Analiza konkurencji sklep internetowy. Jak szpiegować inne firmy w e-commerce (audyt i optymalizacja)

stripe
Stripe
12 listopada, 2021
historia airbnb co to jest firma
Historia AirBnb Co to jest. Od Dmuchanych Materacy Do Miliardów Przychodu (firma booking)
16 listopada, 2021

Analiza konkurencji sklep internetowy. Jak szpiegować inne firmy w e-commerce (audyt i optymalizacja)

Transkrypt filmu pt. Analiza konkurencji sklep internetowy

Zastanawiasz się co robią Twoi konkurencji w e-commerce? Po obejrzeniu tego całego filmu będziesz wiedział co dokładnie robią, jak i gdzie, dzięki czemu Twoja sprzedaż eksploduje.

Intro

Cześć, z tej strony Rafał Szrajnert. Właściciel agencji UniqueSEO i w tym filmie pokażę Ci jak sprawdzamy to co robi Twoja konkurencja online. Na tapetę weźmy zalando, lidera w swojej niszy.

Sugeruję używać trybu incognito, bo jeśli byłes juz wczesniej na ich stronie albo coś kupiłeś i posiadasz konto to obraz który zobaczysz może już być pod Ciebie odpowiednio sprofilowany.

Konkurencja sklepu internetowego

Pierwsze od czego zaczynamy to przeklikanie całej strony, przejrzenie kategorii, jak stworzona jest struktura i zanotuj wszystko co rzuca Ci się w oczy.

Druga kwestia to ich newsletter. Zapisz się, zobacz co oferują, tutaj mamy kupon rabatowy na pierwsze zakupy w wysokości 10%. Jest to świetna taktyka dla ecoomerce bo jeśli masz kogoś w bazie email to możesz mu wysłać wiadomość praktycznie za darmo w przeciwieństwie do reklam retargetingowych, czy remarketingu.

Powodem dla którego chcesz to zrobić jest to w jaki sposób witają nowych klientów. Jak wygląda ich strategia lead nurturing, jakie mają kampanie okolicznościowe, jak na przykład zmiana sezonu, święta, black friday.Jeśli lider w branży coś robi to znaczy to że najprawdopodobniej może to też zadziałać u Ciebie. A mówiąc o zalando to tego typu firmy na prawdę mają olbrzymie budżety na testowanie

Następnym krokiem jest to żebyś kupił ich produkt. Od razu mówię że nie mam z nimi żadnej afiliacji a pudełko jest tylko dlatego że rzeczywiście coś kupiłem.

Celem jest to żebyś przejrzał dokładnie ich proces składania zamówienia. Jak wygląda dodawanie do koszyka, jak wygląda strona zamówienia. Coś o czym wiele osób nie wie to fakt że bardzo dużo osób rezygnuje z zakupu będąc na stronie wyboru płatności i nie optymalizują jej. A konwersje trzeba wciąż badać. Sprawdź ponadto to jak wygląda email potwierdzenia zamówienia, jak wysyłają, zobacz jak pakują. Zrób mały unboxing i przetestuj produkt. Najlepiej jeśli kupisz coś co najlepiej się u nich sprzedaje.

Kolejna ważna rzecz to porzuć koszyk zamówienia. Czyli nie dokonaj zakupu. Przejdź na stronę wypełnienia danych i ją porzuć. Robisz to po to żeby zobaczyć jak wygląda ich sekwencja dla porzuconych koszyków. Jakie wiadomości email wysyłają. Jakie reklamy zaczną Ciebie ścigać. Czy będą to reklamy z kuponem rabatowym czy tylko nakłaniające żebyś dokończył zamówienie.

Jak wykonać analizę konkurencji Twojego sklepu

Idziemy już trochę dalej z naszą analizą i będziemy potrzebować profesjonalnych narzędzi. Możesz użyć semrush, ahrefs, simialrweb, lub kilku innych.

Ja osobiście najbardziej lubię semrush, pod tym filmem masz link do darmowego triala więc możesz sobie przeklikać to samo co ja teraz Ci pokażę ale u swojego konkurenta.

Zacznijmy od wpisania naszego konkurenta.

Jak sprawdzić wyniki wyszukiwania na jakie widoczny jest konkurent

Tak jak mówiłem to jest gigant i Twoi konkurenci raczej tacy nie będą w szczególności jeśli działasz bardziej lokalnie. Ale zobaczmy ich ruch organiczny, czyli SEO. prawie 5 milionów miesięcznie. Istny kosmos. Widzimy dosyć znaczący spadek z aż niecałych 10 milionów. Po prostu gigant. Zobacz dalej, paid search traffic, czyli to są google ads. Obecnie miesięczny ruch to estymowane milion i sto tysięcy. Kolejna kolumna to display advertising. Czyli displaye, lub banery. Zobaczymy jak wyglądają przykładowe ich kreacje, ale zanim to zrobimy od razu powiem że te dane z reguły są lekko zaniżone więc podejrzewam że zarówno ruch organiczny jak i ten z reklam płatnych jest u nich większy, ale bez wglądu w ich oficjalne konto google ads i google analytics nie da się tego powiedzieć.

Więc zobaczymy jakie maja produkty na banerach reklamowych w sieci.

Widzimy że mocno reklamują opcje wysyłki że jest bardzo prosta i można łatwo odebrać produkt w żabce, która jest prawie na każdym kroku. Dalej html … Dla Ciebie, dla niego, aha… Witaj na zalando… i przyłady tekstowe… pre-owned… stylowe nowości…

Dodatkowo możesz jeszcze zobaczyć ich konkurentów na podstawie widoczności. Jest to zawsze pomocne.

Także w ten sposób badasz jak wygląda ich seo i wyszukiwanie organiczne, plus google adsy. Tekstowe i banerowe.

Kolejnym krokiem są social media. Przejrzyj wszystkie profile, jaki mają engagement, jak się pozycjonują. Jaką strategię wizerunku marki wybierają. Sa bardziej przyjacielscy, mili, czy raczej mają styl profesjonalny i korporacyjny. U siebie na blogu zrobiłem kiedyś wpis na temat wizerunku marki i archetypów. Jeśli nie zapomnę podczas wgrywania filmów to link do wpisu dołączę również w opisie.

Dobrze… wejdźmy na ich instagram. 1 milion i trzysta tysięcy obserwujących. Widzimy że dodają rolki, co ostatnio jest popularne na ig i daje w miarę dobry zasięg organiczny w porównaniu do innych form, jak IG tv czy zdjęcia.

Tak na marginesie, musisz śledzić co się dzieje od strony technicznej na każdej platformie na której jesteś. Algorytmy często się zmieniają i rózne rzeczy inaczej działają. Na przykład obecnie z relacji na instagramie nie zdobędziesz nowych followersów, ale z rolek już tak bo są mocno promowane w karcie eksploruj.

Przeklikaj kilka kreacji, zobacz influencerów z którymi kolaborują. Zwróć uwagę co publikują ich influecnerzy na swoich profilach, zdjęcia, opisy, kody rabatowe w opisie profilu, lub linki afiliacyjne.

Zobacz jak wygląda ich konto na tiktok. Jakie filmy wgrywają, jakie mają przesłanie marki.

Zrób to dokładnie.

Kolejna rzec to facebook. Przejrzyj ich profil, posty, tak samo jak wcześniejsze social media. I teraz mała uwaga, biblioteka reklam.

Możesz podglądać ich aktualne reklamy. Nie zobaczysz do kogo je targetują ale mniej więcej z kontekstu wywnioskujesz przynajmniej czy jest to zimny ruch czy remarketing. Tak czy inaczej Tobie bardziej chodzi o strategię, zdjęcia produktowe, kategorie, to na czym się skupiają. Same reklamy i lejek marketingowy zostaw swojej agencji, czyli oczywiście zapraszam do nas:)

Wpisz nazwę profilu, i przejrzyj wyniki. Zdjęcia, wideo, przesłanie marki, do kogo je kierują. Ups. Mają kilka profili więc upewnij się że wybierasz dobry. Franca, włochy, zalando lounge, polska… jest.

Jak widzisz mają sporo różnych rodzajów reklam. Tutaj jakiś quiz żeby zwiększać zasięg, typowe reklamy produktowe na rozgrzany ruch…

I zbliżamy się do końca, bo teraz czas poczytać opinie klientów. To co mówią o produktach, o wysyłce.

Portali na których możesz to zrobić jest sporo. Opinie google, trust pilot, amazon, allegro. Oczywiście bier to wszystko z przymróżeniem oka bo konkurencja też często wypisuje brednie, a sami klienci rzadko piszą jak coś jest bardzo dobre. Raczej piszą jak cos poszło nie tak albo im się nie spodobało. Więc zobaczmy trustpilot. Ogólnie dosyć słaba ocena. Mamy pozytywy, negatywy odnośnie anulowania zamówień, i to kilka, rozmiarówka była nie taka jak powinna.

To na czym musisz się tutaj skupić to główne problemy i punkty niezadowolenia ludzi. Co im nie pasuje, na co narzekają, co chcą zmienić albo żeby było lepsze. Musisz upewnić się że tworzysz coś lepszego.

Jeśli Twój konkurent ma wystawia również swoje rzeczy w sklepie na allegro to tak samo. Przejrzyj oceny kupujących i komentarze, Analogicznie z amazon lub innymi platformami.

Więc to były oceny i opinie, upewnij się że przejdziesz dokładnie przez te punkty, sprawdzisz wszystkie rzeczy o których rozmawialiśmy bo każdy z nich może być decydującym na Twojej ścieżce do sukcesu.

Analiza konkurencji w e-commerce

Jeśli chcesz prowadzić konkurencyjny serwis w internecie to Twój e-sklep musi być dopracowany w każdym calu. Wyszukiwarka nie pokaże Ciebie wyżej niż konkurencji tylko dlatego że chcesz. Potencjalny klient może trafić do Ciebie tylko jeśli wykonasz starannie badanie konkurencji i dopracujesz swój sklep pod słowa kluczowe (fraza) i cały cykl zakupowy.

Branża e-commerce jest niezwykle konkurencyjna. Nie liczy się tylko asortyment. Ruch na stronie robisz wykonując pozycjonowanie sklepu internetowego i prowadząc kampanie reklamowe.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie, pozycjonowanie, SEO i całą strategię internet marketing. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)

 

Uwaga!Pobierz Darmowy Raport

Ten całkowicie nowy DARMOWY raport ujawnia najpotężniejsze nowe sposoby żeby zredukować koszty pozyskania nowych klientów i wystrzelić w kosmos swój ROAS z reklam… i dodatkowo osiągnąć taką sprzedaż jak nigdy dotąd.