Protokół Http, https, SSL -co to? (hypertext transfer protocol, strona www)[1 definicja, przykład]

ssl
ssl

Http a https – różnice oraz cechy wspólne

  • HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol) – protokół przesyłania dokumentów hipertekstowych.
  • HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure) – protokół HTTP chroniony przy pomocy szyfrowania protokołu TLS (dawniej SSL

W czasie codziennego korzystania z Internetu wielokrotnie wpisujemy lub kopiujemy liczne adresy stron online. Używamy ich podczas robienia zakupów, korzystania z portali społecznościowych, czytanie wiadomości, pracy czy rozrywki. Zwykle rozpoczynają się one od skrótów http lub https jednak nie każdy wie, czym różnią się oba protokoły? Niektórzy mogliby nawet zadać sobie pytanie czy różnica w ogóle występuje? A także, który z nich jest bezpieczniejszy dla przeciętnego użytkownika, który jest szybszy i który był pierwszy.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Co to URL? Definicja.

Ale zacznijmy od początku. Skróty te są niejako integralną częścią każdego adresu strony internetowej z jakim mamy do czynienia, czyli tak zwanego URL (Uniform Resource Locator). Informują one użytkownika o rodzaju protokołu, jakiego używa dany adres oraz o tym, w jaki sposób serwer komunikuje się z danym komputerem.

Różnice te największy wpływ mają w kwestii naszego bezpieczeństwa w Internecie. Co ciekawe wpływają także na pozycjonowanie danej strony a co za tym idzie mogą zmniejszyć lub zwiększyć jej widoczność w sieci. Wbrew pierwszym skojarzeniom dwa identycznie brzmiące adresy, jeden z początkiem http a drugi https mogą odsyłać do zupełnie innych treści. Sposób ten do niedawna wykorzystywany był przez oszustów zastępujących oficjalne serwery https swoimi własnymi serwerami http, co dawało im dostęp do danych niczego nieświadomych użytkowników.

https

Co to Http? Definicja.

HTTP definicja (ang. Hypertext Transfer Protocol) – protokół przesyłania dokumentów hipertekstowych.

Hypertext Transfer Protocol czyli popularny skrót http jest używanym od ponad 30 lat protokołem umożliwiającym komunikację pomiędzy daną przeglądarką a serwerem, z którym staramy się połączyć. Protokół ten nie stanowi żadnego narzędzie przechowującego dane a co za tym idzie komunikacja odbywa się bezstanowo.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC
http

Skutkiem takiego rozwiązania jest konieczność przesyłania danych za każdym razem od nowa, nawet, jeśli z serwerem łączyliśmy się już wielokrotnie. Wpływa to pozytywnie na szybkość działania, jednak o wiele bardziej zużywa transfer danych. Pewnym rozwiązaniem ułatwiającym korzystanie z tego rodzaju adresów- mogą być tak zwane „ciasteczka”, czyli angielskie „cookies”.

Pozwalają one zapamiętywać dane ze strony, aby przy następnej wizycie ładować je z zapisanej uprzednio pamięci. Do głównych wad tego protokołu należy ryzyko przechwycenia takich informacje. Nie powinny, więc korzystać z nich żadnej instytucja finansowe ani inne wymagające logowania oraz te przechowujące dane swoich klientów.

Co to Https, SSL? Definicja.

HTTPS definicja (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure) – protokół HTTP chroniony przy pomocy szyfrowania protokołu TLS (dawniej SSL).

Alternatywę stanowi tak zwany, https czyli „hipertekst transfer protocol secure”. Jest to rozwinięcie poprzedniego rozwiązania, czyniące go o wiele bezpieczniejszym. W praktyce łatwo rozpoznać tego typu protokół, dzięki ikonie kłódki widocznej po lewej stronie adresu w naszej przeglądarce. Protokół ten wykorzystuje jeden z dostępnych certyfikatów. I będzie to zwykle SSL (secure sockets layer) albo TSL (transport layer security).

Są to protokoły szyfrujące, które zabezpieczają przesyłane dane przed nieautoryzowanym pobraniem lub fałszowaniem. Warto wiedzieć, że certyfikat, SSL oraz TLS nie są tożsame, mimo iż działają na podobnej zasadzie. Historycznie protokoły zabezpieczeń wykorzystywane były głównie w instytucjach wymagających szczególnego poziomu nadzoru takich jak banki czy firmy ubezpieczeniowe lub strony państwowe.

Jednak wraz ze wzrostem świadomości użytkowników, oraz zagrożeń związanych z cyberprzestępczością dziś coraz więcej stron korzysta właśnie z protokołu https. Dodatkową zaletą jest fakt, iż wyszukiwarka Google umieszcza tego typu serwery wyżej w swoich wyszukiwaniach.

Główne różnice pomiędzy oboma protokołami leżą, więc głównie w sposobie ich zabezpieczenia. Http to protokół niezabezpieczony, nieprzechowujący żadnych informacji często korzystający z tak zwanych Cookies, https jest zaś jego rozwiniętą, wykorzystującą certyfikaty bezpieczeństwa wersją.

Mniej istotną dla większości użytkowników różnicą jest także fakt, iż oba protokoły korzystają z nieco innych parametrów gniazda. W przypadku http jest to port 80 w przypadku https port 443.

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Wybór odpowiedniego protokołu ma również niebagatelny wpływ na proces pozycjonowania się stron. Najpopularniejsze wyszukiwarki, takie jak chętnie wykorzystywany na całym świecie Google, jako jedno z kryterium wyboru podaje właśnie rodzaj protokołu. Przy czym o wiele wyżej pozycjonuje strony wykorzystujące certyfikaty bezpieczeństwa. Duży wpływ może mieć to szczególnie dla najsilniejszych podmiotów, u których każdy wzrost lub spadek na liście wyników nawet o kilka pozycji wiąże się z realnymi zyskami lub stratami finansowymi.

Dla części firm przejście z protokołu http na https może stanowić także swego rodzaju reklamę dającą nagły wzrost popularności danej witryny. Warto jest, więc potraktować tego typu proces, jako swoistą inwestycja na przyszłe lata. Z kwestii technicznych należy pamiętać jednak, iż zmiany protokołu wymaga nie tylko strona główna, lecz także wszystkie podstrony i odnośniki, na niej zawarte. Można zrobić to zarówno ręcznie jak i wykorzystując do tego specjalistyczne oprogramowanie informatyczne.

Co to znaczy certyfikat SSL?

Certyfikat SSL (Secure Sockets Layer) to rodzaj bezpieczeństwa sieciowego, który zapewnia bezpieczne połączenie pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem. Służy do szyfrowania danych, które są przesyłane pomiędzy użytkownikiem a witryną, co zabezpiecza przed nieautoryzowanym dostępem do informacji, takich jak hasła, numery kart kredytowych i inne wrażliwe dane.

Certyfikat SSL jest wydawany przez organizację certyfikującą, taką jak Comodo, VeriSign, czy GlobalSign i jest zapewnieniem, że witryna, która używa certyfikatu jest autentyczna. W przypadku korzystania z witryny z certyfikatem SSL, przeglądarka wyświetla ikonę zamkniętej kłódki lub zielonego znacznika bezpieczeństwa, co jest wizualnym sygnałem dla użytkownika, że połączenie jest bezpieczne.

Protokół Http, https, SSL

Certyfikat ssl obecnie jest praktycznie powszechny. Jako ciekawostka skrót https oznacza hypertext transfer protocol secure.

Rodzaje certyfikatów ssl

Najczęściej wyróżniane rodzaje certyfikatów SSL to:

  • Certyfikaty klasy DV (Domain Validation)
  • Certyfikaty SSL Multidomain (dla wielu domen)
  • Certyfikaty klasy OV (Organization Validation)
  • Certyfikaty klasy EV (Extended Validation)
  • Certyfikaty SSL typu Wildcard (dla subdomen)

Certyfikat SSL pozycjonowanie (czy protokół https wpływa na pozycjonowanie)

Certyfikat ssl pozycjonowanie (czy protokół https wpływa na pozycjonowanie)

Certyfikat ssl pozycjonowanie (czy protokół https wpływa na pozycjonowanie)

Certyfikat SSL jest protokołem sieciowym, który jest standardowym sposobem szyfrowania danych w internecie. Dzięki niemu możliwe jest nawiązywanie bezpiecznych połączeń pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem. Dzięki niemu zachowane są zasady poufności wszystkich przesyłanych informacji w obie strony.

🥇POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM PRZECZYTA GO KONKURENCJA

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży.💸💸💸

🔐 Twoje dane są bezpieczne.🔐 (sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu).

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

Certyfikaty SSL – zastosowanie

Certyfikat SSL został zaprojektowany tak, aby był odpowiedzialny za szyfrowanie połączeń ze stroną w internecie, z serwerem poczty elektronicznej i z serwerem FTP.

Najbardziej popularne ich zastosowanie jest w serwisach internetowych. Dotyczy to zarówno prostych stron informacyjnych, sklepów online, bankowości internetowych i systemów zamówieniowych. Certyfikat ten stał się jednym z podstawowych zabezpieczeń stosowanych w celu ochrony przesyłanych danych od momentu, kiedy wprowadzono RODO.

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing

Dla kogo przeznaczony jest certyfikat SSL?

Certyfikat ten jest doskonałym zabezpieczeniem zwłaszcza dla transakcji przeprowadzanych w sklepach internetowych. Dane osobowe rejestrujących się tam użytkowników, a także dane autoryzacyjne, które wymagane są podczas transakcji online są całkowicie bezpieczne.

Z certyfikatu SSL korzystają często właściciele oficjalnych stron firmowych służących do bezpośredniego kontaktu z klientem. Dzięki temu, że dane są całkowicie bezpieczne, marka zyskuje zaufanie klienta, które procentować będzie dalszą współpracą.

diagram marketingowy jak budować świadomość za pomocą reklam social media, Google Ads i SEO


REKLAMA

agencja seo social media reklama google ads facebook marketing
Sprawdź naszą ofertę

KONIEC REKLAMY

Dowody na używanie certyfikatu SSL

Dowodem na to, że nasze dane są zabezpieczone, jest fakt, że w pasku adresu jest przedrostek https, w którym litera „s” potwierdza stosowanie zabezpieczeń. Symbol zamkniętej kłódki, który również zauważyć można na pasku przeglądarki również potwierdza bezpieczeństwo połączenia.

Po kliknięciu w symbol kłódki ma się wgląd w szczegółowe dane tego certyfikatu, można także odczytać dane właściciela.

Jeśli strona nie korzysta z zabezpieczeń to w pasku adresu pojawia się napis „niezabezpieczony”. W ten sposób twórcy strony ostrzegają przed ewentualnym zagrożeniem swoich użytkowników.

Trzeba sobie zdawać także sprawę, że napis taki może odstraszyć potencjalnych klientów i wpłynąć niekorzystnie na wizerunek marki lub firmy.

Zalety z korzystania z certyfikatu SSL

Przede wszystkim certyfikat SSL ma bardzo pozytywny wpływ na pozycjonowanie serwisu w wynikach wyszukiwania. Jeśli chodzi o certyfikat SSL pozycjonowanie serwisów, które są bezpieczne jest promowane przez serwisy Google.

Dlatego właśnie protokół HTTPS, stosowany dla firmy Google to jeden z wielu czynników, który ma bezpośredni wpływ na ranking w wyniku wyszukiwania. W przypadku, kiedy konkurencyjne firmy nie posiadają tego certyfikatu, zyskuje się nad nimi przewagę.

Korzystanie z certyfikatu SSL daje również bezpieczeństwo i gwarancje finansową o poufności danych, które wymieniane są pomiędzy użytkownikiem a serwerem jako otwarty tekst, którego przechwycenie jest stosunkowo łatwe.

Co trzeba wiedzieć o certyfikacie SSL?

W przypadku wycieku danych, dzięki certyfikatowi SSL, zapewnione jest wypłacenie rekompensaty finansowej.
Wiarygodność to kolejna zaleta SSL, która pozwala zweryfikować tożsamość serwera, albo klienta. Dzięki temu ma się gwarancje, że dane trafią do odpowiedniej osoby.

Certyfikat SSL zapewnia również integralność danych. Oznacza to, że nawet jeśli ruch użytkownika zostanie przechwycony to dane dotyczące numerów kont, lub kart kredytowych, a także dane osobowe nie wyciekną. Dzięki temu ma się sto procent pewności, że otrzymane dane nie zostały podmienione w trakcie transakcji.

Dzięki odpowiednim zabezpieczeniom, jakie daje korzystanie z serwisu SSL, użytkownicy mają pewność, że połączenie z którego korzystają jest całkowicie bezpieczne. Ma to duże znaczenie przy dokonywaniu zakupów w sklepach internetowych, w których podać trzeba swoje dane teleadresowe, a często także numer karty.

Tak więc używanie certyfikatu SSL polecane jest zwłaszcza w przypadku prowadzenia dużych, międzynarodowych firm.

Rodzaje certyfikatów SSL

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów certyfikatów SSL. Najważniejszym z nich jest certyfikat typu EV. Oferuje on najwyższy poziom zabezpieczeń dostępnych na rynku.

Firma, która się ubiega o ten certyfikat, jest skutecznie sprawdzana przez Urząd Certyfikacji. Weryfikuje się ją w rządowej bazie danych oraz przez kontakt telefoniczny. Sprawdza się także prawo do posługiwania się domeną. Podczas tej procedury firma wyświetla się w przeglądarce potwierdzając w ten sposób swoją autentyczność.

Certyfikaty typu OV charakteryzują się weryfikacją tożsamości firmy w trybie online. Sprawdza się w ten sposób jej prawo do domeny, dzięki temu możliwe jest wyświetlenie informacji o nazwie firmy w certyfikacie.

W certyfikacie typu DV sprawdza się tylko prawo do posługiwania się domeną, a także to czy adres www jest prawdziwy. Dzięki temu proces ten przebiega automatycznie. W takim wypadku wydanie certyfikatu jest bardzo szybkie i trwa od kilku do kilkunastu minut.

Certyfikaty SSL, bez względu na rodzaj, wykorzystują do szyfrowania dwa algorytmy. Pierwszy to symetryczny, gdzie do szyfrowania i odszyfrowania używa się jednego klucza i asymetryczny z użyciem pary kluczy.

System identyfikacji wizualnej
Certyfikat ssl pozycjonowanie (czy protokół https wpływa na pozycjonowanie)

Podsumowanie

psychologia udostępniania dlaczego udostępniamy w social mediach

Daj znać w komentarzu co sądzisz o dzisiejszym wpisie pt. Certyfikat ssl pozycjonowanie (czy protokół https wpływa na pozycjonowanie)? Do następnego razu!

Z nami każda firma może się rozwijać. Tworzymy firmy i rozwijamy istniejące w internecie, a nasz marketing=WYNIKI. Z resztą zobacz co możemy osiągnąć w kilka miesięcy:

Czy warto inwestować w seo: dlaczego pozycjonowanie się opłaca

Zacznij współpracę z partnerem godnym zaufania!

Marketing w internecie, reklama i rozwijanie firm to nasza pasja i chleb powszedni. Na bieżąco jesteśmy zawsze z najnowszymi trendami, po to aby dawać Tobie to co najlepiej działa. Konkretny wynik, bez przepalania budżetu. Dla każdego zadania posiadamy wyszkolonych specjalistów, którzy dowiozą obiecane wyniki.

Skontaktuj się z nami:

pozycjonowanie seo reklama google ads facebook marketing internetowy
Nasza oferta: pozycjonowanie, seo, reklama google ads, facebook, szeroko pojęty marketing internetowy

Jak bardzo spodobała Ci się ta strona?

Kliknij na gwiazdki aby ocenić! (dobre opinie sprawiają, że piszemy więcej)

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 125

Jeszcze nie ma głosów. Bądź pierwszą osobą.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!