkretny wynik, bez przepalania bud偶etu. Dla ka偶dego zadania posiadamy wyszkolonych specjalist贸w, kt贸rzy dowioz膮 obiecane wyniki.

Skontaktuj si臋 z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko poj臋ty marketing internetowy

Co to jest zarz膮dzanie cyklem 偶ycia produkt贸w?

Zarz膮dzanie cyklem 偶ycia produkt贸w (tzw. zarz膮dzanie cyklem 偶ycia produktu – PLM) to proces zarz膮dzania danym produktem lub us艂ug膮 koncentruj膮cy si臋 na wszystkich etapach jego 偶ycia, czyli od okresu projektowania, poprzez produkcj臋, sprzeda偶, obs艂ug臋 posprzeda偶ow膮, a偶 po zako艅czenie odtwarzania danego produktu lub us艂ugi. PLM wykorzystuje metody w celu oceny produktu lub us艂ugi pod k膮tem parametr贸w jako艣ciowych, technicznych i spo艂ecznych zgodnie z ustalonym planem jego cyklu 偶ycia. Narz臋dzie PLM wykorzystuje r贸wnie偶 wirtualne lub fizyczne 艣rodowisko pracy i zabezpiecza udzia艂 wszystkich zaanga偶owanych stron w ca艂ym procesie.

Jak bardzo spodoba艂a Ci si臋 ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby oceni膰! (dobre opinie sprawiaj膮, 偶e piszemy wi臋cej)

艢rednia ocena 5 / 5. Liczba g艂os贸w: 1

Jeszcze nie ma g艂os贸w. B膮d藕 pierwsz膮 osob膮.

Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
Rafa艂 Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i ca艂膮 strategi臋 ecommerce. Nie czekaj, do艂膮cz do nas!

Do艂膮cz do nas NA 呕YWO

Nie przegap wydarze艅 live, podczas kt贸rych omawiamy r贸偶ne tematy i odpowiadamy na pytania, kt贸re pomog膮 Ci wyprzedzi膰 konkurencj臋. Zarejestruj si臋 na spotkania, kt贸rych gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafa艂 Szrajnert.

Live odbywa si臋 1 w miesi膮cu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybent贸w email.

POBIERZ SW脫J DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety聽 kt贸re spowoduj膮 znaczny wzrost Twoich zarobk贸w i sprzeda偶y z reklam... (sekrety prosto ze 藕r贸d艂a)