Zawartość strony
Wyobraź sobie że włączasz youtube, albo netflixa, a tam filmy po japońsku, czy bajki dla małych dzieci.
I to właśnie nie jest customizacja!
Słowo „customizacja” coraz częściej pojawia się w kuluarach biznesowych i wydaje się że coraz więcej firm ją wprowadza. Praktycznie termin ten można zdefiniować jako dopasowanie produktu do indywidualnych potrzeb klienta, przez samego klienta.
Dla firmy może to oznaczać dodatki do konkretnego produktu lub umożliwienie użytkownikom tworzenia własnych odmian/wersji przy użyciu gotowych projektów.
Customizacja (personalizacja) jest kluczem do zdobycia serc i umysłów klientów.
Niestety bardzo dużo konsumentów nie wie, czym jest personalizacja, ale sporo z nas prawie codziennie korzysta z różnych form customizacji.
Customizacja jak proste przykłady z życia to może być nawet wybór innej zupy w zestawie obiadowym, lub kawa z podwójnym mlekiem zamiast zwyklej. Sporo firm z branży odzieżowej w tym takie marki jak adidas czy nike wprowadziło również customizację, czyli możemy zaprojektować własne buty. Konsumenci korzystają z personalizacji również sprawdzając media społecznościowe czy tak jak wymienione na początku tego artykułu netflix albo youtube.
Customizacja (dostosowanie) jest zwykle wykonywane przez samego użytkownika. Tylko, że jest to pewien wysiłek dla firmy więc takie przedsiębiorstwo musi na to pozwolić. Na przykład odbywa się to poprzez poproszenie ich o określenie swoich preferencji, a następnie pokazanie im treści, które preferują/lubią lub sugerowanych produktów.
Na przykład, gdy klient rozpoczyna subskrypcję różnych platform (zwróć na to uwagę), to taka platforma czy usługa prosi użytkownika o wybranie kilku profili, lub zainteresowań, które mu się podobają, a następnie wyświetla listę „specjalnie utworzonych” opcji w oparciu o te wybory.
Powód dla popularności customizacji jest prosty, ponieważ zmieniły się nie tylko preferencje i oczekiwania konsumentów, ale zmienił się też sam rynek.
W większości przypadków konsument oczekuje spełnienia jego oczekiwań, pomagając budować jego wizję produktu poprzez personalizację. Niezależnie od tego, czy chodzi o jego wizję najlepszego przeglądu prasy na początek dnia, czy o usługi, na których opiera się jego firma. Firmy nie powinny być kojarzone tylko jako bezosobowy biznes, ale jako pomocny partner.
Dlatego customizacja ofert przyciąga klientów. Przecież dzisiejsi konsumenci działają w środowisku przeładowanym towarami, bombardowani liczbą produktów i ich różnorodnością. Uzbrojeni w wiele narzędzi w postaci wyszukiwarek internetowych, porównywarek cen i opinii innych, konsumenci wybiorą ofertę najlepiej odpowiadającą ich oczekiwaniom.
Customizacja i dostosowywanie do własnych upodobań zmienia również relacje, które firma buduje ze swoimi klientami. To zaproszenie do negocjacji i partnerstwa, aby lepiej zrozumieć konsumenta i spełnić jego oczekiwania.
A jeśli nasza współpraca spełnia wszystkie wymagania za pierwszym razem, to czemu zakupy lub skorzystanie z naszych usług miałoby się nie powtórzyć?
Pojawia się teraz pytanie: Skoro customizacja jest tak doskonałym sposobem na budowanie relacji z konsumentem, czemu nie wszystkie firmy z niej korzystają?
Ponieważ customizacja i dostosowywanie nie są czynnościami pozbawionymi wad i niebezpieczeństw. Na przykład, chociaż dodawanie opcji dostosowywania do aplikacji mobilnej jest naturalną konsekwencją rozwoju usługi i produktu, istnieje wiele czynności, które wiążą się ze znacznymi kosztami finansowymi, jak np. wycena angażująca rozbudowany łańcuch dostaw.
Więc tak… customizacja sporo kosztuje.
Zazwyczaj personalizacja jest opłacalna tylko pod pewnymi określonymi warunkami. Na przykład istnieją oferty pakietowe lub dywersyfikacja (np. obejmująca wersje premium lub niestandardowe produkty). Jednak odpowiedni sposób customizacji – oprócz standardowego – może być idealnym i skrojonym pod potrzeby rozwiązaniem.
Oprócz kosztów finansowych zapytania niestandardowe zajmują więcej czasu na przetwarzanie. Na przykład, gdy użytkownik korzysta z konkretnego narzędzia do zamawiania, proces jest zautomatyzowany i stosunkowo prosty. Jednak obsługa zamówień niestandardowych i niestandardowych jest często mniej zautomatyzowana, przez co ich przygotowanie zabiera dużo czasu.
My jako przedsiębiorcy musimy podążać za trendami – jeśli konsument oczekuje personalizacji, opłaca się spełnić jego oczekiwania.
Ale przy tym należy pamiętać o kosztach wprowadzenia personalizacji – czy na pewno jest to najlepiej opłacalne dla nas biznesowo rozwiązanie?
I pamiętaj, że powszechnym rozwiązaniem stosowanym przez organizacje jest dywersyfikacja ofert – standard i premium.
A jak jest u Ciebie?
Przy okazji, daj znać co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Customizacja, a hiperpersonalizacja przez klienta. Czy to się w ogóle opłaca??
Napisz w komentarzu.
Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?
Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 111
Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.
Nie przegap wydarzeń live, podczas których omawiamy różne tematy i odpowiadamy na pytania, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję. Zarejestruj się na spotkania, których gospodarzem jest CEO UniqueSEO - Rafał Szrajnert.
Live odbywa się 1 w miesiącu i o terminie powiadamiamy tylko subskrybentów email.
Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |