Cykl życia produktu -co to? (przykłady, definicja)

seo sem reklama google ads pozycjonowanie
UniqueSEO - Performance Branding Marketing & Ads
Cykl życia produktu -co to? (przykłady, definicja)
Loading
/
Cykl życia produktu

Cykl życia produktu -co to? (przykłady, definicja)

Cykl życia produktu określa jak długo jest zapotrzebowanie na produkt, lub usługę. Czyli jak długo, przysłowiowo będzie na półce sklepowej. Może to być zdeterminowane przez to jak jest użyteczny, czy jest na niego moda, albo czy nie zmieniła się na przykład technologia. Zobacz… w latach 80 i na początku lat 90 był boom na odtwarzacze VHS. Nieważne jak byś ten produkt ulepszał to po prostu nie było już na niego popytu, czyli skończył się jego cykl życia.

Tak jest praktycznie ze wszystkim. Dzisiaj więc opowiem na ten temat trochę więcej, oraz pokażę jak taki cykl można wydłużać, a także jakie strategie stosować na każdym z etapów. Zapraszam!

Cykl życia produktu to koncepcja którą najczęściej stosuje kierownictwo i marketerzy jako czynnik decydujący o tym, kiedy należy obniżyć ceny, zwiększyć wydatki na reklamę, wejść na nowe rynki czy zrobić rebranding, lub upgrade produktu do nowszej wersji.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Jak działa cykl życia produktu?

Ludzie mają swój cykl życia, od narodzin po śmierć i tak samo jest z produktami. Najczęściej dzieli się go na cztery etapy:

  • wprowadzenie na rynek
  • wzrost sprzedaży
  • dojrzałość rynkowa, czyli nasycenie rynku i osiągnięcie pełnego rozwoju
  • spadek, aż do wycofania produktu z rynku.

Niektórzy dodają jeszcze piąty etap, a w sumie etap zerowy czyli R&D- badania i rozwój.

Czym charakteryzują się fazy cyklu życia produktu?

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Etap wprowadzenia

Faza wprowadzenia to pierwszy kontakt klientów z nowym produktem. Firma ponosi tutaj znaczne wydatki reklamowe. Kampanie marketingowe koncentrują się na budowaniu świadomości o produkcie i jego zaletach, zwłaszcza jeśli nie do końca odbiorcy rozumieją zastosowanie, albo czym się odróżnia od konkurencji.

Na etapie wprowadzania często konkurencja jest niewielka. Pojawiają się dopiero później, kiedy produkt narobi szumu i wzbudzi zainteresowanie. Jednak mimo to że nie ma konkurencji to zyski osiągane są bardzo małe, lub firma notuje stratę. Sprzedaż mimo nakładów marketingowych jest niska i dopiero rozwija się i strategia sprzedaży cały czas się buduje.

W trakcie fazy wprowadzenia produktu na rynek przedsiębiorstwo może zastosować jedną z kilku strategii marketingowych:

  • strategia szybkiego „zbierania śmietanki”- polega na ustaleniu przez przedsiębiorstwo wysokiej ceny produktu przy równoczesnym stosowaniu intensywnej reklamy. czyli wysoka cena i wysokie wydatki marketingowe. Aby to zadziałało to firma musi posiadać pozytywny wizerunek.
  • strategia wolnego „zbierania śmietanki” – tutaj cena na produkty jest wysoka, ale ogranicza się wydatki marketingowe. Można to osiągnąć tylko wtedy, kiedy konsumenci będą posiadać wysoką świadomość na temat produktu.
  • strategia szybkiej penetracji – ustalamy niskie ceny przy dużych nakładach marketingowych. Przedsiębiorstwo zdobywa udział w rynku kosztem zysku.
  • strategia wolnej penetracji – polega na ustaleniu niskich cen oraz na ograniczeniu wydatków na reklamę. Jest to strategia długoterminowa, która z czasem dopiero buduje efekt skali.

Etap wzrostu

Jeśli produkt się przyjmie to przechodzimy do etapu wzrostu. Charakteryzuje się to rosnącym popytem, wzrostem produkcji i rozszerzaniem zapotrzebowania.

W fazie wzrostu produkt staje się rozpoznawalny i bardziej popularny. Firma nadal inwestuje sporo w reklamę, ale już na tym etapie pojawiają się zyski i rosną. Wszystko zależy jak szybko pojawi się konkurencja. Im będzie ich więcej, tym kampanie marketingowe będą bardziej nastawione na odróżnienie produktu od innych, aniżeli na budowaniu świadomości, czy pokazywaniu że jest to nowe rozwiązanie. Klienci są już jego świadomi.

Dodatkowo, im więcej konkurencji zaczyna się pojawiać tym ceny zaczynają spadać.

Strategia marketingowa w fazie wzrostu sprzedaży polega na:

  • udoskonaleniu dystrybucji
  • umocnieniu pozycji na rynku
  • budowaniu lojalności klientów wobec produktu
  • obniżeniu cen, aby zniechęcać konkurencję do wejścia na rynek

Etap dojrzałości

Faza dojrzałości cyklu życia produktu jest najbardziej opłacalnym etapem, ponieważ to właśnie tutaj zaczynają spadać koszty produkcji i marketingu. Dzieje się tak ponieważ rynek jest nasycony produktem, konkurencja jest już spora, więc i więcej dystrybutorów i możliwości tańszej produkcji. Czyli wytwarzamy produkt o wiele taniej niż na innych etapach. To na tym etapie sprzedaż jest największa, ale marże zaczynają się mocno kurczyć.

To co tutaj też się dzieje, to wprowadzanie innowacji. Dodatkowo firmy chcą się wyróżnić jeszcze bardziej od konkurencji.

W fazie dojrzałości rywalizacja jest na najwyższym poziomie. Poziomy sprzedaży się stabilizują, a firma dąży do tego, aby jej produkt istniał jak najdłużej w tej fazie dojrzałości.

Mamy tu więc dwie dostępne strategie:

  • Strategia defensywna polega na utrzymaniu pozycji na rynku.
  • Strategia ofensywna polega na zdobywaniu nowych segmentów rynku -czyli innowacja + marketing.

Zapamiętaj jedną rzecz: Nowy produkt wymaga objaśnienia, a dojrzały produkt – zróżnicowania.

Etap spadku

Gdy produkt staje się coraz bardziej konkurencyjny, ponieważ inne firmy nas naśladują to zaczyna tracić się udział w rynku i rozpoczyna jego upadek. Sprzedaż produktów zaczyna spadać z powodu wielu opcji alternatywnych i nasycenia rynku. To tutaj firmy zaczynają ograniczać wydatki marketingowe.

Jeśli produkt zostanie całkowicie wycofany, firma przestanie generować dla niego wsparcie. Alternatywnie można zdecydować się na odświeżenie produktu lub wprowadzenie całkowicie przebudowanego modelu nowej generacji. Jeśli aktualizacja jest wystarczająco istotna, można utrzymać się na dłużej.

Etap cyklu życia produktu wpływa na sposób, w jaki jest on sprzedawany konsumentom. Nowy produkt wymaga wyjaśnienia, a dojrzały produkt należy odróżnić od konkurencji.

Zalety korzystania z cyklu życia produktu

Cykl życia produktu lepiej pozwala zrozumieć, w jaki sposób każdy produkt wpływa na portfolio firmy. Umożliwia to wewnętrzne lokowanie zasobów produkcyjnych, czy budżetów marketingowych do określonych działów.

Na przykład firma może podjąć decyzję o przeniesieniu części personelu do produktów na etapie wzrostu, albo może wycofać budżet jeśli produkt znajduje się w fazie spadku i przesuwa go do innej.

Cykl życia produktu w naturalny sposób ma pozytywny wpływ na wzrost gospodarczy, ponieważ sprzyja innowacjom i zniechęca do wspierania przestarzałych produktów. Bo skoro firma ne ulepsza swoich wyrobów, a robi to konkurencja, to logicznym jest to do konkurenta przejdzie część klientów, tylko dlatego że mają nowszy produkt z lepszymi funkcjami.

Ograniczenia korzystania z cyklu życia produktu

Pomimo przydatności do planowania i analizy, cykl życia produktu nie dotyczy każdej branży, chodzi głównie o spożywkę. Ciężko jest w nieskończoność ulepszać napoje, mleko czy produkty spożywcze. One po prostu zawsze będą w fazie dojrzałości. Można co najwyżej wprowadzać inne smaki, lub wersje.

Cykl życia produktu, a macierz BCG

Cykl życia produktu często porównuje się do macierzy Boston Consulting Group.

Jeśli nie wiesz czym jest macierz BCG to tabela, która składa się z czterech kwadratów i opisuje produkty na podstawie ich wzrostu rynkowego i udziału w rynku, Mamy

  • „Gwiazdy” – produkty o wysokim wzroście i wysokim udziale w rynku.
  • „Dojne krowy” – produkty o niskim wzroście i wysokim udziale w rynku.
  • „Znaki zapytania” – produkty o wysokim wzroście i niskim udziale w rynku.
  • „Psy” – produkty o niskim wzroście i niskim udziale w rynku, z których prawdopodobnie będzie trzeba zrezygnować.

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Co to jest zarządzanie cyklem życia produktów?

Zarządzanie cyklem życia produktów (tzw. zarządzanie cyklem życia produktu – PLM) to proces zarządzania danym produktem lub usługą koncentrujący się na wszystkich etapach jego życia, czyli od okresu projektowania, poprzez produkcję, sprzedaż, obsługę posprzedażową, aż po zakończenie odtwarzania danego produktu lub usługi. PLM wykorzystuje metody w celu oceny produktu lub usługi pod kątem parametrów jakościowych, technicznych i społecznych zgodnie z ustalonym planem jego cyklu życia. Narzędzie PLM wykorzystuje również wirtualne lub fizyczne środowisko pracy i zabezpiecza udział wszystkich zaangażowanych stron w całym procesie.

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!