Co to jest marketing?

Black hat
22 sierpnia, 2021
Wix
22 sierpnia, 2021

Czym jest marketing? Definicje, rodzaje, przykłady

Marketing to absolutna podstawa sprzedaży, ponieważ nawet jeśli dany produkt jest najlepszy na rynku, to i tak nikt go nie kupi, jeśli się o nim nie dowie i dlatego właśnie mawia się, że “marketing jest dźwignią handlu.” Co jeszcze warto wiedzieć o marketingu, jakie są jego rodzaje i na czym warto się skupić?

Co to jest marketing?

Wyróżniamy dwie główne definicje marketingu:

  1. Definicja Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu. Zgodnie z tą definicją marketing to proces przygotowywania planu, dopasowywania cen, okresowych promocji, dystrybucji idei towaru i usług, które mają realizować cele jednostek lub przedsiębiorstw.
  2. Definicja Philipa Kotlera. Marketing, według Kotlera, to proces tworzenia i sprzedawania produktów, które mają w sobie wartość i których oczekuje rynek. Jest to więc sztuka badania potrzeb rynkowych i próba zaspokajania tych potrzeb.

Pierwsza definicja wskazuje na potrzebę przygotowania planu marketingowego, kampanii, reklam, cyklu promocyjnego, a więc jest bliższa powszechnemu rozumieniu marketingu, podczas gdy druga, zakłada, że rynek ma swoje potrzeby, które możemy zaspokoić danym produktem, a ten powinien się dalej obronić poprzez swoją wartość. W 21 wieku, gdy rynek reklamy jest niesamowicie konkurencyjny, to właśnie druga teoria zyskuje więcej zwolenników, ponieważ nie wymaga wielkich budżetów, a dostarczania realnej wartości, budowania marki i tworzenia produktów w obrębie danej niszy, co może robić każdy.

Jednak, niezależnie od przyjętej definicji, marketing jest ściśle powiązany ze sprzedażą i na samym końcu wszystko sprowadza się do wyników w Excelu, czy innym programie do danych.

Marketing tradycyjny

Pojęcie marketingu tradycyjnego kojarzone jest głównie z reklamą w radiu, telewizji czy banerach reklamowych i dobrze, bo to jego duża część. Co do zasady, marketing tego typu, to działania marketingowe w starych mediach, czyli właśnie radiu czy telewizji oraz działania lokalne, jak wspominane banery czy ulotki reklamowe.

Marketing tradycyjny można podzielić na:

  1. Marketing w mediach masowego przekazu. Głównym narzędziem marketingu tego typu jest reklama w telewizji czy radiu. Zaletą takiej reklamy jest jej ogromny zasięg, a wadą duże koszty i konieczność profesjonalnego przygotowania. Musimy w końcu przygotować odpowiedni spot reklamowy do telewizji lub krótką reklamę audio do radia oraz wykupić czas antenowy, który jest bardzo drogi, ponieważ duże marki nie liczą się z kosztami, a walczą o każdą sekundę pokazania się w mediach, żeby przypominać o swojej marce. To właśnie dlatego marketing tego typu jest raczej niedostępny dla małych czy średnich przedsiębiorstw.
  2. Marketing lokalny, a więc wszelkiego rodzaju banery reklamowe, ulotki czy ogłoszenia. Taki rodzaj marketingu jest dostępny niemal dla każdego przedsiębiorstwa, a potrafi dawać naprawdę świetne wyniki, ponieważ trafia do osób, które ignorują przekaz medialny głównego nurtu. Marketing lokalny daje najlepsze wyniki, kiedy reklamujemy produkt lub usługę dostępną bezpośrednio dla mieszkańców danego miasta, a słabsze, gdy staramy się reklamować ogólnopolską czy globalną markę.
  3. Marketing na miejscu sprzedaży z pomocą materiały typu POS (ang. point of sale – punkt sprzedaży). Materiały POS wspomagają sprzedaż bezpośrednio w miejscu, w którym się odbywa. Królestwem takich materiałów są galerie handlowe, a przykładem ulotki, które dostajemy przy wejściu do galerii, lub będąc w środku, standy reklamowe informujące o atrakcyjnych promocjach czy napisy na suficie i podłodze prowadzące nas do stoiska z promocjami.

Marketing internetowy

Internet to nowe, prężnie rozwijające się, medium, które oferuje wiele możliwości reklamowania swojej firmy lub nawet osoby. Główne obszary marketingu w Internecie to:

Marketing w wyszukiwarkach internetowych, a chodzi tu przede wszystkim o Google, ponieważ to właśnie przez Google przechodzi 80% zapytań z komputerów, oraz 90% zapytań z telefonów i tabletów. Marketing w wyszukiwarkach dzielimy na: SEO oraz SEM.

  • SEO to pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych w celu pozyskiwanie ruchu organicznego (darmowego) z wyszukiwarki.
  • SEM to połączenie SEM z płatnymi reklamami w wynikach wyszukiwania, a więc pełny marketing w wyszukiwarkach.

Marketing w mediach społecznościowych. Marketing tego typu to nie tylko budowanie zasięgów, ale też dbanie o relacje z konsumentami poprzez stałe dostarczane wartościowych treści.

Marketing w mediach społecznościowych możemy podzielić na: darmowy, czyli budowanie profili w sposób organiczny oraz płatny, czyli promowanie profilu lub bezpośrednio produktów, za pomocą reklam.

Content marketing to najciekawsza forma marketingu w Internecie. Z angielskiego jest to dosłownie marketing treści lub marketing z wykorzystaniem treści. Polega on na stałym dostarczaniu wysokiej jakości treści pod szyldem danej marki, a więc nie jest to forma bezpośredniej reklamy. Przykładem takiego działania może być wpis sponsorowany na tematycznym blogu, gdzie autor wspomni o naszym produkcie lub usłudze w swoim wpisie, albo prowadzenie podcastu czy kanału na YouTube pod szyldem naszej marki.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)