Analityka ecommerce, jak dane mogą zwiększyć sprzedaż online

E commerce amazon
E commerce amazon, poradnik jak sprzedawać
27 stycznia, 2022
ux ecommerce
Ux ecommerce, dobrze zaprojektowany sklep internetowy + wytyczne
27 stycznia, 2022
Analityka ecommerce
Analityka ecommerce

Analityka ecommerce, jak dane mogą zwiększyć sprzedaż online

Jak możesz oczekiwać jakichkolwiek wyników, jeśli nie wiesz, jak sobie radzisz obecnie?

Jak możesz szacować wyniki sprzedaży, jeśli po prostu próbujesz nowej techniki marketingowej w e-commerce całkowicie w ciemno?

Dobre strategie wymagają starannego planowania. Dobre firmy uczą się na poprzednich wysiłkach i testują pomysły, aby zapewnić lepszą przyszłość.

Wszystko to sprowadza się do jednej rzeczy: analityki e-commerce. Analityka ecommerce umożliwia zagłębianie się w fakty w liczby, historyczne dane biznesowe i prognozy na przyszłość, dzięki czemu możesz podejmować najbardziej inteligentne decyzje dla swojej firmy.

darmowy newsletter marketingowy i SEO SEM Reklamy PPC

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM Go SKASUJEMY

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam…

(sekrety prosto ze źródła, tylko konkrety-zero spamu)

Co to jest analityka e-commerce?

Analityka w e-commerce to proces gromadzenia danych ze wszystkich obszarów, które mają wpływ na Twój sklep. Następnie powinieneś wykorzystać te dane, aby zrozumieć zmiany w zachowaniach klientów i trendach zakupowych online.

Ostatecznie możesz podejmować bardziej inteligentne decyzje, opierając je na danych, co powinno skutkować większą sprzedażą online.

Analityka e-commerce może obejmować szeroki zakres metryk odnoszących się do pełnej ścieżki klienta, takich jak odkrywanie, pozyskiwanie, konwersja, utrzymanie i ponowne zakupy.

Analityka ecommerce

Rodzaje analityki e-commerce

Jak wspomniano, istnieje wiele różnych rodzajów analiz e-commerce, których możesz użyć do opracowania strategii marketingowej i upewnienia się, że jesteś o krok przed konkurencją. Przyjrzyjmy się więc bardziej szczegółowo niektórym z najpopularniejszych typów.

Odbiorcy

Jest tylko jedno miejsce, od którego można zacząć, a jest to analiza danych dotyczących Twoich odbiorców. Dzięki temu uzyskasz dogłębny wgląd w dane demograficzne odbiorców, tj. ich płeć, wiek, dochód, zawód, miejsce zamieszkania i język, którym mówią.

Oprócz tego dane odbiorców powinny informować Cię o różnych urządzeniach, z których korzystają. Czy uzyskują dostęp do Twojego sklepu głównie z telefonu komórkowego lub komputera stacjonarnego? Jeśli to pierwsze, czy mają tendencję do korzystania z urządzeń z systemem Android lub Apple? Dzięki temu uzyskasz doskonały wgląd w sposób uzyskiwania dostępu do Twojego sklepu internetowego, dzięki czemu możesz odpowiednio ukierunkować swoje wysiłki.

Dane o odbiorcach dają właścicielom firm e-commerce możliwość zmiany sposobu jak reklamują się w oparciu o lokalizacje swoich odbiorców.

Będziesz mieć również możliwość ponownego przemyślenia różnych tematów, które poruszasz, oraz sposobu wyświetlania treści marketingowych na urządzeniach. Tutaj przydają się rodzaje używanej technologii i dane dotyczące sesji odbiorców.

Akwizycja

Innym rodzajem analiz e-commerce, które możesz wykorzystać do rozwoju swojej firmy, są dane związane z pozyskiwaniem klientów. Jest to bardzo cenne, ponieważ dowiesz się, w jaki sposób odwiedzający znaleźli Cię w Internecie i jak trafili na Twoją witrynę.

Korzystając z danych dotyczących pozyskiwania, dowiesz się więcej o kanałach marketingu online, które przyciągają najwięcej odwiedzających do Twojej witryny. Dowiesz się również, jakie kanały generują największą sprzedaż lub konwersje.

Możesz także zobaczyć z pierwszej ręki, które kanały marketingu online przynoszą sukces – a które nie do końca działają.

  • Czy większość odwiedzających przychodzi z postów w mediach społecznościowych?
  • Ilu odwiedzających witrynę przyciągasz z kampanii e-mailowych?
  • Jak wygląda współczynnik konwersji Twoich postów na blogu?
  • Czy płatne reklamy przyciągają większość Twoich odbiorców?

Te dane okażą się kluczowe, pomagając Ci zrozumieć, które kanały marketingowe są najbardziej opłacalne dla Twojej firmy, tak abyś mógł określić, na czym powinieneś skoncentrować swoje zasoby.

Zachowanie

Innym rodzajem danych, na które powinieneś zwrócić uwagę, są informacje o zachowaniu Twoich konsumentów.

  • Kiedy ludzie trafiają na Twoją stronę, jak się zachowują?
  • Jakie produkty kupują klienci?
  • Ilu widzów od razu opuszcza Twoją witrynę, zamiast po niej się poruszać?
  • Którą stronę ludzie klikają jako pierwszą?
  • Jakie treści marketingowe klikają widzowie?
  • Które produkty cieszą się dużym zainteresowaniem, ale niewielką sprzedażą?
  • Jak długo widzowie spędzają średnio w Twojej witrynie?

Tego rodzaju pytania mogą pomóc Ci zrozumieć, w jaki sposób Twoja witryna jest obecnie używana, dzięki czemu możesz ogarnąć typową podróż, jaką ludzie podejmują podczas interakcji z Twoim sklepem internetowym.

Jeśli zauważysz, że większość odwiedzających nie przewija Twojego asortymentu lub szybko opuszcza Twoją stronę, musisz sprawdzić czasy wczytywania strony dla Twojej witryny. Czy to możliwe, że Twoja witryna nie ładuje się wystarczająco szybko?

Jeśli użytkownicy szybko opuszczają stronę, oznacza to, że nie znaleźli tego, czego szukają. Może to oznaczać, że rodzaj Twojej działalności nie spełnia oczekiwań, a zatem może wystąpić problem ze słowami kluczowymi, na które kierujesz swoje kampanie marketingowe. Ewentualnie może to oznaczać, że treści, które tworzysz, są po prostu zbyt mylące.

Podsumowując, analizy zachowań pozwolą Ci odkryć części Twojego sklepu, które możesz ulepszyć, aby zwiększyć wskaźniki zaangażowania i poziom konwersji.

Konwersje

Już kilka razy wspominaliśmy o konwersjach i jest to kolejny rodzaj analizy, której możesz użyć, aby przyspieszyć rozwój swojej firmy.

  • Kiedy użytkownicy online stają się rzeczywistymi klientami?
  • Jak użytkownicy online zmieniają się w rzeczywistych klientów?

Oto dwa pytania, na które powinieneś zwrócić uwagę, jeśli chodzi o analitykę konwersji. Tworząc strategię marketingową, po prostu nie możesz zignorować tej części.

Kiedy zaczniesz sięgać głębiej, możesz się dowiedzieć wielu różnych rzeczy.

  • Ile czasu zajmuje przeciętnemu użytkownikowi przekształcenie się w klienta?
  • Czy klienci zazwyczaj dokonują konwersji wielokrotnie?
  • Czy klienci kupują produkty po jednej wizycie w Twoim e-sklepie, czy też muszą odbyć kilka wizyt przed zakupem?
  • Czy klienci mają tendencję do wielokrotnych zakupów?
  • Ilu klientów porzuca koszyk, zamiast dokonać konwersji?

Znajomość takich szczegółów może pomóc w wywarciu wpływu na przekaz marketingowy, dzięki czemu możesz określić, w jaki sposób skutecznie nawiązać kontakt z użytkownikami i potencjalnymi klientami.

Ważne jest również, abyś był świadomy takich czynników, jak średni przychód, który otrzymuje Twój sklep z każdej transakcji. Dodatkowo, jaka jest średnia liczba przedmiotów, które Twoi klienci kupują w ramach jednej transakcji?

Te dane są ważne, ponieważ pomagają wykreślić, jakie rabaty i oferty najbardziej spodobają się Twoim obecnym zbiorom klientów.

Płatne działania marketingowe

Oprócz wymienionych do tej pory analiz, kolejnym kluczowym obszarem do rozważenia są płatne działania marketingowe. Pomoże Ci to określić dokładny zwrot z inwestycji (ROI) dla różnych płatnych kampanii marketingowych.

  • Jakie przychody wygenerowałeś dzięki reklamom w mediach społecznościowych?
  • Czy zarobiłeś więcej niż wydałeś na tworzenie reklam i ich promocję?
  • Jakie przychody wygenerowałeś dzięki reklamom typu „płatność za kliknięcie”?
  • A co z Twoimi kampaniami e-mail marketingowymi?

Jeśli nie ocenisz swoich bieżących płatnych kampanii marketingowych, to prawdopodobnie wydajesz pieniądze w dużej części na działania marketingowe, które nie pomogą Ci osiągnąć wyniku.

Dlaczego analityka ma znaczenie dla Twojego sklepu e-commerce?

Teraz, gdy wiesz, czym są analizy e-commerce, ważne jest, aby ustalić, dlaczego mają one znaczenie! Analityka ma kluczowe znaczenie, ponieważ umożliwia podejmowanie bardziej świadomych decyzji, które przynoszą najlepsze możliwe wyniki dla Twojego e-sklepu. Aby skutecznie to zilustrować, przyjrzymy się dokładniej niektórym z głównych korzyści płynących z analiz dla e-commerce.

5 korzyści z analityki w e-commerce:

  1. Mierz skuteczność swoich kampanii marketingowych i sprzedażowych. Analityka danych może pomóc firmom e-commerce w mierzeniu skuteczności ich kampanii marketingowych, a także w usprawnianiu procesu decyzyjnego, zwiększeniu trakcji w wielu kanałach i informowaniu o holistycznych programach marketingowych.
  2. Oceń trendy lub wzorce w danych, aby móc dokładnie prognozować. Analityka e-commerce daje Ci możliwość lepszego zrozumienia, jak Twoja firma radzi sobie teraz i jak prawdopodobnie będzie działać w przyszłości. To prognozowanie będzie informować o wszystkim, od celów rekrutacyjnych i celów sprzedażowych po upewnienie się, że właściwe produkty są dostępne we właściwym czasie, aby spełnić oczekiwania klientów.
  3. Zoptymalizuj ceny, sprzedaż i wydajność zapasów. Dzięki analityce e-commerce będziesz mógł czerpać korzyści z szczegółowego obrazu tego, co wpływa na ceny w każdym segmencie konsumentów. Możesz wykorzystać te informacje, aby odkryć najlepsze punkty cenowe na poziomie produktu, a nie na poziomie kategorii, aby uzyskać optymalne przychody.
  4. Wykorzystaj dane klientów, aby spersonalizować indywidualne doświadczenia. Zrozumienie, w jaki sposób klienci wchodzą w interakcję z Twoją firmą, jest konieczne, aby poinformować, jakiego rodzaju formaty, treści i kanały przemawiają do docelowych grup demograficznych i rezonują z nimi. Możesz użyć analityki danych e-commerce, aby optymalnie pozycjonować swoje produkty i usprawnić podróż zakupową dla wszystkich swoich klientów.
  5. Zmieniaj swoją strategię za pomocą spostrzeżeń opartych na danych. Kolejną korzyścią związaną z analizą e-commerce jest możliwość zmieniania swojej strategii za pomocą analizy danych. Dzięki temu uzyskasz doskonały wgląd w to, co dzieje się w Twojej firmie i całej branży, dzięki czemu możesz dowiedzieć się, jakie są istotne trendy rynkowe i możliwe zagrożenia, które musisz złagodzić.

Różnica między wskaźnikami, KPI, analityką i raportowaniem

Wiele osób używa tych terminów zamiennie, jednak wszystkie one różnią się od siebie. Kluczem do sukcesu w biznesie e-commerce jest możliwość harmonijnego korzystania ze wszystkich, aby osiągać najlepsze wyniki.

Aby to zrobić, musisz zrozumieć, co każdy z nich oznacza.

Sprawdzone metody analizy e-commerce

Teraz, gdy dobrze rozumiesz, jak korzystna może być analityka e-commerce dla Twojej firmy, będziesz chciał upewnić się, że odpowiednio ją zaimplementujesz, aby przynieść sukces swojej firmie. Jak więc możesz to zrobić?

Zbierz wszystkie dane marketingowe rozproszone na wszystkich platformach i kanałach

Większość firm ma dane rozproszone na różnych nośnikach. Musisz jednak zebrać wszystkie swoje dane, aby można je było zorganizować.

Możesz czuć się przytłoczony. To normalne. Zrób listę miejsc, w których Twoim zdaniem znajdują się wszystkie Twoje dane. Oto kilka przykładów miejsc, w których możesz znaleźć ważne informacje:

  • Twój sklep
  • Dostawcy poczty e-mail
  • Platformy do zarządzania relacjami z klientami
  • Dane e-commerce Google Analytics
  • Reklamy Google
  • Reklamy na Facebooku

Lista jest długa i indywidualna dla każdej firmy. Dobrą wiadomością jest jednak to, że dane te można szybko i łatwo skonsolidować. Korzystając z gotowego łącznika danych, będziesz mógł pobierać dane z dowolnego źródła bezpośrednio do programu Excel lub Arkuszy Google. Nie musisz obsługiwać tego procesu ręcznie, co robi ogromną różnicę.

Wysnuj wnioski między klientami a liczbami

Nie wpadaj w pułapkę zwykłego zbierania danych. Musi być tu jakiś cel. Samo spojrzenie na kartkę z numerami nigdzie Cię nie zaprowadzi. Jednak gdy skorelujesz te liczby z klientami, wtedy dzieje się magia.

Narzędzia marketingowe dostarczają nadmierną ilość danych, ale nie zostały stworzone do raportowania międzykanałowego. Jeśli jednak spojrzysz na dane w odosobnieniu, nie będziesz w stanie zobaczyć pełnego obrazu. To wtedy popełniane są błędy i podejmujesz błędne decyzje.

W miarę jak Twój stos marketingowy staje się coraz większy, wszystkie Twoje dane znajdują się w jednym miejscu, dzięki czemu możesz uzyskać jasny obraz zachowań użytkowników, dzięki czemu możesz znaleźć obszary do poprawy.

Dostosuj dane do sezonowości i innych trendów

Może to brzmieć prosto, ale jest wiele sklepów internetowych, które zupełnie zapominają o zmienności swojej analityki z ważnymi wydarzeniami w branży, trendami, sezonowością lub innymi zmianami, które zachodzą u konkurencji.

Kluczem do tego podejścia jest upewnienie się, że nie skupiasz się tylko na tym, co dzieje się w tej chwili w SEO. Dzieje się tak, ponieważ z SEO trzeba grać „long term”. W rezultacie możesz ująć bardzo mało dużego obrazu, jeśli skupisz się tylko na mikro-momentach w danych.

Obserwuj przepływ zachowań zakupowych w Twojej witrynie

Istnieje wiele kluczowych obszarów, które możesz monitorować w tym zakresie, w tym sesje z transakcjami, sesje z wyborem metody płatności i sesje z dodawaniem do koszyka.

Jeśli zauważysz, że nastąpiło nagłe zmniejszenie przepływu, oznacza to, że wystąpił problem z procesem i prawdopodobnie masz również problemy z szybkością witryny. Tak więc analiza i monitorowanie tego przepływu mają kluczowe znaczenie.

Śledź swoje kategorie produktów i poszczególne produkty w czasie

Analiza szczegółowych danych produktów jest ważna zarówno dla działań marketingowych, jak i śledzenia sprzedaży. Śledzenie kategorii produktów i wydajności poszczególnych produktów w czasie pozwoli Ci odkryć, jakie są Twoje największe czynniki napędzające przychody. To świetne miejsce na początek, jeśli chcesz dowiedzieć się, które produkty działają dobrze, a które nie są tak skuteczne, jak oczekiwałeś.

Analiza wyników sprzedaży wszystkich produktów w określonej kategorii pozwala na głębsze przeanalizowanie sytuacji. Szukaj najskuteczniejszych produktów, które mają największą liczbę zakupów, najwyższe przychody i niepowtarzalne zakupy, aby móc określić, czym naprawdę interesują się Twoi klienci, a które produkty wymagają nieco więcej miłości.

Podsumowanie analityki w ecommerce

Korzystając z danych, możesz podejmować bardziej inteligentne decyzje, które popychają Twoją firmę do przodu i ostatecznie poprawiają wyniki finansowe.

Tylko w ten sposób możesz określić, które obszary Twojej firmy dobrze sobie radzą, a które wymagają zmian i ulepszeń. Jeśli tego nie zmierzysz, nie możesz tego poprawić.

Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
Rafał Szrajnert- uniqueSEO team
UniqueSEO to najlepsza agencja marketingowa w Polsce. Tworzymy i kreujemy udane kampanie SEM, pozycjonowanie, SEO i całą strategię ecommerce. Nie czekaj, dołącz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

POBIERZ SWÓJ DARMOWY RAPORT TERAZ ZANIM TA STRONA ZNIKNIE

Ten DARMOWY raport ujawnia sekrety  które spowodują znaczny wzrost Twoich zarobków i sprzedaży z reklam... (sekrety prosto ze źródła)